- Влада Црне Горе
Министарство финансија Извјештај о извршењу буџета Црне Горе за период ја...
Извјештај о извршењу буџета Црне Горе за период јануар – јул 2023. године
Приходи буџета у периоду јануар – јул 2023. године износили су 1.443,9 мил. € или 23,4% процијењеног БДП-а и већи су за 256,7 € или 21,6% у односу на планиране, док су у односу на упоредни период 2022. године већи за 363,9 мил. € или 33,7%. Најзначајнија позитивна одступања забиљежена су код Осталих прихода, Прихода по основу пореза на додату вриједност, Прихода по основу пореза на добит правних лица, Доприноса за обавезно социјално осигурање и Донација и трансфера.
Приходи по основу ПДВ-а до краја јула мјесеца наплаћени су у износу од 568,3 мил. € што је за 46,4 мил. € или 8,9% веће у односу на планиране и 83,3 мил. € или 17,2% веће у односу на исти период претходне године.
Приходи по основу Пореза на добит правних лица наплаћени су у износу од 135,8 мил. € и већи су у односу на планиране за 31,8 мил. € или 30,6%, док су у односу на упоредни период 2022. године већи за 58,7 мил. € или 76,2%. Значајан раст ове категорије прихода, превасходно је резултат раста економске активности и остварених резулата привредних субјеката у претходној години, побољшања пореске дисциплине, као и имплементације прогресивне стопе опорезивања добити.
Остали приходи у посматраном периоду износили су 119,8 мил. €, што је за 62,4 мил. € веће у односу на планиране, и у односу на посматрани период претходне године већи су за 103,7 мил. €. Најзначајнији прилив остварен је усљед прекида хеџинг аранжмана из 2021. године који је, закључно са јулом мјесецом износио око 60 мил. € и преноса средстава наплаћених у оквиру имплементације пројекта „Економског држављанства“ у износу од 34 мил. €.
Категорија Доприноса реализована је у износу од 289,8 мил. € што је за 50,3 мил. € или 21% веће у односу на планиране, односно 60,5 мил. € или 26,4% веће у односу на упоредни период 2022. године. Доприноси и у јулу настављају тренд раста, а боља наплата ове категорије прихода резултат је ефеката имплементације Закона о репрогаму пореског потраживања, али и увећане основе за обрачун доприноса усљед повећања коефицијената за зараде запослених у јавном сектору.
У наведеном периоду значајан раст забиљежен је и код категорије Донације и трансфери који су остварени у износу од 47,0 мил. €, што је у односу на план веће за 21,4 мил. € и 32,0 мил. € у односу на упоредни период 2022. године. Раст наведене категорије превасходно је резултат извршене уплате средстава од стране ЕУ, а по основу директне буџетске подршке за енергетску ефикасност. Наведена средства, сходно Финансијском споразуму, представљају ненамјенска средства која се могу користити за финансирање буџетских потреба.
Приходи од акциза до краја јула остварени су у износу од 171,5 мил. € и већи су у односу на планиране за 29,9 мил. € или 21,1%, односно 34,2 мил. € или 24,9% у односу на исти период 2022. године. Ова категорија прихода биљежи раст превасходно усљед престанка имплементације Одлуке о умањењу износа акцизе за промет безоловног бензина и гасних уља, а значајан допринос расту акциза забиљежен је у посматраном периоду и код акцизе на дуван и дуванске производе.
Највећи допринос расту акциза за седам мјесеци 2023. године забиљежен је код:
- акцизе на дуван и дуванске производе, и то у износу од 11,7 мил. €, што је за 4,3 мил. € веће у односу на исти период претходне године;
- акцизе на минерална уља и њихове деривате, и то у износу од 17,8 мил. €, што је за 9,6 мил. € веће у односу на исти период претходне године.
Поред наведеног, 01. јула 2023. године ступио је на снагу члан Закона о акцизама, којим се уводи акциза на производе од шећера, какаоа и сладолед. У јулу мјесецу, по овом основу наплаћено је укупно 0,39 мил. €. Осим тога, истог датума на снагу је ступио нови акцизни календар за дуванске производе.
Са друге стране, приходи од пореза на доходак физичких лица остварени су у износу од 31,5 мил. €, што је у односу на план мање у износу од 0,2 мил. € или 0,5% и 20,7 мил. € или 39,7% у односу на исти период претходне године. Умањење ове катгеорије прихода у односу на исти период 2022. године, првенствено је резултат значајног увећања процента уступања прихода по основу пореза на доходак физичких лица општинама, сходно Закону о измјенама и допуни закона о финансирању локалне самоуправе који је ступио на снагу у августу прошле године ('Службени лист Црне Горе', бр. 086/72 од 03.08.2022. године).
Издаци буџета за период јануар-јул 2023. године износили су 1.292,4 мил. € или 20,9% процијењеног БДП-а и у односу на планиране мањи су за 128,6 мил. € или 9,1% док су у односу на исти период 2022. године већи за 139 мил. € или 12%.
У структури укупне потрошње у посматраном периоду, Текући буџет извршен је на нивоу од 1.243,2 мил €, што представља 96% укупне потрошње, док је Капитални буџет извршен на нивоу од 49,2 ми €, што представља 4% укупне потрошње.
Посматрајући главне категорије потрошње у оквиру Текућег буџета, текући издаци, у наведеном периоду, реализовани су у износу од 558,6 мил. € и у односу на планиране мањи су за 24,8 мил. € или 4,3%. У оквиру ове категорије издатака најзначајнија издвајања су у код Бруто зарада и доприноса на терет послодавца у износу од 368,6 мил. €, што је у односу на план веће за 12,9 мил. € или 3.6% и које су реализоване у складу са важећим законским прописима, пописаним колективним уговорима и стварном обрачуну зарада, док су остале буџетске позиције у оквиру Текућих издатака испод плана, сходно стварној динамици потрошње потрошачких јединица. Трансфери за социјалну заштиту до краја јула остварени су у износу од 460,4 мил. € и већи су у односу на планиране за 6,2 мил. € или 1,4%, док су у односу на исти период 2022. године већи за 107,7 мил. € или 30,5%, што је доминантно резултат већег извршења по основу права из области социјалне заштите и права из области пензијског и инвалидског осигурања, усљед примјене нових законских рјешења.
Капитални буџет у посматраном периоду остварен је у износу од 49,23 мил. €, што представља извршење 43% плана.
Расходи у јулу мјесецу 2023. године износили су 223,8 мил. € и мањи су у односу на план 13,4 мил. € или 5,7%, а већи су за 45,6 мил. € или 25,6% у односу на јул 2022. године.
Највеће одступање, односно ниже извршење од плана у јулу месецу у оквиру Текућег буџета је код Текућих издатака за 4,25 мил € и Капиталних издатака у Текућем буџету за 3,7 мил €, док је код Трансфера за социјалну заштиту веће извршење за 2,3 мил € усљед већег извршења по основу Права из области социјалне заштите и Права из области пензијског и инвалидског осигурања.
Расходи у Капиталном Буџету Црне Горе у јулу мјесецу 2023. године остварени су у износу од 12,5 мил. € односно 62% плана.
Имајући у виду реализацију прихода и расхода, у посматраном периоду јануар-јул остварен је суфицит буџета у износу од 151,5 мил. €, односно на нивоу од 2,5% процјењеног БДП-а. У јулу је остварен буџетски дефицит у износу од 16,3 мил. €.
Прелиминарни подаци о извршењу буџета за август 2023. године
Позитивни трендови наплате прихода евидентни су и током августа мјесеца. Наиме, према прелиминарни подацима, приходи буџета у августу мјесецу износили су 242 мил. €, што је у односу на исти мјесец претходне године веће за 49 мил. € или 25%. У поређењу са планом за август мјесец, приходи буџета су изнад плана за 40 мил. € или 20%.
Са друге стране, према прелиминарним подацима о потрошњи, у августу је извршење буџета реализовано на нивоу од 198 мил €, што представља 95% плана. Евидентирана је боља реализација Капиталног буџета која је реализована на нивоу од 22.3 милиона € што представља 115% плана, док је текућа потрошња на нивоу од 175 мил €, односно, 94% плана
Сходно наведеном, прелиминарни подаци указују да је, на основу реализованих остварених прихода и расхода, остварен суфицит буџета у износу од 45 мил €. Узимајући наведено у обзир, суфицит буџета државе за период јануар – август на нивоу је од 196 мил € или 3.2 % БДП-а, док је на депозитима државе на крају августа расположиво преко 190 мил €, односно преко 260 мил €, укључујући резерве злата.