Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Говор предсједника Владе РЦГ Жељка Штурановића приликом потписивања Споразума о сарадњи између Владе РЦГ и Заједнице општина Црне Горе

Објављено: 29.11.2006. 18:22 Аутор: Насловна страна
ГОВОР ПРЕДСЈЕДНИКА ВЛАДЕ РЕПУБЛИКЕ ЦРНЕ ГОРЕ ЖЕЉКА ШТУРАНОВИЋА

Даме и господо,
Уважени представници Заједнице општина Црне Горе, посленици јавне ријечи,

Посебно ми је задовољство што вас, поводом потписивања Споразума о сарадњи између Владе Републике Црне Горе и Заједнице општина Црне Горе, могу поздравити.

Влада Републике Црне Горе, одавно је препознала да су реформа локалне самоуправе и развој демократије на локалном нивоу, камен темељац демократије једног друштва и најисплативија инвестиција у будућност. Развој демократије и остваривање реформе правног система, није могуће обезбиједити без реформе локалне самоуправе и примјене међународних стандарда и у овој области. Ти стандарди и принципи захтијевају дефинисану организацију, подјелу надлежности између органа државне управе и органа локалне самоуправе и уређење међусобних односа, као примарних услова без којих се не може развијати однос повјерења и одговорности за вршење одређених послова.

Стварање јединствене економске и административне политике и развој демократије, очување и постизање тих идеала и принципа је дио заједничког наслеђа Црне Горе. Влада Републике Црне Горе је, препознајући иницијативу Заједнице општина Црне Горе, исказану у овом споразуму, као основном методу споразумијевања и праву општина, да преко Заједнице општина, учествују у вршењу власти и вођењу јавних послова, на сједници од 04. маја 2006. године, донијела Закључак о прихватању Информације о Предлогу овог споразума, уз незнатне измјене, са циљем да је очување и јачање локалне демократије, основа демократизације и децентрализације.

Стварање услова за модерну, савремену и демократски организовану државу и одговорно друштво успоставља обавезу Влади да утврђује смјернице, дефинише правце и домашај децентрализације, разматрајући најважнија питања која се тичу реформе у области локалне самоуправе и Заједници општина да буде истински партнер у спровођењу тих смјерница. Овај споразум је, уствари, акт којим је правно обликована и ближе дефинисана, до сада иначе добра сарадња између Владе и Заједнице општина.

Споразумом су дефинисани оквирни циљеви, области и приоритети сарадње и механизми имплементације споразума, на политичком, експертском и националном нивоу, са основном поруком да се једном годишње врши оцјена имплементације договорених приоритета. Истовремено овај акт представља врхунац низа иницијатива и дугорочних разматрања унутар Црне Горе, у складу са Европским принципима и стандардима, који су истовремено и основ за даљу разраду и имплементацију Програма рада за бољу локалну самоуправу. Тим актом се ближе дефинише легитимитет Заједнице општина заснован на основном изразу-споразумијевање и основном поруком, одговорност за сопствени развој Црне Горе је заједничка.

Још је Русо указао да: ''Најачи није увијек у праву, ако своју снагу не претвори у право, а послушност у дужност''. Снага државе треба да буде снага закона, правила и принципа, контроле рада и законитости поступања, једнакости свих пред законом, а дужност испуњење обавеза од стране и институција и појединаца и сервисирање услуга грађанима. Основно полазиште сваке власти је одговорност власти, па Влада преко овог споразума успоставља заједничку обавезу одговорности за организацију и функционисање власти са локалним заједницама. Путем овог споразума Влада и Заједница општина треба да промовишу добру праксу међусобног уважавања, а споразум је услов и претпоставка за наставак те и такве сарадње.

Наравно, тешко је изнормирати и дефинисати области и поље сарадње, па овај споразум треба схватити само као скуп правила, а не као заокружени оквир сарадње. Поље сарадње и споразумијевање је широко и оно се креће од тога да, у припреми закона и других аката којима се утврђују положај, права и обавезе локалне самоуправе, нарочито у областима утврђеним законом обезбиједи изјашњавање општина, до тога, да Заједница општина може поднијети иницијативу предсједнику Републике да усвојени закон којим се нарушава право на локалну самоуправу не прогласи.

Желим посебно да напоменем да је Влада доносећи Стратегију управне реформе Црне Горе од 2002. до 2009. године и Програм рада за бољу локалну самоуправу, са посебним осјећајем одговорности утврдила подручје реформе локалне самоуправе, које се тиче припреме Уставне ревизије у дијелу система локалне самоуправе (рад је у току), усвајање системских закона у области локалне самоуправе (тренутно су у скупштинској процедури Предлог закона о престоници, и Предлог закона о територијалној организацији Републике и сл.), усвајање анализа: о пословима локалне самоуправе, финансирању локалне самоуправе (које су достављене Савјету Европе на експертску оцјену) и о функционисању локалне самоуправе, гдје смо извршили критичку анализу система и предложили мјере за стварање услова за функционисање локалне самоуправе. Усвајање тих анализа имаће за последицу децентрализацију надлежности и фискалну децентрализацију, а критички осврт на функционисање локалне самоуправе треба да допринесе ефикаснијем, ефектнијем и рационалнијем обављању послова локалне управе.

У вези са тим, посебно напомињем, да је припремљен Програм борбе против корупције и организованог криминала, на локалном нивоу акт о Средњорочним приоритетима Владе у области локалне самоуправе, дефинисани рокови, носиоци посла и предложен Акциони план реформе локалне управе у Црној Гори за 2007-2008. годину, који је на Регионалној Министарској конференцији Југоисточне Европе, одржаној 8-9. новембра 2006. године у Скопљу, добио позитивне оцјене од учесника конференције.

Поштована господо, препознајући развој локалне демократије као циљ који треба да обезбиједи стабилност система, Споразум као средство за оцјену добрих и мање добрих рјешења, знајући да се ради о високо постављеним циљевима, свјестан одговорности, изазова и задатака који стоје испред Владе и свих нас појединачно, сматрам да сви скупа треба да учинимо све за добробит свих грађана Црне Горе.

Вјерујући дубоко у све то, захваљујем Вам се посебно на пажњи и позивам на сарадњу, јер је сарадња услов без кога се не могу остварити високо постављени циљеви.

Хвала вам!

Подгорица, 29. новембар 2006.Audio
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?