Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

ЦГО национална конференција о степену испуњености препорука ЕК

Објављено: 04.10.2011. 01:41 Аутор: биро

ПОШТОВАНЕ ДАМЕ И ГОСПОДО,

Са задовољством сам прихватила позив да учествујем на овом панелу, јер цијеним да је Акциони план за праћење спровођења препорука из мишљења Европске комисије у дијелу који се односе на цивилно друштво-прије свега на сарадњу са невладиним организацијама, и добро конципиран у односу на препоруке и оцјене из мишљења ЕК и у значајној мјери реализован.

Дакле фокусираћу се на овај дио Акционог плана, одосно на његову реализацију, како би одговорили на питање „докле смо стигли?“

У овом контексту мој одоговор ЈЕ:ДО ПОЧЕТКА ПРЕГОВОРА, НАДАМ СЕ УСПЈЕШНИХ И ПОЧЕТКА ЗАЈЕДНИЧКИХ АКТИВНОСТИ НА РЕАЛИЗАЦИЈИ ОБАВЕЗА У НАРЕДНОМ ПЕРИОДУ. Резулати у овом сегменту су видљиви и мјерљиви, и заједнички, што је веома важно, односно постигнути интерсекторски, па због тога вјерујем да смо дали значајан и квалитетан допринос да за који дан добијемо датум отпочињања преговора, јер је у кратком року велики број значајних активности реализован.

Акционим планом у овој области су предвиђена 4 приоритета и низ мјера за њихову реализацију, а у оквиру појединих мјера планирано је више активности. Готово све те мјере су садржане и у Акционом плану реализације Стратегије сарадње Владе Црне Горе и невладиних организација из 2009. године, али до препорука ЕК нијесу биле реализоване .

4 приоритета су:
1. УНАПРЈЕЂЕЊЕ САРАДЊЕ ВЛАДЕ С НЕВЛАДИНИМ ОРГАНИЗАЦИЈАМА
2. УНАПРЈЕЂЕЊЕ САРАДЊЕ ОМБУДСМАНА С НЕВЛАДИНИМ ОРГАНИЗАЦИЈАМА У ПРАЋЕЊУ ПОШТОВАЊА ОСНОВНИХ ПРАВА И СЛОБОДА ГРАЂАНА
3. УНАПРЈЕЂЕЊЕ НОРМАТИВНО-ПРАВНОГ И ИНСТИТУЦИОНАЛНОГ ОКВИРА ЗА РАД НВО
4. УНАПРЈЕЂЕЊЕ ТРАНСПАРЕНТНОСТИ И СИСТЕМА ФИНАНСИРАЊА НЕВЛАДИНИХ ОРГАНИЗАЦИЈА ИЗ ЈАВНИХ ФОНДОВА

Битно је истаћи да су све активности за реализацију ова 4 приоритета започете, а већина и завршена, затим да су у току реализације оне које по природи ствари нијесу могле бити раније урађене, јер се нпр. чекало доношење Закона о НВО, а 2 активности се односе на мониторинг, тако да су константна обавеза –без посебног рока. Међутим, оно што је најважније је да су ови резултати и помаци постигнути уз учешће цивилног сектора, посебно НВО.

Тешко је опредијелити се за неке јер су све подједнако важне, али покушаћу да истакнем мјере и активности које су у најтјешњој вези са надлежностима Канцеларије за сарадњу са НВО, уз посебан акценат на чињеницу да Канцеларија од оснивања константно сарадјује са ЦРНВО и Коалицијом НВО „Сарадњом до циља“, што је и логично јер су циљеви и области дјеловања компатибилне.

КОНСТИТУИСАЊЕ САВЈЕТА ЗА САРАДЊУ ВЛАДЕ И НЕВЛАДИНИХ ОРГАНИЗАЦИЈА је и по редосљеду прва активност АП, али и по значају и ангажману од његовог конституисања до данас.

Надлежности Савјета дефинисане су Одлуком о образовању Савјета за сарадњу Владе Црне Горе и невладиних организација (’’Сл. ЦГ’’ бр. 28/10), коју је Влада донијела у априлу 2010. године, и у чијој изради је консултована Коалиција НВО “Сарадњом до циља”. Рјешење о именовању предсједника и 24 члана Савјета, донијето је у новембру исте године.

У међуврмену је текао поступак избора предствника НВО на основу јавних позива, а конститутивна сједница Савјета, одржана је 25. јануара 2011.године, на којој је за замјеницу предсједника изабрана представница НВО, госпођица Ана Новаковић, која би могла, такође да, ако буде интерсовања, нешто више каже о искуствима и раду Савјета.

Задовољна сам чињеницом да је Кнацеларија реализовала поступак оглашавања и предлагања чланова Савјета у складу са Одлуком, и да на тај поступак није било примједби. (Извјештај о поступку предлагања кандидата НВО-а за чланове Савјета за сарадњу Владе Црне Горе и невладиних организација и раду Комисије за утврђивање Листе кандидата, као и Други извјештај о поступку предлагања кандидата НВО-а за чланове Савјета за сарадњу Владе Црне Горе и невладиних организација по поновљеном јавном позиву објављени су на сајту Владе И дати у Анексу 7 АП).
Савјет је у међувремену одржао В сједница на којима је разматрао :
- Нацрт закона о невладиним организацијама;
- Приједлог закона о невладиним организацијама, са извјештајем са јавне расправе;
- Мјесечне извјештаје о реализацији обавеза из Акционог плана праћења спроводјења препорука из мишљења Европске комисије за област цивилно друштво;
- Извјештај о сарадњи органа државне управе са невладиним организацијама у 2010. години и И кварталу 2011. Године;
- Нацрт уредбе о критеријумима за утврђивање корисника и начину расподјеле дијела прихода од игара на срећу;
- анализу модела финансирања НВО из јавних фондова;
- радне верзије текстова уредбе о ближем начину и поступку остваривања сарадње органа државне управе и невладиних организација и уредбе о поступку и начину спровођења јавне расправе у процесу припреме закона.

Сва најважнија документа од значаја за рад НВО била су на дневном реду Савјета, који је Влади и надлежним органима упутио мишљења о тим питањима.

На задњој сједници Савјет је подржао радне верзије текстова уредбе о ближем начину и поступку остваривања сарадње органа државне управе и невладиних организација и уредбе о поступку и начину спровођења јавне расправе у процесу припреме закона, које је предложило Министарство унутрашњих послова у сарадњи са ЦРНВО и истакао задовољство квалитетом припремљених докумената, те чињеницом да се ова материја у Црној Гори први пут нормативно уређује, чиме се сарадња Владе и невладиних организација у консултативном процесу припреме аката, регулише на јасан, отворен И демократски начин.

А сада кратко о једном документу који је Савјет разматрао, а који је дио реализације треће мјере из АП- ЗВЈЕШТАЈА О САРАДЊИ МИНИСТАРСТАВА/ОРГАНА ДРЖАВНЕ УПРАВЕ СА НЕВЛАДИНИМ ОРГАНИЗАЦИЈАМА У 2010. ГОДИНИ И У И КВАРТАЛУ 2011. ГОДИНЕ .

Према Одлуци Савјет “разматра периодичне и годишње извјештаје органа државне управе о сарадњи са невладиним организацијама у појединим областима и додијељеним финансијским средствима за пројекте невладиних организација и извјештава Владу о степену реализације сарадње”, па је тако Савјет затражио од министарстава и других органа државне управе, извјештаје о сарадњи са невладиним организацијама у 2010. године и у И кварталу 2011. године.

Канцеалрија је, као стучни секретаријат Савјета, прикупила и обрадила податке, а Влада је исти размотрила и усвојила 2. Јуна о.г. са препорукама за даље унапријеђење сарадње.

Тражени су подаци о:
- пројектима невладиних организација који су финансирани од стране појединих министарстава или органа,
- потписаним меморандумима/споразумима о сарадњи,
- учешћу представника невладиних организација у тијелима и радним групама образованим од органа,
- организованим савјетовањима, консултацијама, заједничким кампањама и другим реализованим активностима.

У вези са достављеним подацима, битно је подсјетити да су исти тржени сагласно облицима сарадње дефинисаним Стратегијом сарадње Владе Црне Горе и невладиних организација.

Сумар Извјештаја у кратко:
Од 54 органа и тијела, којима је послат захтјев за достављање извјештаја, 2 органа нијесу доставила одговор, док 13 органа државне управе и 2 комисије, којима руководи министар без портфеља, нијесу имале сарадњу са НВО у предметном периоду.

Може се закључити да је у 2010. години Информисање и консултовање, био најчешћи облик сарадње, а Мониторинг примјене јавних политика и Заједнички пројекти, најмање заступљен. Информисање и консултовање имало је 26 од 38 органа - 68,42 %, Финансирање 20 органа - 52,63%, Учешће у радним тијелима 18 органа - 47,37%, Меморандуме о сарадњи потписало је 7 органа - 18,42%, Мониторинг примјене јавних политика имало је 5 органа - 13,16% , а Заједничке пројекте такође 5 органа - 13,16%.

Препоруке у вези са Извјештајем односиле су се на обавезе органа државне управе да редовно ажурирају податке на веб страницама, како би НВО и грађани били боље информисани, и како се не би морао користити захтјев за слободан приступ информацијама као начин добијања информација, чиме би се и органи растеретили, затим, више коришћење заједничких пројеката као облика сарадње, потписивање меморандуме/споразума о сарадњи са активним НВО заинтересованим за сарадњу, значајније укључивање НВО у праћење реализације јавних политика и процењивање њихових ефеката, односно у мониторинг, као један од два најмање заступљена облика сарадње у извјештајном периоду.

Толико за сада. Хвала на пажњи.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?