- Влада Црне Горе
Завод за школство Захтјеви и сугестије школама које аплицирају за до...
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Захтјеви и сугестије школама које аплицирају за додјелу Зелене заставе
Објављено: 31.03.2017. • 10:06
Оцјењивачи за додјелу Зелене заставе Еко-школама утврђују да ли школа испуњава критеријуме Методологије седам корака.
Уколико оцјењивач сматра да школа не задовољава све критеријуме, потребно је да припреми листу захтјева чијим би испуњавањем школа исправила све недостатке и стекла право да поново аплицира за Зелену заставу.
Захтјеви су заправо активности које школа мора да реализује до поновног аплицирања, како би се испунили неки од критеријума које тренутно не задовољава.
Захтјеви морају бити везани за методологију седам корака и морају се односити само на обавезне активности. Оцјењивачи имају могућност да у формулару за оцјењивање унесете сугестије за унапређење рада Еко-школе.
Водити рачуна да постављени захтјеви буду реални – нпр.да ли је реално поставити зајтјев да до сљедећег круга оцјењивања школа инсталира соларне панеле? Да ли школа задовољва критеријуме ако нису набављене нове канте за рециклажу?
Такође је важно да је захтјев одговара типу образовне установе која се оцјењује – нпр. да ли се може очекивати да дјеца у вртићу предсједавају састанцима Одбора?
Ово је листа могућих захтјева:
Одбор Еко-школе
• Водите рачуна да се Одбор Еко-школе састаје најмање једном у полугодишту
• Јачајте лидерске вјештине ученика
• Водите рачуна да ученици имају већи удио у раду Еко-школе
• Осигурајте да родитељ или представник локалне заједнице буде члан Одбора Еко-школе
Оцјена стања животне средине
• Водите рачуна да оцјена стања животне средине покрива све теме
• Омогућите да се оцјена стања животне средине врши сваке двије године
• Омогућите да ученици врше оцјену стања животне средине/да су укључени у оцјену стања животне средине
• Омогућите да се резултати оцјене стања животне средине представе цијелој школи
Акциони план
• Омогућите да ученици преузму водећу улогу у изради Акционог плана/буду укључени у израду Акционог плана
• Унаприједите свој Акциони план постављањем временског оквира/делегирањем задатака и постављањем одговорних особа/односно особа које ће радити мониторинг и евалуацију
• Омогућите да Акциони план буде представљен свима у школи
Повезивање са курикулумом
• Ојачајте везе између курикулума и Еко-школе – укључите све наставнике
Укључивање цијеле школе и шире заједнице
• Омогућите да огласна табла буде на видном мјесту/приказује ваш рад свима у школи
• Ступите у контакт са локалним еко-школама како бисте размијенили добру праксу
• Омогућите да рад и достигнућа Еко-школе буду објављени у брошури/на сајту/блогу
• Позовите локалну заједницу у школу како бисте представили рад Еко-школе - можете организовати догађај/или их позвати да помогну у некој од пројектних активности
• Омогућите да родитељи буду редовно информисани о раду и постигнућима Еко-школе
• Омогућите да резултати вашег мониторинга и евалуације буду доступни свима у школи на огласној табли/у брошури/на састанцима
• Одржите састанак на којем ћете приказати рад Еко-школе
Мониторинг и евалуација (Праћење стања и оцјењивање)
• Ојачајте мониторинг и евалуацију тема Енергија/Вода/Отпад/Смеће/Саобраћај/Школска башта/ Биодиверзитет/Глобално грађанство, постављајући циљеве са којима треба да буду упознати сви у школи. (Покушајте и укључите примјер/предлог - видјети сугестије у наставку овог текста)
• Омогућите да мониторинг и евалуација буду дио наставнаог плана и програма
Еко-кодекс
• Осмислите свој Еко-кодекс и омогућите да цијела школа зна Еко-кодекс и зашто га имате
• Водите рачуна да цијела школа учествује у изради или промјени Еко-кодекса
Пројектни рад
• Унаприједите рад на темама Енергија/Вода/Отпад/Смеће/Саобраћај/Школска башта/Биодиверзитет/Глобално грађанство (покушајте да дате реалну сугестију као што је “можете осмислити постере који ће бити постављени на школској огради којим упознајете родитеље са проблемом паркирања испред школске капије“).
Додатна информација: Захтјеви за унапређење пројектног рада могу се односити само на теме које школа већ реализује. Захтјеви не могу да утичу на то које ће теме школа одабрати за сљедећу апликацију, али ви можете да дате ваше предлоге у складу са оним што сте видјели.
Сугестије су идеје које могу помоћи школама да унаприје драд Еко-школе. Сугестије се могу дати у комбинацији са захтјевом како би усмјериле и мотивисале (као што смо навели у дијелу Мониторинг и евалуација) или самостално.
Сугестије начина праћење и евалуацију рада:
• Прегледајте учионице/купатила
• Направите табелу помоћу које ћете пратити промјене (Таллy цхарт)
• Реализујте истраживања
• Направите фотографије прије и послије
• Очитавајте бројила и пратите рачуне за струју и воду
• Организујте велику акцију скупљања смећа
• Забиљежите колико ученици користе пластичне флаше за воду
• Утврдите колико нових врста можете пронаћи у башти/кућицама за птице/”хотелу за инсекте”
• Измјерите тежину отпада из кухиње
• Забиљежите колико кофи отпада иде у канте за компостирање
• Забиљежите број пластичних флаша/лименки које су рециклиране
• Забиљежите колико пута су канте за смеће испражњење од стране фирме која то ради за вашу школу
• Евидентирајте количину компоста која се користи у школи
• Евидентирајте број ученика који једу здраву храну
• Спроведите анкету и евидентирајте број ученика који иду пјешке у школу или различите начине на које ученици долазе у школу
• Евидентирајте број ученика који учествују у бициклистичким такмичењима
• Евидентирајте промјене у избору превозног средства након кампање о доласку у школу пјешке
• Евидентирајте производе које су ученици сами направили или произвели у башти и колико је новца зарађено продајом тих производа
• Евидентирајте путеве хране из кухиње или ланч пакета
• Истражите за које врсте хране се одлучују ученици и наставници
Опште сугестије су:
• Размотрите могућности прикупљања средства за реализацију ваших планова како би школи била додијељена Зелена застава
• Размотрите улагања у опрему за праћење утрошка енергије како бисте помогли праћење теме Употребе енергије
• Размотрите улагања у хумус са колонијом глиста
• Уколико имате школску башту, размислите о томе да изаберете Биодиверзитет као једну од сљедећих тема
Уколико оцјењивач сматра да школа не задовољава све критеријуме, потребно је да припреми листу захтјева чијим би испуњавањем школа исправила све недостатке и стекла право да поново аплицира за Зелену заставу.
Захтјеви су заправо активности које школа мора да реализује до поновног аплицирања, како би се испунили неки од критеријума које тренутно не задовољава.
Захтјеви морају бити везани за методологију седам корака и морају се односити само на обавезне активности. Оцјењивачи имају могућност да у формулару за оцјењивање унесете сугестије за унапређење рада Еко-школе.
Водити рачуна да постављени захтјеви буду реални – нпр.да ли је реално поставити зајтјев да до сљедећег круга оцјењивања школа инсталира соларне панеле? Да ли школа задовољва критеријуме ако нису набављене нове канте за рециклажу?
Такође је важно да је захтјев одговара типу образовне установе која се оцјењује – нпр. да ли се може очекивати да дјеца у вртићу предсједавају састанцима Одбора?
Ово је листа могућих захтјева:
Одбор Еко-школе
• Водите рачуна да се Одбор Еко-школе састаје најмање једном у полугодишту
• Јачајте лидерске вјештине ученика
• Водите рачуна да ученици имају већи удио у раду Еко-школе
• Осигурајте да родитељ или представник локалне заједнице буде члан Одбора Еко-школе
Оцјена стања животне средине
• Водите рачуна да оцјена стања животне средине покрива све теме
• Омогућите да се оцјена стања животне средине врши сваке двије године
• Омогућите да ученици врше оцјену стања животне средине/да су укључени у оцјену стања животне средине
• Омогућите да се резултати оцјене стања животне средине представе цијелој школи
Акциони план
• Омогућите да ученици преузму водећу улогу у изради Акционог плана/буду укључени у израду Акционог плана
• Унаприједите свој Акциони план постављањем временског оквира/делегирањем задатака и постављањем одговорних особа/односно особа које ће радити мониторинг и евалуацију
• Омогућите да Акциони план буде представљен свима у школи
Повезивање са курикулумом
• Ојачајте везе између курикулума и Еко-школе – укључите све наставнике
Укључивање цијеле школе и шире заједнице
• Омогућите да огласна табла буде на видном мјесту/приказује ваш рад свима у школи
• Ступите у контакт са локалним еко-школама како бисте размијенили добру праксу
• Омогућите да рад и достигнућа Еко-школе буду објављени у брошури/на сајту/блогу
• Позовите локалну заједницу у школу како бисте представили рад Еко-школе - можете организовати догађај/или их позвати да помогну у некој од пројектних активности
• Омогућите да родитељи буду редовно информисани о раду и постигнућима Еко-школе
• Омогућите да резултати вашег мониторинга и евалуације буду доступни свима у школи на огласној табли/у брошури/на састанцима
• Одржите састанак на којем ћете приказати рад Еко-школе
Мониторинг и евалуација (Праћење стања и оцјењивање)
• Ојачајте мониторинг и евалуацију тема Енергија/Вода/Отпад/Смеће/Саобраћај/Школска башта/ Биодиверзитет/Глобално грађанство, постављајући циљеве са којима треба да буду упознати сви у школи. (Покушајте и укључите примјер/предлог - видјети сугестије у наставку овог текста)
• Омогућите да мониторинг и евалуација буду дио наставнаог плана и програма
Еко-кодекс
• Осмислите свој Еко-кодекс и омогућите да цијела школа зна Еко-кодекс и зашто га имате
• Водите рачуна да цијела школа учествује у изради или промјени Еко-кодекса
Пројектни рад
• Унаприједите рад на темама Енергија/Вода/Отпад/Смеће/Саобраћај/Школска башта/Биодиверзитет/Глобално грађанство (покушајте да дате реалну сугестију као што је “можете осмислити постере који ће бити постављени на школској огради којим упознајете родитеље са проблемом паркирања испред школске капије“).
Додатна информација: Захтјеви за унапређење пројектног рада могу се односити само на теме које школа већ реализује. Захтјеви не могу да утичу на то које ће теме школа одабрати за сљедећу апликацију, али ви можете да дате ваше предлоге у складу са оним што сте видјели.
Сугестије су идеје које могу помоћи школама да унаприје драд Еко-школе. Сугестије се могу дати у комбинацији са захтјевом како би усмјериле и мотивисале (као што смо навели у дијелу Мониторинг и евалуација) или самостално.
Сугестије начина праћење и евалуацију рада:
• Прегледајте учионице/купатила
• Направите табелу помоћу које ћете пратити промјене (Таллy цхарт)
• Реализујте истраживања
• Направите фотографије прије и послије
• Очитавајте бројила и пратите рачуне за струју и воду
• Организујте велику акцију скупљања смећа
• Забиљежите колико ученици користе пластичне флаше за воду
• Утврдите колико нових врста можете пронаћи у башти/кућицама за птице/”хотелу за инсекте”
• Измјерите тежину отпада из кухиње
• Забиљежите колико кофи отпада иде у канте за компостирање
• Забиљежите број пластичних флаша/лименки које су рециклиране
• Забиљежите колико пута су канте за смеће испражњење од стране фирме која то ради за вашу школу
• Евидентирајте количину компоста која се користи у школи
• Евидентирајте број ученика који једу здраву храну
• Спроведите анкету и евидентирајте број ученика који иду пјешке у школу или различите начине на које ученици долазе у школу
• Евидентирајте број ученика који учествују у бициклистичким такмичењима
• Евидентирајте промјене у избору превозног средства након кампање о доласку у школу пјешке
• Евидентирајте производе које су ученици сами направили или произвели у башти и колико је новца зарађено продајом тих производа
• Евидентирајте путеве хране из кухиње или ланч пакета
• Истражите за које врсте хране се одлучују ученици и наставници
Опште сугестије су:
• Размотрите могућности прикупљања средства за реализацију ваших планова како би школи била додијељена Зелена застава
• Размотрите улагања у опрему за праћење утрошка енергије како бисте помогли праћење теме Употребе енергије
• Размотрите улагања у хумус са колонијом глиста
• Уколико имате школску башту, размислите о томе да изаберете Биодиверзитет као једну од сљедећих тема
Везани чланци:
Онлајн састанак представника ЦИДРЕЕ 17.02.2025.
Тимски рад и сарадничко учење 19.02.2025.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?