- Влада Црне Горе
Министарство финансија Реакција Министарства финансија поводом текста обј...
Реакција Министарства финансија поводом текста објављеног у “Вијестима” под насловом „Мањак у државној каси, пад ПДВ-а и доприноса“
Имамо потпуну ликвидност буџета, обавезе се измирују на вријеме,држави штете необјективна тумачења
Црна Гора има потпуну ликвидност државног трезора. То показују приходи државе у досадашњем периоду, који су изнад плана за 105,4 милиона еура у односу на исти прошлогодишњи период, као и нижи дефицит за 18 милиона еура од планираног у мају, што говори да је Црна Гора остварила суфицит на који није тако често навикла.
Цијенимо да су одређени подаци у наведеном тексту интерпретирани тенденциозно, са недостатком објективног сагледавања података те, ради тачног информисања јавности, указујемо на чињенично стање.
Дакле, стварно стање је да је државни трезор ликвидан и да држава све обавезе измирује правовремено и са дужном пажњом. Стога, апелујемо на одговорност у јавном дискурсу, базирану на истинитом извјештавању, да би се избјегло наношење штете рејтингу и кредибилитету државе, али и праву јавности на објективно информисање.
Имајући у виду методолошке напомене, као и до сада остварену наплату прихода по основу доприноса, било је елементарно да се консултује Министарство финансија чији се извјештај тумачио, умјесто једностраног извођења закључака.
Наиме, приходи буџета за пет мјесеци ове године износили су 1.089,4 милиона € или 15,5% процијењеног БДП-а (7.034,0 милиона €), што је у односу на исти период претходне године више за 105,4 милиона или 10,7%.
У поређењу са планом за период јануар - мај, приходи буџета већи су за 77,6 милиона еура или 7,7%.
Изузимајући приходе једнократног карактера (по основу економског држављанства, подршке ЕУ и др), чиме се стварају услови за стварну компарацију, приходи буџета за пет мјесеци 2024. године, у односу на посматрани период 2023. године већи су за 174,5 мил. € или 19,2%.
У дијелу наплате доприноса, који су предмет анализа поменутог текста, приходи по овом основу су у назначеном периоду већи од плана за 14 милиона еура, односно 7,7%, а у односу на исти период лани већи за 24 мил. € или 12,4 %.
С друге стране, када је у питању наплата у мају, доприноси су нижи од плана за 4,1 мил. €, као и у односу на исти период претходне године за 1,7 мил. € или 3,8%. С тим у вези, подсјећамо да се методолошки посматрано, наплата прихода у посљедњем радном дану у мјесецу евидентира као приход сљедећег мјесеца, усљед процеса књижења по готовинском основу и времена потребног за пренос средстава на главни рачун трезора, и о овом методолошком аспекту је јавност у претходном периоду била обавијештавана.
Имајући ово у виду, као и чињеницу да се зараде и припадајући порези и доприноси код значајног броја привредних субјеката и државних институција уплаћују у посљедњим данима мјесеца, неријетко се дешава да дође до „преливања“ уплате припадајућих доприноса у наредни мјесец.
У том смислу, увидом у остварене приходе по основу доприноса у првом радном дану у јуну 2024. евидентиран је приход од доприноса у износу од 7,3 мил. €, а који дефакто припада приходима по основу зарада у мају, те се закључује да би на овај начин била надмашена наплата прихода по основу доприноса у мају за око 3 мил. € у односу на план, као и за око 5,5 мил. € у односу на мај 2023. године.
Такође, у периоду јануар - мај 2024. године остварен је суфицит буџета од 33,1 милиона еура. У поређењу са планом, када је био пројектован дефицит износу од 141,4 мил. €, остварен је бољи резултат од пројектованог за 174,4 мил.€.
Додатно, евидентно је да је и у мају остварен бољи резултат од планираног, односно остварен је нижи дефицит од пројектованог за 18 мил. €, а на основу прелиминарних података о извршењу буџета за јун се утврђује да се позитивни трендови настављају.
У поменутом тексту се наводи да је остварен дефицит буџета у мају у износу од 21,6 мил. €, као и да је у истом периоду 2023. године дефицит износио 3,3 мил. €, што упућује на компарацију успјешности оствареног резултата у овом упоредном периоду, без образложења зашто долази до одступања.
Међутим, како је указано и у извјештају Министарства финансија, објављеном на званичној интернет страници, важно је рећи зашто је дефицит овог маја већи у поређењу са истим мјесецом 2023. године, односно због чега је до тога дошло.
Прво, значајно је веће издвајање за пензије у мају 2024. године и то за 17,5 мил.€, јер су од јануара ове годиме повећане све пензије које су износиле испод 450 еура, као и усљед редовног усклађивања пензија.
Друго, увећање издвајања за зараде за 3,2 мил.€ усљед евидентирања издатка по основу пореза и доприноса који се односи на април (у којем је и утврђен нижи издатак у овом износу).
Треће, реализовано је плаћање из резерве управо у току маја, које се прије свега односи на реализацију обавеза из Акционог плана Владе, за потребе спровођења мјера енергетске ефикасности у износу од 8 мил. €, а на основу чега је у претходној години остварен приход у буџету државе из пакета подршке ЕУ, у циљу сузбијања негативних ефеката енергетске кризе.
Дакле, само по наведена три основа, у мају ове године је утрошено око 29,9 милиона еура више у односу на мај 2023. године.
Упркос свему наведеном, остварени дефицит буџета државе у мају је нижи за 18 милиона еура од планираног. Дефицит за мај је пројектован на нивоу од 39,6 милиона, а остварен је у износу од 21,6 милиона еура.
Наведене чињенице имплицирају да, приликом писања текста није спроведена адекватна анализа јавно доступних података, већ да парцијално и непотпуно извјештавање упућује на погрешне закључке.
Додатно, план расхода представља пројекцију расхода у одређеном временском периоду, која објективно зависи од динамике спровођења тендерских процеса, пристизања фактурисаних обавеза и слично, те су одређена одступања стварне потрошње од планиране увијек присутна.
Најважније је да је ликвидност трезора постојана и да се обавезе измирују правовремено. Наведени наслов и текст, нажалост, упућују да у државном трезору недостају средства, што би довело до угрожености ликвидности буџета државе, а што је неистинито, неодговорно, необјективно и тумачење супротно стварном стању.
Још једном апелујемо на све посленике јавне ријечи да одговорно приступају у информисању домаће и међународне јавности и интерпретирању званичних података, а Министарство финансија остаје транспарентно у раду и отворено за сарадњу са укупном медијском заједницом Црне Горе, што подразумијева и сва додатна појашњена евентуалних недоумица.