- Влада Црне Горе
Министарство просторног планирања, урбанизма и државне имовине Говор министра Гвозденовића на округлом столу Одрж...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Говор министра Гвозденовића на округлом столу Одрживо управљање постројењима за пречишћавање отпадних вода
Објављено: 07.07.2016. • 21:38 Аутор: Министарство одрживог развоја и туризма
Поштовани даме и господо
Чини ми част и задовољство да данас поздравим учеснике округлог стола „Комунални сектор Црногорског приморја – Одрживо управљање постројењима за пречишћавање отпадних вода“.
Моје задовољство је тим веће што смо имали прилику да данас пустимо у рад један значајан инфраструктурни објекат, какво је постројење за пречишћавање отпадних вода за општине Котор и Тиват који треба да допринесе очувању животне средине у тим општинама.
Очувана и здрава животна средина предуслов је за добро стање и напредак било којег друштва. Обавеза државе је да обезбиједи потребан квалитет животне средине за сопствене грађане, да допринесе рјешавању глобалних проблема и да испуни обавезе које је преузела кроз ратификацију мултилатералних споразума у области животне средине.
С обиром на то, Црна Гора се, као и већина држава у транзицији, у оквиру свеукупних реформи ка тржишној економији и грађанском друштву, суочава са великим изазовима у унапређивању система заштите животне средине. Овај процес подразумијева унапређење досадашње политике у области управљања заштитом животне средине и природним ресурсима на принципима одрживог развоја, што подразумијева балансирање економских, социјалних и еколошких захтјева.
Са становишта одрживог развоја, приоритети су и обезбијеђивање довољних количина исправне воде за пиће, ефикасна контрола и смањење загађења вода, смањење генерисања отпада и његовог негативног утицаја на животну средину (загађење земљишта, подземних и површинских вода, ризици по здравље становништва).
У циљу унапређења стања у областима водоснабдијевања и управљања отпадом и отпадним водама и постизања европских стандарда у обављању тих дјелатности, приступило се усклађивању националног са законодавним оквиром ЕУ и изради стратешких планских документа којима су, полазећи од постојећег стања и могућности, дугорочно и на систематичан начин планиране активности у појединим областима.
Стратешка оријентација Црне Горе за приступање Европској унији указује на читав сет међународних стандарда који се морају испунити у овим областима. У реализацији тих претпоставки намеће се потреба обезбијеђивања доступних финансијских средстава под повољним условима. Подршка коју међународна заједница пружа Црној Гори и која је усмјерена ка, што је могуће бржем и лакшем, превазилажењу проблема кактеристичних за транзиционе процесе, за све нас у Црној Гори представља мотив више и велику обавезу да стварамо услове за бољи живот свих грађана. Захваљујући техничкој и финансијској помоћи међународних организација и финансијких институција, Црна Гора је посљедњих година ушла у веома динамичне инвестиционе активности, које су омогућиле да се стање у овим областима знатно поправи, иако нам на овом плану предстоји још много посла. Велику захвалност у том дијелу дугујемо КфW банци уз чију подршку смо реализовали и реализујемо велики број значајних инфраструктурних пројеката на Црногорском приморју и са којом планирамо наставак сарадње на реалиазцији пројеката у Подгорици.
Међутим, и поред значајних активности и улагања на плану побољшања водоснабдијевања и управљања отпадним водама, у Црној Гори још увијек постоји несклад између потреба и могућности. Осим проблема недовољне развијености локалних водоводних и канализациних система, посебне тешкоће стварају велики губици воде у водоводним системима и лоша повезаност на канализационе системе. Разлози су старост мреже која не испуњава техничке услове, недовољно одржавање, недостатак мјерних уређаја у системима водоснабдијевања, честа физичка оштећења мреже, нелегално коришћење воде из дистрибутивне мреже и др.
Показатељи стања у водоводним и канализационим предузећима на Црногорском приморју и недовољно коришћење капацитета регионалног водоводног система указују на неопходност оптимизације функционисања водоводног сектора на овом подручју.
Главни циљ промјена и водовдном сектору је успостављање система организовања послова у областима водоснабдијевања и управљања отпадним водама на начин којим се обезбјеђује ефикасно, одрживо и квалитетно обављање тих дјелатности, што подразумијева стварање снажних предузећа која ће имати капацитете и способност да те услуге пруже на начин који испуњава високе стандарде. Постојећи начин организације и обављања ових послова неће моћи да адекватно одговори на ове изазове. Морамо изаћи из постојећих уских општинских интереса и наћи најбољи начин да обезбиједимо нашим грађанима услугу какву треба да имају.
Због тога на данашњем округлом столу треба да разговарамо о актуелном стању у областима водоснабдијевања и управљања отпадним водама, препознамо главне изазове у остваривању постављених циљева када је у питању ова област и дефинишемо будуће кораке у рјешавању тих изазова.
Свакако, један од већих изазова представља стварање институционалних, финансијских, кадровских претпоставки за одрживо управљање постројењима за пречишћавање отпадних вода.
Када су у питању институционалне претпоставке, односно коме ће бити повјерено управљање постројењем за пречишћавање отпадних вода Котор/Тиват и постројењем у Херцег Новом, желио бих да истакнем да садашња и планирана законска рјешења у области комуналних дјелатности не ограничавају могућност да те послове, поред предузећа које оснивају општине самостално или заједно, обављају и приватна привредна друштва или предузетници, која испуњавају одређене услове за обављање те дјелатности.
Свакако један од важних изазова представља финансијска одрживост рада постројења. У вези са тим навео бих да је Предлогом закона о комуналним дјелатностима, за који се надамо да ће ускоро бити донесен, прописана обавеза формирања цијена комуналних услуга на бази покривања свих трошкова у обезбјеђивању одређене услуге, о чему треба водити рачуна приликом формирања цијене услуга пречишћавања отпадних вода. Нижој цијени може допринијети повећање степена прикључености на изграђене канализационе системе, који је и даље недовољан да би систем био одржив.
Као што сам већ навео, постојећи начин организације и обављања ових послова није на задовољавајућем нивоу у већини јединица локалне самоуправе и мораће се водити рачуна о кадровском јачању и оспособљавању особља које ће управљати постројњима.
У свему овоме велики терет треба да поднесу локалне управе, али ће оне, као и до сада, имати подршку Владе Црне Горе у рјешавању ових питања.
Искрено се надам да ће овај округли сто, кроз размјену знања, искустава и аргумената допринијети бољем сагледавању стања у областима водоснабдијевања и управљања отпадим водама и препоручити начин њиховог унапређења. Веома је важно да сви заједно учинимо све што је у нашој моћи да простор на коме живимо буде љепши и здравији.
Чини ми част и задовољство да данас поздравим учеснике округлог стола „Комунални сектор Црногорског приморја – Одрживо управљање постројењима за пречишћавање отпадних вода“.
Моје задовољство је тим веће што смо имали прилику да данас пустимо у рад један значајан инфраструктурни објекат, какво је постројење за пречишћавање отпадних вода за општине Котор и Тиват који треба да допринесе очувању животне средине у тим општинама.
Очувана и здрава животна средина предуслов је за добро стање и напредак било којег друштва. Обавеза државе је да обезбиједи потребан квалитет животне средине за сопствене грађане, да допринесе рјешавању глобалних проблема и да испуни обавезе које је преузела кроз ратификацију мултилатералних споразума у области животне средине.
С обиром на то, Црна Гора се, као и већина држава у транзицији, у оквиру свеукупних реформи ка тржишној економији и грађанском друштву, суочава са великим изазовима у унапређивању система заштите животне средине. Овај процес подразумијева унапређење досадашње политике у области управљања заштитом животне средине и природним ресурсима на принципима одрживог развоја, што подразумијева балансирање економских, социјалних и еколошких захтјева.
Са становишта одрживог развоја, приоритети су и обезбијеђивање довољних количина исправне воде за пиће, ефикасна контрола и смањење загађења вода, смањење генерисања отпада и његовог негативног утицаја на животну средину (загађење земљишта, подземних и површинских вода, ризици по здравље становништва).
У циљу унапређења стања у областима водоснабдијевања и управљања отпадом и отпадним водама и постизања европских стандарда у обављању тих дјелатности, приступило се усклађивању националног са законодавним оквиром ЕУ и изради стратешких планских документа којима су, полазећи од постојећег стања и могућности, дугорочно и на систематичан начин планиране активности у појединим областима.
Стратешка оријентација Црне Горе за приступање Европској унији указује на читав сет међународних стандарда који се морају испунити у овим областима. У реализацији тих претпоставки намеће се потреба обезбијеђивања доступних финансијских средстава под повољним условима. Подршка коју међународна заједница пружа Црној Гори и која је усмјерена ка, што је могуће бржем и лакшем, превазилажењу проблема кактеристичних за транзиционе процесе, за све нас у Црној Гори представља мотив више и велику обавезу да стварамо услове за бољи живот свих грађана. Захваљујући техничкој и финансијској помоћи међународних организација и финансијких институција, Црна Гора је посљедњих година ушла у веома динамичне инвестиционе активности, које су омогућиле да се стање у овим областима знатно поправи, иако нам на овом плану предстоји још много посла. Велику захвалност у том дијелу дугујемо КфW банци уз чију подршку смо реализовали и реализујемо велики број значајних инфраструктурних пројеката на Црногорском приморју и са којом планирамо наставак сарадње на реалиазцији пројеката у Подгорици.
Међутим, и поред значајних активности и улагања на плану побољшања водоснабдијевања и управљања отпадним водама, у Црној Гори још увијек постоји несклад између потреба и могућности. Осим проблема недовољне развијености локалних водоводних и канализациних система, посебне тешкоће стварају велики губици воде у водоводним системима и лоша повезаност на канализационе системе. Разлози су старост мреже која не испуњава техничке услове, недовољно одржавање, недостатак мјерних уређаја у системима водоснабдијевања, честа физичка оштећења мреже, нелегално коришћење воде из дистрибутивне мреже и др.
Показатељи стања у водоводним и канализационим предузећима на Црногорском приморју и недовољно коришћење капацитета регионалног водоводног система указују на неопходност оптимизације функционисања водоводног сектора на овом подручју.
Главни циљ промјена и водовдном сектору је успостављање система организовања послова у областима водоснабдијевања и управљања отпадним водама на начин којим се обезбјеђује ефикасно, одрживо и квалитетно обављање тих дјелатности, што подразумијева стварање снажних предузећа која ће имати капацитете и способност да те услуге пруже на начин који испуњава високе стандарде. Постојећи начин организације и обављања ових послова неће моћи да адекватно одговори на ове изазове. Морамо изаћи из постојећих уских општинских интереса и наћи најбољи начин да обезбиједимо нашим грађанима услугу какву треба да имају.
Због тога на данашњем округлом столу треба да разговарамо о актуелном стању у областима водоснабдијевања и управљања отпадним водама, препознамо главне изазове у остваривању постављених циљева када је у питању ова област и дефинишемо будуће кораке у рјешавању тих изазова.
Свакако, један од већих изазова представља стварање институционалних, финансијских, кадровских претпоставки за одрживо управљање постројењима за пречишћавање отпадних вода.
Када су у питању институционалне претпоставке, односно коме ће бити повјерено управљање постројењем за пречишћавање отпадних вода Котор/Тиват и постројењем у Херцег Новом, желио бих да истакнем да садашња и планирана законска рјешења у области комуналних дјелатности не ограничавају могућност да те послове, поред предузећа које оснивају општине самостално или заједно, обављају и приватна привредна друштва или предузетници, која испуњавају одређене услове за обављање те дјелатности.
Свакако један од важних изазова представља финансијска одрживост рада постројења. У вези са тим навео бих да је Предлогом закона о комуналним дјелатностима, за који се надамо да ће ускоро бити донесен, прописана обавеза формирања цијена комуналних услуга на бази покривања свих трошкова у обезбјеђивању одређене услуге, о чему треба водити рачуна приликом формирања цијене услуга пречишћавања отпадних вода. Нижој цијени може допринијети повећање степена прикључености на изграђене канализационе системе, који је и даље недовољан да би систем био одржив.
Као што сам већ навео, постојећи начин организације и обављања ових послова није на задовољавајућем нивоу у већини јединица локалне самоуправе и мораће се водити рачуна о кадровском јачању и оспособљавању особља које ће управљати постројњима.
У свему овоме велики терет треба да поднесу локалне управе, али ће оне, као и до сада, имати подршку Владе Црне Горе у рјешавању ових питања.
Искрено се надам да ће овај округли сто, кроз размјену знања, искустава и аргумената допринијети бољем сагледавању стања у областима водоснабдијевања и управљања отпадим водама и препоручити начин њиховог унапређења. Веома је важно да сви заједно учинимо све што је у нашој моћи да простор на коме живимо буде љепши и здравији.
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?