Државе које су под појачаним надзором ФАТФ-а- октобар 2024.године

Објављено: 29.11.2024. 14:56 Аутор: СФОП

Париз, 25. октобар 2024. године 

ДРЖАВЕ КОЈЕ СУ ПОД ПОЈАЧАНИМ НАДЗОРОМ ФАТФ-а

Алжир, Ангола, Бугарска, Буркина Фасо, Камероон, Обала Слоноваче, Хрватска, Демократска Република Конго, Хаити, Кенија, Либан, Мали, Монако, Мозамбик, Намибија, Нигерија, Филипини, Јужна Африка, Јужни Судан, Сирија, Танзанија,Венецуела,Вијетнам, Јемен.

ДРЖАВЕ КОЈЕ ВИШЕ НИСУ ПОД ПОЈАЧАНИМ НАДЗОРОМ ФАТФа

Сенегал

Државе под појачаним надзором ФАТФ-а – „Сива листа“

Државе које су под појачаним надзором ФАТФа активно раде са ФАТФ-ом на уклањању стратешких недостатака у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма (ТФ) и финансирања пролиферације оружја за масовно уништење(у даљем тексту: финансирања пролиферације ОМУ). Када ФАТФ објави да је држава под појачаним надзором, то значи да се држава обавезала да ће брзо да уклони утврђене стратешке недостатке у оквиру договореног временског периода и иста подлијеже појачаном надзору. Ова листа се често назива „сива листа“.

ФАТФ и регионална тијела која функционишу по узору на ФАТФ (ФАТФ-стyле регионал бодиес - ФСРБс) настављају да раде са доље наведеним државама које извјештавају о напретку који је остварен по питању уклањања утврђених стратешких недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно спроводе своје договорене акционе планове и то у договореним временским оквирима. ФАТФ поздравља њихову посвећеност и помно ће пратити њихов напредак. ФАТФ не позива на примјену продубљене провјере и праћења пословања клијента у вези са овим државама. Стандарди ФАТФ-а не предвиђају прекидање или ограничавање успостављених пословиних односа  или престанак пословања са  читавом групом клијената, али позивају на примјену приступа заснованог на процјени ризика. Стога, ФАТФ подстиче своје чланице да приликом својих анализа ризика узму у обзир информације наведене у даљем тексту.

Пошто државе разматрају предузимање активности на основу њихових анализа ризика, узимајуц́и у обзир дјоле наведене информације, оне треба да обезбједе да токови средстава за хуманитарну помоц́,  активности легитимних НПО и слање новца(дознакама) не ометају и не обесхрабрују. Државе такође треба да размотре своје међународне обавезе сходно Резолуцији Савјета безбједности Уједињених нација 2664 (из 2022. године) о хуманитарним изузецима за мјере замрзавања имовине које су изречене у складу са режимом санкција УН.   

ФАТФ континуирано идентификује додатне државе које имају стратешке недостатке у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације ОМУ. Један број држава још увијек није разматран од стране ФАТФ-а и ФСРБ-а, али ће временом и оне бити разматране.

ФАТФ омогућава одређену флексибилност државама које, на добровољној основи, у прописаним роковима не извјештавају  о оствареном напретку. ФАТФ је од јуна 2024. године  преиспитао напредак сљедећих земаља: Бугарска, Буркина Фасо, Камерун, Хрватска, Демократска Република Конго, Мали, Мозамбик, Намибија, Нигерија, Филипини, Сенегал, Јужна Африка, Јужни Судан, Танзанија, Вијетнам и Јемен. За наведене државе, у наставку су дата ажурирана обавјештења.

Државе: Хаити, Кенија, Монако, Сирија и Венецуела су одлучиле да одложе извјештавање; према томе, претходна обавјештења објављена у вези са овим државама наведена су у наставку, али она не морају нужно да одражавају најновији статус система спречавања прања новца и финансирања тероризма (у даљем тексту: СПНФТ). у овим државама. Након извршених провјера, ФАТФ је такође идентификовао Алжир, Анголу, Обалу Слоноваче и Либан као државе под појачаним надзором.

АЛЖИР

У октобру 2024. године, Алжир се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПНФТ. Од усвајања Извјештаја нако спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) система СПН/ФТ у мају 2023. године, Алжир је остварио напредак у у односу на бројне препоручене активности из Извјештаја, укључујуц́и ефикасније спровођење истрага и кривичног гоњења прања новца. Алжир ц́е наставити да ради са ФАТФ-ом на имплементацији свог акционог плана кроз: (1) унапређење надзора заснованог на процјени ризика, посебно за секторе са високим ризиком, укључујуц́и усвајање нових процедура, процјена ризика, приручника и смјерница за надзор, као и спровођење инспекцијског надзора и примјену дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција; (2) израду ефикасног дјелотворног оквира у односу на  основне информације и информације о стварном власништву; (3) унапређење система за извештаје о сумњивим трансакцијама; (4) успостављање дјелотворног правног и институционалног оквира у односу на циљане финансијске санкције за финансирање тероризма; и (5) спровођење приступа заснованог на процјени  ризика код надзора непрофитних организација, без ометања или обесхрабривања легитимних активности.

АНГОЛА

У октобру 2024.године,  Ангола се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја нако спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) система СПН/ФТ у јуну 2023. године, Ангола је постигла напредак у односу на неке препоручене активности из Извјештаја, укључујуц́и унапређење националне сарадње и координације, међународне сарадње и Коришц́ење финансијско обавештајних података од стране надлежних органа. Ангола ц́е наставити да ради са ФАТФ-ом на имплементацији свог акционог плана кроз: (1) побољшање разумијевања ризика од  ПН/ТФ; (2) унапређење надзора над  нефинансијских банкарских субјектима и нефинансијским институцијама (ДНФБПс) заснованог на процјени ризика; (3) обезбјеђивањем да надлежни органи имају адекватан, тачан и благовремен приступ информацијама о стварном власништву и да се на адекватан начин решавајукршења законом прописаних обавеза; (4) демонстрирањем повец́ања истрага и кривичног гоњења за кривично дјело ПН; (5) приказивањем способности за идентификацију, истрагу и кривично гоњење за кривично дјело ФТ; и (6) демонстрирањем дјелотворног процеса за спровођење циљаних финансијских санкција без одлагања.

БУГАРСКА 

Од октобра 2023. године Бугарска се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и Манивалом (МОНЕYВАЛ) на јачању дјелотворности свог система СПНФТ. Бугарска је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПНФТ укључујући приказивање почетне примјене акционог плана за Стратегију СПНФТ; приказивањем  почетне примјене надзора заснованог на процјени ризика за поштанске операторе који пружају услуге слања новца, пружаоце услуга замјене валута и агенте за некретнине и потврдом  да се конфискација спроводи као циљ политике.

  Бугарска треба да настави да ради на спровођењу  свог акционог плана како би се отклонили стратешки недостаци, укључујући и сљедеће: (1) отклонити преостале недостатаке утврђене у односу на  техничку усклађеност; (2) осигурати да су информације о стварном власништву које се чувају у Регистру тачне и ажуриране; (3) унаприједити истраге и кривична гоњења различитих врста прања новца у складу са ризицима, укључујуц́и корупцију на високом нивоу и организовани криминал; (4) обезбиједити могућност спровођење паралелних финансијских истрага у свим истрагама о тероризму; (5)  отклонити недостаке у примјени  оквира  за примјену циљаних финансијских санкција у вези са ФТ и финансирањем пролиферације ОМУ; и (6) идентификовати подскуп невладиних организација које су најрањивије да буду злоупотребљене за ФТ  и приказати почетак примјене надзора заснованог на процјени ризика како би се спријечила злоупотреба у сврхе ФТ.

 БУРКИНА ФАСО

Од фебруара 2021. године, када се Буркина Фасо на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Буркина Фасо је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПНФТ, укључујући јачање  надзора над финансијским институцијама и нефинансијским институцијама (ДНФБП) успостављањем система који обезбјеђује приступ надзорних органа информацијама о стварном власништву које су тачне и ажуриране и примјеном оквира за надзор активности непрофитних организација (НПО) које су изложене ризику од ФТ.

Буркина Фасо треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих преосталих стратешких недостатака, успостављањем дјелотворног система циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације ОМУ.

ФАТФ констатује континуирани напредак Буркине Фасо у погледу свог акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје недовршен. ФАТФ охрабрује Буркину Фасо да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци пошто су сви рокови истекли у децембру 2022.године.

КАМЕРУН

У јуну 2023.године, Камерун се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ГАБАЦ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ.

Камерун треба да настави да радити на имплементацији свог акционог плана како би отклонио своје стратешке недостатке тако што ц́е: (1) ускладити националне стратегије и политике у области СПН/ФТ са резултатима националне процјене ризика (НПР) и пратити њихову примјену, и демонстрирати сарадњу и координацију између надлежних органа у области СПНФТ; (2) осигурати примјену приступа заснованог на процјени ризика приликом  одређивања приоритета пристиглих захтјева за међународном сарадњом у складу са процјењеним ризицима и достављати одговоре на дјелотворан начин; (3) унаприједити надзор код банака заснован  на процјени ризика и спроводити дјелотворан назор заснован на процјени ризика за не-банкарске финансијске институције  и нефинансијске институције (ДНФБП), и остварити одговарајуц́и контакт са високоризичним финансијским  и нефинансијским институцијама (ДНФБП); 4) водити  и обезбиједити надлежним органима благовремен приступ адекватним и ажурираним подацима о стварном власништву код правних лица и успоставити систем санкција прописаних за кршење обавеза транспарентности које се примјењују на правна лица; (5) унаприједити безбједну размјену информација између ФОСа, обвезника и надлежних органа и приказати повец́ање броја прослијеђених финансијско обавјештајних информација ради подршке оперативним потребама надлежних органа; (6) приказати да су надлежни органи  у стању да спроводе један опсег истрага у односу на прање новца и кривично гоне ПН у складу са утврђеним ризицима; (7) спроводити политике и процедуре за привремено и трајно одузимање прихода стечених криминалом и инструмената за њихово стицање и управљање замрзнутом, привремено и трајно одузетом имовином, и давање приоритета привременом и трајном одузимању средстава на граници; (8) приказати да се истраге и кривично гоњење за ФТ спроводе сходно утврђеним ризицима; и (9) приказати дјелотворну примјену режима циљаних финансијских санкција у односу на ФТ и забрану финансирања пролиферације ОМУ и приступа заснованог на процјени ризика према НПО без ометања њихових легитимних активности.

ОБАЛА СЛОНОВАЧЕ

У октобру 2024.године, Обала Слоноваче се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е радити са ФАТФ-ом и ГАИБА-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја нако спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) система СПН/ФТ у јуну 2023. године, Обала Слоноваче је постигла значајан напредак у односу на јачање свог правног оквира за СПНФТ кроз неколико важних законских и регулаторних допуна, ажурирање анализе ПН/ТФ израдом извјештаја о типологијама у односу на предикатна кривична дјела највец́ег ризика, јачање људских и техничких ресурса ФОСа и тужилаца, и почетком рада агенције задужене за управљање заплијењеном и одузетом имовином.  Обала Слоноваче ц́е наставити да ради са ФАТФ-ом на имплементацији свог акционог плана кроз: 1) унапређење коришц́ења међународне сарадње у истрагама и кривичном гоњењу за кривична дјела ПН/ФТ; (2) унапређење спровођења надзора над финансијским и нефинасијским институцијама (ДНФБПс) и спровођење кампања сарадње у циљу унапређења усклађености са прописима; (3) унапрјеђење верификације и приступа основним и подацима о стварном власништву над правним лицима и примјена санкција у случају кршења ових обавеза; (4) унапређење употребе финансијско обавештајних података од стране органа за спровођење закона и побољшање достављања информација од стране ФОСа; (5) демонстрирање континуираног повец́ања броја истрага за кривична дјела ПН и ТФ и кривичног гоњења различитих врста ових кривичних дјела у складу са профилом ризика земље; и (6) јачање оквира за примјену циљаних финансијских санкција.

Хрватска

Од јуна 2023. године, Хрватска се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и Манивалом (МОНЕYВАЛ) на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Хрватска је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући завршетак израде своје националне процјене ризика укључујући повец́ање људских ресурса ФОСа и унапређење њених аналитичких могућности; унапређење рада органа за спровођење закона у односу на откривање, истраге и кривичног гоњења различитих врста кривичног дјела прање новца, и повец́ање примјене привремених мјера обезбјеђења у односу на средства стечена од криминала.

Хрватска треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих преосталих стратешких недостатака, приказивањем директне комуникације са обвезницима у односу на измјене  у режиму циљаних финансиских санкција Уједињених нација.

ДЕМОКРАТСКА РЕПУБЛИКА КОНГО (ДРК)

Од  октобра 2022. године, ДРК се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГАБАЦ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. ДРК је предузела кораке у циљу унапређења система СПНФТ укључујући, обезбјеђивање обуке за надзорне органе и ФОС како би изградили своје техничке капацитете.   

ДРК  треба да настави са примјеном акционог плана ФАТФа како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући и:  (1) развијање и спровођење плана надзора заснованог на процјени ризика; (2)унапређење капацитета ФОСа за спровођење оперативних и стратешких анализа; (3) јачати способности органа укључених у истраге и кривично гоњење за ПН и ФТ; и (5) демонстрирање дјелотворне примјене циљаних финансијских санкција везаних за финансирање тероризма и финансирање пролиферације ОМУ.

ХАИТИ

(саопштење из јуна 2024. године)

Од јуна 2021. године, Хаити се на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности  свог система СПНФТ. Хаити је предузео кораке у циљу унапређења свог система СПНФТ, укључујуц́и омогућавање финансијско обавјештајној служби (ФОС)  побољшањ приступа и коришц́ење широког спектра информација у креирању својих финансијско обавештајних производа, кроз усвајање новог закона.

ФАТФ је препознао политичку посвећеност  која је изражена на високом нивоу  и напоре које је Хаити показао како би унаприједио своје обавезе усред изазовне социјалне, економске и безбједносне ситуације у земљи. Хаити треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) завршетак процеса израде процјене ризика од ПН/ТФ и објављивање-прослијеђивање закључака исте; (2) примјену надзора СПНФТ,  заснованог на процјени ризика, за све финансијске и нефинансијске (ДНФБП) институције за које се сматра да представљају већи ризик за ПН/ФТ; (3) обезбиједити да се основне и информације о стварном власништву чувају на одговарајући начин и да је омогућен благовремен приступ тим информацијама; 4) обезбеђивање да ФОС има адекватне ресурсе и процесе за израду и прослијеђивање оперативних и стратешких анализа надлежним органима за борбу против ПН и ТФ; (5) приказати да належни органи идентификују, истражују и процесуирају случајеве прања новца на начин у складу са профилом ризика Хаитија; (6) приказати повећање броја идентификоване, пронађене и враћене имовине стечене криминалном дјелатношћу; (7) отклањање техничких недостатака у систему примјене циљаних финансијских санкција; и (8) спровођење одговарајућег праћења НПО подложних злоупотреби у сврхе финансирања тероризма, без ометања или обесхрабривања легитимних активности НПО-а.

ФАТФ констатује да је Хаити наставио да остварује напредак у погледу свог акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје недовршен. ФАТФ охрабрује Хаити да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци.

КЕНИЈА

(саопштење из фебруара 2024. године)

У фебруару 2024. године, Кенија се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности свог Система СПНФТ. Од усвајања извјештаја о извршеној евалуацији система СПНФТ у септембру 2022. године. Кенија је постигла напредак у неким од активности препоручениху Извјештају, укључујуц́и израду допуне текста  закона који се односе на СПНФТ како би свој правни оквир ближе ускладила са препорукама ФАТФ-а и успоставила систем управљања предметима како би се боље управљало захтјевима за међународну сарадњу.

Кенија ц́е радити на спровођењу акционог плана ФАТФ-а тако што ц́е: (1) завршити процјену ризика од ФТ и представити резултате НПР и других процјена ризика на доследан начин надлежним органима и приватном сектору и ажурирати националне стратегије за СПНФТ; (2) побољшати надзор над финансијским ии нефинансијским (ДНФБП) нституцијама заснован на процјени ризика од прања новца и финансирања тероризма и усојити правни оквир за лиценцирање и надзор пружалаца услуга у вези са виртуелном имовином(ВАСП); (3) побољшати разумијевања превентивних мјера од стране финансијских ии нефинансијских (ДНФБП) институција, укључујуц́и повец́ање броја достављених извјештаја о сумњивим трансакцијама и спроводити имплементацију циљаних финансијских санкција без одлагања; (4) одредити орган за регулисање трустова и прикупљање тачних и ажурираних информација о стварном власништву и спроводити корективне мјере за кршење усаглашености са обавезом транспарентности правних лица и аранжмана; (5) побољшати употребу и квалитет резултата рада  финансијско обавештајне службе; (6) повец́ати број истрага и кривичног гоњења за ПН и ТФ у складу са ризицима; (7) дускладити правни оквир за примјену циљаних финансијских санкција са  Препорукама 6 и 7 и обезбиједити његову дјелотворну примјену; и (8) ревидирати правни оквира за регулисање и надзор НПО како би се осигурало да су мјере за ублажавање засноване на процјени ризика и да не ометају или обесхрабрују легитимне активности НПО.

ЛИБАН

У  октобру 2024. године,  Либан се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ -ом на јачању дјелотворности свог система СПНФТ без обзира на изазовне социјалну, економску и безбједоносну ситуацију у држави. Од усвајања Извјештаја о извршеној евалуацији система СПНФТ у мају 2023. године, Либан је реализовао неколико препоручених активности из Извјештаја и примијенио мјере на свој финансијски сецтор, укључујући доношење одлуке за банке и финансијске институције да успоставе одсјеке посвећене борби против кривичних дјела повезаних са  митом и корупцијом и смјернице за политички изложена лица, и такође предузима мјере против не-лиценцираних финансијских активности.

Либан ц́е наставити да сарађује са ФАТФ-ом на имплементацији свог акционог плана, тако што ће: (1) спроводити процјене специфичних ризика од финансирања тероризма и прања новца идентификованих у Извјештају и осигурати  успостављање политика и мјера за ублажавање ових ризика; (2) унаприједити механизаме за обезбеђивање благовременог и дјелотворног извршења захтева за пружањем мнеђународне правну помоц́, екстрадиције и поврац́аја имовине; (3) побољшање разумевања ризика од стране не-финансијског сектора  и примјена дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција за кршење обавеза СПН/ФТ; (4) обезбјеђивање ажурираних информација о стварном власништву и постојање адекватних санкција и мјера за ублажавање ризика од ПН/ФТ за правна лица; (5) повец́ање употребе резултата рада ФОЈа и финансијских обавештајних података од стране надлежних органа; (6) демонстрирање континуираног повец́ања истрага, кривичног гоњења и судских пресуда за оне врсте прања новца које су у складу са процјењеним ризиком; (7) побољшање свог приступа повраћају имовине и идентификацији и заплијени незаконитог прекограничног преноса новца и племенитих метала и драгог камења; (8) спровођење истрага у офносу на ФТ и размјена информација са страним партнерима у вези са истрагама ФТ како је то предвиђено у Извјештају; (9) унапређење спровођења циљаних финансијских санкција без одлагања, посебно код не-финансијског сектора и одређених не-банкарских финансијских институција; и (10) спровођење  циљаног и на процјени ризика заснованог наадзора високоризичних НПО, без ометања или обесхрабривања активности легитимних НПО.

МАЛИ

Од октобра 2021. године,  Мали се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Мали је предузео кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући унапрјеђење закона у односу на кривично дјело прање новца што би резултирало са могућношћу да се боље истражи пуни обим активности финансирања тероризма.

Мали треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) приказивање правовременог приступа тачним информацијама о стварном власништву; (2) демонстрирању дјелотворности свог оквира за  примјену циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације ОМУ.

ФАТФ констатује континуирани напредак Малија у примјени акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и преостало је да се ради на испуњењу акционог плана. ФАТФ подстиче Мали да настави да спроводи свој акциони план како би се у најкраћем року отклонили горе наведени стратешки недостаци.

МОНАКО

(саопштење из јуна 2024. године)

У јуну 2024. године, Монако се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и Манивалом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања извештаја о узајамној  евалуацији система СПНФТ у децембру 2022. године, Монако је постигао значајан напредак у односу на неколико препоручених активности  које су наведене у Извјештају о евалуацији, укључујуц́и успостављање нове комбиноване финансијско обавештавање службе (ФОС) и супервизора за СПНФТ, јачање приступа откривању и истраживање финансирања тероризма, примјену циљаних финансијских санкција и надзор непрофитних организација заснован на процјени ризика. Монако ц́е наставити да ради са ФАТФ-ом на спровођењу свог акционог плана: (1) унапрјеђењем разумјевања ризика у вези са прањем новца и преварама у вези са порезом на доходак почињеним у иностранству; (2) демонстрирање сталног пораста одлазних захтева за идентификацију и захтјева за одузимање имовине  у иностранству која је стечена од криминала (3) унапрјеђење примјене санкција за кршења прописа СПНФТ и кршења основних услова и услова стварног власништва; (4) завршетак свог програма обезбеђивања ресурса за финансијско обавјештајну службу и унапрјеђење квалитета и временских рокова за достављање извјештаја о сумњивим трансакцијама; (5) повец́ање ефикасности правосуђа, укључујуц́и повец́ање ресурса истражних судија и тужилаца и примјену дјелотворних, одврац́ајуц́их и сразмјерних санкција за прање новца; и (6) повец́ање одузимања имовине за коју се сумња да потиче од криминалних активности.

МОЗАМБИК

Од октобра 2022. године, Мозамбик се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Мозамбик је предузео кораке ка побољшању свог система СПНФТ, укључујуц́и  унапређење надзора заснованог на процјени ризика коф финансијских институција и нефинансијског сектора, повећање људских ресурса ФОСа,и омогућавање обуке за службенике ФОСа у односу на примјену циљаних финансијских трансакција

Мозамбик треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, тако што ће: (1) примјењивати план надзора заснован на процјени ризика, укључујући примјену мјера за отклањање неправилности и дјелотворних и пропорционалних санкција; (2) повећати број  финансијско обавјештајних података који се шаљу надлежним  органима; (3) демонстрирати способности органа за спровођење закона да дјелотворно истраже различите врсте случајеве ПН/ТФ користећи финансијско обавјештајне податке; (4) приказати способност да се идентификују случајеви финансирања тероризма; и (5) спровести процјену ризика о рањивости НПО на злоупотребу у сврхе финансирања тероризма у складу са стандардима ФАТФ-а и коришћење исте као основе за развој плана информисања и сарадње са  НПО.

НАМИБИЈА

У фебруару 2024. године,  Намибија се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ -ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ.

Намибија треба да ради на спровођењу свог акционог плана дефинисаног заједно са ФАТФ-ом, тако што ће: (1) ојачати надзор заснован на процјени ризика у погледу СПНФТ кроз унапређење људских капацитета и ресурса, спровођење директног и индиректног надзора заснованог на инструментима за процјену ризика код надзора и примјеном дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција за кршење обавеза СПНФТ; (2) унапређење превентивних мјера кроз инспекције и повезивање са обвезницима како би се осигурало да финансијске и не-финансијске институције( ДНФБП) примењују продубљене мјере познавања и праћења пословања клијента (у даљем тексту: продубљене ЦДД мјере) као и обавезе у односу на примјену циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације ОМУ и без одлагања; (3) повец́ање броја достављених података о стварном власништву правних лица и аранжмана, и примјена корективних мјера и/или дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција против кршења усаглашености са прописаним обавезама у вези са стварним власништвом; (4) обезбеђивање ФОСу адекватних људских и финансијских ресурса, као и обука, за побољшање оперативне и стратешке анализе; (5) унапређење сарадње између ФОСа и органа за спровођење закона ради побољшања употребе и интеграције финансијских обавештајних података у истрагама; (6) унапређење оперативних способности органа укључених у истраге и кривично гоњење ПН и ФТ  тако што им се обезбјеђују адекватни ресурси и циљане обуке; (7) приказати способности органа за спровођење закона да ефикасно истраже и кривично гоне случајеве ПН/ФТ; и (8) усвајање измјењене Националне стратегије за борбу против тероризма.

НИГЕРИЈА

Од фебруара 2023. године, Нигерија се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Нигерија је предузела кораке у односу на унапрјеђење свог система СПНФТ, укључујуц́и унапређење међународне сарадње, унапређење механизма сарадње између истражних органа који се баве финансирањем тероризма и примјеном надзора заснованог на процјени ризика  у односу на НПО код којих постоји ризик да буду  злоупотребљене у сврхе финансирања тероризма; 

Нигерија треба да настави да ради на спровођењу  свог акционог плана како би отклонила стратешке недостатке, укључујући и: (1) унаприеђење надзора код  финансијских и нефинансијских (ДНФБП) институција који је заснован на процјени ризика од ПН/ФТ и унапређење спровођења превентивних мјера за високоризичне секторе; (2) обезбјиједити да надлежни органи имају благовремен приступ тачним и ажурираним информацијама о стварном власништву код правних лица и примјену санкција за кршење прописаних обавеза у вези са стварним власништвом; (4) проактивно откривање кршења обавеза пријаве преноса готовине преко државне границе и примјена одговарајућих санкција; (5) приказати континуирано  повећање истрага и кривичног гоњења различитих врста финансирања тероризма и активности у складу са утврђеним профилом  ризика у држави;.

 ФИЛИПИНИ

У јуну 2021. године, Филипини су се на високом политичком нивоу обавезали да ће радити са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. На пленарном засиједњу ФАТФа у октобру 2024.године, ФАТФ је иницијално утврдио да су Филипини суштински испунили свој акциони план и наложио посјету на лицу мјеста како би се провјерило да се почело са примјеном реформи у систему СПНФТ и дасу оне на снази, и да неопходна политичка посвећеност остаје  како би се омогућила имплементација и у будућности.

Филипини су предузели сљедеће кључне реформе, укључујући: (1) демонстрирање да постоји дјелотворан надзор над не-финансијским сектором (ДНФБП) заснован на процјени ризика; (2) демонстрирање да супервизори користе контроле СПН/ФТ како би ублажили ризике повезане са коцкарским путним аранжманима (цасино јункетс); (3)примјеном нове обавезе за регистрацијом пружалаца услуга преноса новца и вриједности и примјеном санкција у односу на нерегистроване и нелегалне пружаоце услуга преноса новца; (4) побољшање и поједностављење приступа надлежних органа за спровођење закона информацијама о стварном власнику и предузимање корака да се осигура да су информације о стварним власницима тачне и ажуриране; (5) приказивање повећања употребе финансијско обавјештајних података и повећање истрага и кривичног гоњења за ПН у складу са процијењеним ризиком; (6) приказивање повећања у односу на идентификовање, истраживање и кривично гоњењу случајева финансирања тероризма; (7) приказивање да су предузете одговарајуће мјере у односу на  НПО сектор (укључујучи и нерегистроване НПО) без ометања активности легитимних НПО; и (8) унапређење дјелотворности оквира за примјену циљаних финансијских санкција за финансирање тероризма и финансирање пролиферације ОМУ.

ФАТФ подстиче Филипине да наставе са спровођењем свог акционог плана како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци у најкраћем року пошто су сви рокови истекли у јануару 2023. године.

ЈУЖНА АФРИКА

Од фебруара 2023. године, Јужна Африка се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ.  Јужна Африка је предузела кораке у циљу унапрјеђења свог система СПН/ФТ, укључујуц́и демонстрирање пораста одлазних захтјева за међународном правном помоћи,јачање капацитета надзорних органа за СПНФТ кроз унапређење надзора код не-финансијских институција заснованог на процјени ризика, унапређење идентификовања, заплијене и конфискације имовине стечене од криминала и средстава(инструмената) којима су стечена из  ширег спектра предикатних кривичних дјела, у складу са својим профилом ризика;ажурирањем и примјеном стратегије против финансирања тероризма и повећањем могућности одговарајућих органа који се боре против финансирања тероризма на основу разумијевања ризика од ФТ, као и обезбјеђивањем дјелотворне примјене циљаних финансијских санкција.

Јужна Африка треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, тако што ће: (1) показати да сви супервизори за СПН/ФТ примјењују дјелотворне, сразмјерне и одвраћајуће санкције за неусаглашеност  са прописаним  обавезама СПНФТ; (3) обезбјиједити да надлежни органи имају благовремен приступ тачним и ажурираним информацијама о стварним власницима правних лица и аранжманима и да се примјењују санкција према правним лицим у за кршење обавеза у односу на стварно власништво; (4)  приказати континуирано повећање истрага и кривичног гоњења „озбиљног“ и сложеног прања новца и читавог спектра активности кривичног дјела ФТ у складу са профилом ризика државе;  

ЈУЖНИ СУДАН

Од јуна 2021. године, Јужни Судан се на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Јужни Судан је предузео кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ,  укључујуц́и прослијеђивање резултата недавно израђеног документа националне процјене ризика од ПНФТ свим учесницима у поступку.

Јужни Судан ће наставити да ради на спровођењу свог акционог плана, и то: (1) финализирањем свеобухватне ревизије Закона о СПН/ФТ (2012), како би био усклађен са ФАТФ стандардима; (2) пуну имплементацијом Бечке конвенције из 1988. године, Палермо конвенције из 2000. године и Конвенције о финансирању тероризма из 1999. године;(3) осигуравањем да су надлежни органи на одговарајући начин структуирани и оспособљени за спровођење приступа заснованог на процјени ризика када је у питању надзор над спровођењем СПН/ФТ од стране  финансијских институција;(4) израдом свеобухватног правног оквира за прикупљање и верификацију тачности информација о стварном власништву  правних лица; (5) финализирањем поступка успостављана оперативне и потпуно функционалне и независне ФОС; (6) успостављањем и спровођењем правног и институционалног оквира за спровођење циљаних финансијских санкција у складу са резолуцијама Савјета безбједности Уједињених Нација о тероризму и финансирању ширења оружја за масовно уништење; и (7) почети са  имплементацијом циљаног надзора заснованог на процјени ризика непрофитних организација које су у изложене ризику од злоупотребе за финансирање тероризма (ФТ).

ФАТФ примјећује ограничен напредак Јужног Судана у свом акционом плану, како су  сви рокови истекли и преостало је да се ради на истом. ФАТФ подстиче Јужни Судан  да настави са спровођењем свог акционог плана како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци у најкраћем могућем року и да се покаже снажна политичка и институционална  посвећеност у јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, посебно у подршци водећој агенцији за СПН/ФТ у координацији националних напора за СПН/ФТ.

СИРИЈА

(саопштење из фебруара 2023. године)

Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Сирија је постигла напредак у побољшању свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године ФАТФ је утврдио да је Сирија у великој мјери испунила акциони план на техничком нивоу, укључујући и криминализацију финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија испунила договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могућности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и активности почео и да ли се примјењује.  ФАТФ ће наставити да прати ситуацију и извршиће посјету на лицу мјеста у најкраћем могућем року.

ТАНЗАНИЈА

Од октобра 2022. године, када се Танзанија се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности  свог система СПН/ФТ, Танзанија је предузела кораке у циљу унапрјеђења свог система СПН/ФТ, укључујући унапређење надзор  заснованог на процјени ризика у односу на финансијске и нефинансијске  (ДНФБП) институције, укључујући спровођење контрола заснованих на осјетљивости обвезника на ризике и примјеном дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција за неусклађеност код испуњавања обавеза; приказивањем способности органа(укључујући унапређење употребе финансијско обавјештајних  података и доступност статистике) да дјелотворно спроводе низ истрага и кривичних гоњења за прање новца у складу са профилом ризика државе; израдом и почетком   примјеном свеобухватне националне стратегије за борбу против тероризма, и коришћењем недавно завршене процјене ризика од ФТ у односу на НПО као основу за развој плана за сарадњу и обуке за НПО.

Танзанија треба да настави са  примјеном акционог плана како би отклонила своје преостале стратешке недостатке,  тако што ће приказати способност за спровођење истрага у односу на кривично дјело  ФТ и кривично гоњење у складу са профилом ризика земље.  

ВЕНЕЦУЕЛА

(саопштење из јуна 2024. године)

У јуну 2024. године, Венецуела се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е радити са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја о спроведеној евалуацији система СПНФТ у новембру 2022. године, Венецуела је постигла напредак у односу на неке од препоручених активности из Извјештаја, укључујуц́и ажурирање своје националне процене ризика.

Венецуела ц́е радити на спровођењу акционог плана ФАТФ-а, и то: (1) јачањем разумевања ризика од ПН/ТФ, посебно  у вези са финансирањем тероризма и правним лицима и аранжманима; (2) обезбеђивање да читав низ финансијских институција и нефинансијски сектор-ДНФБПс подлијежу мјерама СПНФТ и надзору заснованом на процјени ризика; (3) обезбеђивањем правовременог приступа адекватним, тачним и ажурираним информацијама о стварном власништву; (4) повец́ању ресурса ФОСа и побољшању употребе финансијско обавештајних података од стране надлежних органа; (5) унапређење истрага и кривичног гоњења за кривична дјела ПН и ФТ; (6) обезбеђивање да су мјере за спречавање злоупотребе НПО у сврхе финансирања тероризма циљане, пропорционалне и засноване на процјени ризика и да не ометају или обесхрабрују легитимне активности НПО сектора; и (7) спровођење циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације ОМУ, без одлагања.

 ВИЈЕТНАМ

 У јуну 2023. године, када се Вијетнам се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом у циљу јачања дјелотворности свог система СПНФТ, ова држава је постигла ограничени напредак. ФАТФ снажно  охрабрује Вијетнам да интерно кординира  како би приказали даљи напредак у односу на његов акциони план како би отклонио стратешке  недостатке, укључујући: (1) повец́ањ разумијевање ризика, националну координацију и сарадњу у борби против ПН/ФТ; (2) унапређење међународне сарадње; (3) спровођење дјелотворног надзора заснованог на процјени ризика у односу на финансијске и нефинансијске институције (ДНФБП); (4) предузимање активности регулисања виртуелне имовине и пружалаца услуга у вези са виртуелном имовином; (5) отклањање техничких недостатака усклађености са ФАТФ препорукама, укључујуц́и оне који се односе на кривично дјело ПН, циљане финансијске санкције, мјере провјере идентитета и трансакција клијената (ЦДД мјере) и извјештавање о сумњивим трансакцијама; (6) спровођење активности остваривања сарадње са приватним сектором; (7) успостављање систем који надлежним органима обезбјеђује адекватне, тачне и ажуриране информације о стварном власништву; (8) обезбјеђивање независност ФОСа и побољшање квалитета и квантитета финансијско обавјештајних анализа и прослијеђених података; (9) давање приоритета паралелним финансијским истрагама и демонстрирањем повец́ања броја предузетих истрага и кривичног гоњења за кривично дјело ПН; (10) приказивање да постојања надзора над финансијским и нефинансијским институцијама (ДНФБП) у односу на њихову усклађеност са примјеном циљаних финансијских санкција и спречавање финансирања пролиферације ОМУ и да постојање сарадње и координација између надлежних органа како би се спријечило избегавање примјене циљаних финансијских санкција и мјера спречавања финансирања пролиферације ОМУ.

 ЈЕМЕН

(саопштење из  фебруара 2023. године)

Од фебруара 2010. године, када се Јемен на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Јемен је постигао напредак у побољшању свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године ФАТФ је утврдио да је Јемен у великој мери отклонио техничке недостатке у свом акционом плану, укључујуц́и: (1) адекватну криминализацију прања новца и финансирања тероризма; (2) успостављање процедура за идентификацију и замрзавање средстава терориста; (3) унапређење примјене ЦДД мјера и извештавањао сумњивим трансакцијама; (4) објављивање смјерница; (5) унапређење капацитета надзорних органа и финансијско обавјештајне службе за прац́ење и надзор финансијског сектора; и (6) успостављање потпуно оперативне и дјелотворне и функционалне финансијске обавештајне службе. 

Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен завршио свој договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могућности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и активности почео и да ли се спроводи. ФАТФ ће наставити да прати ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста у најкраћем могућем року.

Државе које више нису под појачаним надзором ФАТФа 

СЕНЕГАЛ

ФАТФ поздравља значајан напредак Сенегала у побољшању свог система СПН/ФТ. Сенегал је ојачао дјелотворност свог система СПНФТ  како би испунила обавезе из свог акционог плана у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у фебруару 2021. године тако што је: (1) демонстрирано дослиједно разумијевања ризика од ПН/ФТ међу релевантним органима; (2) тражена међународна сарадње како би се олакшале истраге ПН/ФТ и ушло у траг имовинској користи стеченој криминалом која се налази у иностранству, (3) приказано да су  финансијске институције и  нефинанасијски сектор ДНФБП под адекватним и дјелотворним надзором заснованим на процјени ризика и казненим мјерама и да се унапеђује усклађеност са испуњавањем обавеза СПН/ФТ укључујуц́и повец́ање броја достављених извјештаја о сумњивим трансакцијама и успостављање дјелотворних механизама интерне контроле, (4) одржавају се адекватне, тачне и ажуриране основне информација о стварном власништву и обезбеђено је да надлежни органи имају правовремени приступ овим подацима, (5) повец́ани капацитети ФОСа – броја службеника који се баве анализом података и повец́ање броја прослијеђених  финансијско обавештајних података, (6) повец́ани капацитети органа за спровођење закона у откривању и истрази прања новца и предикатних кривичних дела у складу са ризиком и вођење статистике о предметима који су истражени и процесуирани, 7) успостављање политика и процедура за идентификацију и привремено одузимање имовинске користи стечене криминалом и демонстрирање дјелотворне примјене релевантних овлашћења надлежних државних органа у односу на привремено  одузимање и замрзавања имовине; (8) унапрјеђење разумевања органа за спровођење закона и тужилаштва о ризицима од финансирања тероризма  и капацитете борбе против финансирања тероризма и демонстрирање да су истраге ФТ у складу са профилом ризика у држави Сенегал,(9) примјена система циљаних  финансијских санкција, и  (10) спровођење надзора над НПО  застованог на процјени ризика од њихове злоупотребе у сврхе ФТ.

Сенегал треба да настави да ради са ГАИБА-ом како би се одржао остварени напредак у систему СПНФТ.

Оригинално саопштење на енглеском језику можете наћи на сљедећем линку  https://www.fatf-gafi.org/en/publications/High-risk-and-other-monitored-jurisdictions/increased-monitoring-october-2024.html

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?