Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Реаговање на тврдње МАНСА: Живот не може стати због избора

Невладина организација Мрежа за афирмацију невладиног сектора (МАНС) изнијела је у четвртак, 13. октобра 2016. године на конферецији за медије и објавио на свом сајту више неистинитих тврдњи у вези са наводним вишемилионским трошењем буџетских средстава у сврхе придобијана гласача.

Ради истинитог информисања јавности износимо сљедеће чињенице које оповргавају кључне изнијете тврдње, а тиме и суштину становишта МАНС-а.

Неистина је да су одређене активности темпиране тако да буду реализоване уочи избора.

Министарство пољопривреде у руралног развоја

Исплата подршке пољопривредним произвођачима кроз пројекат ИПАРД Лике (или било који други пројекат) немају везе са предстојећим изборима већ се средства подршке пољопривредницима реализују у складу са редовним процедурама, међудржавним уговорима и природним циклусима у пољопривреди.

МАНС тврди да је Министарство пољопривреде и руралног развоја у предизборном периоду исплатило 100.000 еура преко Ипард Лајк програма.

Јавни позив за додјелу подршке кроз ИПРАД лике објављен прије скоро двије године. Претходно је Министарство пољопривреде годину дана напорно радило на припреми структура и успостављању процедура како би се позив могао уопште објавити, а пољопривредни произвођачи могли наставити да унапређују своју производњу и конкуретност. Они који су испунили услове јавног позива, њих 291 у првом кругу, потписали су 2. октобра 2015. године говоре о додјели подршке. То значи да су тек тада могли кренути у инвестицију и то из сопствених средстава или кредита. Пољопривредници су прве инвестиције почели да реализују у фебруару 2016. гдине. У складу са процедурама, рок за исплату средстава од тренутка предаје захтјева до коначне исплате средстава је 3 мјесеца. Тако да је логично да су морала бити исплаћена средства по основу захтјева пристиглих у периоду мај – август. Предаја захтјева за исплату наставља се и даље, како пољопривредници завршавају инвестиције, а биће исплаћивани и након избора.

Министарство економије

Није тачно да је Министарство економије за помоћ приватним компаијама дало 800.000 еура за отварање нових радних мјеста, а све у сврху, како неистинито наводи МАНС, предизборног запошљавања.

Чињенице показују да је Влада Црне Горе 2015. године донијела Уредбу за подстицај инвестиција, дакле то се догодило далеко прије избора. Јавни позив по Уредби расписао је Секретаријат за развојне пројекте у марту ове године, а завршен је у мају. И што је најважије, средства за исплату по овој Уредби се реализују у три рате, у периоду до три године, дакле много након што се заврше избори. Исплата средстава зависи од тога када ће инвеститор доставити банкарску гаранцију, реализовати инвестицију И запослити раднике на НЕОДРЕЂЕНО ВРИЈЕМЕ.

Дакле, до сада је, по основу оба Јавна позива, из 2015. и 2016. године, а у зависности од испуњења ових обавеза, исплаћено свега 237.000 еура.

Министарство за информационо друштво и телекомуникације и Министарство саобраћаја и поморства
Тврдње да ова два министарства не објављују податке које су дужни да објаве.

Како је више пута саопштено, објављени су сви подаци које прописује Закон при чему Законом није прописана садржина аналитичке картице. Објављене аналитичке картице садрже број конта, који није ништа друго до сврха плаћања, јер је познато шта значе књижење на терет одређене буџетске позиције, број налога за плаћање, датум плаћања и износ.

Оба министарства спремна су да на евентуални захтјев доставе додатне податке али је чињеница да су законске обавезе испуњене у потпуности.

Завод за запошљавање

Финансијка средства за реализацију програма активне политике запошљавања предвиђених Програмом рада Завода за запошљавање Црне Горе за текућу годину, а сагласно Акционом плану запошљавања којег је Влада Црне Горе усвојила крајем 2015. године, износе 6.650.000 €, након увећања, у износу од 1.050.000 €, на основу акта Министарства финансија од 20.06.2016. године (преусмјеравање је обезбијеђено док је на челу Завода био представник опозиције Раде Милошевић). Овим средствима планирано је стимулисање запошљавања за 3.680 незапослених лица, што је на нивоу планираног стимулисања и у претходној години.

У протеклом периоду текуће године у програме активне политике запошљавања укључена су 2.668 лица која су стекла недостајућа знања, вјештине и компетенције и тиме подигла ниво конкурентности на тржишту рада, односно засновала радни односно како, на неодређено, тако и на одређено вријеме, у трајању од три до 12 мјесеци. Завод за запошљавање је за ове намјене, у односном периоду, утрошио средства, у износу од 3.724.752 €, од расположивих 6.650.000 €. Наглашавамо да је од утрошених 3.724.752 €, за реализацију програма намијењених лицима са инвалидитетом, издвојено 2.341.972 €. (То су програми познати јавности: асистенти у настави, персонални асистенти, субвенције за запошљавање лица са инвалидитетом, опремање радних мјеста за ова лица, професионална рехабилитација, грант шеме за запошљавање лица са инвалидитетом и слични програми). Остала утрошена средства опредијељена су за стимулисање запошљавања младих, теже запошљивих лица, као и за програме образовања и оспособљавања незапослених лица из евиденције Завода за запошљавање.

Из наведеног се закључује да Завод за запошљавање реализујући своје програмске активности није, ни у једном сегменту, одступио од прописаних и обавезујућих правила свог пословања.

Инвестиционо-развојни фонд

Инвестиционо-развојни фонд Црне Горе А.Д. ради у складу са Законом о ИРФ-у, Законом о банкама, Законом о привредним друштвима и у складу са својим процедурама и правилницима. Свака одлука о кредитирању пројеката, која се донесе од стране Одбора директора ИРФ-а, објављује се јавно на званичном wебсите-у ИРФ-а и на тај начин све информације везане за одобрене пласмане са износима и намјенама су транспарентне, односно доступне широј јавности.

ИРФ послује по тржишним принципима, а то значи да на међународном тржишту капитала обезбјеђује кредитна средства, та средства пласира у црногорску привреду и одговоран је за враћање тих средстава. У случају када се обезбјеђује кредитна подршка код међународних финансијских институција, сваки пројекат пролази процедуре одобрења од стране органа те међународне финансијске институције. Дакле, ИРФ није буџетска институција што подразумијева да не обезбјеђује средства из Буџета Црне Горе и да тиме средства за кредите не обезбјеђују порески обвезници Црне Горе, већ се средства обезбјеђују на тржишту. На тај начин, ИРФ по тржишним условима обезбјеђује покриће свих трошкова који су потребни за реализацију своје пословне политике.

Из свега наведеног произилази да су у цјелости неосновани наводи МАНС-а да ИРФ крије податке о одобреним кредитима и да при том троши џавне милионе. Довољно је да, господа из МАНС-а, посјете web сајт и прочитају законе. Уз то, представницима МАНС-а је добро познато да је ИРФ за пољопривреду и производњу хране у 2015. години пласирао 10,7 милиона еура (подаци доступни на web сајту), а у изборној 2016. години 2,8 милиона еура. Због избора институције не могу да престану да раде, већ морају да обављају пословне активности у складу са законом као и до сад.

Закључак

Нема никакве дилеме, изнијете чињенице су то показале насупрот паушалним оцјенама, да у наведеним случајевима нема злоупотреба у сврхе избора. Напротив.

Једини начин да се изнијете тврдње покажу као тачне био је да у Црној Гори стане живот због избора – да се не граде путеви, да се људи не запошљавају, рађају и умру, да се не улаже у инфраструктуру, да се не ради на развоју. Иако би то било корисно за доказивање оваквих тврдњи то није ни могуће, ни паметно.

СЛУЖБА ЗА ОДНОСЕ С ЈАВНОШЋУ ВЛАДЕ ЦРНЕ ГОРЕ

МИНИСТАРСТВО ЕКОНОМИЈЕ

МИНИСТАРСТВО ПОЉОПРИВРЕДЕ И РУРАЛНОГ РАЗВОЈА

МИНИСТАРСТВО ЗА ИНФОРМАЦИОНО ДРУШТВО И ТЕЛЕКОМУНИКАЦИЈЕ

МИНИСТАРСТВО САОБРАЋАЈА И ПОМОРСТВА

ИНВЕСТИЦИОНО-РАЗВОЈНИ ФОНД ЦРНЕ ГОРЕ

ЗАВОД ЗА ЗАПОШЉАВАЊЕ ЦРНЕ ГОРЕ
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?