- Влада Црне Горе
Министарство јавне управе Зашто сви избори у једном дану и непосредан избор ...
Зашто сви избори у једном дану и непосредан избор предсједника општина ⁈
Marash Dukaj, министар јавне управе, ауторски текст
Само током 2024. године у нашој земљи смо имали седам изборних процеса, који засигурно неће бити окончани тако брзо. То значи да грађани у одређеним општинама неће добити функционалне органе локалне самоуправе.
Нажалост, нијесмо одмакли у приближавању политичком консензусу о неспорно напредној, демократској и по друштво корисној потреби одржавања свих локалних избора истог дана и директном избору предсједника локалних самоуправа.
У протекле двије године сам више пута аргументовао ту друштвену и демократску потребу, и увијек наилазио на подршку и разумијевање и наших грађана и европских партнера. Нажалост не и колега, црногорских политичара.
Посљедњег дана маја послао сам Скупштини Црне Горе и формалну Иницијативу за измјену Закона о избору одборника и посланика тако што би било прописано да се челна личност сваке локалне самоуправе бира непосредно, и да избори за скупштине свих локалних самоуправа у Црној Гори буду одржавани истовремено, с крајњим циљем отворених или полуотворених листа.
У образложењу Иницијативе навео сам да у садашњој ситуацији челници локалних самоуправа нијесу личности које су бирали грађани, већ они о којима се политичке партије договоре, да сада чак није прописана обавеза да таква личност буде из реда одборника који су добили легитимитет заснован на изборној вољи грађана, а да не говоримо о моделу „ротирајућих“ предсједника општина...
Оваква и друга задовољења дневнополитичких интереса су главни разлози криза у више јединица локалне самоуправе. С друге стране, непосредан избор предсједника општина и градоначелника Главног града и Пријестонице резултирао би несумњиво вишим степеном одговорности тако изабраног челника локалне самоуправе према грађанима, већим учешћем грађана у изборном процесу, здравом конкуренцијом, дубљим повјерењем и значајним порастом политичке стабилности локалних самоуправа. Све ово заједно допринијело би јачању демократских процеса на локалном нивоу и побољшању квалитета живота грађана кроз ефикасније и одговорније управљање.
Што се тиче дијела иницијативе о истовременом одржавању свих локалних избора – сматрам да о томе не треба посебно трошити ријечи јер је јавност упозната са конкретним случајевима изборног инжењеринга и директне политичке манипулације. Рјешење које је Министарство јавне управе иницирало доприноси поштовању принципа једнакости кроз једнаке услове за све учеснике изборног процеса, већу изборну излазност, рационализацију трошкова, бољу ефикасност система локалне самоуправе и већу транспарентност.
Нема ни једног аргумента против ових иницијатива, а има много аргумената за. Штовише, имајући у виду садашње пат-позиције у више локалних самоуправа, цијеним да је постојећи начин избора кључни проблем и да је пред нама веома јасно рјешење.
Свјестан сам да је за сваку реформу потребна двотрећинска парламентарна већина. Као што сам свјестан да такве већине за ову промјену за сада, нема. Ипак, вјерујем да је компромис могућан, и зато пишем и говорим често на ову тему.
Искрено сам захвалан бројним медијима који су препознали значај иницијативе, а посебну захвалност истичем Делегацији ЕУ у ЦГ и Европској комисији, које су јавно подржале наше намјере.
Дубоко сам увјерен да је ова иницијатива реформска и да је потребна те да доноси корист и грађанима и друштвеним процесима. Бројни контакти са грађанима, људима ван политике, су ме у то додатно увјерили.
Као министар јавне управе дужан сам да изнесем своје виђење пута за рјешавање изазова који нас оптерећују, без обзира на то да ли за реализацију има политичке воље. Још и више то сматрам својом дужношћу, када политичк воља изостаје. То чиним и сада.
Отворено позивам цивилни сектор, медије, стручну јавност, академску заједницу и све групе и појединце који су на било који начин упознати са изазовима наших актуелних рјешења која се тичу система локалне самоуправе и који сматрају ову иницијативу добром - да о овој теми и могућим рјешењима пишу, да се њоме баве, да је подигну на својим агендама.
Само тако ћемо, говорећи и пишући о овоме, износећи и понављајући аргументе, вршити позитиван утицај и, вјерујем, доћи до преломне тачке у којој ћемо, вјероватно на многим странама невољно, али ипак на крају постићи и политички консензус и спровести ову важну реформу.
Високо на агенди приоритета Министарства јавне управе је реформа система локалне самоуправе. То смо потврдили новим реформским Законом о локалној самоуправи, јер наша је обавеза да грађанима обезбиједимо на најбољи начин уређену локалну власт.
Ове реформе су кључне за деполитизацију и демократизацију јавне управе и друштва у цјелини. Ове реформе су улазница Црне Горе у породицу најразвијенијих европских држава. Што прије то схватимо и предузмемо конкретне кораке, то ћемо нашим грађанима испунити обећање које смо им дали – Црну Гору као пуноправну чланицу Европске уније.