- Влада Црне Горе
Саопштење са пете сједнице Владе Црне Горе
Саопштење са пете сједнице Владе Црне Горе
Влада је, на данас одржаној 5. сједници којом је предсједавао премијер мр Милојко Спајић, усвојила Информацију о Извјештају Европске комисије за Црну Гору 2023. Документ садржи сажети приказ оцјена о годишњем напретку и општој спремности за чланство у ЕУ у области политичких критеријума и поглавља владавине права (поглавља 23 и 24) и препорука за унапређење стања у овим областима, као и приказ оцјена о годишњем напретку и општој спремности у појединачним поглављима правне тековине ЕУ. Израђена је и упоредна анализа годишњег напретка и опште спремности за чланство у ЕУ у појединачним поглављима правне тековине ЕУ између Извјештаја ЕК за Црну Гору 2022. и Извјештаја за 2023. годину, као и упоредна анализа годишњег напретка и опште спремности за чланство у ЕУ земаља Западног Балкана, Турске, Украјине, Грузије и Молдавије.
Донијета је Одлука о успостављању структуре за преговоре о приступању Црне Горе Европској унији. Доношењем нове Одлуке су успостављене правне претпоставке за иновирање укупне структуре за преговоре, односно створени су услови за бољу и ефикаснију координацију обавеза преговарачког процеса у наредном периоду, имајући у виду бројне структурне и кадровске промјене које су наступиле формирањем нове Владе, као и потребу да се у пуном капацитету брже, квалитетније и одговорније испуне преостале обавезе из преговарачког процеса. Одлуком је прописано да структуру за преговоре чини: Колегијум за преговоре, Главни преговарач за преговоре о приступању Црне Горе Европској унији, Савјет за владавину права, Преговарачки тим за вођење преговора о приступању Црне Горе Европској унији и преговарачке радне групе за припрему и вођење преговора о приступању Црне Горе Европској унији по појединим поглављима преговора. Успостављањем нове структуре ће се додатно убрзати динамика преговарачког процеса, односно испуњавање завршних мјерила по поглављима правне тековине ЕУ, као и привремених мјерила у поглављима 23 и 24. Такође, овом Одлуком се дефинише структура сваког од ових радних тијела, уз обавезу увођења института Главног преговарача, који ће вршити послове руковођења радом Преговарачког тима и одговарати за свој рад Влади и министру европских послова.
Влада је утврдила Предлог закона о измјени Закона о рачуноводству у јавном сектору којим се, због објективних околности, предлаже одлагање почетка његове примјене за три године, са 1. јануара 2024. године на 1. јануар 2027. године, како би се створили услови за имплементацију нове рачуноводствене регулативе. У дискусији је истакнуто да је за примјену овог Закона потребно обезбиједити адекватно и изузетно захтјевно IT рјешење, које ће подржавати вођење буџетског рачуноводства и финансијско извјештавање у складу са обрачунским рачуноводственим принципом, а које се у великом дијелу разликује од постојећег рачуноводственог информационог система, који подржава готовински рачуноводствени принцип.
Донијета је Уредба о допуни Уредбе о критеријумима за унутрашњу организацију и систематизацију послова у органима државне управе којом је прописано је да се у органу државне управе надлежном за европске послове може организовати Национална канцеларија за преговоре о приступању Црне Горе Европској унији, а којом ће руководити главни преговарач. У расправи је закључено да ће се јаснијим позиционирањем главног преговарача и његовим враћањем у преговарачку структуру убрзати започети интеграциони процес уласка Црне Горе у ЕУ.
Влада је донијела Одлуку о образовању Савјета за иновације и паметну специјализацију којим ће предсједавати министарка просвјете, науке и иновација. Црна Гора је 2019. године усвојила, уз званично одобрење Европске комисије, Стратегију паметне специјализације (2019-2024), која представља „Made in EU“ приступ оптимизацији инвестиција у истраживање и иновације у ЕУ регионима и земљама чланицама (укључујући земље кандидате). Паметна специјализација често се означава као хоризонтална стратегија или обухватна развојна стратегија Црне Горе. Њеним преиначењем ка концепту „одрживе паметне специјализације: S3 >> S4“, на којем се у ЕУ инсистира након усвајања Зеленог споразума (Green Deal), отворена је могућност да унапријеђена S3 стратегија Црне Горе (S4.me) обухвати развој базиран на знању, уз рационално коришћење ресурса и поштовање међународних конвенција и циљева у погледу смањења негативних утицаја на климатске промјене.
Дата је сагласност на Приједлог одлуке о утврђивању коефицијената за зараде запослених у Јавној установи Музеј Бијело Поље. У складу Законом о зарадама запослених у јавном сектору, Одлуком се стварају услови за имплементацију Гранског колективног уговора за област културе у дијелу утврђивања коефицијената за зараде запослених у овој Установи, зависно од нивоа квалификације образовања, сложености послова, одговорности или других елемената битних за вредновање одређеног посла.
Влада је издала Урбанистичко – техничке услове за израду техничке документације за изградњу објекта за производњу електричне енергије из обновљивих ресурса – вјетроелектране „Сињајевина – Part I“, а по захтјеву „ENERGY 2“ д. о. о. Подгорица. Локација за изградњу предметног објекта је на земљишту у захвату КО Липовска Бистрица, општина Колашин, укупне површине cca 279 ha. Према достављеној прелиминарној процјени, у оквиру комплекса вјетроелектране предвиђена је изградња 17 вјетрогенератора, укупне инсталисане снаге 112.20 MW.
Усвојена је Информација са 17. сједнице Одбора директора АД „Плодови Црне Горе“, Подгорица одржане 3. новембра 2023. године, а у вези доношења одлука о разрјешењу и именовању извршног директора и секретара друштва. У Информацији се наводи да је ово Друштво основано 2004. године као акционарско, у коме Влада има 25,96 %, Главни град 52,74, Удружење пољопривредних произвођача воћа и поврћа „Ратар“ 10,65 % и Удружење пољопривредних произвођача „Малесија“ 10,65 %. Иако је Друштво основано са циљем да врши откуп вишка пољопривредних производа, његова цјелокупна имовина је дата у закуп, те се активности пословања своде на наплату закупнина и да се из тих средстава обебиједе зараде и подмире остали расходи, од чега апсолутно никаквог интереса нема ни држава ни пољопривредни произвођачи због којих је оновано. Имајући у виду да Одбор директора Друштва приликом доношења спорних одлука није уважио предлоге представника Владе да се достави потребна документација, Влада је задужила Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде да Заштитнику имовинско-правних интереса Црне Горе достави Информацију на даље поступање и утврђивање да ли је начињена финансијска штета Друштву и држави. Такође, Министарство је задужено да у сарадњи са Главним градом Подгорица и осталим акционарима у року од 7 дана припреми и Влади достави Анализу пословања АД „Плодови Црне Горе“, са приједлогом мјера.
Влада је усвојила Информацију о Имплементацији платформе за Цертификационо тијело (CA) и Информационог система за електронско управљање документима и управљање процесом електронских сједница Владе. Имплементација Цертификационог тијела (CA) – Министарство јавне управе, у складу са Законом о електронској идентификацији и електронском потпису, пружа електронске услуге повјерења органима државне управе, односно обезбјеђује и издаје дигиталне сертификате за запослене у органима државне управе (сходно важећој Уредби о организацији и начину рада државне управе за укупно 19 министарстава и 25 органа управе). Електронска идентификација је поступак коришћења идентификационих података у електронском облику, који на јединствен начин представљају физичко лице, правно лице или орган власти. С обзиром на то да се постојећи системи користе од 2010. до 2023. године и функционишу на застарјелим платформама, биће успостављени нови системи, засновани на најсавременијим технологијама и у складу са најбољим свјетским праксама и међународним стандардима који уређују ову област и област информационе безбједности. У циљу реализације Пројекта, Влада је донијела закључке којима су задужени надлежни органи да формирају тимове за праћење, управљање, развојни тим и тим за анализу бизнис процеса и тестирање.
Усвојена је Информација о закључивању Оквирног споразума о међународној сарадњи између Министарства здравља Црне Горе и Assistance Publique – Hopitaux de Paris, AD-HP International и прихваћен текст Споразума. Споразумом је предвиђено више активности и то: размјена здравствених радника и студената, а складу са прописима који су на снази у обијема државама; размјена добрих пракси у области здравствене заштите; програми клиничких истраживања, као и било која друга област за коју се стране договоре. Како је истакнуто у дискусији, поред значајног доприноса унапређењу здравственог система кроз усавршавање здравстевног кадра и других планираних облика сарадње, потписивање овог Споразума значајно це унаприједити развој билатералних и пријатељских односа са Француском. Споразумом је такође предвидено да болница AP-HP може повјерити реализацију неких специфичних захтјева за експертизу, тачније израду студија које претходе изградњи нове универзитетске болнице, својој приватној филијали AP-HP international. У том случају, захтјев за посебну експертизу биће предмет уговора између AP-HP international и Министарства здравља Црне Горе.
Влада је усвојила Информацију у области спрјечавања прања новца и финансирања тероризма. У Информацији се наводи да је ове године спроведен пети круг евалуације од стране MANIVALA (Комитет експерата Савјета Европе за процјену спречавања прања новца и финансирања тероризма), као тијела Савјета Европе, које би половином децембра ове године требало да усвоји извјештај, који би, у случају да оцјене буду лоше, Црну Гору могао ставити на сиву листу FATF (Радна група за финансијску акцију) тј. држава које не примјењују или мало примјењују мјере за спрјечавање прања новца и финансирања тероризма. Евалуација је рађена прије мандата ове Владе, па, имајући у виду да је у питању затечено стање, констатовано је да евентуално стављање Црне Горе на сиву листу, не може бити резултат ове Владе. У дискусији је наглашено да би стављањем државе на сиву листу могло доћи до опадања њеног кредитног рејтинга, као успоравања у реализацији иностраних инвестиција које долазе са простора држава које у потпуности поштују правила у области спречавања прања новца и финансирања тероризма. Имајући то у виду, Влада ће предузети све неопходне мјере како би Црна Гора испунила обавезе по питању ове области, а нарочито усвајање Предлога закона о спречавању прања новца финансирања тероризма који је већ припремљен, јер ова Влада препознаје значај тог питања и тежиће да се област прања новца и финансирања тероризма што прије уреди у складу са захтјевима Савјета Европе и ЕУ. Осим тога, закључено је да треба што прије упутити нови Нацрт закона о рестриктивним мјерама Европској комисији на мишљење, како би се показала спремност Црне Горе да спроведе све обавезе, а што захтијева и MANIVAL и Европска комисија. У том циљу, Влада је донијела закључке којима се задужују надлежни ресори да у што краћем року реализују ове задатке. Поред осталог, задужена су надлежна министарства да у најкраћем року ускладе одредбе Нацра закона о измјенама и допунама Закона о играма на срећу са Законом о спречавању прања новца и финансирања тероризма, као и да доставе Влади на разматрање и усвајање Предлог измјена и допуна Кривичног законика Црне Горе.
На данашњој сједници, Влада је размотрила и више кадровских питања доступних на линку.