- Влада Црне Горе
Чињенице о GRECO извјештају и IBAR -у
Чињенице о GRECO извјештају и IBAR -у
1. Позитиван Извјештај о испуњености привремених мјерила (IBAR) није „поклоњен” већ је резултат великог труда свих надлежних институција, у првом реду Владе која са Комисијом као експертским тијелом усмјерава и даје динамику процесу. Подсјећамо да је Црна Гора годинама „тапкала у мјесту” са истим или сличним бројем неиспуњених мјерила (од 2018 ситуација готово да није било констатованих помака са мјеста), и да је тек током рада ове Владе, тај статус промијењен. Подсјећамо да је до формирања Владе, Црна Гора имала преостала 31 неиспуњена привремена мјерила у поглављима 23 и 24 а да по добијању IBARa, односно данас, након посљедње међувладине конференције, имамо свега 6 завршних мјерила. Дакле, то стање је данас битно другачије него раније, што се види и кроз број преосталих (завршних) мјерила. Очигледно није било ријечи о поклону, снижавању критеријума нити је ЕК дародавац, већ је ријеч о јасном и мјерљивом резултату и „награди” коју је Комисија успјела да одбрани пред државама чланицама те да оне дају подршку Црној Гори за нову и заслужену фазу преговора.
2. GRECO извјештај се односи за период јун 2022. до јуна 2024. године а 44. Влада је започела са радом 1. новембра 2023. године. Дакле од 1. новембра смо успјели да избјегнемо „сиву листу” MANIVAL-а, односно листу држава које карактерише ризик од прања новца и финансирања тероризма, да добијемо позитиван IBAR и да прихватимо дио GRECO препорука;
3. Нити један релевантни званичник или представник било које Владине институције није констатовао да је борба против корупције завршена добијањем IBARa, већ је небројено пута поменуто да је ово само важан корак који је направљен, али да је пред нама још доста обавеза, баш као што и сам GRECO извјештај потврђује. У првом реду, консолидован биланс резултата, на основу хармонизоване легислативе у овој области. Додатни рок који нам је дат искористићемо на најбољи начин уз напомену да нам вјероватно не би ни био потребан да смо били у прилици да вршимо власт од момента кад су препоруке достављене, тачније да смо за њихово прихватање имали 2 године или 30 година, као неке бивше власти, а не 9 мјесеци;
4. Влада није по „убрзаној процедури” предлагала законе да би „избјегла расправу” већ зато што је имала свега пола године да надокнади стагнацију која је трајала готово седам година. Зато смо истицали да су ове активности биле изузетак због „претежнијег интереса” које „повлашћени статус” за Црну Гору у процесу приступања данас представља. За оваквим и сличним активностима начелно неће бити потребе убудуће, па вјерујемо да ћемо у конструктивним и ефикасним расправама, у складу са процедурама, имати још квалитетније антикорупцијске механизме;
5. Нити један закон или стратешки документ нијесу усвојени без могућности његовог даљег унапређења, а нарочито се то не може односити на изворе права који регулишу борбу против корупције. Управо супротно, и без GRECO препорука смо свјесни изазова који нас чекају. GRECO нам је својим Извјештајем само додатно помогао о чему је уосталом било ријечи и на посљедњој сједници Владе. Зато опет истичемо да нам је циљ пуна имплементација и GRECO препорука, али и преосталих препорука Венецијанске комисије и Европске комисије јер затварање ПП 23 је једно од приоритета рада ове Владе;
6. Влада Црне Горе ће у наредном периоду наставити са радом на Закону о одузимању имовинске користи стечене криминалном дјелатношчу, измјенама Закона о спрјечавању корупције, Кривичног законика и ЗКП-а, припреми посебног закона о заштити звиждача, али и Закона о СПИ, Закона о Влади… Чека нас доста посла јер смо свјесни да нам у процесу реформе овог друштава као ни у процесу европских интеграција, ништа није и неће бити „поклоњено” те да процеси морају бити суштински, континуирани, вођени са јасном политичком намјером и циљем да се живот и стандард грађана, владавина права и друштвена правила у Црној Гори приближе европским.