Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Министарка Весна Братић примила високог комесара за питања националних мањина ОЕБС-а

Високи комесар за питања националних мањина ОЕБС-а, Каират Абдрахманов са својом делегацијом данас је посјетио Министарство просвјете, науке, културе и спорта и том приликом разговарао са министарком проф. др Весном Братић и државним секретаром Дамјаном Ћулафићем о важним питањима везаним за образовање и интеграцију националних мањина. 

Posjeta visokog komesara za nacionalne manjine OEBS-a

На самом почетку састанка високи комесар Абрахманов истакао је значај овог састанка, нарочито због релевантних питања којима се ово Министарство бави, а односе се на образовање, језик,  друштвену кохезију и интеграцију различитих мањинских заједница. Изразио је посебно задовољство јер сматра да је Црна Гора у погледу рјешавања ових питања препозната  као примјер добре праксе, те да је у том смислу, на добром путу интеграције у Европску унију. 

Министарка проф. др Весна Братић захвалила се високом комесару и његовој делегацији на посјети, додајући да  мултиетничност и мултиконфесионалност друштва у Црној Гори представљају велики изазов у областима образовања, културе и људских права, управо због специфичности свих мањинских заједница, нарочито у времену транзиције у којем данас живимо. 

„Културна и етничка баштина  наше земље рефлектована је њеним географским и природним диверзитетом, који је евидентан на малом простору. Управо та различитост представља наше највеће богатство које његујемо и трудимо се да га сачувамо, и то је једна од најважнијих мисија овог Министарства“, изјавила је министарка Братић. 

Такође, министарка је изложила да се у образовном систему двојезична настава на црногорском (српском, босанском, хрватском)  и албанском језику организује  на свим нивоима, те да се на албанском језику настава  одвија у шест основних школа. У средњем образовању настава на албанском језику се реализује у Приватној гимназији „Дрита“ у Улцињу, у музичким школама  наставу на албанском језику има 183 ученика/ца који похађају Основну музичку школу у Улцињу и Подручну установу Основне музичке школе “Васа Павић” у Тузима, док у високом образовању постоји Студијски програм за учитеље на албанском језику у Подгорици. Што се тиче заступљености ромске и египћанске популације, министарка Братић је истакла да у предшколском васпитању и образовању, у септембру 2021. године, укупно има 192 РЕ дјеце, у основним школама има 1.856 основаца РЕ популације , у средњим школама у септембру 2021. године, укупно је било 207 средњошколаца, док  се 12 студената ромске и египћанске популације  у академској 2021/2022. години , према коначној ранг листи пријавило на конкурс. 

„Забрињавајуће мали  број припадника ромске и египћанске популације који уписују средње школе и факултете представља проблем на који ће се МПНКС фокисирати у наредном периоду, а који  је узрокован културолошким специфичностима ове популације као што су склапање раних бракова и напуштање школе, нарочито кад су дјевојчице у питању. Увјерена сам да уз систематски, мултидисциплинаран приступ, можемо наћи адекватан модел рјешавања  проблема, што значи да све институције система, удружења и  организације које се баве овим питањем треба да се укључе у програм са циљем подизања свијести ове популације о значају образовања и могућности које оно пружа”, саопштила је министарка и додала да су нам за рјешавање овог континуираног проблема неопходни примјери добре праксе у окружењу, на које ћемо моћи да се ослонимо и предузмемо конкретне акције.   

Високи комесар Абдрахманов поздравио је залагање МПНКС за унапређење права припадника мањинских народа, истичући да ће његова канцеларија, као и канцеларија Савјета Европе у Црној Гори, са којом остварује одличну сарадњу, бити на располагању Министарству за сва питања и подршку у увој области.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?