- Влада Црне Горе
Министарство финансија ДРЖАВА ПРАВОВРЕМЕНО И У ЦЈЕЛОСТИ ИЗВРШАВА СВЕ ОБАВ...
ДРЖАВА ПРАВОВРЕМЕНО И У ЦЈЕЛОСТИ ИЗВРШАВА СВЕ ОБАВЕЗЕ
НЕИСТИНА ЈЕ ДА ДРЖАВА НИЈЕ РЕАЛИЗОВАЛА 108 МИЛИОНА ЕУРА ОБАВЕЗА
У циљу истинитог и објективног информисања јавности саопштавамо да су подаци Министарства финансија у тексту под називом „Суфицит 30 милиона, а није плаћено 108 милиона“ објављеном у НД Вијести и на порталу Вијести, интерпретирани на тенденциозан, дезинформативан, недробронамјеран начин и супротно стандардима професионалног извјештавања, као и да је сам наслов неистинит.
Држава све обавезе реализује у прописаним роковима, док је ниже остварење трошкова буџета резултат искључиво ефикасног управљања јавном потрошњом.
Чињеница је да је буџетски резултат за првих 6 мјесеци за чак 183 мил. € бољи од планираног.
Наиме, у складу са конзервативним пројекцијама, буџетским планом за период јануар – јун 2024. године било је предвиђено остварење буџетског дефицита, у износу од 153.4 мил. €, а заправо је у том периоду остварен суфицит потрошње од 30.4 мил. €, што чини разлику између плана и остварења од чак 183 мил. €.
Хипотетички посматрано, у случају да је буџетска потрошња била реализована у пуном планираном износу, односно да је потрошено додатних 108 мил. €, како је истакнуто у самом новинском тексту, буџетски резултат би и у том случају био бољи од плана, односно дефицит потрошње би био нижи за око 45 мил. €.
Сам наслов наводи на закључак да држава није реализовала 108 мил. € обавеза, што је неистинито. Појашњења ради, од примјене Закона о буџету за 2024. годину, Влада и Министарство финансија предузели су низ активности успостављања контроле потрошње, како би се обезбиједила ефикаснија и намјенска потрошња државних средстава. Дакле, у оквиру текућих издатака, у текућем и буџету државних фондова, евидентирано је ниже извршење од плана у износу од око 45 мил. €.
Наглашавамо да су адекватном контролом потрошње остварене уштеде, доминантно на сљедећим позицијама:
- бруто зарада кроз стриктнију примјену норми које уређују питање варијабилног дијела зараде, затим код осталих личних примања кроз појачану контролу остварења накнада по основу чланства у комисијама, што је резултирало остварењем уштеда за првих 6 мјесеци од око 6 мил. €;
- расхода за услуге код које је остварено ниже извршење од плана доминантно на позицијама дискреционе потрошње које се односи на позиције консултантских услуга и осталих услуга у износу од око 6.5 мил. €;
- на позицији камата је остварено ниже извршење усљед закљученог хеџинг аранжмана, а што је довело до остварења уштеде од око 6.8 мил. €;
- на позицији осталих услуга остварене су уштеде у досадашњем периоду, а доминантно на позицијама уговора о дјелу и на позицији је остало око 4 мил. €.
Такође, нижа потрошња остварена је на појединим буџетским позицијама, у складу са динамиком извршења тендерских поступака, а који се прије свега односе на поступке набавке материјала, текућег одржавања и слично, као и поступака додјељивања субвенција које се спроводе по посебној процедури.
Напомињемо и да се обавезе по основу права из области социјалне заштите, пензијског и инвалидског осигурања и здравствене заштите, реализују у складу са законом и динамиком обрачуна и извршавају се у најкраћем могућем року. Међутим, усљед разлике између пројектованог и стварног обрачуна, долази до извршења нижег од плана у износу од око 15 мил. €.
Такође и Резерва се извршава у складу са потребама, и досадашња динамика плаћања из Резерве је била нижа од плана за 7 мил. €.
Када је у питању Капитални буџет, реализован је на нивоу од око 60 мил. €, што представља 12.8 мил. € ниже од плана, односно око 82% плана. Дакле, ниже остварење резултат је искључиво динамике тендерских процедура уговарања радова, спровођења надзора радова и исто се спроводи по доспијелим обавезама, што одражава досадашње извршење капиталног буџета.
Будући да се већ други пут у кратком року догађа да званични подаци МФ буду тумачени на неадекватан начин, апелујемо још једном на све посленике јавне ријечи, да буду одговорни и обазриви у тумачењу истих, с обзиром да се необјективним интерпретирањем неосновано узнемирава јавност и шаље искривљена слика јавних финансија, које су добробит свих нас и које утичу на међународни кредибилитет државе и њена партнерства са реномираним финансијским институцијама. Министарство финансија остаје отворено и расположиво за све додатне консултације и евентуална појашњења, како би се подаци из званичних извјештаја тумачили адекватно, односно како би сваки грађанин био објективно информисан о начину на који се управља државном касом, новцем свих нас.