Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Извјештај о спроведеној јавној расправи - Закон о лобирању

Објављено: 03.12.2021. 12:45 Аутор: Министарство правде

ИЗВЈЕШТАЈ О СПРОВЕДЕНОЈ ЈАВНОЈ РАСПРАВИ

Нацрт закона о лобирању

Вријеме трајања јавне расправе: 20 дана

Начин спровођења јавне расправе:

  • Достављањем примједби, предлога и сугестија у писаном или електронском облику у року од 20 дана од дана објављивања јавног позива на интернет станици Министарства правде, људских и мањинских права и порталу е-управе.

 Овлашћени представници министарства који су учествовали у јавној расправи:

  • Божидар Чармак, в.д. генералног директора Директората за кривично и грађанско законодавство,
  • Ивана Машановић, начелница Дирекције за кривично законодавство,
  • Сенид Стриковић, самостални савјетник.

Подаци о броју и структури учесника у јавној расправи:

 -    За вријеме трајања јавне расправе, Министарству правде, људских и мањинских права, у писаном или електронском облику, пристигло је 5 примједби, предлога и сугестија, свих пет од стране Општине Никшић.

Напомена: Општина Херцег Нови је након истека рока за јавну расправу доставила примједбе, предлоге и сугестије у писаном облику.

Резиме достављаних примједби, предлога и сугестија, са наведеним разлозима њиховог прихватања, односно неприхватања:

  • Прва примједба Општине Никшић се односи на члан 4 Нацрта закона о лобирању истичући да у истом није јасно дефинисана природа интереса, имајући у виду да интереси могу бити различити и да се нигдје у тексту Нацрта закона не дефинише какав је интерес оправдан. У том смислу сугерише се да се у члану 4 Нацрта закона о лобирању испред ријечи „интерес“, дода ријеч „легитиман“.
  • Друга примједба, предлог и сугестија се односи на допуну члана 11 Нацрта закона о лобирању на начин да се наведени члан допуни новим ставом који би дефинисао шта се под принципом интегритета подразумијева, а имајући у виду да је овај принцип темељ овог закона.
  • Трећа примједба, предлог и сугестија се односи на услове из члана 14 Нацрта закона,  истичући да овај закон не би требао да се бави образовањем лобиста, наводећи да у коначном о томе треба да се брине наручилац лобирања који сноси посљедице евентуалних професионалних недостатака лобисте.
  • Следећа примједба се односи на рок престанка забране обављања дјелатности лобирања, истичући да је рок од двије године од престанка функције сасвим прихватљив и довољан за избјегавање могућности евентуалних злоупотреба, а да за изузетком из члана 15 став 3 нема потребе.
  • Последња примједба се односи на један од разлога престанка обављања дјелатности из члан 19 став 1 тачка 9 – губитак пословне способности. Наиме Општина Никшић истиче да закон ниђе не прописује ко је дужан да прибави, односно достави Агенцији да је одређено лице лишено пословне способности. Такође, предлаже да се у оквиру услова за обављање дјелатности пропише и услов – пословна способност.

Одговор обрађивача:

  • Предлог да се у члану 4 Нацрта закона о лобирању прецизира природа “интереса“ није оправдан, обзиром на чињеницу да је у члану 8 Нацрта закона наведено да лобирањем не смију настати штетне посљедице по јавни интерес и да је у члану 22 Нацрта закона наведено да ће из регистра лобиста бити избрисан лобиста, ако заступа два наручиоца лобирања са супротним интересима.
  • Примједба и предлог да се дефинише шта је интегритет је прихваћена. Према томе, интегритет смо дефинисали тако што смо у члану 11Нацрта закона послије става један додали нови став, на сљедећи начин: „Интегритет представља законито, одговорно и транспарентно вршење послова којим лобиста, односно правно лице које обавља дјелатност лобирања чува свој углед и углед лобистичке дјелатности и отклања сумњу у могућност настанка и развоја корупције“.
  • Предлог да се у члану 14 Нацрта закона промјени услов за обављање дјелатности лобирања, а који се односи на високо образовање, мислимо да није оправдан. Наиме, вјерујемо да лобиста треба да има најмање ВИИ степен струче спреме, а у циљу снажења квалитета услуге коју ова дјелатност може да пружи, као и у циљу заштите самог процеса лобирања од ситуација у којима би био доведен у питање квалитет тумачене норме од стране неквалификованих лица.
  • Примједба, предлог и сугестија да се члан 15 Нацрта закона измијени тако да важи јединствена одредба кад је у питању престанак забране обављања дјелатности лобирања, по истеку двије године од дана престанка фукције, не треба уважити. Разлог томе је што су у члану 15 Нацрта закона таксативно набројане ситуације у којима је забрањено обављање дјелатности. У истом члану прописан је и рок трајања забране за јавног функионера. Наиме, забрана обављања дјелатности лобирања за јавног функционера престаје по истеку годину дана од дана престанка функције. Изузетно, забрана обављања дјелатности лобирања за јавног функционера, а које су усмјерене на надлежни орган власти у којем је јавни функционер обављао функцију, престаје по истеку двије године од дана престанка функције.
  • Предлог да се као услов за обављање дјелатности лобирања предвиди увјерење о пословној способности је прихватљив. У том смислу смо допунили члан 14 Нацрта закона на начин што смо прије тачке 1 у Нацрту закона додали нову тачку која гласи: „1) које има пословну способност;“. Осим допуне у члану 14 Нацрта закона у правилнику којим се уређује на који начин се доказује испуњеност сваког од услова из члана 14 Нацрта закона појединачно, биће предвиђено на који начин и ко прибавља доказ о пословној способности. Напомињемо и да је кроз прекршаје предвиђена казна за кршење обавезе обавјештавања о промјенама, које су прописане у члану 23 Нацрта закона о лобирању.

Мјесто и датум сачињавања извјештаја: Подгорица, 30. новембра 2021. године.

Назив организационе јединице министарства која је одговорна за припрему нацрта закона, односно стратегије:

Директорат за кривично и грађанско законодавство.

ДИРЕКТОРАТ ЗА КРИВИЧНО И ГРАЂАНСКО ЗАКОНОДАВСТВО

ВД ГЕНЕРАЛНОГ ДИРЕКТОРА

Божидар Чармак


Документа

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?