- Влада Црне Горе
Министарство финансија Суфицит стварамо, „не фризирамо” податке
Суфицит стварамо, „не фризирамо” податке
Усљед тендециозно и нетачно интерпретираних званичних, благовремено објављених података Министарства финансија, у дијелу јавности, апелујемо на све посленике јавне ријечи да званичне извјештаје презентују објективно. Стога, ради истинитог информисања јавности, указујемо на чињенице:
Држава Црна Гора је остварила суфицит од 2 милиона еура у јануару ове године, што је потврђено званичним подацима.
Суфицит је стваран, а током јануара 2025. године остварена је за 14,1 милион еура већа потрошња, него јануара претходне године, доминантно услед значајног раста трансфера за социјалну заштиту (пензија, социјалних давања и сл).
Разлог за остварени суфицит није неплаћање обавеза јер се све обавезе извршавају благовремено, односно у року у којем доспијевају.
У односу на исти период 2024. године, као и у односу на 2023. годину и ранији период, буџетско извршење за јануар 2025. године било је на вишем нивоу, како укупно посматрано, тако и код већине појединачних сектора. Дакле, овогодишње извршење обавеза државе у јануару је очекивано и у складу са праксом која се годинама понавља, а никако није посљедица закидања или неплаћања обавеза, како се то сензационалистички наводи у јавном дискурсу.
Значајна плаћања обавеза у децембру 2024. године (на нивоу од 488 мил.€) такође су умањила потребе у јануару.
Немогућност почињања нових поступака јавних набавки у адекватним износима, прије свега у оквиру капиталног буџета, одражава се на остварење буџета у јануару 2025. године.
Подсјетимо, у јануару 2025. године на снази је било привремено финансирање, којим су додијељена ограничена средства потрошачким јединицама, у складу са законом, те су и планови потрошње били прилагођени тим ограничавајућим околностима.
Дакле, привременим финансирањем опредијељена су средства која висином, али и структуром, у великој мјери, осликавају потрошњу која је била реализована у претходној години, те су све измјене у плану потрошње захтијевале и измјену Рјешења о привременом финансирању, која је сама по себи процедурално захтијевна. С тим у вези, Министарство финансија, све захтјеве потрошачких јединица за измјеном структуре потрошње, разматрало је и сходно томе опредијелило средства корисницима.
У методолошким напоменама објављених извјештаја Министарства је наведено да је мјесечни план потрошње за 2025. годину у фази израде, имајући у виду да је буџет за 2025. годину усвојен у фебруару, односно да је у току запримање захтјева потрошачких јединица, што ће бити рефлектовано већ кроз сљедећи мјесечни извјештај о извршењу за фебруар.
Узимајући у обзир континуитет необјективног интерпретирања званичних података Министарства финансија, још једном указујемо на важност, пажљивог и прецизног читања докумената, а потом истинитог и тачног информисања. Наша институција стоји на располагању за транспарентни дијалог и доступност података из домена својих надлежности.
Имајући у виду наведено, апсолутно је нетачно тврдити да се ради о “фризирању података” од стране институције и да је суфицит вјештачки, зато што је стваран, те се онда може закључити да појединци “фризирају” званичне податке државе. Документе је потребно читати и интерпретирати објективно, а креативна тумачења и закључци без основа не доприносе професионалном и објективном извјештавању.