- Влада Црне Горе
Министарство здравља Министар Радуновић говорио на Националној конферен...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Министар Радуновић говорио на Националној конференцији "Корупција у здравственом систему - потенцијални ризици и мјере за њихово превазилажење"
Објављено: 28.10.2013. • 22:19 Аутор: ПР служба Министарства здравља
ПОШТОВАНЕ ДАМЕ И ГОСПОДО, ВАША ЕКСЕЛЕНЦИЈО АМБАСАДОРЕ ФИШЕР, ГОСПОЂИЦЕ БРАЈОВИЋ, УВАЖЕНИ ПРЕДСТАВНИЦИ ЦЕМИ-ЈА, ПРЕДСТАВНИЦИ МЕДИЈА
Задовољство ми је што имам прилику да данас поздравим учеснике националне конференције под називом “Корупција у здравственом систему – потенцијални ризици и мјере за њихово превазилажење”, коју је урадила НВО Центар за мониторинг и истраживање (ЦЕМИ). Ово је прилика и да укажем на активности Министарства здравља у борби против корупције.
И у стратешким документима Владе „Процјена ризика од корупције у областима од посебног ризика“ јул 2011. године, здравство је идентификовано као једна од области посебно ризична за корупцију.
Сва истаживања која су рађена говоре о повећаној перцепцији корупције у здравству, али та перцепција није објективизирана и пријавама Управи полиције, Тужилаштву, Министарству здравља, Управи за антикорупцију, јер мислим да се мора индивидулизовати одговорност за конкретне учинке сваког појединца у систему здравства.
Само постојање корупције у здравству руши уставна начела права на квалитетну и доступну здравствену заштиту, и не треба бјежати од чињеница и ставова јавности. Корупције има и вјероватно на свим нивоима. Ја мсилим много мање него што је перцепција јавности, али мислим да је важније како системски да станемо на пут томе, да доведемо систем до тог нивоа да могућност коруптивног дјеловања буде сведена на минимум.
Здравствена дјелатност је посебно осјетљива, јер баријере на које наилазе грађани у остваривању здравствене заштите изазивају оправдано незадовољство и угрожавају основно људско право, право на квалитетну здравствену заштиту, право на живот. Није проблем само у неформалним плаћањима, однос пацијент – доктор, не мања пажња треба да буде усмјерена на однос доктори и здравствени радници са фармацеутским сектором. Рационално трошење средстава опредијељених за здравствену заштиту треба и мора бити под будним оком јавности и кроз систем јавних набавки (имали смо озбиљну дискусију на Скупштинском одбору у петак), регистрација љекова, увођење нових технологија, приватно јавно партнерство.
Дакле, сваки сегмент захтијева озбиљан приступ, транспарентност, мултисекторски приступ да би смо могли дефинисати и имплементирати контролне механизме како би ову негативу појаву свели на најмању могућу мјеру.
Уважене колеге,
У својим досадашњим јавним иступањима сам више пута истакао обавезу и ријешеност како своју лично и институције на чијем сам челу у сузбијању корупције у здравству. Основни разлози за то су у самој суштини часног обављања љекарског позива, кодекса љекарске етике, али и обавезујућих докумената и политичких опредјелјенја државних структура да се супротставе свим радњама које доводе до урушавања здравственог система и напретка унапређења здравственог система постигнутог у протеклом периоду.
Иако се посљедњих неколико година много говорило о корупцији у црногорском здравству, морам да кажем да је то углавном био утисак створен у јавности. Ово истичем, јер се Министарству здравља и поред наше исказане намјере за потпуну отвореност и сарадњу за расвјетљавање овог проблема, јавио заиста мали број градјана са пријавама сумње за постојање коруптивних радњи, што сам већ и напоменуо. Сви такви случајеви су прослиједјени надлежним органима
Драге колеге,
У Црној Гори у току је реформа система здравствене заштите са посебним акцентом на унапријеђењу његовог квалитета, уз увјерење да ће сви учесници у сектору здравствене заштите препознати значај добре комуникације и професионалног и етичког понашања, те и ову конференцију сматрам као један од начина за заједничко унапријеђење здравственог система Црне Горе.
Мјере које Министарство здравља спроводи на борби против корупције у области здравства су саставни дио ове реформе.
Доношењем Акционог плана за борбу против корупције у области здравства за период 2009 - 2013, са мјерама и детаљним оквиром за акцију, створени су услови за превенцију и сужавање простора за појаву коруптивних радњи у свим сегментима здравства.
Од маја 2008.године у министарству постоји бесплатна телефонска линија путем које грађани могу да похвале, дају примједбе и приједлоге, као и да пријаве сумњу у постојање корупције. Такође, у здравственим установама су на видно мјесто постављене кутије за притужбе грађана/пацијената, као и плакати који пропагирају антикорупцију. У складу са Акционим планом на нивоу здравствених установа су формиране Комисије за контролу квалитета, које редовно извјештавају Министарство здравља о својим активностима, а крајем 2009. године у Министарству формиран је Сектор за контролу и унапређење квалитета.
Све здравствене установе су крајем 2010. године именовале заштитнике права пацијената, који су почели са радом почетком 2011, а њихова имена, бројеви телефона и контакт е-маилови се налазе на web страници Министарства здравља, као и на web страницама здравствених установа.
Рад заштитника права пацијената, као и поступање по поднијетом приговору је уређено Законом о правима пацијената (“Службени лист ЦГ”, бр. 40/2010).
Утврђене су листе чекања за кардиохируршке операције, за интервентну кардиологију, за онкологију и радиотерапију, за неурологију, као и за операције кука и операције ока. Листе су транспарентне, објављене на сајту КЦЦГ. Министарство здравља редовно добија податке о броју урађених интервенција у складу са листом чекања. Листе се редовно ажурирају по одређеним процедурама, али њихово дневно ажурирање није могуће због недостајуће ИТ подршке.
ИТ подршка је уведена у 18 домова здравља, 7 општих болница, Фонду за здравствено осигурање Црне Горе, Институту за јавно здравље, Апотеке Црне Горе “Монтефарм”, ЦАЛИМС и Министарству здравља. У току је увођење ИТ система у Клиничком центру Црне Горе у Клиничком центру Црне Горе и у 3 специјалне болнице.
Поштовани учесници,
Донешена су подзаконска акта за имплементацију Закона о здравственој заштити којима је ограничен рад здравствених радника истовремено у јавном и приватном сектору.
Усвојени су Правилник о допунском раду здравствених радника у оквиру мреже здравствених установа (“Службени лист Црне Горе”, бр.9/11 од 08.02.2011) и Правилник о критеријумима за закључивање уговора о пружању здравствених услуга и начину плаћања здравствених услуга (Службени лист Црне Горе”, бр.9/11 од 08.02.2011).
.У марту 2011. године су презентовани резултати истраживања „Оцјена интегритета здравственог система у Црној Гори“, које је Министарство здравља урадило у сарадњи са УНДП и уз експертску подршку СЗО . Резултати су, заједно са кључним налазима и препорукама објављени на сајту Министарства здравља. Препоруке из наведеног истраживања су интегрисане у Стратегију за оптимизацију секундарног и терцијарног нивоа здравствене заштите усвојене 28. јула 2011. године. Такође је 09.12.2011. године у организацији Министарства здравља, УНДП и СЗО организован, поводом обиљежевања медјународног дана борбе против корупције, округли сто са темом „Права пацијената- достигнућа и изазови“, на којем су учествовали заштитници права пацијената из свих јавних здравствених установа.
Министарство здравља је штампало брошуру о правима пацијената у тиражу од 20 000 примјерака , која је дистрибуирана свим јавним здравственим установама.
Управи за антикорупцијску иницијативу се квартално, преко софтвера, доставља извјештај о броју пријава за сумњу на постојање корупције. На web страници Управе су доступни квартални извјештаји о броју поднијетих пријава.
Министарству здравља су у току 2011.године достављене 22 пријаве на сумњу за постојање корупције у здравственом систему Црне Горе. За 2012.годину тај број износи 12, док је за прва два квартала 2013.године Министарству здравља поднијета једна пријава.
Министарство здравља именовало је менаџера интегритета за област здравства и формирана је радна група за израду Плана интегритета.
Драги учесници конференције,
Пројектована је даља изградња техничког и институционалног капацитета кључних институција у сектору здравства: Министарства здравља, Фонда за здравствено осигурање, Института за јавно здравље и Агенције за љекове ЦГ; развој информационе базе и стратегије за реформу секундарног и терцијарног нивоа здравствене заштите; уређење и праћење фармацеутског сектора и постављање основе за осигурање квалитета. Двије компоненте Пројекта односе се на квалитет здравствене заштите: израда клиничких протокола и смјерница и развој и имплементација система за осигурање квалитета.
Влада Црне Горе је у фебруару 2012. године усвојила документ „Национална стратегија за унапрјеђење квалитета здравствене заштите и безбједност пацијената“, са акционим планом за њено спровођење за период 2012-2017.година. Стратегија садржи кључне елементе и активности који се у континуираном процесу имплементирају у три временске фазе а стратешки циљеви и приоритети су: успостављење националног тијела за квалитет у здравству (Национална комисија за унапрјеђење квалитета и безбједности); успостављање формалне структуре за менаџмент квалитета у здравственим установама; увођење и процјена здравствених технологија; успостављање интернационално признатог поступка акредитације у здравству (пројекција до 2017); јачање капацитета за менаџмент квалитета; систематско мјерење побољшања квалитета и безбједности путем мониторинга безбједности
Активности предвиђене за прву краткорочну временску фазу до 2013. су обављене. Тако да је развијен програм обуке намијењен изградњи и јачању капацитета из ове области, те су у том циљу организоване радионице намијењене здравственим и немедицинским радницима, менаџерима, наставницима школа и факултета здравственог усмјерења. Такође, у радионицима су учествовали и предстваници удружења пацијената, грађана и медија. Радионице су организоване у првој половини 2012.
Током првог квартала 2012. године припремљена је драфт верзија Правилника о ближим упутствима за обављање мониторинга и успостављање процеса евалуације са индикаторима и критеријумима помоћу којих се врши мониторинг односно евалуација квалитета здравствене заштите, те је у Инситуту за јавно здравље 10. јула 2012. године предсједницима Комисија за контролу квалитета здравстевних установа представљена радна верзија наведеног Правилника.
У оквиру компоненте „Унапређење квалитета здравствене заштите“, израдјено је 10 националних смјерница добре клиничке праксе.
У Министарству здравља је 25. јула 2012. године одржана конференција за новинаре, како би шира јавност била упозната са урађеним смјерницама, а све су објављене на web страници Министарства здравља.
Представници ФЗО су публиковане смјернице поставили на персоналне рачунаре изабраних доктора.
На основу мјерења и евалуације квалитета и безбједности здравствене заштите, усвојених протокола и смјерница и едукације пацијента да активно учествују у свом лијечењу досадашњи систем се мијења и замијењује га систем континуираног унапређења квалитета здравства фокусираног на исход лијечења, на пацијента и његово задовољство као и на задовољство пружаоца здравствених услуга. То значи да је циљ квалитетан систем здравствене заштите тј. квалитет који се континуирано унапређује а чиме се на најефикаснији начин стаје на пут корупцији у здравству.
Поштоване колеге,
Министарство здравља је у складу са Владиним стратешким опредјелјенјем, у обавези да настави са активностима израде Акционог плана за борбу против корупције 2014 – 2015 године.
У току је израда Правилника о етичком кодексу између љекара и фармацеутских компанија.
Вјерујем да и ово истраживање и предложене мјере могу помоћи заједно са представницима експерата и цивилног сектора, да идентификујемо слабости и ризична подручја за појаву корупције у здравству и да успоставимо антикоруптивне мјере, мониторинг континуитета спровођења антикоруптивних мјера са јасним циљем да могућност коруптивног дјеловања сведемо на минимум.
Национална конгференција “Корупција у здравственом систему – потенцијлни ризици имјере за њихово превазилажење”, је још једна потврда отворености Министарства здравља за сарадњу са представницима НВО сектора, у овом случају ЦЕМИ-ја, на заједичком путу унапређења квалитета здравствене заштите грађана Црне Горе, уз убјеђења да ће оваквих негативних појава бити све мање .
Хвала вам.
Задовољство ми је што имам прилику да данас поздравим учеснике националне конференције под називом “Корупција у здравственом систему – потенцијални ризици и мјере за њихово превазилажење”, коју је урадила НВО Центар за мониторинг и истраживање (ЦЕМИ). Ово је прилика и да укажем на активности Министарства здравља у борби против корупције.
И у стратешким документима Владе „Процјена ризика од корупције у областима од посебног ризика“ јул 2011. године, здравство је идентификовано као једна од области посебно ризична за корупцију.
Сва истаживања која су рађена говоре о повећаној перцепцији корупције у здравству, али та перцепција није објективизирана и пријавама Управи полиције, Тужилаштву, Министарству здравља, Управи за антикорупцију, јер мислим да се мора индивидулизовати одговорност за конкретне учинке сваког појединца у систему здравства.
Само постојање корупције у здравству руши уставна начела права на квалитетну и доступну здравствену заштиту, и не треба бјежати од чињеница и ставова јавности. Корупције има и вјероватно на свим нивоима. Ја мсилим много мање него што је перцепција јавности, али мислим да је важније како системски да станемо на пут томе, да доведемо систем до тог нивоа да могућност коруптивног дјеловања буде сведена на минимум.
Здравствена дјелатност је посебно осјетљива, јер баријере на које наилазе грађани у остваривању здравствене заштите изазивају оправдано незадовољство и угрожавају основно људско право, право на квалитетну здравствену заштиту, право на живот. Није проблем само у неформалним плаћањима, однос пацијент – доктор, не мања пажња треба да буде усмјерена на однос доктори и здравствени радници са фармацеутским сектором. Рационално трошење средстава опредијељених за здравствену заштиту треба и мора бити под будним оком јавности и кроз систем јавних набавки (имали смо озбиљну дискусију на Скупштинском одбору у петак), регистрација љекова, увођење нових технологија, приватно јавно партнерство.
Дакле, сваки сегмент захтијева озбиљан приступ, транспарентност, мултисекторски приступ да би смо могли дефинисати и имплементирати контролне механизме како би ову негативу појаву свели на најмању могућу мјеру.
Уважене колеге,
У својим досадашњим јавним иступањима сам више пута истакао обавезу и ријешеност како своју лично и институције на чијем сам челу у сузбијању корупције у здравству. Основни разлози за то су у самој суштини часног обављања љекарског позива, кодекса љекарске етике, али и обавезујућих докумената и политичких опредјелјенја државних структура да се супротставе свим радњама које доводе до урушавања здравственог система и напретка унапређења здравственог система постигнутог у протеклом периоду.
Иако се посљедњих неколико година много говорило о корупцији у црногорском здравству, морам да кажем да је то углавном био утисак створен у јавности. Ово истичем, јер се Министарству здравља и поред наше исказане намјере за потпуну отвореност и сарадњу за расвјетљавање овог проблема, јавио заиста мали број градјана са пријавама сумње за постојање коруптивних радњи, што сам већ и напоменуо. Сви такви случајеви су прослиједјени надлежним органима
Драге колеге,
У Црној Гори у току је реформа система здравствене заштите са посебним акцентом на унапријеђењу његовог квалитета, уз увјерење да ће сви учесници у сектору здравствене заштите препознати значај добре комуникације и професионалног и етичког понашања, те и ову конференцију сматрам као један од начина за заједничко унапријеђење здравственог система Црне Горе.
Мјере које Министарство здравља спроводи на борби против корупције у области здравства су саставни дио ове реформе.
Доношењем Акционог плана за борбу против корупције у области здравства за период 2009 - 2013, са мјерама и детаљним оквиром за акцију, створени су услови за превенцију и сужавање простора за појаву коруптивних радњи у свим сегментима здравства.
Од маја 2008.године у министарству постоји бесплатна телефонска линија путем које грађани могу да похвале, дају примједбе и приједлоге, као и да пријаве сумњу у постојање корупције. Такође, у здравственим установама су на видно мјесто постављене кутије за притужбе грађана/пацијената, као и плакати који пропагирају антикорупцију. У складу са Акционим планом на нивоу здравствених установа су формиране Комисије за контролу квалитета, које редовно извјештавају Министарство здравља о својим активностима, а крајем 2009. године у Министарству формиран је Сектор за контролу и унапређење квалитета.
Све здравствене установе су крајем 2010. године именовале заштитнике права пацијената, који су почели са радом почетком 2011, а њихова имена, бројеви телефона и контакт е-маилови се налазе на web страници Министарства здравља, као и на web страницама здравствених установа.
Рад заштитника права пацијената, као и поступање по поднијетом приговору је уређено Законом о правима пацијената (“Службени лист ЦГ”, бр. 40/2010).
Утврђене су листе чекања за кардиохируршке операције, за интервентну кардиологију, за онкологију и радиотерапију, за неурологију, као и за операције кука и операције ока. Листе су транспарентне, објављене на сајту КЦЦГ. Министарство здравља редовно добија податке о броју урађених интервенција у складу са листом чекања. Листе се редовно ажурирају по одређеним процедурама, али њихово дневно ажурирање није могуће због недостајуће ИТ подршке.
ИТ подршка је уведена у 18 домова здравља, 7 општих болница, Фонду за здравствено осигурање Црне Горе, Институту за јавно здравље, Апотеке Црне Горе “Монтефарм”, ЦАЛИМС и Министарству здравља. У току је увођење ИТ система у Клиничком центру Црне Горе у Клиничком центру Црне Горе и у 3 специјалне болнице.
Поштовани учесници,
Донешена су подзаконска акта за имплементацију Закона о здравственој заштити којима је ограничен рад здравствених радника истовремено у јавном и приватном сектору.
Усвојени су Правилник о допунском раду здравствених радника у оквиру мреже здравствених установа (“Службени лист Црне Горе”, бр.9/11 од 08.02.2011) и Правилник о критеријумима за закључивање уговора о пружању здравствених услуга и начину плаћања здравствених услуга (Службени лист Црне Горе”, бр.9/11 од 08.02.2011).
.У марту 2011. године су презентовани резултати истраживања „Оцјена интегритета здравственог система у Црној Гори“, које је Министарство здравља урадило у сарадњи са УНДП и уз експертску подршку СЗО . Резултати су, заједно са кључним налазима и препорукама објављени на сајту Министарства здравља. Препоруке из наведеног истраживања су интегрисане у Стратегију за оптимизацију секундарног и терцијарног нивоа здравствене заштите усвојене 28. јула 2011. године. Такође је 09.12.2011. године у организацији Министарства здравља, УНДП и СЗО организован, поводом обиљежевања медјународног дана борбе против корупције, округли сто са темом „Права пацијената- достигнућа и изазови“, на којем су учествовали заштитници права пацијената из свих јавних здравствених установа.
Министарство здравља је штампало брошуру о правима пацијената у тиражу од 20 000 примјерака , која је дистрибуирана свим јавним здравственим установама.
Управи за антикорупцијску иницијативу се квартално, преко софтвера, доставља извјештај о броју пријава за сумњу на постојање корупције. На web страници Управе су доступни квартални извјештаји о броју поднијетих пријава.
Министарству здравља су у току 2011.године достављене 22 пријаве на сумњу за постојање корупције у здравственом систему Црне Горе. За 2012.годину тај број износи 12, док је за прва два квартала 2013.године Министарству здравља поднијета једна пријава.
Министарство здравља именовало је менаџера интегритета за област здравства и формирана је радна група за израду Плана интегритета.
Драги учесници конференције,
Пројектована је даља изградња техничког и институционалног капацитета кључних институција у сектору здравства: Министарства здравља, Фонда за здравствено осигурање, Института за јавно здравље и Агенције за љекове ЦГ; развој информационе базе и стратегије за реформу секундарног и терцијарног нивоа здравствене заштите; уређење и праћење фармацеутског сектора и постављање основе за осигурање квалитета. Двије компоненте Пројекта односе се на квалитет здравствене заштите: израда клиничких протокола и смјерница и развој и имплементација система за осигурање квалитета.
Влада Црне Горе је у фебруару 2012. године усвојила документ „Национална стратегија за унапрјеђење квалитета здравствене заштите и безбједност пацијената“, са акционим планом за њено спровођење за период 2012-2017.година. Стратегија садржи кључне елементе и активности који се у континуираном процесу имплементирају у три временске фазе а стратешки циљеви и приоритети су: успостављење националног тијела за квалитет у здравству (Национална комисија за унапрјеђење квалитета и безбједности); успостављање формалне структуре за менаџмент квалитета у здравственим установама; увођење и процјена здравствених технологија; успостављање интернационално признатог поступка акредитације у здравству (пројекција до 2017); јачање капацитета за менаџмент квалитета; систематско мјерење побољшања квалитета и безбједности путем мониторинга безбједности
Активности предвиђене за прву краткорочну временску фазу до 2013. су обављене. Тако да је развијен програм обуке намијењен изградњи и јачању капацитета из ове области, те су у том циљу организоване радионице намијењене здравственим и немедицинским радницима, менаџерима, наставницима школа и факултета здравственог усмјерења. Такође, у радионицима су учествовали и предстваници удружења пацијената, грађана и медија. Радионице су организоване у првој половини 2012.
Током првог квартала 2012. године припремљена је драфт верзија Правилника о ближим упутствима за обављање мониторинга и успостављање процеса евалуације са индикаторима и критеријумима помоћу којих се врши мониторинг односно евалуација квалитета здравствене заштите, те је у Инситуту за јавно здравље 10. јула 2012. године предсједницима Комисија за контролу квалитета здравстевних установа представљена радна верзија наведеног Правилника.
У оквиру компоненте „Унапређење квалитета здравствене заштите“, израдјено је 10 националних смјерница добре клиничке праксе.
У Министарству здравља је 25. јула 2012. године одржана конференција за новинаре, како би шира јавност била упозната са урађеним смјерницама, а све су објављене на web страници Министарства здравља.
Представници ФЗО су публиковане смјернице поставили на персоналне рачунаре изабраних доктора.
На основу мјерења и евалуације квалитета и безбједности здравствене заштите, усвојених протокола и смјерница и едукације пацијента да активно учествују у свом лијечењу досадашњи систем се мијења и замијењује га систем континуираног унапређења квалитета здравства фокусираног на исход лијечења, на пацијента и његово задовољство као и на задовољство пружаоца здравствених услуга. То значи да је циљ квалитетан систем здравствене заштите тј. квалитет који се континуирано унапређује а чиме се на најефикаснији начин стаје на пут корупцији у здравству.
Поштоване колеге,
Министарство здравља је у складу са Владиним стратешким опредјелјенјем, у обавези да настави са активностима израде Акционог плана за борбу против корупције 2014 – 2015 године.
У току је израда Правилника о етичком кодексу између љекара и фармацеутских компанија.
Вјерујем да и ово истраживање и предложене мјере могу помоћи заједно са представницима експерата и цивилног сектора, да идентификујемо слабости и ризична подручја за појаву корупције у здравству и да успоставимо антикоруптивне мјере, мониторинг континуитета спровођења антикоруптивних мјера са јасним циљем да могућност коруптивног дјеловања сведемо на минимум.
Национална конгференција “Корупција у здравственом систему – потенцијлни ризици имјере за њихово превазилажење”, је још једна потврда отворености Министарства здравља за сарадњу са представницима НВО сектора, у овом случају ЦЕМИ-ја, на заједичком путу унапређења квалитета здравствене заштите грађана Црне Горе, уз убјеђења да ће оваквих негативних појава бити све мање .
Хвала вам.
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?