Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Излагање предсједника Владе РЦГ Мила Ђукановића на ИИ Бечком економском форуму посвећеном могућностима инвестирања између Јадрана и Црног мора

Објављено: 07.11.2005. 17:00 Аутор: Насловна страна
МИЛО ЂУКАНОВИЋ, ПРЕДСЈЕДНИК ВЛАДЕ ЦРНЕ ГОРЕ
ДРУГИ БЕЧКИ ЕКОНОМСКИ ФОРУМ


''Идите на Југоисток- Могућности инвестирања између Јадрана и Црног мора''


Поштовани предсједавајући,
Даме и господо,

Са задовољством сам прихватио ангажовање у Покровитељском комитету Форума и учешће на данашњем скупу посвећеном динамизирању инвестиционих токова у Југоисточну Европу. Тема је посебно важно сада када се регион налази у фази веће стабилности и атрактивности за стране инвеститоре. Све земље Југоисточне европе су на путу европске интеграције, иако у различитом статусу и фазама институционалних односа са ЕУ. То је резултирало и јачањем свијести о важности и улози нашег међусобног повезивања у свим областима- од слободне трговине, инвестиција, енергетике, инфраструктуре, до заједничких акција у борби против корупције и свих видова организованог криминала. Регионална сарадња се стално потврђује као катализирајући фактор економске транзиције и развоја. Уосталом, регионална сарадња је оснивачки принцип и филозофија ЕУ. То је посебно важно за мале економије као што су земље Западног Балкана, јер ћемо једино тако бити у могућности да одговоримо на изазове све изоштреније међународне конкуренције и да искористимо значајан развојни и инвестициони потенцијал са којим располаже наш регион. Тим прије, што се у условима вишеслојне глобализације кредибилитет и атрактивност за инвестиционе и трговинске токове све више везује за регионални контекст, а мање за стање у појединачним земљама. Такође, регионална сарадња је важан еволутивни корак ка усвајању принципа функционисања и понашања који важе у ЕУ.

Црна Гора свој развој базира на принципу интегралног тржишта и посвећена је прогресивном укидању свих мјера који ограничавају слободан проток људи, роба, услуга и капитала у региону. Руководимо се премисом да не можемо политички тежити бржем уласку у ЕУ, а истовремено задржавати протекционистичке мјере у нашој међусобној сарадњи. Од почетка смо тежиште својих активности усмјерили на развој цјеловитог и циљно орјентисаног стратешког приступа у правцу изградње поузданог и атрактивног пословног и инвестицоног амбијента. То радимо кроз изградњу институционалног капацитета, јачање владавине права и тржишних принципа. Такође, развијамо и модернизујемо инфраструктуру и стварамо претпоставке за њено ефикасно повезивање са регионалним и међународним коридорима. Јер, када покушамо да сагледамо који су то кључни елементи по којима се инвестициони амбијент разликује у разним земљама, онда се најчешће концентришемо на оцјену регулаторног и институционалног оквира, правосуђа, администрације, приступа финансијама. Такође, и физичке инфраструктуре и пратећих услуга. Формирали смо и нову Агенцију за промоцију инвестиција и овај важан посао смо радили у сарадњи са специјализованим институцијама Свјетске банке ФИАС-ом и МИГА. Као и у случају других земаља, улога Агенције је и да обезбиједи поуздан сервис приватном сектору и инвеститорима.

Генерално, можемо констатовати да је у цијелом региону успостављено релативно стабилно макроекономско окружење и остварен значајан напредак реформи у свим областима. Ипак, ниво директних страних инвестиција у земље Западног Балкана је још увијек знатно испод могућности које се нуде инвеститорима као резултат ових промјена. Нарочито сада, када се процес приватизације у готовом свим земљама региона приводи крају. То је дјелимично посљедица недовољне подршке коју су инвеститори имали у претходном периоду. Такође, одређених кључних регионалних инфраструктурних проблема, као и недовољног степена координације и сарадње у усклађивању регулаторних оквира и правила за слободан проток људи, роба, услуга и капитала. Међутим, поновићу, потврђује се да је ниво институционализације односа са ЕУ најважнији индикатор и путоказ за инвеститоре. То потврђује примјер Бугарске и Румуније. Цијенимо да је блиска перспректива њиховог уласка у ЕУ опредјелјујуће утицала на доминантне инвестиционе токове у ове земље.

Сада је и регион Западног Балкана ушао у фазу веће стабилности, развоја и интеграционих процеса. Ово је посебно важно, јер се приближавамо години важних одлука, години демократске финализације једног броја кључних политичких процеса. Прије свега, комплексног проблема Косова, као јединог преосталог безбједносног проблема у региону. Односи Црне Горе и Србије имају другачију политичку суштину, што гарантује демократски епилог. И то је кључно. Црна Гора ће у прољеће идуће године организовати демократски и транспарентан референдум, уз поштовање највиших европских стандарда и праксе. Тиме ми желимо да преузмемо пуну одговорност за своју европску будућност. Чврсто полазимо од тога да је свако рјешење које је базирано на остваривању демократских права и на пуној примјени демократских стандарда и процедура допринос учвршћивању стабилности у ужим и ширим оквирима. То је случај са црногорским референдумом. Такође, и излазак из стања нефункционалног институционалног аранжмана. Јер, само функционална рјешења доприносе стабилности.

Као што сам већ истакао, европска и евроатланска перспектива је оквир и избор свих земаља региона. Због тога, је веома важна потврда ЕУ да интеграција земаља Западног Балкана остаје у врху њених приоритета. Са наше стране, сви у региону морамо одлучније усвајати логику пословања која се ослања на здраву конкуренцију и слободно тржиште. Морамо сви заједно развијати принцип интегралног тржишта, односно истовремено функционисање свих тржишта роба, услуга, рада, капитала, информација. Дакле, интезивније морамо кренути у правцу уклањања нецаринских препрека трговини, као и динамичнијег процеса либерализације трговине у региону, кроз укључивање нових сектора, као што су услуге, инвестиције, интелектуална својина и сл. У овом свијетлу, свакако да ће реализација иницијативе о успостављање модерног, јединственог Споразума о слободној трговини, коју су у оквиру Пакта стабилности за Југоисточну Европу подржали министри земаља Западног Балкана, унаприједити трговинске токове и директне инвестиције у региону. Тиме ћемо осигурати већу усклађеност, транспарентност и конзистентност у примјени правила и процедура. У том правцу су усмјерене и активности Инвестиционог уговора за Југоисточну Европу ОЕЦД-а и Пакта Стабилности.

Споразум о Енергетској заједници који смо недавно потписали у Атини са ЕУ се с правом сматра историјским и упоређује са улогом коју је формирање Европске заједнице за угаљ и челик имало за развој европске интеграције и за данашњу ЕУ. Свјесни смо значаја Споразума за мир, стабилност и развој нашег региона и ЕУ и одлучни да извршимо комплексна и захтјевна прилагођавања на пољу енергетике, животне средине и конкуренције.


Захваљујем на пажњи.


Беч, 7. новембар 2005.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?