- Влада Црне Горе
Министарство финансија Извршење буџета за дванаест мјесеци 2024. године
Извршење буџета за дванаест мјесеци 2024. године
Приходи буџета у 2024. години
Према прелиминарним подацима, приходи буџета у 2024. години износили су 2.755,1 мил. €, односно 37,8% процијењеног БДП-а (7.279,7 мил. €), што је у односу на претходну годину веће за чак 188,6 мил. € или 7,3%. У поређењу са планом по ребалансу приходи буџета су мањи за 17,6 мил. € или 0,6%.
Изузимајући приходе једнократног карактера, приходи буџета у 2024. години у односу на 2023. годину већи су за 333,8 мил. € или 14%.
Посматрано с аспекта прихода буџета, финансијска ситуација у Црној Гори је стабилна и повољна, а раст прихода буџета у највећој мјери је одраз раста економске активности у земљи, као и раста животног стандарда становништва, а доминантно усљед раста расположивог дохотка. Наведено је и више него евидентно имајући у виду категорије прихода буџета које су у континуитету остваривале раст током 2024. године, а то су доминантно: порез на добит правних лица, порез на доходак физичких лица, порез на додату вриједности, акцизе, и сл.
Порез на добит правних остварен је у износу од 214,0 мил. €, што је за чак 62,7 мил. € или 41,4% веће у односу на 2023. годину и 8,3 мил. € или 4% веће у односу на план по ребалансу.
Порез на доходак физичких лица остварен је у износу од 88,2 мил. €, што представља значајан раст од 21,7 мил. € или 32,7% у односу на 2023. годину и 1,5 мил. € или 1,8% у односу на план по ребалансу.
Доприноси су остварени у износу од 584,7 мил. € што је за 9,0 мил. € или 1,6% веће у односу на 2023. годину и незнатно мање у односу на план по ребалансу, и то за 0,7 мил. €, или 0,1%. Према прелиминарним подацима, на нивоу године реализација прихода буџета по основу доприноса за пензијско инвалидско осигурање (ПИО) мања је у односу на ребалансом планиране за 7,0 мил. €, при чему је реализација прихода буџета по овом основу у појединим мјесецима представљала само динамику одступања у смислу времена наплате, што показују и прелиминарни подаци о наплати доприноса за ПИО у јануару 2025. године.
Порез на додату вриједност у 2024. години остварен је у износу од 1.222,6 мил. €, што је за чак 163,3 мил. € или 15,4% веће у односу на 2023. годину и 23,0 мил. € или 1,9% веће у односу на план по ребалансу. Изразито снажно остварење прихода од ПДВ-а резултат је динамичног економског раста, као и смањења сиве економије на тржишту.
Приходи буџета од акциза износили су 368,6 мил. €, што представља раст од 45,5 мил. € или 14,1% у односу на 2023. годину и 2,8 мил. € или 0,8% у односу на ребалансом планиране. Највећи допринос расту акциза у 2024. години забиљежен је, као и обично, код:
- акцизе на минерална уља и њихове деривате, и то у износу од 198,4 мил. €, што је за 19,3 мил. € или 10,8% веће у односу на исти период претходне године;
- акцизе на дуван и дуванске производе, и то у износу од 119,2 мил. €, што је за 18,9 мил. € или 18,9% веће у односу на исти период претходне године.
Неопходно је напоменути да су приходи буџета по основу акцизе на дуван и дуванске производе премашили цјелокупну прошлогодишњу наплату већ у октобру мјесецу. Наиме, у 2024. години евидентиран је раст промета цигарета од 8,3% или за око 93,8 тоне у поређењу са претходном годином, док је код бездимних дуванских производа забиљежен раст промета бездимних дуванских производа за око 23,6% или за 1.536.412 паклице бездимних дуванских производа. Наведено је, између осталог и резултат сузбијања неправилности и сиве економије на тржишту дувана.
Са друге стране, остали приходи реализовани су у износу од 91,5 мил. €, што је у односу на претходну годину мање за 90,2 мил. или 49,6%. Такође, у посматраном периоду, остали приходи мањи су у односу на ребалансом планиране за 30,4 мил. € или 24,9% доминантно усљед нижег остварења категорије прихода од капитала. Овдје је важно напоменути да се ЕПЦГ обратила дописом Министарству финансија молбом за сагласност да се захтјев за исплату дивиденде размотри током 2026. године због изазовног периода који слиједи због застоја Термоелектране ради реконструкције у трајању од 8 мјесеци, иако је 2023. година завршена позитивним резултатом. Мања реализација категорије осталих прихода буџета у односу на претходну годину, резултат је значајног износа једнократних прихода у 2023. години.
Упоредни преглед једнократних прихода у периоду јануар-децембар:
Приходи буџета само у децембру мјесецу 2024. године износили су 257,3 мил. €, што је у односу на исти мјесец претходне године веће, и то за 3,5 мил. € или 1,4%. У поређењу са планом по ребалансу за децембар мјесец, приходи буџета су мањи за 25,2 мил. € или 8,9%. Приходи буџета у односу на план по ребалансу мањи су усљед нижег остварења доприноса за ПИО усљед поменуте динамике наплате ове категорије прихода, као и усљед нижег остварења донација, гдје је у питању само временска динамика исплате по основу предфинансирања у оквиру Плана раста, што се може очекивати у већ у првим мјесецима 2025. године.
Издаци буџета у 2024. години
Издаци буџета за период јануар – децембар ове године износили су 2.986,0 мил. € или 41,0% процијењеног БДП-а. У односу на исти период претходне године, издаци су већи 430,5 мил. €, или 16,8% и највеће одступање је код издвајања за исплату права из области пензијског и инвалидског осигурања доминантно због повећања минималне пензије, трансфера институцијама и значајније код институција јавног здравља, као и раста издвајања за бруто зараде (усвајање гранских колективних уговора којима су повећане зараде запослених у јавном сектору у 2023. години). У односу на план ове године, издаци су мањи за 22,1 мил. € или 0,7%, и одраз су динамике пристизања обавеза у овом периоду.
Текући издаци у текућем буџету у посматраном периоду остварени су у износу од 1.149,75 мил. €, што представља 96,7% плана, и веће остварење је доминантно забиљежено код камата на позицији Камате нерезидентима, као и субвенција за производњу и пружање услуга доминантно код Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде, док је мање остварење забиљежено доминантно код расхода за материјал и осталих издатака.
Трансфери за социјалну заштиту остварени су у износу од 1.008,23 мил. € што представља остварење 100,1% плана и у односу на исти период претходне године већи су за 183,34 мил. € или 22,2%. Веће остварење забиљежено је доминантно на позицији средства за технолошке вишкове код Фонда рада. Трансфери институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору износили су 429,41 мил. € и већи су од плана за 9,58 мил. € или 2,3%. Најзначајније одступање је доминантно осталих трансфера на позицији трансфера општинама код Министарства финансија.
Капитални буџет, који укључује буџетске позиције капиталних издатака, као и поједине позиције у оквиру расхода за услуге и друге позиције, реализован је у износу од 251,17 мил. €, што представља 106,0% плана капиталног буџета за овај период. У односу на исти период претходне године, његово остварење је веће за 62,15 мил. € или 32,9%.
Посматрајући децембар мјесец, издаци износе 488,6 мил. € и већи су за 179,1 мил. € или 57,9% од плана. Одступање од плана се доминантно односи на веће остварење на скоро свим позицијама Текућих издатака који су остварени у износу од 158,02 мил. € или 133,8% плана, затим Трансфера институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору у износу од 48,54 мил. € више у односу на план, резерве у износу од 14,98 мил. € више у односу на план и сл.
Код Текућих издатака издваја се веће остварење у односу на план код расхода за услуге које су остварене у износу од 19,91 мил. € што је 204,3% веће у односу на план доминантно на позицији Банкарске услуге и негативне курсне разлике код Министарства финансија и код ренте доминантно за потребе закупа објеката код Министарства вањских послова која је остварена у износу од 3,92 мил. € што је за 212,9% веће у односу на план. Такође, нешто веће остварење у односу на план је забиљежено и код Трансфера за социјалну заштиту који су остварени у износу од 93,26 мил. € што је 7,4% веће у односу на план доминантно код средстава за технолошке вишкове код Фонда рада. Веће остварење забиљежено је и код Трансфера институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору који су остварени у износу од 86,07 мил. € или 129,3% више у односу на план доминантно осталих трансфера на позицији трансфера општинама код Министарства финансија. Резерва је остварена у износу од 25,37 мил. € односно 144,2% више у односу на план при чему се истиче обезбјеђивање средстава за отпочињање поступка експропријације непокретности у захвату Фазе II Аеродрома Тиват на локалитетима КО Ђурашевићи и КО Мрчевац у износу од 11 мил. €, намирење потраживања из рада и по основу рада за све преостале раднике привредног друштва „Радоје Дакић“ АД – у стечају која нијесу измирена у досадашњем току стечајног поступка у износу од 7,79 мил. € и сл.
Капитални буџет у децембру мјесецу остварен је на ниову од 93,91 мил. € што представља 225,9% плана и у односу на децембар претходне године његово остварење је веће за 33,37 мил. € или 35,5%.
Узимајући у обзир остварене приходе и расходе, у посматраном периоду остварен је дефицит буџета у износу од 230,9 мил. €, односно на нивоу од 3,2% процијењеног БДП-а, што је за 4.5 мил € ниже остварење од планираног. Такође, у истом периоду остварен је суфицит текуће потрошње у износу од 49,9 мил. €, што је у поређењу са планом, који предвиђа остварење суфицита текуће потрошње од 34,3 мил. €, за 15,5 мил. € већи од плана. Остварење суфицита текуће потрошње представља испуњавање критеријума фискалне одговорности, односно тзв. златног фискалног правила које дефинише да ниво текућих издатака и трансфера треба да буде нижи од текућих прихода и донација, односно да се држава задужила искључиво само за потребе финансирања капиталних пројеката и отплате дуга. У децембру мјесецу остварен је дефицит буџета у износу од 231,3 мил €.