100 дана рада Министарства јавне управе

Министарство јавне управе је у прва три мјесеца:

  • Усвојило Предлог закона о измјенама и допунама Закона о слободном приступу информацијамана сједници Владе одржаној дана 29.12.2023. године. Предложене измјене и допуне Закона о слободном приступу информацијама предвиђају низ новина којима ће се створити услови да грађани лакше и брже остварују право на приступ информацијама, а органи ће имати проактивну улогу - да све оно што је прописано мора бити и објављено и доступно јавности. Дакле, органи наступају као „отворени систем“ у комуникацији са грађанима.
  • Успоставило Регистар државних органа и институција – Web апликација за евиденцију институција односно државних органа Црне Горе  треба да омогући формирање базе података о државним органима и институцијама у Црној Гори, као и приказивање свих података заинтересованој јавности кроз посебно израђен интерфејс креиран у складу са последњим трендовима у дизајнирању интернет страница државних институција. Регистар државних органа и институција ће омогућити грађанима преглед свих државних органа и институција по врстама органа, надлежностима и областима рада као и стандардној претрази по кључним ријечима којима се описује сваки орган. Грађани ће на једноставан начин доћи до свих потребних информација о државним органима и институцијама, што ће омогућити лакшу комуникацију грађана и органа власти. (у овој фази уређен је регистар институција на централном-државном нивоу, а у следећој фази регистар ће обухватити и органе и установе на локалном нивоу)
  • Ради на Предлогу закона о измјенама и допунама Закона о државним службеницима и намјештеницима У току је поступак доношења измјена и допуна Закона о државним службеницима и намјештеницима. Радна група увелико ради на припреми Нацрта закона којим ће се, прије свега, извршити измјене које се односе на услове за звања за обављање послова радног мјеста, који услови су смањени амандманима које је Скупштина ЦГ донијела у јануару 2021. године, а на шта је Европска комисија указала као негативан корак у поступку професионализације. Такође, приступиће се и измјенама одређених института чија примјена је у пракси стварала недоумице и доводила до различитих тумачења норми. Када је у питању даља реформа службеничког система, поменуо бих снажну подршку Европске комисије и SIGME, кроз различите видове сарадње. Управо у јануару је отпочео IPA пројекат “EU for Public Administration” (ЕУ за државну управу), вриједан 1,3 милиона еура који ће обухватити низ активности у циљу побољшања процеса запошљавања, развоја оквира компетенција које државни службеници морају посједовати, дигитслизација поступка запошљавања, оцјењивање и напредовање службеника, награђивање и мотивацију службеника, развијање компетенција итд.
  • Радило на Предлогу Закона о измјенама и допунама Закона о невладиним организацијама. Измјенама и допунама закона ће се унаприједити и олакшати начин регистрације НВО, њихово финанасијрање и мониторинг спроведених програма и пројеката, осигурати дугорочно, поуздано и квалитетно партнерство између државе и невладиних организација. За израду овог закона обезбијеђена је подшка експерта који је ангажован кроз ЕУ пројекат који финансира Европска комисија. 
  • Транспарентност броја запослених и визуализација опсега јавне управе - Активност подразумијева интензивну и континуирану сарадњу с Министарством финансија, у циљу јачања екстерне комуникације овог питања кроз адекватну визуализацију, уз обавезно представљање динамике промјена броја запослених кроз: праћење броја запослених на централном и локалном нивоу креирање и активирање ИТ платформе, унос података, промоцију активности. Реализацијом ове активности ће се, по први пут, јасно и транспаретно представити сви подаци о броју запослених у јавној управи, као и опсег јавне управе, сходно Стратегији реформе јавне управе 2022-2026. Јасном визуализацијом опсега јавне управе и регистра запослених у јавној управи постижемо унапређење транспарентности Владе како у дијелу управљања људским ресурсима, тако и у дијелу рационализације утрошка буџетских средстава.
  • Примјена заједничког оквира процјене (CAF-model) у Министарству јавне управе у циљу увођења управљања квалитетом у јавној управи - Министарство јавне управе је у циљу осигурања ефикасног система управљања квалитетом, једноставнијег приступа и бољих услуга за грађане и предузец́а примјенило европски инструмент управљања квалитетом за институције јавне управе – заједнички оквир процјене (CAF). Заједнички оквир процјене је модел на основу ког запослени и руководиоци процјењују сопствену организацију, утврђују њене предности и потенцијал за напредак, и затим то примјењују у виду мјера за побољшање рада. Мисија Министарства је да у наредном периоду област управљања квалитетом постане интегрални дио комплетне јавне управе почивајући на принципима: усмјерености на резултате, фокуса на грађане, лидерства и постојаности, управљања процесима, развоја запослених, континуираног учења и иновација, развоја партнерстава као и друштвене одговорности.
  • Мапирање финансијске подршке реформи јавне управе - Први пут је израђен документ, у ком је представљена донаторска матрицу, са приказом комплетне финансијске подршке међународних партнера  реформи јавне управе, од преко 16 милиона еура.
  • Реализација јавног конкурса за ресурсне центре за НВО - У складу са Акционим планом Стратегије сарадње органа државне управе и невладиних организација 2022-2026, Министарство јавне управе расписаће јавни конкурс за један национални и три регионална ресурсна центра. Спровођење консултација о садржају јавног конкурса односно предвиђеним активностима ресурсних центара са невладиним организацијама кроз одржавање округлих столова у Подгорици, Колашину и Бару (све три регије). Ојачана секторска ресурсна инфраструктура односно подстакнуто умрежавање НВО кроз успостављање једног националног и три регионална ресурсна центра - обезбијеђена подршка сектору у унапређењу капацитета НВО кроз информатичку подршку, обуку, менторство, стручну подршку развоју нових услуга и програма и унапређењу постојећих. Овај механизам се по први пут уводи у Црној Гори од стране државе, и биће усмјерен на подршку невладином сектору како би се ојачали њихови организациони капацитети, унаприједила стручна знања, компетенције, унутарсектроска сарадња, као и сарадња са институцијама на државном и локалном нивоу и другим актерима. Формирањем регионалних ресурсних центара, подстакнуће се уједначен регионални развој невладиног сектора. Држава је за ове намјене обезбиједила средства у износу од 500.000 еура.
  • Министарство јавне управе припремило је Анализу функционисања система локалне самоуправе у Црној Гори коју је разматрао Савјет за реформу јавне управе 26.12.2023. године. Анализа је темељно припремана уз примјену посебно креиране методологије у сарадњи са нашим партнерима из SIGMA-е. Анализа је показала да је децентрализација у Црној Гори ограничена у односу на државе региона и државе OECD-а. Уочљиве су велике разлике између општина у погледу величине, територије,броја становника, али и ефикасности вршења послова и стабилности локалних јавних финансија. Због тога главне препоруке Анализе односе се на унапређење децентрализације, која ће прво подразумијевати увођење благог политипског модела, а онда ће се фазно наставити даља децентрализација. Имајући у виду препоруке које се односе на унапређење нормативног оквира за функционисање система локалне самоуправе, већ у децембру 2023. године смо започели процес, те објавили јавни позив за консултације, а након тога смо формирали радну групу за измјене Закона о локалној самоуправи, која је свој први састанак одржала 25.01.2024. године. Предмет измјена Закона биће првенствено даље унапређење децентрализације, рјешавање проблема које је идентификовала Анализа, као што су сарадња са централним органима и међуопштинска сарадња. Такође, циљ је да овај закон на једном мјесту уреди питања која се односе на службенички систем на локалном нивоу, однос централних и локалних органа, надзор, али и да отклони недостатке, недоумице и правне празнине које су стварале проблеме у пракси.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?