- Влада Црне Горе
Завод за школство Други симпозијум на тему Аутизма
Други симпозијум на тему Аутизма
У организацији Дневног центра Сирена и подршку Општине Улцињ, одржан је Други симпозијум на тему Аутизам 13. 04. 2024.
Позиву за учешће одазвала се савјетница за инклузивно образовање Завода за школство Анита Марић.
Реномирани стручњаци из области медицине, педагогије, специјалне едукације и рехабилитације из Црне Горе и Албаније излагали су на теме ране детекције, интервенције, третмана ђеце с карактеристикама из спектра аутизма.
Императив стучњацима, посебно педијатрима, јесте рано препознавање кашњења у развоју. Уколико се кашњење препозна током прве године живота, пружањем адекватне подршке родитељима примијеном мултидисциплинарног приступа, могућности за напредовања ђетета су много веће. Тенденција социјалног модела и инклузивног приступа је укључивање свих друштвених сегмената како би се оснажили родитељи, прије свега, а онда пружила рана интервенција ђетету.
Када су родитељи препуштени сами себи, а то су нагласили да се често дешава, долази до погрешног поступања у раду, инсистирања на изљечењу, коришћења грубих метода за усвајање правила понашања, стицање животних вјештина, додатне фрустрације ђетета чиме се успорава његов напредак.
Непобитна чињеница је да дијете с карактеристикама из спектра аутизма није болесно дијете. Аутизам је стање са којим се живи, учи, расте, сазријева и учествује у друштву.
Родитељи су искрено и емотивно представили изазове и препреке на које наилазе током одрастања њиховог ђетета с карактеристикама из спектра аутизма
Пракса је показала да родитељи који су у најранијем узрасту препознали изазове у развоју ђетета, било сами или уз помоћ стручњака, адекватније су реаговали, прихватили, и уз савјете стручњака радили с малишанима, што је довело до уочљивих резултата.
Анита Марић је нагласила важност примјене визуелних сарџаја за усвајање правила понашања, бриге о себи, интеракције, комуникације, развоја спонтаног, ситуационог говора. Такође, предочила је изазове којој су изложена ђеца с карактеристикама из спектра аутизма током образовно-васпитног процеса, као и рјешења, примјере добре праксе, значај коришћења асистивне технологије у сврху стицања знања и вјештина