Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Унапређење квалитета наставе и учења у Црној Гори

Објављено: 05.04.2018. 12:19

Завршна конференција трогодишњег пројекта Британског савјета “Теацхинг фор Суццесс - Унапређење квалитета наставе и учења у Црној Гори” одржана је 26. марта 2018, у Конгресном центру Миленијум хотела Рамада у Подгорици.

На конференцији су представљени резултати овог пројекта који је донио многе иновације у настави енглеског језика, али се бавио и унапређењем образовних политика, као што су професионални развој наставника и интерна евалуација квалитета.

Конференцију су отворили министар просвјете др Дамир Шеховић и британска амбасадорка Алисон Кемп.

У обраћању присутнима, директор Завода за школство, господин Решад Сијарић, говорио је о сарадњи са Британским савјетом, у оквиру које је Завод реализовао низ активности које се тичу система професионалног развоја наставника, интерне евалуације квалитета, развијања позитивног става ученика према учењу енглеског језика, као и веће изложености ученика енглеском језику.

“Професионални развој наставника као системски приступ унапређивању вјештина и компетенција наших наставника од суштинске је важности за укупан квалитет образовања, од предшколског до доуниверзитетског нивоа. То  је процес који почиње првим, а завршава се посљедњим даном професионалног ангажмана наставника” нагласио је он.

“Полазећи од тога да нема успјешне установе без успјешног појединца-наставника као што нема успјешног ученика без успјешног наставника, 2008. године смо дефинисали Црногорски оквир за професионални развој као резултат домаће памети и потреба, али и искустава развијених образовних система у Европи. Он се 10-так година примјењује у свим образовно-васпитним установама у Црној Гори. Систем се непрекидно развија и унапређује кроз сегменте као што су: виша звања, процјена потреба, професионални портфолио наставника, ПРНШ/В, акредитацију програма обуке...

Да би професионални развој наставника био ефикасан и ефективан нужно мора бити схваћен као континуирана активност која се спроводи не само путем екстерне обуке наставника него, прије свега, кроз процес који се доминантно и непрекидно одвија у самој установи (школи/вртићу)-ПРНШ/В, као стално преношење знања, сарадничко учење, непрекидна размјена и интеракција међу колегама. Стога се на професионални развој наставника не може гледати као на збир потребних сати обуке за добијање лиценце за рад, већ је то  трајно и искрено опредјељење наставника за цјеложивотно учење, самоевалуацију и анализу образовно-васпитне праксе.

Завод за школство је 2009. године као подршку систему професионалног развоја наставника приредио приручник  Професионални развој на нивоу школе/вртића. Приручник је унапријеђен у сарадњи са Британским савјетом, у два наврата, 2013. и 2017. године.

У национални оквир се 2016. уводе и Стандарди компетенција за наставнике, директоре и стручне сараднике  који описују начин на који се спроводи пракса наставника и директора, тј. дефинишу се знања, вјештине и  ставови, (компетенције), које образовни систем и друштво у цјелини очекују од успјешног наставника и директора.

Као практично средство праћења, вредновања и анализирања свих сегмената васпитно-образовног рада наставника Завод за школство је 2015. године урадио приручник  Како процијенити квалитет васпитно-образовног рада школе (Индикатори квалитета и и инструменти за самоевалуацију рада наставника) са циљем да кроз процес самоевалуације сваки наставник преиспита своју праксу, сагледа своје јаке и слабе стране, да упореди своја постигнућа са другима, препозна могућности за напредак и постави циљеве сопственог усавршавања. Приручник је ове године, у сарадњи са Британским савјетом, унапријеђен и усаглашен са Стандардима за наставнике”.

У предшколском васпитању и образовању, предшколске установе су у обавези да понуде програм енглеског језика дјеци узраста од три године до поласка у школу. Завод за школство је зато израдио Програм енглеског језика за предшколско  васпитање и образовање. У циљу сагледавања контекста у коме се овај  програм реализује, Завод је организовао савјетовање за наставнике енглеског језика. На савјетовањима је истакнуто да свака даља помоћ наставницима треба да буде усмјерена на задовољавање потреба које су резултат контекста у коме се реализује програм, као што су бројност група, недовољна техничка опремљеност и сл. Након сагледавања потешкоћа у имплементацији програма, Завод за школство је израдио Препоруке како би се наставницима који реализују овај програм пружила неопходна подршка за његову даљу квалитетнију реализацију. Препоруке су настале као резултат анализе закључака са поменутих савјетовања, као и запажања експерата Британског савјета. 

На крају свог излагања директор Завода за школство је поручио да је у свијетлу нових реформских рјешења визија Завода квалитетна настава која афирмише стратегију активног учења усмјереног на стицање виших нивоа знања, критичког и креативног мишљења и развијених комуникацијских вјештина наше дјеце /ученика на матерњем и страним језицима.

Он је изразио увјерење да, у сарадњи са наставницима који уче, школама и директорима који уче, Министарством просвјете и партнерима као што је Британски савјет, можемо до жељеног циља.

 

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?