Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

“Регионална подршка инклузивном образовању у југоисточној Европи” Пројекат Европске Уније и Савјета Европе

Објављено: 25.11.2015. 15:15

Завршна Конференција Пројекта Савјета Европе и Европске Уније "Регионална подршка инклузивном образовању", одржана је у Сарајеву од 5- 6. новембра 2015. године.

Министарство цивилних послова Босне и Херцеговине било је домаћин Конференције која је одржана у згради Парламента, а чиниле су је три тијела: мрежи наставника (ТеацхерНет), мрежи школа (Сцхоолнет) и мрежи политика (ПолицyНет) из седам земаља региона југоисточне Европе (Албанија, Босна и Херцеговина, Црна Гора, Хрватска, Косово, Македонија, Србија) као и регионалне и међународне стручњаке на пољу образовања.

Циљеви конференције су истицање успјеха земаља учесница на пољу инклузивног образовања као и промовисање препорука сваке од чланице на унапрјеђењу инклузивне културе, политике и праксе на основу којих су развијени акциони планови за сваку од чланица.
Мото Пројекта: Инклузивна школа је школа у којој је свако дијете добродошло, сваки родитељ укључен, а сваки наставник поштован.
Главна постигнућа Пројекта Регионална подршка инклузивном образовању:

Успостављена су три регионалне мреже за узајамно учење, размјену искустава и дијалог који се односи на политику инклузивног образовања:
1. Инклузивну мрежу школа (Сцхоолнет) чине 49 пилот школа из 7 земаља корисница из сваке чланице по 7 школа: 3 основе и четири средње школе (2 стручне и 2 општег средњег образовања).
Накнадно је укључено 35 школа које би користиле знања и искуства пилот школа те путем обука за наставнике, родитеље и ученике унаприједили инклузивну културу.
2. Инклузивна мрежа наставника(ТеацхерНет) чине 245 наставинка у пилот школама који промовишу инклузивну наставу на начин преношења знајањ и искуства колегама како би се професионално усавршавали и стицали компетенције на овом пољу образовања.
3.Инклузивна мрежа политика ( ПолицyНет) коју чини 70 чланова (креатора политике, представника школа, представника учитеља), организована је с циљем покретања дијалога о развоју инклузивне политике користећи примјере из пилот школа како би се идентификовали и издвојили примјери најбоље праксе

Главне компоненте Пројекта:
1. Узајамно учење инклузивних пилот школа,
2. Стварање свијести друштва о значају инклузије организовањем промотивних догађаја у сваком граду земље кориснице,
3. Подстицање дијалога и прихватања инклузивне образовне политике,
4. Израда модула и програма за усавршавање наставника и
5. Креирање партнерства са регионалним актерима да би се ученици из рањивиг група оснажили за учење у складу са својим потребама и могућностима.

Инклузивне школе темељ су инклузивног и социјално праведног друштва. Инклузивно образовање односи се на подршку свим ученицима у разноликим заједницама за учење. Разлике које су повезане са друштвеним контекстом, језиком, способностима и културом како ученика и њихових породица, тако и наставника, доживљавају се као предност за учење, а не као тешкоће у остваривању потребе за учењем и учешћем. Инклузивне школе су установе за образовање и васпитање које активно користе сарадњу и конструктивност како би изградиле бољу праксу.
Приступ образовању које се базира на правима обезбјеђује да се ђеца схватају као носиоци права, а њихови родитељи или старатељи као чувари тих права.

Наставници су носиоци промјена у процесу изградње инклузивних школа. Мрежа за наставнике (ТеацхерНет) имала је за циљ да допринесе стварању инклузивних школа тако што ће се фокусирати на професионални развој наставника.

Мрежа политика инклузивног образовања организовала је низ састанака, радионица, студијских поśета и радних састанака на националном и регионалном нивоу како би се препознали и разумијели изазови политике инклузивног образовања од стране чланова мреже политика. Састанци су послужили као платформа за креаторе политика, истраживаче, практичаре и иницијативе грађана (локалне иницијативе) да дискутују о препорукама политика за инклузивно образовање, са циљем изграње инклузивнијег образовног система у региону Југоисточне Европе.

Регионалне препоруке политика у обасти инклузивног образовања развијене су кроз консултативни и партиципативни приступ.

На основу дискусија заинтересованих страна, ПолицyНет предлаже препоруке у области политика на сљедеће теме:
• Повећање капацитета школа да створе инклузивна окружења.
• Повећање компетенција за наставу.
• Развијање система подршке у инклузивном образовању.
• Развијање мреже за праћење и вредновање инклузивног образовања (инклузивности) у школама.
• Редефинисање политике уписа ученика нарочито у средњим школама.
• Формализовање међусекторске и међуинституционалне сарадње.

Ове препоруке служе као основа програма инклузивног образовања у Југоисточној Европи.

Мрежа политика Црне Горе дала је препоруке на основу којих је дефинисала циљеве свога дјеловања.

Са зодовљсвом истичемо да и у овом Пројекту наша земља може бити примјер земљама у региону како се спроводи инклузивна култура, политика и пракса. Многе циљеве постављене овим трогодишњим пројектом Црна Гора је већ реализовала.
Вриједност Пројекта видимо у могућности коришћења поменуте три мреже које ће наставити да живе, шире своје активности на професионалну јавност у Црној Гори, повезују се са осталим школама и служе као модел школе за подршку инклузивном образовању.
Како би на најбољи начин одговорили потребама ученика за учењем и учешћем посебно кад је ријеч о средњем образовању, четири модел школе чланице школске мреже(СцхоолНет) биће школе за промовисање инклузивне културе, политике и праксе у осталим школама општег средњег образовања.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?