- Влада Црне Горе
Завод за школство Приручник „Оцјењивање у функцији развоја ученика и...
Приручник „Оцјењивање у функцији развоја ученика и унапређивања наставе и учења у школи“

Завод за школство је 2018. године формирао Комисију чији је задатак био да предложи систем мјера и обезбиједи услове да оцјењивање буде у функцији развоја ученика и унапређивања наставе у школи. У изради мјера полазило се од савремене улоге оцјењивања, Стандарда компетенција за наставнике, ослањајући се на искуства других, прије свега из нашег окружења, уважавајући чињеницу да су школе и наставници главни носиоци квалитета наставе и промјена у школи. Једна од мјера је била израда приручника „Оцјењивање у функцији развоја ученика и унапређивања наставе и учења у школи“.
Оцјењивање је наставницима једна од најтежих, а ученицима једна од најмање омиљених активности у школи. Оцјењивање треба да буде у функцији развоја ученика, да га мотивише и подстиче да учи, да буде у функцији унапређивања наставе. То значи да на основу података прикупљених у процесу оцјењивања, наставник доноси рационалне одлуке о унапређивању властите наставне праксе и учења у школи.
Да би оцјењивање било у функцији развоја ученика и унапређивања учења, оно треба да постане саставни дио процеса планирања наставе и саставни дио процеса учења. То подразумијева НАСТАВНУ ПРАКСУ гдје се оцјењивање планира у склопу других облика планирања и припремања наставе; гдје се активност ученика стално и континуирано прати и региструје; гдје се информације прикупљене у процесу оцјењивања користе за унапређивање сопствене наставне праксе и учења.
Термин оцјењивање има шире и уже значење. У ужем смислу оцјењивање се односи на активност наставника која се састоји у давању бројчаног (или описног) израза−оцјене за постигнуте резултате учења.
У Приручнику се термин оцјењивање углавном користи у ширем значењу и он обухвата све фазе овог сложеног процеса: планирање оцјењивања, праћење и регистровање података о ученику, анализирање и процјењивање прикупљених података и доношење коначне одлуке − оцјене о успјешности учења и наставе.
Улога Приручника је да буде теоријска основа осталим активностима које треба да уведу праксу у којој је оцјењивање саставни дио процеса планирања наставе и саставни дио процеса учења. Главни циљеви Приручника су разумијевање улоге оцјењивања и изграђивање компетенција оцјењивања.
