- Влада Црне Горе
Саопштење са 66. сједнице Владе Црне Горе
Саопштење са 66. сједнице Владе Црне Горе
Влада је, на данас одржаној 66. сједници којом је предсједавао потпредсједник Владе за безбједност, одбрану, борбу против криминала и унутрашњу политику мр Алекса Бечић, утврдила Предлог закона о измјенама и допунама Закона о превозу опасних материја. Измјене и допуне се врше у циљу усаглашавања са општим принципима Савјета Европе у овој области, као и у циљу постепене хармонизације у области превоза опасних материја са легислативом Европске уније. Такоде, дефинише се формирање Савјета за управљање и координацију у области превоза опасних материја, као и његов састав и надлежности. Предложеним одредбама у односу важећи законски текст, постиже се:
- континуирано праћење превоза опасних материја од свих релевантних институција у чијој надлежности је предметна област, а што ће бити омогућено кроз рад Савјета,
- континуирано усклађивање и спровођење постојећих прописа с рјешењима, нормама и препорукама предвиђеним међународним уговорима и
- даље усклађивање са новим промјенама које су присутне у другим системским прописима.
Донијета је Уредба о измјенама Уредбе о начину и висини елемената на основу којих се формирају максималне цијене нафтних деривата. У измјенама Уредбе једину суштинску промјену представља увођење накнаде за обавезне резерве нафтних деривата на безоловне бензине Еуро супер 98 и 95 и Еуродизел, док остале измјене чине правно-техничко сређивање претходно важећег акта, без промјене обавеза за увознике и без промјене висине других обрачунских елемената. Доношење Уредбе представља неопходан предуслов за извршење обавеза прописаних у складу са Акционим планом формирања обавезних резерви нафтних деривата, који је Влада донијела на сједници 26. децембра 2024. године. Акциони план представља обавезу у оквиру првог завршног мјерила из преговарачког поглавља 15 - Енергетика, који се односи на обавезу усклађивања с правном тековином ЕУ о обавезним нафтним резервама. Законом о сигурности снабдијевања нафтним дериватима предвиђено је да се финансирање обавезних резерви нафтних деривата обезбјеђује кроз накнаду за обавезне резерве нафтних деривата, која је саставни дио продајне цијене тих деривата. Како је уређено, накнада за обавезне резерве је саставни дио продајне цијене нафтних деривата прије опорезивања тих деривата и обрачунава се и плаћа на сљедеће деривате: безоловни бензин (тарифне ознаке CN 2710 12 45 до 2710 12 49), гасна уља (тарифне ознаке CN 2710 19 41 до 2710 19 49) и течни нафтни гас (тарифне ознаке CN 2711 12 11 00 до 2711 19 00 00). Такоиђе, прописано је да накнаду прикупљају увозници нафтних деривата. Чланом 50 истог Закона предвиђено је да до утврђивања висине накнаде за обавезне резерве нафтних деривата у складу са одлуком Владе, висина те накнаде (без ПДВ-а) износи 0,03 еура по литру безоловног бензина и еуродизела, односно 0,03 еура по килограму течног нафтног гаса.
Влада је донијела Уредбу о висини трошкова у поступку издавања дозволе за стављање биоцидних производа у промет и употребу. Уредба доноси јасно дефинисану структуру трошкова, усклађену са европским законодавством и најбољим праксама ЕУ, чиме се доприноси правној сигурности и олакшава спровођење законских обавеза у области биоцидних производа. Уредба предвиђа да трошкове поступака сносе подносиоци захтјева, чиме се осигурава финансијска одрживост система без додатног оптерећења за државни буџет. Доношење ове Уредбе представља још један корак у приближавању Црне Горе стандардима ЕУ и јачању регулаторних капацитета, што је од кључне важности за процес европских интеграција. Такође, Уредба уводи јасно дефинисане трошкове за различите поступке у вези са одобравањем биоцидних производа. Разликују се трошкови за одобрење нових производа, обнову дозвола и измјене, а узета је у обзир сложеност поступка. За производе и документацију који су већ оцијењени или одобрени у ЕУ, предвиђени су значајно нижи трошкови. Тиме се подстиче усклађивање са европским законодавством и олакшава приступ произвођачима који послују на међународном нивоу. Како је наглашено, Уредба омогућава бољу организацију административних поступака кроз транспарентно финансирање, што укључује покривање трошкова стручне оцјене и ангажовања неопходних ресурса.
Донијета је Одлука о измјени Одлуке о привременим мјерама за ограничавање цијена производа од посебног значаја за живот и здравље људи и листи производа. Одлуком се трајање акције “Лимитиране цијене” продужава до 30. априла 2025. године. Свеобухватна акција ограничавања маржи чија је примјена почела 6. септембра прошле године, у сваком већем малопродајном ланцу обухвата више стотина артикала који су груписани у 73 врсте производа. Приликом дефинисања листе производа првенствено се водило рачуна да грађани осјете конкретне бенефите од наведене акције па листа обухвата већи број производа који улазе у састав Синдикалне потрошачке корпе, али свакако да је Влада, са друге стране, имала у виду и чињеницу да се црногорска економија претежно базира на услугама и да је наша земља високо увозно зависна, те се водило рачуна да утврђивањем листе не буде угоржено пословање привредних субјеката. Цијене производа и услуга, мјерене индексом потрошачких цијена, у децембру мјесецу у односу на новембар 2024. године у просјеку су ниже 0,1%. Пад цијена забиљежен је у групама производа храна и безалкохолна пића за -1,1 %, те је у односу на ту категорију производа забиљежена дефлација. На основу података Еуростата, Црна Гора се нашла међу земљама са најнижом стопом инфлације. Већу стопу инфлације, према њиховим подацима, од Црне Горе имају нпр Њемачка, Француска, Шпанија, Грчка, Хрватска итд. Имајући у виду свеобухватност акције као и чињеницу да се иста односи на велетрговине као и малопродајне ланце, те да се примјењује у висе од 80% укупних малопродајних објеката у Црној Гори, извјесно је да је акција Лимитиране цијене 44 Владе Црне Горе утицала на стабилизацију цијена основних животних намирница и без угоржавања контунуитета снабдјевености довела до очекивних жељених резултата, при чему привредна дјеланост трговаца није била угрожена.
Влада је донијела Програм за подстицање развоја пословања скијалишта у Црној Гори за 2025. годину. Тим поводом задужено је Министарство туризма да из својих средстава опредијели износ од 300.000 еура за ту намјену, као и да објави јавни позив у складу са Програмом. Циљ Програма је да се додатно креира повољнији пословни амбијент који ће, подстицањем развоја скијалишта у Црној Гори, допринијети подстицању унапређења квалитета туристичке понуде, повећању конкурентности, диверзификацији туристичког производа, повећању туристичког промета, које све сљедствено воде отварању нових радних мјеста. Имплементација мјере подршке предвиђене овим Програмом у пуном капацитету треба да допринесе повећању учешћа туристичког промета у БДП-у, повећању стопе запослености у туризму и угоститељству и унапређењу туристичке понуде Црне Горе. Како је наглашено на сједници, кроз Јавни позив ће се омогућити да заинтересовани субјекти унаприједе постојеће пословање и допринесу не само повећању економске активности, већ и подизању квалитета и стандарда на скијалиштима.
Усвојена је Информација о измирењу обавеза доспјелих 21. јануара 2025. године у оквиру кредитних аранжмана закључених између Црногорске пловидбе АД Котор и кинеске Exim банке, као и Барске пловидбе АД Бар и кинеске Exim банке, за које је Држава издала гаранције. Тим поводом, Влада је прихватила Захтјев кинеске Exim банке за измирење доспијелих обавеза, по основу издате гаранције за Уговор о преференцијалном кредитном зајму за купце за куповину два брода, закључен између кинеске Exim банке и Црногорске пловидбе АД Котор, у укупном износу од 2.406.136 америчких долара. Такође, Влада је прихватила Захтјев кинеске Exim банке за измирење доспјелих обавеза, по основу издате гаранције за Уговор о зајму за куповину два брода, закљученим између кинеске Exim банке и Барске пловидбе АД Бар, у укупном износу од 1.815.442 америчких долара.
Влада је усвојила Информацију о иницијативи за успостављање физичког обезбјеђења лица, објеката и имовине у образовно-васпитним установама у Црној Гори. За спровођење ове активности, Влада је одобрила 800.000 еура.
Усвојена је Информација о спровођењу програма субвенционирања рачуна за електричну енергију и Упутство о поступку и начину спровођења програма субвенционирања рачуна за електричну енергију за период од 1.01.2025. године до 31.12.2025. године. Тим поводом, Влада је задужила Министарство социјалног страња, бриге о породици и демографији да спроведе програм субвенционирања рачуна за електричну енергију. Како је истакнуто на сједници, за период примјене Упутства о поступку и начину спровођења програма субвенционирања рачуна за електричну енергију, јануар-децембар 2024. године, износ субвенције износио је 3.797.869,28 еура.
На данашњој сједници, Влада је размотрила и више кадровских питања доступних линку.