Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Излагање потпредсједника Владе Душка Марковића на затварању конференције ,,Модели законских рјешења у области борбе против организованог криминала”

Објављено: 30.03.2012. 23:50 Аутор: Биро
Поштовани учесници конференције,

Задовољство ми је што сам данас поново са вама, посебно што ће мојим излагањем бити закључен рад тродневног мултилатералног скупа на највишем експертском нивоу, организован на једну од најкомплекснијих тема, како са политичког, тако и са правног и економског аспекта, и у Црној Гори, и у Региону, и у Европи и шире. Ријечју - глобално.

Желим још једном да вас у име Владе и Министарства правде и људских права поздравим и захвалим амбасадама Сједињених Америчких Држава, Републике Италије и Републике Хрватске на покровитељству и суорганизацији ове конференције, као и најбољим истражитељима из наших пријатељских земаља који су заједно са црногорским експертима интензивно размјењивали искуства и погледе на кључне аспекте борбе против организованог криминала, као једној од највећих пријетњи друштвеном добру, демократији и људским правима на свијету данас. 

Иако физички одсутан, посредством мојих сарадника пратио сам цијели ток конференције, од презентација представника земаља гостију, преко панел дискусија до рада радних група на теме: тужилачко-полицијска сарадња, финансијске истраге и одузимање имовине. Представници црногорских институција представили су партикуларне аспекте, а ја ћу искористити прилику да се генерално осврнем на систем и резултате борбе против организованог криминала у Црној Гори.

На почетку желим рећи да је Европски парламент јучерашњом резолуцијом препоручио отварање преговора о чланству наше земље у Европској унији, како је то и пројектовано - у јуну ове године. Одлука Европског парламента није заснована на политичкој вољи Брисела, већ на резултатима које смо постигли у претходном периоду. Јер, ако имамо у виду да је Црна Гора прва земља кандидат, са којом ће преговори бити отворени поглављима 23 и 24, онда је јасно да су резултати у области владавине права и борбе против организованог криминала и корупције били наша главна препорука за отварање преговора.

А тих резултата не би било да није било стратешки креиране, тактички разрађене и оперативно реализоване политичке воље и институционалне спремности за борбу против организованог криминала и корупције. Био бих неискрен када бих казао да овакву одлуку нисмо очекивали. Позитивне вијести из Брисела нису нас изненадиле ни када смо добили статус кандидата, ни када смо добили датум преговора, па ни сада, када се већ увелико припремамо да процес преговора отпочнемо и формално. Суштински, тај процес је већ почео, мултилатералним скринингом у поглављима 23 и 24, почетком ове седмице у сједишту Европске комисије. Међутим, дозволите ми да подсјетим да је Црна Гора почела да спроводи европску агенду у овој области још у прет-преговорима, испуњавајући седам кључних критеријума из Мишљења о апликацији за чланство у ЕУ. То је обиљежило прошлу годину, у томе знаку протиче и 2012.год, а степен наше посвећености и интензитет рада се не смањују. Напротив. 

У том духу и циљу организована је и наша конференција. Мултитематски концепт, компаративни метод и интерактивни рад резултирали су квалитетним препорукама за унапрјеђење црногорског законодавства. 

И то у области тужилачко-полицијске сарадње:

- препозната је потреба даљег унапријеђења механизама међународне сарадње и међународне кривичне помоћи са државама региона и шире, не само на државном већ и институционалном нивоу закључивањем нових мемораднума о сарадњи између полиција и тужилаштва Црне Горе са полицијама и тужилаштвима регија и шире, као и преиспитивањем постојећих меморандума о сарадњи. Овим путем обезбјеђује се правовремено предузимање оперативних и доказних радњи и размјена доказа прије остваривања међународне правне помоћи на основу замолнице упућене дипломатским путем.

- констатовано је да положај, независност и јединство државног тужилаштва нужно мора имати уставне гаранције. 

- препозната је потреба измјене закона у погледу каталога кривичних дјела корупције обухваћених законом о измјенама и допунама закона о судовима Црне Горе, свођењем ових кривичних дјела на корупцију на високом и вишем нивоу.

- препозната је потреба измјене Законика о кривицном поступку продузењем трајања мјера тајног надзора до годину дана као и притвора у истрази до годину дана, за кривицна дјела организованог криминала.

- препоручено је закључивање протокола о заједничком раду полиције и тужилаштва, треба да садржи низ облика и форми поступања полиције, међусобног контакта и сарадње, са циљем унапрјеђења координације рада, подјеле послова и јединствених метода рада и сарадње на цијелој територији државе. 

- сугерисана је афирмација алтернативних облика рјешавања кривичних предмета, у ком правцу је институт споразума о признању кривице дао добре резултате, а може бити функционалан и у погледу признања незаконито стечене имовине.

- афирмисан је модел заједничких истражних тимова, не у смислу Европске конвенције из 1959. са Другим додатним протоколом, већ на основу меморандума о сарадњи између државних тужилаштава; 

Када је ријеч о финансијским истрагама:

- препозната је потреба прецизинијег дефинисања надлежности за вођење финансијских истрага;

- препоручено је разматрање могућности формирања посебне јединице у оквиру Пореске управе, која би самостално водила финансијске истраге, а чији задатак би био да се у пуном капацитету бави финансијским истрагама везаним за област пореских кривичних дјела.

- констатована је неопходност стварања мреже, односно базе података и могућност приступа тим подацима од стране органа који се баве финансијским истрагама уз поштовање принципа тајности истих, као и јача и ефикаснија међуинституционална сарадња. 

- сугерисано је да Управа полиције има веће учешће у финансијским истрагама.

- препозната је потреба за обезбјеђењем додатних финансијских средстава за спровођење финансијских истрага.

На плану одузимања имовине стечене криминалом:

- препоручено је стварање услова за највећи могући степен аутономије органа надлежног за управљање одузетом имовином.

- сугерисана је измјена Законика о кривичном поступку, чијим је чланом 95 предвиђен извршни поступак, као начин преузимања имовине, а имајући у виду да постојећим рјешењем у Црној Гори фактички постоје два поступка, што је изолован и јединствен примјер у региону. 

- констатована је неопходност разраде модела управљања, кроз измјене и допуне постојећег Закона о старању и управљању одузетом имовином.

Даме и господо,

Пажљиво сам пратио рад ове конференције, прочитао скоро све презентације, као и извјештаје радних група, слободан сам рећи да је ово најквалитетнији стручни и експертски скуп који је организован од када сам министар правде. Због тога посебну захвалност желим да упутим правном тиму америчке амбасаде у Подгорици, госпођи Сесилији Братен и господину Џефу Палмеру.

Ова конференција је амбициозно замишљена, али је превазишла очекивања. 

Хвала вам на томе.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?