- Влада Црне Горе
Реаговање Министарства уређења простора и заштите ...
Реаговање Министарства уређења простора и заштите животне средине на саопштење Форума 2010 од 1. априла 2010.
Министарство уређења простора и заштите животне средине, у складу са јавним сугестијама изнијетим од стране НВО Форум 2010, дужно је да појасни чињенично стање:
Током јавних расправа изнијети су конкретни закључци о експропријацији, наравно у мјери у којој се то захтијева у фази прије усвајања Концесионог акта. Такође, јасно је презентирана законска процедура везана за јавне расправе о Детаљном просторном плану, Концесионом акту и свим корацима у реализацији пројекта, чија је само једна фаза и ова јавна расправа. Управо зато је изнијета констатација о даљем ажурирању економских параметара, у свим даљим фазама пројекта које тек слиједе.
Што се тиче констататције да је одбијен позив да се прије објављивања Концесионог акта јавности пруже подаци и анализе које су припремили консултанти Владе, како би се што квалификованије водила јавна дебата о ДПП и СЕА, није јасно шта је то конкретно Министарство уређења простора и заштите животне средине одбило да стави на увид, што је у његовој надлежности и његовом посједу.
Кад је ријеч о експропријацији, она неће бити уступак или поклон инвеститору, јер ће та средства, уколико држава буде учествовала у рјешавању експропријације, свакако бити надокнађена кроз власничко учешће у компанији која добије концесију; или учешћем у профиту компаније. Због тога, апсолутно нијесу реална сугерисања о наводним додатним порезима за грађане и наводном финансирању инвеститора од стране грађана.
Поводом тврдње да није јасан јавни интерес да се у сред велике финансијске кризе држава задужи за 220 милиона еура и да ће грађани и привреда наредних десетак година, путем додатних пореза издвајати преко 400 милиона за плаћање главнице и камате да би финансирали неког страног инвеститора, било би добро доставити како се дошло до поменутих података и рачунице.
Такође је тешко говорити о наводној паушалности економских параметара у плану за слив Мораче, када су они дати на основу економске анализе реномираног шведског косултанта Поyрy који има око 300 запослених само у области хидроенергије и искуство широм свијета. Њихова анализа наручена је од стране ИФЦа као главног консултанта ангажованог од стране Министарства економије, и сви њени битни елементи биће укључени у концесиони акт.
Изградња великог броја лежајева на обалама акумулација, која је као могућност наведена у Плану, није потцјењивање црногорске јавности, већ пројекције које су рађене на основу озбиљних анализа, и представљају само потенцијале подручја, изузетних природних вриједности и површине од приближно 800 км2, које се налази у непосредном залеђу Главног Града. У којој мјери ће бити реализовани, зависи од даљег приступа плану и пројекту. Дакле, план не пројектује него предвиђа потенцијале, и то је нешто што очигледно није на најбољни начин схваћено.
Што се тиче захтјева за продужење јавне дебате, понављамо да је дебата трајала најдуже могуће у законским роковима, те да се и прије дебате дуго водила неформалана јавна расправа, подстакнута и подржана од стране овог Министарства. Уколико постоји забуна око тога шта су то округли столови, а шта јавна расправа, подсјећамо да су четири
округла стола о овој теми завршена, али да јавна расправа још увијек траје и да Министарство, с обзиром да је план за подручје Мораче у форми нацрта, очекује у писаној форми све примједбе на два документа на јавној расправи.
У вези захтјева за измијене предвиђеног динамичкиог плана за избор квалификованог понуђача, опет понављамо да одлука о томе није на овом Министарству.