Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Министар Жугић: »Није урађено ништа мимо законских прописа«

Објављено: 13.11.2013. 01:49 Аутор: Министарство финансија

Министарство финансија Црне Горе у потпуности поштује системски и годишње Законе о буџету, као и сву осталу важећу регулативу која уређује област управљања јавним финансијама.

Извршење буџета у 2013. години се одвија у складу са планом у дијелу расхода текућег и капиталног буџета.

Како је јавност упозната, током јуна 2013. године дошло је до позива државних гаранција издатих 2009. за Комбинат алуминијума Подгорица, које је Држава као јемац била дужна да исплати. Да Држава није извршила плаћање по позваним гаранцијама, повјериоци би покренули судске спорове, након чијег окончања бисмо били принуђени да платимо износ гаранција, затезних камата за све вријеме трајања судског процеса, као и пратеће судске трошкове. У том случају, Влада би била одговорна према грађанима – пореским обвезницима за поменуте увећане трошкове, док би, додатно, била доведена у питање репутабилност Државе и драстично смањен кредитни рејтинг Црне Горе. Посљедично, био би довен у питање и приступ Црне Горе финансијским тржиштима, док би сигурно биле значајно повећане цијене будућих задуживања, уколико би она, за дужника који не поштује уговорне обавезе, уопште била могућа. Стога Влада није, ни у једном тренутку, размишљала да, кршењем уговорне обавезе, доведе Државу у такву позицију која би имала несагледиве посљедице.

Законски основ за исплату позваних гаранција је члан 43. Закона о буџету који прецизира да „Влада има неограничено овлашћење да камате и главнице по основу дуга државе и гаранција које даје држава, у складу са овим законом, исплаћује из средстава, која се воде на Консолидованом рачуну трезора, у складу са условима и роковима које је уговорила Влада“.

Што се осталих расходних ставки тиче, оне су се извршавале у складу са Законом о буџету за 2013. годину. У случајевима гдје је постојала потреба, и на захтјев потрошачких јединица, Министарство финансија је, по закључцима Владе Црне Горе, вршило преусмјеравање средстава између буџетских ставки, у складу са чланом 35. Закона о буџету који прецизира да „Влада између потрошачких јединица може вршити преусмјеравање средстава утврђених законом о буџету државе у висини до 10% од укупно планираних средстава потрошачке јединице“.

Механизам преусмјеравања средстава у оквиру поменутог законског лимита, осим што је у потпуности законски утемељен, уобичајен је током буџетске године. Скупштина Црне Горе је, тако, у управљању сопственим буџетом, исти механизам користила како у 2013. години, тако и у претходном периоду.

Уколико било ко са политичке или јавне сцене сматра да постојећи законски оквир није добар и да оставља простор за „економске баханалије“, у пуној мјери смо спремни да заједнички приступимо анализи потенцијално спорних норми. Доказ да је Министарство финансија посвећено унапређењу фискалне диисциплине је и предложени Закон о буџету и фискалној одговорности који је достављен Скупштини, уз јасно изражену спремност да, у оквиру истог, дефинишемо и одговорност министра финансија.

Напомињем и да из Министраства финансија није саопштавано да неће бити ребаланса, већ да је могуће окончање фискалне године без истога, уколико се наставе позитивни трендови забиљежени у дијелу наплате прихода, али и рационализације потрошње, који су резултат огромних напора Министрства финансија у процесу фискалне консолидације, за које очекујемо да буду препознати и похваљени.

Надамо се да наведене чињенице јасно говоре о високом степену посвећености и одговорности Министарства финансија и чврстом увјерењу да је правда и брза и достижна. Нејасан нам је навод да „расподјељујемо како хоћемо“ новац којим плаћамо обавезу преузету и одобрену не само од Владе, већ и од Скупштине Црне Горе. Није добро да кренемо у квалификовање посљедица, а да заборављамо њихове узроке.

На основу свега наведеног, јасно је да, код извршења буџета у току 2013. године, није урађено ништа мимо важећих законских прописа и досадашње буџетске праксе. У случају да се, у било ком сегменту, утврди одговорност по основу мог поступања или рада Министарства финансија на чијем сам челу, апсолутно сам спреман да исту прихватим.


Др Радоје Жугић, министар финансија

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?