Државе под појачаним надзором ФАТФ-а - фебруар 2025. године

Објављено: 25.02.2025. 12:22 Аутор: СФОП

Париз, 21. фебруар 2025. године 

ДРЖАВЕ КОЈЕ СУ ПОД ПОЈАЧАНИМ НАДЗОРОМ ФАТФа

Алжир, Ангола, Бугарска, Буркина Фасо, Камероон, Обала Слоноваче, Хрватска, Демократска Република Конго, Хаити, Кенија, Демократска Народна Република Лаос, Либан, Мали, Монако, Мозамбик, Намибија, Непал,Нигерија, Јужна Африка, Јужни Судан, Сирија, Танзанија,Венецуела,Вијетнам, Јемен.

ДРЖАВЕ КОЈЕ ВИШЕ НИСУ ПОД ПОЈАЧАНИМ НАДЗОРОМ ФАТФа

Филипини 

Државе под појачаним надзором ФАТФ-а – „Сива листа“

Државе које су под појачаним надзором ФАТФа активно раде са ФАТФ-ом на уклањању стратешких недостатака у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма (ТФ) и финансирања пролиферације оружја за масовно уништење(у даљем тексту: финансирања пролиферације ОМУ). Када ФАТФ објави да је држава под појачаним надзором, то значи да се држава обавезала да ће брзо да уклони утврђене стратешке недостатке у оквиру договореног временског периода и иста подлијеже појачаном надзору. Ова листа се често назива „сива листа“.

ФАТФ и регионална тијела која функционишу по узору на ФАТФ (ФАТФ-стyле регионал бодиес - ФСРБс) настављају да раде са доље наведеним државама које извјештавају о напретку који је остварен по питању уклањања утврђених стратешких недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно спроводе своје договорене акционе планове и то у договореним временским оквирима. ФАТФ поздравља њихову посвећеност и помно ће пратити њихов напредак. ФАТФ не позива на примјену продубљене провјере и праћења пословања клијента у вези са овим државама. Стандарди ФАТФ-а не предвиђају прекидање или ограничавање успостављених пословиних односа  или престанак пословања са  читавом групом клијената, али позивају на примјену приступа заснованог на процјени ризика. Стога, ФАТФ подстиче своје чланице да приликом својих анализа ризика узму у обзир информације наведене у даљем тексту.

Након што државе размотре предузимање активности на основу њихових анализа ризика, узимајуц́и у обзир доље наведене информације, оне треба да обезбиједе да токови средстава за хуманитарну помоц́, активности легитимних НПО (непрофитних организација) и слање новца(дознакама) не ометају и не обесхрабрују. Државе такође треба да размотре своје међународне обавезе сходно Резолуцији Савјета безбједности Уједињених нација 2761 (из 2024. године) о хуманитарним изузецима за мјере замрзавања имовине које су изречене у складу са режимом санкција Уједињених Нација.   

ФАТФ континуирано идентификује додатне државе које имају стратешке недостатке у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације оружја за масовно уништење (ОМУ). Један број држава још увијек није разматран од стране ФАТФ-а и ФСРБ-а, али ће временом и оне бити разматране.

ФАТФ омогућава одређену флексибилност државама које, на добровољној основи, у прописаним роковима не извјештавају  о оствареном напретку. ФАТФ је од јуна 2024. године  преиспитао напредак сљедећих земаља: Бугарска, Буркина Фасо, Камерун, Хрватска, Демократска Република Конго, Кенија, Мали, Мозамбик, Намибија, Нигерија, Филипини, Јужна Африка, Јужни Судан, Танзанија, Венецуела и Вијетнам. За наведене државе, у наставку су дата ажурирана обавјештења.

Државе: Алжир, Анголу, Обала Слоноваче, Хаити, Либан,Монако, Сирија и Јемен су одлучиле да одложе извјештавање; према томе, претходна обавјештења објављена у вези са овим државама наведена су у наставку, али она не морају нужно да одражавају најновији статус система спречавања прања новца и финансирања тероризма (у даљем тексту: СПНФТ)у овим државама.

Након извршених провјера, ФАТФ је такође идентификовао ДНР Лаос и Непал као државе под појачаним надзором.

АЛЖИР 

(саопштење од октобра 2024. године)

У октобру 2024. године, Алжир се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПНФТ. Од усвајања Извјештаја након спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) система СПН/ФТ у мају 2023. године, Алжир је остварио напредак у у односу на бројне препоручене активности из Извјештаја, укључујуц́и ефикасније спровођење истрага и кривичног гоњења прања новца.

Алжир ц́е наставити да ради са ФАТФ-ом на имплементацији свог акционог плана кроз: (1) унапређење надзора заснованог на процјени ризика, посебно за секторе са високим ризиком, укључујуц́и усвајање нових процедура, процјена ризика, приручника и смјерница за надзор, као и спровођење инспекцијског надзора и примјену дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција; (2) израду ефикасног дјелотворног оквира у односу на  основне информације и информације о стварном власништву; (3) унапређење система за извештаје о сумњивим трансакцијама; (4) успостављање дјелотворног правног и институционалног оквира у односу на циљане финансијске санкције за финансирање тероризма; и (5) примјену приступа заснованог на процјени  ризика код надзора непрофитних организација, без ометања или обесхрабривања њихових легитимних активности.

АНГОЛА

(саопштење од октобра 2024. године)

У октобру 2024.године, Ангола се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја након спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) система СПН/ФТ у јуну 2023. године, Ангола је постигла напредак у односу на неке препоручене активности из Извјештаја, укључујуц́и унапређење националне сарадње и координације, међународне сарадње и коришц́ење финансијско обавештајних података од стране надлежних органа. 

Ангола ц́е наставити да ради са ФАТФ-ом на имплементацији свог акционог плана кроз: (1) побољшање разумијевања ризика од  ПН/ТФ; (2) унапређење надзора над  нефинансијских банкарских субјектима и нефинансијским институцијама (ДНФБПс) заснованог на процјени ризика; (3) обезбјеђивањем да надлежни органи имају адекватан, тачан и благовремен приступ информацијама о стварном власништву и да се на адекватан начин решавају кршења законом прописаних обавеза; (4) демонстрирањем повец́ања истрага и кривичног гоњења за кривично дјело ПН; (5) приказивањем способности за идентификацију, истрагу и кривично гоњење за кривично дјело (финансирања тероризма- ФТ); и (6) демонстрирањем дјелотворног процеса за спровођење циљаних финансијских санкција без одлагања.

БУГАРСКА 

Од октобра 2023. године Бугарска се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и Манивалом (МОНЕYВАЛ) на јачању дјелотворности свог система СПНФТ. Бугарска је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПНФТ на начин што је осигурано да информације о стварном власништву које се чувају у Регистру буду тачне и ажуриране и идентификован је подскуп невладиних организација код којих је изражена рањивост од  злоупотребе у сврхе ФТ  .

Бугарска треба да настави да ради на спровођењу  свог акционог плана како би се отклонили стратешки недостаци, укључујући и сљедеће: (1) отклонити преостале недостатаке утврђене у односу на  техничку усклађеност; (2) унаприједити истраге и кривична гоњења различитих врста кривичног дјела прања новца у складу са ризицима, укључујуц́и корупцију на високом нивоу и организовани криминал; (3) обезбиједити могућност спровођење паралелних финансијских истрага у свим истрагама везаним за тероризам; (4)  отклонити недостаке у примјени  оквира  за примјену циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем пролиферације ОМУ; и (5) иприказати почетак примјене надзора заснованог на процјени ризика код НПО како би се спријечила њихова злоупотреба у сврхе ФТ.

БУРКИНА ФАСО

У  фебруару 2021. године, Буркина Фасо се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ.

Буркина Фасо треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих преосталих стратешких недостатака, успостављањем дјелотворног система циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације ОМУ.

ФАТФ констатује континуирани напредак Буркине Фасо у погледу свог акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје недовршен. ФАТФ охрабрује Буркину Фасо да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци пошто су сви рокови истекли у децембру 2022.године.

КАМЕРУН

У јуну 2023.године, Камерун се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ГАБАЦ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ.

Камерун је предузео кораке да унапреди свој систем СПН/ФТ усклађивањем националних стратегија и политика за СПН/ФТ са резултатима НРА; приказивањем сарадње и координације у систему СПН/ФТ између надлежних органа; унапређењем приоритизације долазних међународних захтјева на основу процјене ризика и успостављање режима за кршење обавеза транспарентности које се примењују на правна лица.

Камерун треба да настави да радити на имплементацији свог акционог плана како би отклонио своје стратешке недостатке тако што ц́е: (1) унаприједити надзор код банака заснован  на процјени ризика и спроводити дјелотворан назор заснован на процјени ризика за не-банкарске финансијске институције  и нефинансијске институције (ДНФБП), и остварити одговарајуц́и контакт са високоризичним финансијским  и нефинансијским институцијама (ДНФБП); (2) водити  и обезбиједити надлежним органима благовремен приступ адекватним и ажурираним подацима о стварном власништву код правних лица; (3) унаприједити безбједну размјену информација између ФОС-а, обвезника и надлежних органа и приказати повец́ање броја прослијеђених финансијско обавјештајних информација ради подршке оперативним потребама надлежних органа; (4) приказати да су надлежни органи  у стању да спроводе један опсег истрага у односу на прање новца и кривично гоне ПН у складу са утврђеним ризицима; (5) спроводити политике и процедуре за привремено и трајно одузимање прихода стечених криминалом и инструмената за њихово стицање и управљање замрзнутом, привремено и трајно одузетом имовином, и давање приоритета привременом и трајном одузимању средстава на граници; (6) приказати да се истраге и кривично гоњење за ФТ спроводе сходно утврђеним ризицима; и (7) приказати дјелотворну примјену режима циљаних финансијских санкција у односу на ФТ и финансирање пролиферације ОМУ и приступа заснованог на процјени ризика према НПО без ометања њихових легитимних активности.

ОБАЛА СЛОНОВАЧЕ

(саопштење од октобра 2024. године)

У октобру 2024.године, Обала Слоноваче се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е радити са ФАТФ-ом и ГАИБА-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ.

Од усвајања Извјештаја након спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) система СПН/ФТ у јуну 2023. године, Обала Слоноваче је постигла значајан напредак у односу на јачање свог правног оквира за СПНФТ кроз неколико важних законских и регулаторних допуна, ажурирање анализе ПН/ТФ израдом извјештаја о типологијама у односу на предикатна кривична дјела највец́ег ризика, јачање људских и техничких ресурса ФОС-а и тужилаца, и почетком рада агенције задужене за управљање заплијењеном и одузетом имовином.

Обала Слоноваче ц́е наставити да ради са ФАТФ-ом на имплементацији свог акционог плана кроз: 1) унапређење коришц́ења међународне сарадње у истрагама и кривичном гоњењу за кривична дјела ПН/ФТ; (2) унапређење спровођења надзора над финансијским и нефинасијским институцијама (ДНФБПс) и спровођење кампања сарадње са њима у циљу унапређења усклађености са прописима; (3) унапрјеђење верификације и приступа основним и подацима о стварном власништву над правним лицима и примјена санкција у случају кршења ових обавеза; (4) унапређење употребе финансијско обавештајних података од стране органа за спровођење закона и побољшање достављања информација од стране ФОС-а; (5) демонстрирање континуираног повец́ања броја истрага за кривична дјела ПН и ТФ и кривичног гоњења различитих врста ових кривичних дјела у складу са профилом ризика земље; и (6) јачање оквира за примјену циљаних финансијских санкција.

ХРВАТСКА

Од јуна 2023. године, Хрватска се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и Манивалом (МОНЕYВАЛ) на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ.

На пленарном засиједању у фебруару 2025. године, ФАТФ је донио почетну одлуку да је Хрватска у великој мјери испунила свој акциони план и да одобрава процјену на лицу мјеста како би се потврдило да је имплементација реформи система СПН/ФТ почела и да се наставља, као и да неопходна политичка посвец́еност остаје на снази како би се одржала подршка имплементацији  у будућности.

Хрватска је извршила сљедец́е кључне реформе укључујуц́и: (1) завршетак националне процјене ризика, укључујуц́и процјену ризика од ПН/ТФ повезаног са злоупотребом правних лица и правних аранжмана и употребом готовине у сектору некретнина; (2) повец́ање људских ресурса ФОС-а и унапрјеђење аналитичких способности; (3) наставља са унапређењем органа за спровођење закона  у односу на откривање, истраге и кривично гоњење различитих врста ПН, укључујуц́и ПН које обухвата предикатна кривична дела почињена у иностранству и злоупотребу правних лица; (4) демонстрирање континуираног повец́ања примјене привремених мјера обезбеђења у односу на директну/индиректну имовинску користи, као и на имовинску корист у иностранству која подлијеже конфискацији; (5) демонстрирање способности за се систематски открива и, гдје је то релевантно, истражуке ФТ у складу са њеним профилом ризика; (6) успостављање националног оквира за примјену мјера циљаних финансијских санкција Уједињених Нација и пружање смјерница и остваривање сарадње сарадње са обвезницима у циљу информисања и  вршења обуке; и (7) идентификовање подскупа НПО које су најрањивије да буду злоупотријебљене у сврхе ФТ и омогућавање циљане комуникације са НПО и донаторском заједницом о потенцијалној рањивости НПО-а да буду злоупотребљени  у сврхе ФТ. 

ДЕМОКРАТСКА РЕПУБЛИКА КОНГО (ДРК)

Од  октобра 2022. године, ДРК се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГАБАЦ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. ДРК је предузела кораке у циљу унапређења система СПНФТ укључујући, успостављање механизма  за промовисање међуагенцијске сарадње и координације у односу на прање новца и финансирање тероризма на оперативном нивоу.

ДРК  треба да настави са примјеном акционог плана ФАТФа како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући и:  (1) развијање и спровођење плана надзора заснованог на процјени ризика; (2)унапређење капацитета ФОС-а за спровођење оперативних и стратешких анализа; (3) јачати способности органа укључених у истраге и кривично гоњење за ПН и ФТ; и (4) демонстрирање дјелотворне примјене циљаних финансијских санкција везаних за финансирање тероризма и финансирање пролиферације ОМУ.

ХАИТИ

(саопштење из јуна 2024. године)

Од јуна 2021. године, Хаити се на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности  свог система СПНФТ. Хаити је предузео кораке у циљу унапређења свог система СПНФТ, укључујуц́и омогућавање финансијско обавјештајној служби (ФОС) унапрјеђење приступа и коришц́ење широког спектра информација у креирању својих финансијско обавештајних производа, кроз усвајање новог закона.

ФАТФ је препознао политичку посвећеност  која је изражена на високом нивоу  и напоре које је Хаити показао како би унаприједио своје обавезе усред изазовне социјалне, економске и безбједносне ситуације у земљи.

Хаити треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) завршетак процеса израде процјене ризика од ПН/ТФ и објављивање-прослијеђивање закључака исте; (2) примјену надзора СПНФТ,  заснованог на процјени ризика, за све финансијске и нефинансијске (ДНФБП) институције за које се сматра да представљају већи ризик за ПН/ФТ; (3) обезбиједити да се основне и информације о стварном власништву чувају на одговарајући начин и да је омогућен благовремен приступ тим информацијама; 4) обезбеђивање да ФОС има адекватне ресурсе и процесе за израду и прослијеђивање оперативних и стратешких анализа надлежним органима за борбу против ПН и ТФ; (5) приказати да належни органи идентификују, истражују и процесуирају случајеве прања новца на начин у складу са профилом ризика Хаитија; (6) приказати повећање броја идентификоване, пронађене и враћене имовине стечене криминалном дјелатношћу; (7) отклањање техничких недостатака у систему примјене циљаних финансијских санкција; и (8) спровођење одговарајућег праћења НПО подложних злоупотреби у сврхе финансирања тероризма, без ометања или обесхрабривања легитимних активности НПО-а.

ФАТФ констатује да је Хаити наставио да остварује напредак у погледу свог акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје недовршен. ФАТФ охрабрује Хаити да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци.

КЕНИЈА 

Од фебруара 2024. године, Кенија се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПНФТ.

Кенија треба да настави са спровођењем акционог плана ФАТФ-а како би отклонила своје стратешке недостатке  тако што ц́е: (1) представити резултате НПР и других процјена ризика на доследан начин надлежним органима и приватном сектору и ажурирати националне стратегије за СПНФТ; (2) побољшати надзор над финансијским ии нефинансијским (ДНФБП) институцијама заснован на процјени ризика од прања новца и финансирања тероризма и усвојити правни оквир за лиценцирање и надзор пружалаца услуга у вези са виртуелном имовином(ВАСП); (3) унаприједити разумијевања превентивних мјера од стране финансијских ии нефинансијских (ДНФБП) институција, укључујуц́и повец́ање броја достављених извјештаја о сумњивим трансакцијама и спроводити имплементацију циљаних финансијских санкција без одлагања; (4) одредити орган за регулисање трустова и прикупљање тачних и ажурираних информација о стварном власништву и спроводити корективне мјере за кршење усаглашености са обавезом транспарентности правних лица и аранжмана; (5) побољшати употребу и квалитет резултата рада  финансијско обавештајне службе; (6) повец́ати број истрага и кривичног гоњења за ПН и ТФ у складу са ризицима; (7) ускладити правни оквир за примјену циљаних финансијских санкција са  Препорукама 6 и 7 и обезбиједити његову дјелотворну примјену; и (8) ревидирати правни оквира за регулисање и надзор НПО како би се осигурало да су мјере за ублажавање засноване на процјени ризика и да не ометају или обесхрабрују легитимне активности НПО.

ДЕМОКРАТСКА НАРОДНА РЕПУБЛИКА ЛАОС (ДНР Лаос)

У фебруару 2025. године, ДНР Лаос се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању ефикасности свог Система СПНФТ.

Од усвајања Извјештаја након спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) система СПН/ФТ у августу 2023. године, ДНР Лаос је постигао напредак у односу на неке од препоручених активности из Извјештаја, укључујуц́и повец́ање ресурса ФОС-а и елиминисање хартија од вриједности на доносиоца. ДНР Лаос ц́е наставити да ради са ФАТФ-ом на спровођењу акционог плана ФАТФ-а: (1) унапрјеђења разумијевања ризика од ПН/ФТ; (2) побољшање надзора казина, банака и обвезника у специјалним економским зонама, заснованог на процјени ризика, укључујуц́и провјере подобности и примјерености (фит & пропер) клијента; (3) унапређење квалитета и квантитета анализе финансијско обавештајних података и на сопствену иницијативу прослијеђивања података органима за спровођење закона; (4) омогућавањем  да агенције за спровођење закона добију обуку и смјернице у вези са прањем новца; (5) демонстрирање повец́ања истрага и кривичног гоњења ПН у складу са профилом ризика ДНР Лаос, са нагласком на злочине са транснационалним елементом који захтевају међународну сарадњу; (6) развој националне политике конфискације у складу са ризицима ПН/ФТ; (7) прилазивањем да релевантни надлежни органи предузимају мјере за идентификацију, заплијену и, гдје је применљивоконфискацију имовинске користи и средства извршења кривичног дела у складу са профилом ризика државе; (8) прац́ење усаглашености финансијских и не-финансијских (ДНФБП) институција са обавезама примјене циљаних финансијских санкција у односу на финансирање пролиферације ОМУ; и (9) решавање недостатака техничке усклађености у Препорукама 5, 6, 7 и 10.

ЛИБАН

(саопштење од октобра 2024. године)

У  октобру 2024. године,  Либан се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПНФТ без обзира на изазовне социјалну, економску и безбједоносну ситуацију у држави. Од усвајања Извјештаја након спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) система СПН/ФТ у мају 2023. године, Либан је реализовао неколико препоручених активности из Извјештаја и примијенио мјере на свој финансијски сектор, укључујући доношење опште одлуке за банке и финансијске институције да успоставе одсјеке посвећене борби против кривичних дјела повезаних са митом и корупцијом и смјернице за политички изложена лица, и такође предузима мјере против не-лиценцираних финансијских активности.

Либан ц́е наставити да сарађује са ФАТФ-ом на имплементацији свог акционог плана, тако што ће: (1) спроводити процјене специфичних ризика од финансирања тероризма и прања новца идентификованих у Извјештају и осигурати  успостављање политика и мјера за ублажавање ових ризика; (2) унаприједити механизаме за обезбеђивање благовременог и дјелотворног извршења захтева за пружањем мнеђународне правну помоц́, екстрадиције и поврац́аја имовине; (3) побољшање разумевања ризика од стране не-финансијског сектора(ДНФБПс)  и примјена дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција за кршење обавеза СПН/ФТ; (4) обезбјеђивање ажурираних информација о стварном власништву и постојање адекватних санкција и мјера за ублажавање ризика од ПН/ФТ за правна лица; (5) повец́ање употребе резултата рада ФОЈ-а и финансијско обавештајних података од стране надлежних органа; (6) демонстрирање континуираног повец́ања броја истрага, кривичног гоњења и судских пресуда за оне врсте прања новца које су у складу са процјењеним ризиком; (7) побољшање свог приступа повраћају имовине и идентификацији и заплијени незаконитог прекограничног преноса новца и племенитих метала и драгог камења; (8) спровођење истрага у односу на ФТ и размјену информација са страним партнерима у вези са истрагама ФТ како је то предвиђено у Извјештају; (9) унапређење спровођења циљаних финансијских санкција без одлагања, посебно код не-финансијског сектора и одређених не-банкарских финансијских институција; и (10) спровођење  циљаног и на процјени ризика заснованог наадзора високоризичних НПО, без ометања или обесхрабривања активности легитимних НПО. 

МАЛИ

У октобра 2021. године,  Мали се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ.

На пленарном засиједању у фебруару 2025. године, ФАТФ је донио почетну одлуку да је Мали у великој мјери испунио свој акциони план и да одобрава процјена на лицу мјеста како би се потврдило да је имплементација реформи система СПН/ФТ почела и да се наставља, као и да неопходна политичка посвец́еност остаје на снази како би се одржала подршка имплементацији  у будућности.

Мали је извршио кључне реформе кроз: (1) прослијеђивање резултата НПР свим релевантним заинтересованим странама, укључујуц́и спровођење активности подизања свести у секторима са највец́им ризиком; (2) унапређењу приступа заснованог на процјени ризика приликом надзора СПНФТ код  свих финансијских институција и високо ризичних нефинансијских институција (ДНФБПс) и демонстрирање дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција за неусклађеност са прописима; (3) спровођење свеобухватне процјене ризика од ПН/ФТ повезаних са свим врстама правних лица; (4) повец́ање капацитета ФОС-а и органа за спровођење закона и унапређење њихове сарадње код коришћења финансијско обавештајних података; (5) обезбјеђивање укључености релевантних надлежних органа у истрагу и кривично гоњење ПН; (6) јачање капацитета релевантних државних органа надлежних за истрагу и кривично гоњење случајева ФТ; (7) успостављање правног оквира и процедура за спровођење циљаних финансијских санкција; и (8) примјена приступа заснованог на процјени  ризика код спровођења  надзора у сектору невладиних организација како би се спријечила њихова злоупотреба у сврхе ФТ.

МОНАКО

(саопштење из јуна 2024. године)

У јуну 2024. године, Монако се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и Манивалом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја након спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) система СПН/ФТ у децембру 2022. године. Монако је постигао значајан напредак у односу на неколико препоручених активности  које су наведене у Извјештају о евалуацији, укључујуц́и успостављање нове комбиноване финансијско обавештавање службе (ФОС) и супервизора за СПНФТ, јачање приступа откривању и истраживање финансирања тероризма, примјену циљаних финансијских санкција и надзор непрофитних организација заснован на процјени ризика.

 Монако ц́е наставити да ради са ФАТФ-ом на спровођењу свог акционог плана: (1) унапређењем разумијевања ризика у вези са прањем новца и преварама у вези са порезом на доходак почињеним у иностранству; (2) демонстрирање сталног пораста одлазних захтјева за идентификацију и захтјева за одузимање имовине  у иностранству која је стечена од криминала (3) унапрјеђење примјене санкција за кршења прописа СПНФТ и кршења основних услова и услова стварног власништва; (4) завршетак свог програма обезбјеђивања ресурса за финансијско обавјештајну службу и унапређење квалитета и временских рокова за достављање извјештаја о сумњивим трансакцијама; (5) повец́ање ефикасности правосуђа, укључујуц́и повец́ање ресурса истражних судија и тужилаца и примјену дјелотворних, одврац́ајуц́их и сразмјерних санкција за прање новца; и (6) повец́ање одузимања имовине за коју се сумња да потиче од криминалних активности. 

МОЗАМБИК

Од октобра 2022. године, Мозамбик се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Мозамбик је предузео кораке ка побољшању свог система СПНФТ, укључујуц́и  примјену плана надзора заснованог на процјени ризика са дјелотворним и пропорционалним санкцијама, повећањем броја  финансијско обавјештајних података који се прослијеђују надлежним  органима и приказивањем способност да се идентификују случајеви финансирања тероризма.

Мозамбик треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, тако што ће: (1) израдити процјену ризика о рањивости НПО на злоупотребу у сврхе финансирања тероризма у складу са стандардима ФАТФ-а и користити  ову процјену као основу за развој плана информисања и сарадње са  НПО.

НАМИБИЈА

У фебруару 2024. године,  Намибија се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ -ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ.

Намибија је предузела кораке за унапређење свог Система СПН/ФТ, укључујуц́и јачање ресурса ФОС-а посвец́ених и задужених за надзор, и оперативној и стратешкој анализи, и повец́ањем финансијских и људских ресурса органа за спровођење закона намијењених за бробу против ФТ

Намибија треба да ради на спровођењу свог акционог плана дефинисаног заједно са ФАТФ-ом, тако што ће: (1) ојачати надзор заснован на процјени ризика у погледу СПНФТ кроз унапређење људских капацитета и ресурса, спровођење директног и индиректног надзора заснованог на инструментима за процјену ризика код надзора и примјеном дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција за кршење обавеза СПНФТ; (2) унапређење превентивних мјера кроз инспекције и повезивање са обвезницима како би се осигурало да финансијске и не-финансијске институције( ДНФБП) примењују продубљене мјере познавања и праћења пословања клијента (у даљем тексту: продубљене ЦДД мјере) као и обавезе у односу на примјену циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације ОМУ и без одлагања; (3) повец́ање броја достављених података о стварном власништву правних лица и аранжмана, и примјена корективних мјера и/или дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција против кршења усаглашености са прописаним обавезама у вези са стварним власништвом; (4) унапређење сарадње између ФОСа и органа за спровођење закона ради побољшања употребе и интеграције финансијско обавештајних података у истрагама; (5) унапређење оперативних способности органа укључених у истраге и кривично гоњење ПН и ФТ  тако што им се обезбјеђују адекватни ресурси и циљане обуке; (6) приказати способности органа за спровођење закона да ефикасно истраже и кривично гоне случајеве ПН/ФТ.

НЕПАЛ

У фебруару 2025. Непал се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја након спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) система СПН/ФТ у августу 2023. године, Непал је постигао напредак у односу на неке од препоручених активности у Извјештају, укључујуц́и поједностављење захтева за међународну правну помоц́ и повец́ање способности ФОС-а.

Непал ц́е наставити да сарађује са ФАТФ-ом на примјени акционог плана ФАТФ-а: (1) побољшањем разумијевања кључних ризика од ПН/ТФ; (2) побољшањем надзора код комерцијалних банака, ризичних кооператива, казина, пружалаца услуга у вези са  управљањем портфолијом и сектора некретнина; (3) демонстрирање идентификације и санкционисања материјално значајних нелегалних пружалаца услуга у вези са виртуелном имовином (ВАСПс)/ хунди пружалаца, без ометања поступка финансијске инклузије; (4) повец́ање капацитета и координације надлежних органа за спровођење истрага о прању новца; (5) приказивање повец́ања истрага и кривичног гоњења за ПН; (6) приказивање мјера за идентификацију, прац́ење, сузбијање, заплијену и, гдје је применљиво, конфискацију имовинске користи и средстава извршења кривичног дела у складу са профилом ризика; (7) решавање недостатака техничке усклађености у свом режиму циљаних финансијских санкција за финансирање тероризма и финансирања пролиферације. 

НИГЕРИЈА

Од фебруара 2023. године, Нигерија се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Нигерија је предузела кораке у односу на унапрјеђење свог система СПНФТ, укључујуц́и унаприеђење надзора код  финансијских и нефинансијских (ДНФБП) институција који је заснован на процјени ризика од ПН/ФТ, омогућавањем да надлежни органи имају благовремен приступ тачним и ажурираним информацијама о стварном власништву код правних лица, приказивањем континуираног  повећања истрага и кривичног гоњења за кривична дјела ПН и ФТ финансирања тероризма у складу са утврђеним профилом  ризика у држави.

Нигерија треба да настави да ради на спровођењу  свог акционог плана како би отклонила стратешке недостатке, укључујући и: (1) унапређење спровођења превентивних мјера за високоризичне секторе; и (2) проактивно откривање кршења обавеза пријаве преноса готовине преко државне границе и примјена одговарајућих санкција.

ЈУЖНА АФРИКА

Од фебруара 2023. године, Јужна Африка се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ.  Јужна Африка је предузела кораке у циљу унапрјеђења свог система СПН/ФТ, укључујуц́и потврду да сви супервизори за СПН/ФТ примјењују дјелотворне, сразмјерне и одвраћајуће санкције, да је омогућено да надлежни органи имају благовремен приступ тачним и ажурираним информацијама о стварним власницима правних лица и аранжманима и да се примјењују санкција према правним лицим у за кршење обавеза у односу на стварно власништво

Јужна Африка треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, тако што ће приказати континуирано повећање истрага и кривичног гоњења „озбиљног“ и комплексног прања новца и читавог спектра активности кривичног дјела ФТ у складу са профилом ризика државе.  

ЈУЖНИ СУДАН

Од јуна 2021. године, Јужни Судан се на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Јужни Судан је предузео кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујуц́и финализирање свеобухватне ревизије Закона о СПН/ФТ (2012), како би био усклађен са ФАТФ стандардима.

Јужни Судан ће наставити да ради на спровођењу свог акционог плана, и то: (1) пуном имплементацијом Бечке конвенције из 1988. године, Палермо конвенције из 2000. године и Конвенције о финансирању тероризма из 1999. године; (2) осигуравањем да су надлежни органи на одговарајући начин структуирани и оспособљени за спровођење приступа заснованог на процјени ризика када је у питању надзор над спровођењем СПН/ФТ од стране  финансијских институција;(3) израдом свеобухватног правног оквира за прикупљање и верификацију тачности информација о стварном власништву правних лица; (4) финализирањем поступка успостављана оперативне и потпуно функционалне и независне ФОС; (5) успостављањем и спровођењем правног и институционалног оквира за спровођење циљаних финансијских санкција у складу са резолуцијама Савјета безбједности Уједињених Нација у односу на  тероризам и финансирање ширења ОМУ; и (7) почети са  имплементацијом циљаног надзора заснованог на процјени ризика НПО које су изложене ризику од злоупотребе за финансирање тероризма (ФТ).

ФАТФ примјећује ограничен напредак Јужног Судана у свом акционом плану, како су  сви рокови истекли и преостало је да се ради на истом. ФАТФ подстиче Јужни Судан  да настави са спровођењем свог акционог плана како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци у најкраћем могућем року и да се покаже снажна политичка и институционална  посвећеност у јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, посебно у подршци водећој агенцији за СПН/ФТ у координацији националних напора за СПН/ФТ.

СИРИЈА

(саопштење из фебруара 2023. године)

Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Сирија је постигла напредак у побољшању свог система СПН/ФТ.

 У јуну 2014. године ФАТФ је утврдио да је Сирија у великој мјери испунила акциони план на техничком нивоу, укључујући и криминализацију финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија испунила договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могућности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и активности почео и да ли се примјењује.  ФАТФ ће наставити да прати ситуацију и извршиће посјету на лицу мјеста у најкраћем могућем року.

ТАНЗАНИЈА

У октобру 2022. године, када се Танзанија се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности  свог система СПН/ФТ.

 На пленарном засиједању у фебруару 2025. године, ФАТФ је донио почетну одлуку да је Танзанија у великој мјери испунила свој акциони план и да одобрава процјена на лицу мјеста како би се потврдило да је имплементација реформи система СПН/ФТ почела и да се наставља, као и да неопходна политичка посвец́еност остаје на снази како би се одржала подршка имплементацији  у будућности.

Танзанија је извршила сљедеће кључне реформе: (1) унапређен је  надзор  заснован на процјени ризика у односу на финансијске и нефинансијске  (ДНФБП) институције, укључујући спровођење контрола заснованих на осјетљивости обвезника на ризике и примјену дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција за неусклађеност код испуњавања обавеза; (2) приказана је способности органа да дјелотворно спроводе низ истрага и кривична гоњења за прање новца у складу са профилом ризика државе; (3) приказано је да органи за спровођење закона предузимају мјере да идентификују, пронађу, заплијене и конфискују имовинску корист стечену од криминала и средства извршења кривичних дјела; (4) спроведена је свеобухватна националнапроцјена ризика  од ФТ и почело се са примјеном свеобухватне  стратегије за борбу против тероризма, и приказана је способност спровођења истрага ФТ и спровођење кривичног гоњењ у складу са профилом ризика државе;(5) повећан је ниво свијести код приватног сектора и надлежних органа у вези са циљаним финансијским санкцијама у односу на ФТ и финансирање пролиферације ОМУ; и (6)  израдом процјене ризика од ФТ у односу на НПО  сходо стандардима ФАТФа и коришћењем ове процјене као основе за развој плана за сарадњу са НПО.

ВЕНЕЦУЕЛА

(саопштење из јуна 2024. године)

У јуну 2024. године, Венецуела се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е радити са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ.

Венецуела ц́е радити на спровођењу акционог плана ФАТФ-а како би отклонила стратешке недостатке кроз : (1) јачање  разумијевања ризика од ПН/ТФ, посебно  у вези са финансирањем тероризма и правним лицима и аранжманима; (2) обезбјеђивањем да читав низ финансијских институција и нефинансијски сектор-ДНФБПс подлијежу мјерама СПНФТ и надзору заснованом на процјени ризика; (3) обезбјеђивањем правовременог приступа адекватним, тачним и ажурираним информацијама о стварном власништву; (4) повец́ању ресурса ФОС-а и унапређењу употребе финансијско обавештајних података од стране надлежних органа; (5) унапређење истрага и кривичног гоњења за кривична дјела ПН и ФТ; (6) обезбјеђивање да су мјере за спречавање злоупотребе НПО у сврхе финансирања тероризма циљане, пропорционалне и засноване на процјени ризика и да не ометају или обесхрабрују легитимне активности НПО сектора; и (7) спровођење циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације ОМУ, без одлагања.

 ВИЈЕТНАМ 

Од јуна 2023. године, када се Вијетнам на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом у циљу јачања дјелотворности свог система СПНФТ, ова држава је постигла ограничени напредак.

ФАТФ снажно  охрабрује Вијетнам да интерно кординира  како би приказали даљи напредак у односу на његов акциони план како би отклонио стратешке  недостатке, укључујући: (1) повец́ање разумијевање ризика, националну координацију и сарадњу у борби против ПН/ФТ; (2) унапређење међународне сарадње; (3) спровођење дјелотворног надзора заснованог на процјени ризика у односу на финансијске и нефинансијске институције (ДНФБП); (4) предузимање активности регулисања виртуелне имовине и пружалаца услуга у вези са виртуелном имовином; (5) отклањање техничких недостатака усклађености са ФАТФ препорукама, укључујуц́и оне који се односе на кривично дјело ПН, циљане финансијске санкције, мјере провјере идентитета и трансакција клијената (ЦДД мјере) и извјештавање о сумњивим трансакцијама; (6) спровођење активности остваривања сарадње са приватним сектором; (7) успостављање система који надлежним органима обезбјеђује адекватне, тачне и ажуриране информације о стварном власништву; (8) обезбјеђивање независност ФОС-а и побољшање квалитета и квантитета финансијско обавјештајних анализа и података који се даље прослеђују; (9) давање приоритета паралелним финансијским истрагама и демонстрирањем повец́ања броја предузетих истрага и кривичног гоњења за кривично дјело ПН; (10) приказивање да постојања надзора над финансијским и нефинансијским институцијама (ДНФБП) у односу на њихову усклађеност са примјеном циљаних финансијских санкција и спречавање финансирања пролиферације ОМУ и да постојање сарадње и координација између надлежних органа како би се спријечило избегавање примјене циљаних финансијских санкција у односу на финансирање пролиферације ОМУ. 

ЈЕМЕН

(саопштење из  фебруара 2023. године)

Од фебруара 2010. године, када се Јемен на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Јемен је постигао напредак у побољшању свог система СПН/ФТ.

У јуну 2014. године ФАТФ је утврдио да је Јемен у великој мери отклонио техничке недостатке у свом акционом плану, укључујуц́и: (1) адекватну криминализацију прања новца и финансирања тероризма; (2) успостављање процедура за идентификацију и замрзавање средстава терориста; (3) унапређење примјене ЦДД мјера и извештавањао сумњивим трансакцијама; (4) објављивање смјерница; (5) унапређење капацитета надзорних органа и финансијско обавјештајне службе за прац́ење и надзор финансијског сектора; и (6) успостављање потпуно оперативне и дјелотворне и функционалне финансијске обавештајне службе. 

Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен завршио свој договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могућности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и активности почео и да ли се спроводи. ФАТФ ће наставити да прати ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста у најкраћем могућем року. 

ДРЖАВЕ КОЈЕ ВИШЕ НИСУ ПОД ПОЈАЧАНИМ НАДЗОРОМ ФАТФА 

ФИЛИПИНИ

ФАТФ поздравља значајан напредак Филипина у односу на унапређење свог система СПН/ФТ. Филипини су ојачали дјелотворност свог система СПНФТ  како би испунио обавезе из свог акционог плана у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у јуну 2021. године тако што је: (1) демонстрирао да постоји дјелотворан надзор над не-финансијским сектором (ДНФБП) заснован на процјени ризика; (2) показао да супервизори користе контроле СПН/ФТ како би ублажили ризике повезане са коцкарским путним аранжманима (цасино јункетс); (3)примјењује нове обавезе за регистрацијом пружалаца услуга преноса новца и вриједности и  примјењује санкције у односу на нерегистроване и нелегалне пружаоце услуга преноса новца; (4) побољшан и поједностављен приступ надлежних органа за спровођење закона информацијама о стварном власништву и предузети су  кораци да се осигура да су информације о стварним власницима тачне и ажуриране; (5) приказано повећања употребе финансијско обавјештајних података и повећање истрага и кривичног гоњења за ПН у складу са процијењеним ризиком; (6) приказано повећања у односу на идентификовање, истраживање и кривично гоњењу случајева финансирања тероризма; (7) приказано да су предузете одговарајуће мјере у односу на  НПО сектор (укључујучи и нерегистроване НПО) без ометања активности легитимних НПО; и (8) унапређена дјелотворности оквира за примјену циљаних финансијских санкција за финансирање тероризма и финансирање пролиферације ОМУ.

Филипини треба да наставе да раде са АПГ Филипини треба да наставеда раде са АПГ-ом како би се одржао остварени напредак у систему СПНФТ. ФАТФ охрабрује Филипине да наставе да раде на обезбјеђивању услова да се мјере борбе против финансирања тероризма примјењују на одговарајући начин, а нарочито идентификација и кривично гоњење случајева финансирања тероризма, а којим се не обесхрабрују нити ометају активности легитимних НПО.

 

Оригинално саопштење на енглеском језику можете наћи на сљедећем линку  https://www.fatf-gafi.org/en/publications/High-risk-and-other-monitored-jurisdictions/increased-monitoring-february-2025.html

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?