Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Предсједник Владе Црне Горе Игор Лукшић одржао конференцију за медије

Објављено: 29.07.2011. 18:42 Аутор: биро

 Видео запис: Предсједник Владе Црне Горе Игор Лукшић одржао конференцију за медије

Уважена господо,
Поштовани представници/це медија,

Добар дан. Прије него што будете у прилици да ми поставите питања, дозволите да вас упознам са прегледом активности Владе које смо спроводили у складу са зацртаном агендом у претходних седам мјесеци. Чини ми се да је, на самом почетку, потребно указати на чињеницу да су од нашег претходног сусрета остварени значајни резултати у свим областима.

Спољно-политичке приоритети

Задовољан сам достигнућима у спровођењу основних спољно-политичких приоритета. Подсјетићу да смо, стицањем статуса кандидата, пуном посвећеношћу радили на испуњавању седам кључних препорука ЕК; у евроатлантским интеграцијама успјешно је имплементиран први циклус МАП, а Црна Гора је истовремено предсједавала свим најважнијим регионалним иницијативама, што је изазов и за веће администрације. Агенду спољно-политичких активности заокружили смо бројним билатерланим сусретима на највишем нивоу.

Сви знамо да је замајац интеграционих процеса утемељен на најширем унутрашњем дијалогу који је за резултат дао пуни консензус и ангажованост свих структура црногорског друштва.

Улажући напоре у испуњавању седам препорука из Мишљења ЕК, доказали смо да знамо како до краја искористити постојеће административне капацитете, истовремено предано радећи на њиховом јачању како би их оспособили за наредне интеграционе фазе.

Захваљујући управо тим капацитетима, у непуних шест мјесеци, у складу са Акционим планом, Влада је утврдила више од 20 закона у области државне управе, владавине права, корупције и организованог криминала, медија, цивилног друштва, људских права, као и више стратешких докумената и анализа. Цјелокупни процес је пратио висок степен транспарентности и инклузивности. Све то је допринијело да донесемо добре законе и стратешка документа која су усклађена са стандардима ЕУ и интересима црногорског друштва, што је потврђено и на трећем консултативном састанку са експертима ЕК.

Права мјера успјеха у времену пред нама биће њихова досљедња имплементација.

Остварене мјере и активности, укључујући и конкретне резултате у борби против корупције и организованог криминала, свједоче о посвећености испуњењу Акционог плана. Усвајање Изборног закона императив је за остварење Акционог плана у потпуности, као и за позитиван Годишњи извјештај ЕК о напретку на основу кога би ЕК препоручила Европском Савјету почетак приступних преговора Црне Горе и ЕУ.

На плану интеграција у евроатлантске структуре, подсјетићу да је први Годишњи национални програм у оквиру МАП циклуса позитивно оцијењен од стране званичника Алијансе и да је његовом успјешном евалуацијом прије мјесец дана окончан први циклус МАП-а. Наставили смо да доприносимо регионалној и глобалној безбједности и стабилности, кроз учешће у ИСАФ Мисији у Авганистану.

Кроз предсједавања регионалним иницијативама која су за Црну Гору представљала изазов и прилику направили смо суштинске политичке помаке. Нагласићу усвајање Будванских препорука у оквиру Централно европске иницијативе (ЦЕИ), усвајање прве регионалне стратегије за борбу против организованог криминала и корупције на нашу иницијативу у оквиру Процеса сарадње у ЈИЕ (СЕЕЦП), као и заједнички ЕУ – регионални приступ у пројектовању Јадранско-јонског региона у оквиру Јадранско-јонске иницијативе (ЈЈИ).

Црна Гора је по први пут предсједавала и најзначајнијом безбједносном регионалном иницијативом Америчко-јадранском повељом, гдје су такође постигнути значајни резултати, а посебно мјесто има постигнута сагласност о заједничком учешћу земаља региона у ИСАФ Мисији у Авганистану.

Из широке лепезе активности на билатералном и мултилатералном плану, посебно ћу истаћи интензивну комуникацију и посјете Бриселу, Берлину, Србији, значајне посјете предсједавајућих ЕУ, премијера Мађарске и Пољске, Подгорици, као и потписивање Темљног уговора са Ватиканом. Црна Гора је била дакле активан актер на спољнополитичком плану у протеклом периоду. У свим овим активностима успјели смо да пренесемо снажне и конзистентне поруке о приоритетима Црне Горе и резултатима које остварујемо у реформским и интеграционим процесима.

Унутрашња политика

У унутрашњој политици, владавина права има посебан значај за напредак у интеграционим процесима и развој црногорског друштва као демократског друштва које представља гарант пуне заштите свих људских права и слобода. Указаћу на најзначајније активности у области реформе правосуђа, борбе против организованог криминала и корупције и регионалне правосудне сарадње.

Посебно ћу истаћи Владину иницијативу за измјену Устава у дијелу који се односи на правосуђе који је Скупштина Црне Горе усвојила на сједници 7. јула, а нацрт амандмана надлежни скупштински одбор требало би да утврди 31. јула. Чињеница да промјена Устава захтијева вријеме, излазећи у сусрет испуњавању седам кључних приоритета у области правосуђа и владавине права утврдили смо предлоге Закона о измјенама и допунама закона о судском тужилаштву, Закона о судском савјету и Закона о судовима.

Подсјетићу да је крајем јуна 2011. године донијет Закон о измјенама и допунама кривичног законика који поред декриминализације клевете, предвиђа као кривично дјело давање и примање мита и трговину утицаја, као и Закон о извршењу кривичних санкција и Закон о бесплатној правној помоћи.

Досадашња примјена новог Законика о кривичном поступку показује да је тужилачка истрага бржа, ефикаснија и квалитетнија о чему говоре остварени резултати на које упућују спроведене високо профилне истраге које у значајном броју предмета имају и међународни карактер. Формиран је Специјални истражни тим у оквиру Одјељења за борбу против организованог криминала, корупције, тероризма и ратних злочина. Овај тим, којим руководи Специјални тужилац, као мултидисциплинарна јединица поступа у најсложенијим предметима организованог криминала и корупције и спроводи финансијске истраге.

Јачањем капацитета одјељења Специјалног тужиоца ствара се механизам за ефикасну примјену мјера из новог Закона о кривичном поступку које за резултат имају одузимање имовине стечене кривичним дјелом, односно „проширено одузимање“ имовине за коју окривљени не докаже на основу вјеродостојне исправе или не учини на други начин вјероватним законито њено поријекло. Досадашње активности за резултат имају одузету односно привремено одузету имовину значајне вриједности.

Истакао бих, такође, да је у првих 6 мјесеци ове године Управа полиције регистровала 9,3% мање кривичних дјела у односу на исти период 2010. године. Надлежним тужиоцима поднесено је 2.569 кривичних пријава, којима су процесуирана 2.492 лица. У сарадњи са Специјалним државним тужиоцем, полицијама и другим безбједносним агенцијама Њемачке, Хрватске, Шпаније и Босне и Херцеговине, реализовано је пет полицијских операција из области борбе против злоупотреба опојних дрога (четири међународне и једна национална).

Приоритет у раду је била и борба против недозвољене трговине и кријумчарења дрога. У 121 појединачној заплијени пронађено је и одузето 374 килограма опојних дрога.

Подсјетићу и на завидне резултате у области безбједности саобраћаја.

Када је у питању област антикорупције, истаћи ћу Предлоге закона о финансирању политичких партија и предлоге закона о конфликту интереса, Закон о јавним набавкама, као и Предлог закона о лобирању, којим се први пут уводи институт лобирања у Црној Гори и заокружује законски антикорупцијски оквир на националном нивоу.

Први црногорски нотари, њих 34 у 12 општина положили су заклетву и образовали нотарску комору. Нотарске канцеларије почеле су са радом 21. јула чиме смо добили јак инструмент заштите правне сигурности. На пољу алтернативног рјешавања спорова, Црна Гора је препозната као водећа земља у региону на плану имплементације посредовања. Илустративан је податак да је у овим поступцима у посљедњих годину дана ослобођено око 18 милиона еура средстава из судских спорова.

У области сарадње са невладиним сектором, посебно треба истаћи нови Закон о невладиним организацијама којим је значајно унапријеђен нормативно-правни оквир за развој и дјеловање невладиног сектора. Поред рационализације коју ће донијети имплементација нових рјешења о државној управи предвиђа се и доношење нових прописа који ће уредити партиципацију невладиног сектора у креирању јавних политика.

Када су економске прилике у питању истичем да је настављен тренд раста економије који је започет у другој половини 2010. године. Процјене су да се у раст првој половини године креће у границама пројектованог - 2,5%.

У периоду јануар-мај остварен је раст од 16,5% промета у малопродаји, а промет у пољопривреди биљежи чак раст од 41,7%, док је у сектору грађевинарства за првих шест мјесеци забиљежен раст од 18,1%.

Дошло је до стабилизације инфлације у Црној Гори на 3,6% потрошачких и 1,9% произвођачких, дијелом захваљујући и проактивном приступу Владе.

Спољнотрговинска размјена биљежи раст од 17,6% у односу на исти период претходне године, а остварени извоз је чак упола већи него у првој половини 2010. године, а увоз је порастао 11,5%.

Запосленост, према подацима МОНСТАТ-а, у мају мјесецу ове, у односу на мај прошле године је повећана за 2,6%,а у односу на децембар мјесец прошле године за 3,3%. На дан 25. јул, стопа незапослености износила је 11,04%, док је истог дана прошле године износила 11,9%.



Остварен је раст зарада од 2,1%

У складу са споразумом о утврђивању обрачунске вриједности коефицијента и стартног дијела зараде, предвиђено је да ће се стартни дио зараде увећавати полугодишње, почевши од 1. јула 2011. до 1. јула 2012. године.

У односу на децембарску зараду, јулска зарада запосленог у јавном сектору са најнижом школском спремом за 2011. годину ће се увећати 5,5%.

Просјечна зарада у јавном сектору, односно зарада за запосленог са просјечним коефицијентом у јавном сектору, од 1. јула биће већа за 2,1% у односу на зараду из децембра 2010. године.

Упоредо са мјерама на унапређењу материјалног положаја радника које су за резултат имале раст зарада, настављене су активности на рјешавању стамбених питања запослених у државним органима.

Наставили смо са спровођењем социјалних политика - Поред редовног сервисирања обавеза за програм социјалне, борачке и инвалидске заштите, као и ванредних социјалних програма, Влада је у првих седам мјесеци за унапређење услова боравака за кориснике у установама социјалне и дјечије заштите опредијелили око 1 400 000 еура.

Настављено је са оснивањем мреже Дневних центара за дјецу и омладину са сметњама и тешкоћама у развоју у складу са Стратегијом за интеграцију особа са инвалидитетом.

Наставак реформи у области унапређења пословног амбијента

Административне процедуре учинили смо што једноставнијим и ефикаснијим, како би унаприједили наш пословни амбијент и учинили га додатно привлачним за инвестититоре.

За само седам мјесеци измијењенили смо и допунили 11 закона, објединили цјелокупан процес регистрације предузећа – успоставили једношалтерски принцип, смањили број процедура за издавање грађевинске дозволе са 14 на 2.

Отпочели смо са примјеном јединствене пријаве за регистрацију пореских обвезника, обвезника доприноса и осигураника, чиме су процедуре која су се до сада обављале у 4 институције сада сведене на само 1 (Пореска управа).

Усвојен је Закон о измјенама и допунама закона о запошљавању и раду странаца, којим су у знатној мјери поједностављене процедуре за запошљавање и рад странаца, које су неријетко послодавци доживљавали као бизнис баријере и коначно, омогућено интерно расељеним лицима, да уз личну радну дозволу имају приступ тржишту рада, као и црногорски грађани.


Влада кренула у борбу против сиве економије

Влада је у 2011. години предузела низ активности у циљу смањења и довођења сиве економије у оквире ЕУ.

Усвајањем измјена и допуна закона о инспекцијском надзору, стварамо услове да они који не поштују законе и раде у сивој економији буду контролисани на ефикаснији начин. Објединићемо рад 38 инспекција у надлежност једног органа - Управе за инспекцијске послове, чиме ћемо створити претпоставке за ефикаснији рад инспекцијских служби.

Истовремено, кроз рад Координационог тијела за сузбијање сиве економије, у првих шест мјесеци, инспекцијске службе су кроз заједничке надзоре изрекле скоро 800 мандатних казне.

Недавно је покренуту кампања „ПДВ је твој новац“ са циљем сузбијања сиве економије у области издавања фискалних рачуна. Током јула наплаћено је више од пола милиона еура непријављених пореских обавеза.

Иницирамо израду тзв. „бијелих“ и „црних“ листа предузећа у складу са политиком Владе да додатно подржи, у сваком смислу, уредне пореске обвезнике који се партнерски понашају и појача санкције према пореским обвезницима који незаконито послују.

У области енергетике значајно је поменути Меморандум о разумијевању између Владе Црне Горе и А2А и пројекат повезивања Црне Горе и Италије подморским интерконективним каблом.

Када је у питању Меморандум о разумијевању између Владе Црне Горе и А2А, основно полазиште је интерес Владе да задржи већинско власништво у Електропривреди Црне Горе и интерес А2А да обезбиједи развој профитабилне компаније кроз њено управљање истовремено стварајући услове за развој енерегетског сектора. Меморандумом се планира дефинисање припреме бизнис плана и плана инвестиција, као и Студије техничко-економске изводљивости и најбољег модела спајања Рудника угља Пљевља и ЕПЦГ у смјеру оптимизације компатибилних ресурса оба предузећа и задржавања већинског власништва државе у ЕПЦГ.

Што се тиче пројекта повезивања Црне Горе и Италије подморским интерконективним каблом, усвајањем Детаљног урбанистичког плана и Стратешке процјене утицаја, створили смо услове да се крене у практичну реализацију пројекта повезивања Црне Горе и Италије подморским интерконективним каблом, што представља још један важан корак за развој црногороског енергетског сектора, истовремено чинећи пословно атрактивним и друге енергетске изворе у региону.

Туризам - Предсезона успјешнија него прошле године

Први прелиминарни подаци о броју регистрованих туриста од око 8% више него прошле године, који су остварили око 1,6 милиона ноћења, односно 6% више у односу на исти шестомјесечни период, указују да је предсезона успјешнија него прошле године.

Током првих шест мјесеци 2011. године, укупан приход од туризма процијењује се у износу од 124,3 мил. еура, што је за око 6,6% више у односу на исти период 2010. године.

Наставили смо са политиком унапређења и креирања нових хотелских капацитета, па је у 2011. категорисано 30 објеката, са око 2.750 лежаја, од чега је 14 нових хотела са око 750 лежаја. Истовремено у циљу јачања веза са емитивним тржиштима из Европе, потписали смо уговор о успостављању директне чартер конекције са другим највећим авио превозником на тржишту Њемачке, Аир Берлином за ову туристичку сезону.

Спроводимо интензивне активности у циљу доласка нискотарифиних авио компанија на тржиште Црне Горе које ће позитивно утицати на повећање туристичке привреде, укупног авио-саобраћаја, те самим тим и продужењу туристичке сезоне. Такође, обнављањем уговора са једним од највећих свјетских туроператора Некерманом, потврдили смо тезу бројних међународних извјештаја, прије свега, Свјетског савјета за туризам и путовања и Оxфорд Ецономицс, који указује да је Црна Гора једна од најбрже растућих туристичких дестинација у свијету.

Дугорочни развој туристичких капацитета није могућ без добре политике инвестиција – Један од основних видова подстицаја опоравка економије је подстицање инвестицоне тражње што доприноси и развоју укупне туристичке понуде. Очекујемо наставак инвестиционог циклуса пројекта Порто Монтенегро, увођењем нових садржаја, кроз партнерство са Бродоградилиштем Бијела на сервисирању јахти, као и кроз најављено интересовање за изградњу голф терена на земљишту Монтепранза из Тивта.

У циљу обезбјеђивања свих предуслова за даљу реализацију инвестиционих пројеката, у предходном периоду је интезивно рађено на усвајању планске документације за пројекте Луштица Девелопмент, пројекат Плави Хоризонти и Св. Марко, на припреми тендерске документације за валоризацију земљишта Монтепранцо у Тивту, за пројекте Мамула и Кумбора, те су објављени тендери за пројекат Валданоса и ХТП Улцињска ривијера АД Улцињ.

Дакле, реално је очекивати да већ до краја године имамо почетак радова на више локација (Луштица Девелопмент, Плави Хоризонти, хотел у ПортоМонтегру), као и изабране инвеститоре за пројекте за које је расписан или ће почетком септембра бити расписан тендер (Валданос, ХТП Улцињска, Монтепранзо, Мамула и Кумбор).

У области пољопривреде, приводи се крају програм подршке интервенцијама на тржишту у циљу његове стабилизације (подршка извозу и откупу тржишних вишкова воћа и поврћа). Укупни извоз и откуп су већи за 15% у односу на упоредни период претходне године.

Завршена је процедура подршке инвестицијама за примарну производњу у вриједности од 5 милиона € (50% инвестиције се бесповратно финансира) из кредита и гранта Свјетске банке. Успостављен је систем подршке са Инвестиционо развојним фондом и Свјетском банком који ће омогућити пољопривредним произвођачима да на квалитетан начин ријеше своје развојне пројекте и подстакну раст пољопривредне производње.

Настављамо са структурним реформама у свим областима

У области здравства усвојени су Закон о спречавању злоупотребе дрога и Закон о измјени и допуни Закона о ограничавању употребе дуванских производа. Такође, Влада је утврдила Предлог Закона о љековима, Нацрт Закона о измјенама и допунама Закона о здравственом осигурању, Акциони план за заштиту и унапређење здравља дјеце кроз побољшање квалитета животне средине у Црној Гори 2012 – 2016. год., Стратегију оптимизације секундарног и терцијарног нивоа здравствене заштите са Акционим планом за имплементацију, Национални програм за контролу рака, као и Одлуку о мрежи здравствених установа.

Имплементиран је информациони систем у свих седам Општих Болница у Црној Гори који је у потпуности интегрисан са информационим системом примарне здравствене заштите и информационим системом дистрибуције љекова на рецепт.

У области рада и социјалног старања предлогом закона о измјенама и допунама Закона о раду који је Влада утврдила, а који се налази у скупштинској процедури, унапређује се полажај запослених кроз афирмацију уговора на неодређено вријеме, бољу заштиту запослених с једне стране и подстиче раст продуктивности с друге.

Усвојен је Закон о измјенама и допунама закона о професионалној рехабилитацији и запошљавању лица са инвалидитетом, којим се унаприједио законски оквир за веће запошљавање лица са инвалидитетом.

У области образовања настављене са активности са циљем унапредјења квалитета образовања. Припремљена је и усвојена Стратегија развоја и финансирања високог образовања, као и Уредба о нормативима и стандардима за финансирање високог образовања. Ради квалитетног наставног кадра, припремљен је модел лиценцирања и релиценцирања наставног особља. Такође, припремљени су уџбеници за црногорски језик и књижевност за основну школу и гимназију. Додатно, Влада је припремила, а Скупштина усвојила, Закон о спорту којим се уређују сва важна питања за развој црногорског спорта.

У области науке, континуирано се спроводе активности на припреми двије студије изводљивости за успостављање центара успјешности и научно-технолошких паркова у Црној Гори у циљу стварање подизања квалитета научноистраживачке дјелатности у Црној Гори што је предуслов за коришћење националних и међународних фондова.

У правцу остваривања функционалних приоритета научноистраживачке дјелатности, расписан је Конкурс за суфинансирање научноистраживачке дјелатности у 2011. години, са укупним износом средстава од 300.000 €.

Укључивање Црне Горе у међународне програме научне сарадње је од посебног значаја за позиционирање Црне Горе у Европски истраживачки простор (ЕРА). Поред чланства у ФП7 програму, очекујемо да ће се током ове године стећи услови за формално придруживање Црне Горе ЦОСТ програму, с обзиром да су прихваћене 4 иницијативе црногорских истраживачких тимова који су укључени у текуће Европске ЦОСТ акције, док се у наредној години, очекује укључивање Црне Горе у Програм ЕУРЕКА.

У области културе завршили смо реорганизацију институција из области културне баштине, а у припреми су елаборати за реорганизацију институција из области културно/умјетничког стваралаштва. Такође, настављамо са реализацијом програма Цетиње-град културе 2010-2013. Влада Црне Горе и Пријестоница предано раде на изради Номинационог досијеа за упис Цетиња на УНЕСЦО листу свјетске бастине, чиме це се на прави начин валоризовати Цетиње и обезбиједити његова међународна заштита и признање.

Говорити о развоју на ниову државе, а немати посебан однос према питањима локалне самоуправе није могуће - Током првих 7 мјесеци обишао сам све општине у Црној Гори и разговарао са локалним руководством како бих се упознао са стањем, изазовима и развојним пројектима који се, уз подршку Владе могу реализовати у наредном периоду.

Након што сам недавно обишао и општину Мојковац и тиме завршио посјете општинама за овај период, са задовољством могу да констатујем да постоје значајни потенцијали, који се у периоду пред нама морају валоризовати на начин да се изађе у сусрет побољшању квалитета живота свих наших грађана.

На основу закључака и договора које сам постигао са општинским руководствима већ смо кренули са реализацијом конкретних мјера. Препознали смо потребу унапређења сарадње Владе са локалним самоуправама и у том циљу, ресорни министри ће од септембра отпочети радне посјете како би заједничким напорима допринијели равномјерном развоју државе.

Поштована господо,

Пред нама је прилично захтјевна агенда и у предстојећим мјесецима ангажовањем свих расположивих капацитета, енергичним и посвећеним дјеловањем Владе и свих осталих сегмената друштва, без обзира какве буду околности и изазови, ићи ћемо напријед, како би свим грађанима обезбиједили бољи квалитет живота, што је циљ свих наших политика.

Хвала!

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?