- Влада Црне Горе
Министарство финансија Анализа јавних финансија 2013
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Анализа јавних финансија 2013
Објављено: 28.02.2014. • 22:46 Аутор: Ивона Михајловић - администратор
ЈАВНЕ ФИНАНСИЈЕ ЦРНЕ ГОРЕ
Буџет Црне Горе са државним фондовима (Фондом пензијског и инвалидског осигурања, Фондом здравственог осигурања, Фондом за обештећење, Заводом за запошљавање и Фондом рада) и буџети локалне самоуправе (Пријестоница Цетиње, Главни град Подгорица и 19 општина) представљају структуру јавних финансија. Централни буџет Црне Горе чине око 90% јавних финансија, док се преосталих 10% односи на локалну самоуправу.
Јавни приходи за 2013. године износе 1.420,6 мил. € или 42,9% БДП-а. У односу на 2012. године они су виши за 9,3%, што представља номинални раст од 120,7 мил. €. Раст прихода резултат је примјене мјера на сузбијању сиве економије, опоравка економске активности од почетка године, као и увођења виших пореских стопа. Процентуално, највећи раст је забиљежен код пореза на додату вриједност од 21,0%, акциза од 6,4% и такси од 41,2%. Треба истаћи да је дошло до смањења царина за 23,1% у односу на посматрани период 2012, и осталих пореза за 55,6%.
Јавна потрошња за 2013. годину износила је 1.508,5 мил. €, што представља 45,6% процијењеног БДП-а (3.311 мил. €) и већа је за 1,0% у односу на исти период 2012. Овом резултату су допринијеле Владине мјера штедње током 2013. године.
Дефицит јавног сектора на крају 2013. износио је 87,9 мил. € и мањи је за 105,6 мил. € у односу на дефицит остварен на крају истог периода 2012.
БУЏЕТ ЦРНЕ ГОРЕ
Почетком 2013. године у Црној Гори је уведен сет кризних мјера фискалног прилагођавања са циљем заустављања тренда погоршања фискалних параметара, првенствено пада наплате прихода и, посљедично, раста дефицита и нивоа јавног дуга. Сет фискалних мјера усмјерен на повећање прихода Буџета подразумијевао је увођење ,,кризног’’ пореза од 15% на зараде изнад националног просјека и повећање више стопе пореза на додату вриједност (са 17% на 19%). Од потписивања Споразума о стабилизацији и придруживању са Европском унијом, постепено се усаглашава акцизна политика, тако је и у овој години дошло до повећања акцизних стопа због усклађивања акцизних стопа са европском регулативом. На приходној страни, спроводила се и наплата такси уведених средином 2012. године које су се односиле на СИМ картице, електрична бројила, пушачке зоне и кабловску телевизију. У току цијеле године континуирано се радило на спровођењу мјера за сузбијање сиве економије, што је утицало на ширење пореске базе и побољшање фискалне дисциплине. Захваљујући успјешној примјени ових мјера, у 2013. години дошло је до раста наплате прихода у односу на планиране, као и односу на 2012.годину, што има позитивне ефекте на фискалну консолидацију и стабилизацију јавних финансија.
Примици Државног Буџета[1] за 2013. годину износили су 1.587,1 мил. €, од чега се на изворне приходе односи 1.235,1 мил. €, док је 351,9 мил. € приходовано из других извора финансирања (задуживање, приватизација и донације). Изворни приходи виши су у односу на прошлогодишње за 114,1 мил. € или за 10,2%. Повећању прихода највише је допринијела наплата пореза и доприноса која у структури прихода има највећи удио, али треба истаћи да су у односу на претходну годину повећане и остале ставке прихода (таксе, накнаде, остали приходи).
[1] Примици Буџета укључују изворне приходе (директне и
индиректне порезе и непореске приходе), позајмице, донације и приходе од
приватизације и продаје имовине.
Приходи по основу пореза износе 755,7 мил. € и 9,9% су виши у односу на прошлогодишње. Највећи раст прихода у односу на прошлу годину остварен је код пореза на додату вриједност од 74,5 мил. € или 21% и укупно износи 429,2 мил. €. Овај раст прихода од ПДВ-а резултат је примјене мјера за сузбијање сиве економије, као и повећању више стопе ПДВ-а са 17% на 19%. Раст је остварен и код акциза, и то у износу од 9,7 мил. € или 6,4%, а објашњава се постепеним повећањем акцизних стопа у 2013. години. Такође, повећана је наплата пореза на доходак физичких лица за 13,4 мил. € или 16,2% у односу на 2012.
Приходи по основу доприноса износе 398,5 мил. € и већи су за 36,2 мил. € у односу на исти период 2012.
На расходној страни Буџета, сет мјера фискалног прилагођавање огледао се у замрзавању раста пензија, уравнотежењу зарада у јавном сектору, укидању додатних накнада за рад комисија и радних група Владе Црне Горе, смањењу свих трошкова у предузећима у којима Влада има већински удио и смањењу трошкова у локалним самоуправама.
Укупни издаци буџета Црне Горе за 2013. године износили су 1.363,5 мил. € или 41,2% процијењеног БДП-а за 2013. годину, од чега је финансирана текућа буџетска потрошња у износу од 1.301,7 мил. € и капиталне инвестиције 61,8 мил. €.
У структури буџетске потрошње за 2013. годину највеће учешће имају трансфери за социјалну заштиту, око 35,4% укупне потрошње, бруто зараде 26,9% и гаранције 7,9%. На остале намјене односи се 26,8% буџетских издатака. Развојни дио буџета, тј. капитални буџет учествује са 4,9%, и субвенције 1,3% буџетске потрошње.
Као резултат кретања прихода и расхода у 2013. године, дефицит државног буџета износи 128,3 мил. € и нижи је за 84,5 мил. € од дефицита оствареног у 2012. Отплата дуга износи 241,8 мил. € и повећана је у односу на претходну годину за 123,6 мил. €.
Недостајућа средства буџета износила су 370,1 мил. € и финансирана су највећим дијелом из позајмица и кредита (из иностраних извора у износу од 230,5 мил. € и позајмица и кредита из домаћих извора у износу од 102,8 мил. €) и мањим дијелом из донација, те приходима од приватизације у износу од 11,9 мил. €.
ЛОКАЛНА САМОУПРАВА
Сходно члану 74 Закона о финансирању локалне самоуправе општине извјештаје о планираним и оствареним приходима, планираним и извршеним расходима и буџетском задужењу достављају Министарству финансија најкасније квартално, у року од 30 дана од дана истека квартала.
Издаци локалне самоуправе за 2013. године износе 146,5 мил. € или 4,4 % БДП-а што је ниже за 8,6% односу на извршење у истом периоду прошле године. Најзначајнији пад у односу на претходну годину забиљежен је код расхода за материјал И услуге, код капиталних издатака и код нето повећања обавеза.
Потрошња је финансирана из пореза у износу од 107,8 мил. €, такси 6,1 мил. €, накнада 54,9 мил. € и осталих прихода у износу од 16,6 мил. €. Укупни изворни приходи локалне самоуправе за 2013. годину процијењени су у износу од 185,4 мил. €.
Суфицит локалне самоуправе за 2013. године процијењен је у износу од 40,4 мил. € или 1, 2 % БДП-а.
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?