Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Излагање министра унутрашњих послова Ивана Брајовића

Објављено: 27.05.2011. 17:03 Аутор: биро
Уважени учесници и гости,

Поштоване колеге,

Даме и господо,


Користим прилику да искажем задовољство што ћу, учешћем на Конфренцији “Дијалог Црна Гора – ЕУ” у организацији Националног Савјета за европске интеграције, имати прилику да уваженим гостима и колегама представим напредак који смо, од добијања Мишљења Европске комисије, остварили у области реформе државне управе. Истовремено, покушаћу у најкраћем да вам представим средњорочни план даљих активности у овој области.

Подсјетићу вас да нас само пет година дијели од обнове државне независности, а самим тим и само пет година од преузимања потпуне одговорности за рад, развој и унапрјеђење рада институција које чине систем и основу сваке државе.

Позитиван подстрек и потврда наших напора у претходном периоду без сумње је било добијање статуса кандидата за чланство у ЕУ, у децембру прошле године. Мишљења сам да смо, на тај начин, заокружили једну фазу сарадње са међународним партнерима и суочили се са новим сљедећим изазовом – одређивањем датума и почетком преговора Црне Горе за чланство у ЕУ.

Увјерен сам, као и моје колеге у Влади, да смо овом изазову приступили предано, озбиљно и одговорно, уз коришћење знања свих расположивих капацитета и, што је најважније за наше друштво, уз пуно поштовање законитости и заштите права човјека и грађанина.

У том смислу, свјесни смо да је креирање система ефикасне државне управе јавни интерес од стратешке важности. Истовремено, свјесни смо и да је пред нама сложен и комплексан изазов коме уважавајући садашње стање, треба да одговоримо у разумним роковима и уз широку потврду свих структура друштва. Наше опредјељење је не само да у процесу европских интеграција, усклађујемо национално законодавство са законодавством ЕУ, већ и да обезбиједимо пуну примјену прописа, уз развој и јачање одговарајућих структура и институција система и јачање административних капацитета јавне управе.

Подсјетићу да је реформски процес укупног система јавне управе у Црној Гори, на стратешким основама започет усвајањем Стратегије управне реформе за период 2002-2009. године, којом су дефинисани правци даље доградње и адекватног нормативног дефинисања управног и службеничког система.

Препознајући значај управне реформе и чињеницу да она представља услов за спровођење реформи у свим областима друштва, Влада Црне Горе је почетком 2010. године приступила припреми нове Стратегије реформе јавне управе за период 2011-2016.године. Усвајајући ову Стратегију у марту 2011.године Влада је као основни циљ поставила изградњу ефикасне, ефективне, професионалне, лако доступне, сервисно оријентисане јавне управе, која је у функцији грађана и друштвених и привредних субјеката. С обзиром да стварање повољног економског и социјалног амбијента опредјелјује укупни друштвени развој, реализација циљева дефинисаних Стратегијом представља снажну подршку владавини права, институционалној стабилности система јавне управе, унапређењу пословног амбијента и др.

С обзиром да се ова фаза реформи у области јавне управе подудара са процесом европских и евроатланских интеграција, кроз дефинисање циљева и јасно одређивање активности, Црна Гора се поступно припрема да постане дио европског административног простора и система вриједности.

Оквирним Акционим планом за имплементацију Стратегије предвиђено је сљедеће:
• структурно прилагођавање система државне управе најбољим европским стандардима;
• стабилизација јавних финансија вођењем јединствене политике зарада у јавној управи;
• изградња система награђивања према резултатима рада;
• унапређење службеничког система кроз ефикасно управљање људским ресурсима и примјену мерит система у процесу запошљавања и напредовања;
• унапрјеђење управног поступања и инспекцијског система, кроз прецизирање надлежности и јачање капацитета инспекцијских органа.

Релизација ових циљева предвиђена је током ове године посебно кроз измјене Закона о државној управи, којима ће се створити претпоставке за концетрацију послова у органима и њихово обједињавање у циљу боље функционалне повезаности, јачања одговорности и ефикасности у раду и значајно смањење трошкова у дијелу административно-техничких послова.
бнгфлкгјфелкгјфчлкбфћклбхл обзиром
У Мишљењу Европске комисије посебна пажња је посвећена потреби јачања административних капацитета, што је урађено стварањем нормативних претпоставки за јачање Управе за кадрове, за професионализацију и деполитизацију државне управе, припремом новог текста приједлога Закона о државним службеницима и намјештеницима. У припреми Закона коришћена су искуства, добра пракса и стандарди земаља чланица ЕУ, уз активно учешће представника СИГМЕ.

Имајући у виду да Влада све активности планира уз активно и стручно укључење цивилног сектора, посебну пажњу посветили смо даљем правном уређењу статуса и функционисања невладиних организација. У том правцу, припремљена је и ,,Анализа важећих прописа релевантних за рад НВО'', као основ израде Приједлога закона о НВО. Приједлогом закона, између осталог, извршена су и усклађивања са релевантним међународним стандардима и праксом Европског суда, као и са међународним документима који уређују питања која су предмет овог закона.

Такође, у примјени одредби важећег Закона о спрјечавању сукоба интереса уочени су одређени недостаци, које се односе на прецизније дефинисање појма јавног функционера, неспојивост посланичке функције са другим функцијама као што је нпр. чланство посланика у управним одборима, овлашћења Комисије и слично, а који су препознати и у ГРЕЦО Извјештају о Заједничкој Првој и Другој евалуацији Црне Горе. Иста активност садржана је као циљ и у Стратегији за борбу против корупције и организованог криминала 2010-2014.година и Акционом плану за њено спровођење, с потребом даљег јачања законодавног и институционалног оквира у области борбе против корупције.

Искористићу прилику да поменем још једну обавезу Министарства унутрашњих послова сходно Програму рада Владе за ову годину, а то је утврђивање приједлога Закона о унутрашњим пословима. Намјера је да се новим законом на цјеловит и свеобухватан начин регулише ова област, изврши потребно усклађивање са Закоником о кривичном поступку и другим одговарајућим прописима, унаприједи ефикасност и оствари боља координација, те обезбједи конкретна одговорност у систему унутрашњих послова.

Поштовани,

Кључна законска рјешења која сам у најкраћем поменуо, а која су планирана акционим плановима за реализацију препорука из Мишљења ЕК, налазе се у завршној фази припреме и упућена су релевантним домаћим и међународним адресама. У очекивању корисних сугестија, убијеђен сам да ће предложени прописи допринијети свеукупном унапријеђењу система државне управе и владавини и поштовању права. Нагласићу да је свим наведеним активностима претходило пажљиво анализирање могућности и потреба унапрјеђења система, као и да смо покушали (надам се успјешно) да унаприједимо сарадњу са свим заинтересованим субјектима друштва и међународним партнерима.

Јасно је да је за успјешност у остваривању наведених приоритета потребна добра организација и укључење свих расположивих ресурса, реалност у пројекцији очекивања, као и детаљност планирања оног што је реално могуће остварити. Пажљивим читањем Аналитичког извјештаја и анализом препорука ЕК, припремили смо амбициозан план за ову годину. Убијеђен сам да дијелите моје мишљење да у коначном није важно мјерити појединачне доприносе, већ је важно заједничко задовољство у потврди успјешног испуњења зацртаних циљева. Ту потврду очекују и сви наши грађани, у мјесецима који су пред нама.

У том смислу, у даљим активностима нама у Влади је од изузетног значаја наставак интензивне и квалитетне сарадње са Делегацијом Европске уније, Европском комисијом и осталим релевантним међународним организацијама, уз пуну међусобну отвореност, повјерење и подршку, на путу ка пуноправном чланству Црне Горе у ЕУ.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?