- Влада Црне Горе
Управа полиције - Сектор за финансијско-обавјештајне послове Државе под појачаним надзором ФАТФ-а- 27. октобар ...
Државе под појачаним надзором ФАТФ-а- 27. октобар 2023.
Париз, 27. октобар 2023. – Државе које су под појачаним надзором активно раде са ФАТФ-ом на уклањању стратешких недостатака у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма (ТФ) и финансирања пролиферације. Када ФАТФ објави да је држава под појачаним надзором, то значи да се држава обавезала да ће брзо да уклони утврђене стратешке недостатке у оквиру договореног временског периода и иста подлијеже појачаном надзору. Ова листа се често назива „сива листа“.
ФАТФ и регионална тијела која функционишу по узору на ФАТФ (ФАТФ-стyле регионал бодиес - ФСРБс) настављају да раде са доље наведеним државама док државе извјештавају о напретку који је остварен по питању уклањања утврђених стратешких недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно спроводе своје договорене акционе планове и то у договореним временским оквирима. ФАТФ поздравља њихову посвећеност и помно ће пратити њихов напредак. ФАТФ не позива на примјену продубљене провјере и праћења пословања клијента у вези са овим државама. Стандарди ФАТФ-а не предвиђају смањење ризика или престанак пословања са читавом групом клијената, али позивају на примјену приступа заснованог на процјени ризика. Стога, ФАТФ подстиче своје чланице да приликом својих анализа ризика узму у обзир информације наведене у даљем тексту.
ФАТФ континуирано идентификује додатне државе које имају стратешке недостатке у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Један број држава још увијек није разматран од стране ФАТФ-а и ФСРБ-а, али ће временом и оне бити разматране.
ФАТФ пружа одређену флексибилност државама које , на добровољној основи, у прописаним роковима не извјештавају о оствареном напретку. ФАТФ је од октобра 2023. Преиспитао напредак сљедећих земаља: Албанија, Барбадос, Буркина Фасо, Камбоџа, Кајманска острва, Гибралтар, Хаити, Јамајка, Јордан, Мали, Мароко, Мјанмар, Панама, Филипини, Сенегал, Јужни Судан, Турска, УАЕ и Уганда. За наведене државе, у наставку су дате ажурирана обавјештења. Камерун, Хрватска, Сирија И Вијетнам су одлучиле да одложе извјештавање; према томе, претходна обавјештења објављена у вези са овим државама наведена су у наставку, али она не морају нужно да одражавају најновији статус система СПН/ФТ у овим државама. Након извршених провјера, ФАТФ је такође идентификовао Бугарску.
БАРБАДОС
У фебруару 2020. године, Барбадос се на високом политичком нивоу обавезао да ће са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом радити на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ.
На пленарном заседању ФАТФ-а, у октобру 2023. године, донијета је иницијална одлука да је Барбадос у суштини завршио свој акциони план и обезбиједио процјену на лицу места како би се потврдило да је примјена реформи система СПН/ФТ почела и да се спроводи, као и да неопходна политичка посвећеност остаје на снази да подржи реформе и у будуц́ности.
Барбадос је реализовао следеће кључне реформе: (1) спровођење надзора финансијских институција заснованог на процјени ризика и примењивање одговарајућих санкција, (2) омогућено је да су тачне и ажурне информације о стварном власништву правовремено доступне, (3) побољшања и унапријеђена употреба финансијско обавештајних података и (4) спровођење репатријације(повраћаја) и подјела конфисковане имовине са другим државама.
БУГАРСКА
У октобру 2023. Бугарска се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и Манивалом (МОНЕYВАЛ) на јачању ефикасности свог Система СПНФТ. Од усвајања Извјештаја о 5. Кругу Манивал евалуације (у даљем тексту: Извјештај Манивала) у мају 2022. године. Бугарска је постигла напредак у активностима које су препоручене у Извјештају Манивала у циљу побољшање њене међународне сарадње. Бугарска ц́е радити на спровођењу ФАТФ акционог плана за Бугарску тако што ц́е: (1) спровести своју националну стратегију за БППН/БПФТ усвајањем свеобухватног акционог плана; (2) решавање преосталих недостатака техничке усклађености; (3) приказати почетак примјене надзора заснованог на процјени ризика за поштанске оператере који врше услуге преноса новца, услуге замјене валута и агенте за некретнине и успостављање контроле уласка на тржиште за ВАСП и поштанске оператере који пружају услуге преноса новца; (4) омогућити да су информације о стварном власништву које се чувају у Регистру тачне и ажурне; (5) завршити имплементацију аутоматизованог система како би се обезбиједило аутоматизовано одређивање приоритета код извјештаја о сумњивим трансакцијама; (6) унапређење истрага и кривичног гоњења различитих врста прања новца у складу са ризицима, укључујуц́и корупцију на високом нивоу и организовани криминал; (7) обезбиједити да се конфискација спроводи као циљ националне политике; (8 осигурати оспособљеност за спровођење паралелних финансијских истрага у свим истрагама о тероризму; (9) отклонити недостаке у примјени оквира за примјену циљаних финансијских санкција у вези са ФТ и финансирањем пролиферације (ТФС); и (10) идентификовати подскуп невладиних организација које су најрањивије да буду злоупотребљене за ФТ и приказати почетак примјене надзора заснованог на процјени ризика како би се спречила злоупотреба у сврхе ФТ.
БУРКИНА ФАСО
Од фебруара 2021. године, када се Буркина Фасо на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Буркина Фасо је предузела кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући спровођење тематске процјене ризика за високо ризичне секторе и јачање механизма вођења статистике у вези са међународном сарадњом и истрагама и гоњењу за кривична дјела ПН/ФТ. Буркина Фасо би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) јачање ресурса свих надзорних органа за спречавање ПН/ФТ и спровођење надзора над финансијским институцијама и нефинансијским институцијама (ДНФБП) заснованих на процјени ризика; (2) одржавање свеобухватних и ажурираних основних и података о стварном власништву правних лица и јачање система санкција за кршење обавеза транспарентности правних лица; (3) повећање разноврсности извјештаја обвезника о сумњивим трансакцијама; (4) успостављање процедура за ефективно спровођење уредбе о прекограничној пријави преноса новца (валута) и преносивих инструмената на доносиоца; (5) спровођења истрага и кривичног гоњења за финансирање тероризма у складу са својим профилом ризика; и (6) спровођење ефикасног система циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и пролиферације, као и праћење и надзор непрофитних организација (НВО) који су засновани на ризику.
ФАТФ констатује континуирани напредак Буркине Фасо у погледу свог акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје. ФАТФ охрабрује Буркина Фасо да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци пошто сус ви рокови истекли у децембру 2022. године.
КАМЕРУН
(саопштење из јуна 2023. године)
У јуну 2023.године, Камерун се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ГАБАЦ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања извјештаја нако спроведене евалуације (Мутуал Евалуатион Репорт-МЕР) у октобру 2021. године, Камерун је постигао напредак у односу на неке од активности препоручених у Извјештају кроз повец́ање ресурса ФОСа и унапређењем капацитета истражних органа и правосудних тијела како би на дјелотворан начин реализовали случајеве у вези са ПН/ФТ.
Камерун ц́е радити на имплементацији свог акционог плана израђеног заједно са ФАТФ-ом тако што ц́е: (1) ускладити националне стратегије и политике у области СПН/ФТ са резултатима националне процјене ризика (НПР) и пратити њихову примјену, као и демонстрирати сарадњу и координацију између надлежних органа у области СПНФТ; (2) осигурати примјену приступа заснованог на процјени ризика приликом одређивања приоритета пристиглих захтјева за међународном сарадњом у складу са процјењеним ризицима и достављати одговоре на дјелотворан начин; (3) Унаприједити надзор код банака заснован на процјени ризика и спроводити дјелотворан назор заснован на процјени ризика за не-банкарске финансијске институције и нефинансијске институције (ДНФБП), и остварити одговарајуц́и контакт са високоризичним финансијским и нефинансијским институцијама (ДНФБП); 4) Одржавати и обезбиједити благовременог приступа надлежних органа адекватним и ажурним подацима о стварном власништву правних лица и успостављање система санкција прописаних за кршење обавеза транспарентности који се примјењују на правна лица; (5) Унаприједит безбједну размјену информација између ФОСа, обвезника и надлежних органа и приказати повец́ање броја прослијеђених финансијско обавјештајних информација ради подршке оперативним потребама надлежних органа; (6) Показати да су надлежни органи у стању да спроводе опсег истрага о прању новца и кривично гоне ПН у складу са утврђеним ризицима; (7) Спроводити политике и поступке за привремено и трајно одузимање прихода и средстава стечених криминалом и управљање замрзнутом, привремено и трајно одузетом имовином, и давање приоритета привременом и трајном одузимању средстава на граници; (8) Приказати да се истраге и кривично гоњење за ФТ спроводе сходно утврђеним ризицима; и (9) Демонстрирати ефикасну имплементацију режима циљаних финансијских санкција у односу на ФТ и забрану финансирања пролиферације оружја за масовно уништење и приступа заснованог на процјени ризика према НВО без ометања њихових легитимних активности.
ДЕМОКРАТСКА РЕПУБЛИКА КОНГО (ДРК)
Од октобра 2022. године, ДРК се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГАБАЦ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од усвајања извјештаја о евалуацији (МЕР) у октобру 2020. године, ДРК је предузела кораке у циљу унапређења система СПНФТ укључујући финализацију израде националне процјене ризика (НПР), одређивање надзорног органа за све не-финансијске институције( ДНФБП) и обезбјеђивање већих ресурса за ФОС.
ДРК треба да настави са примјеном акционог плана ФАТФа како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући и : (1) прослијеђивање НПР од ПН и ФТ и усвајање националне стратегије СПН/ФТ анд адоптинг ан АМЛ/ЦФТ натионал стратегy; (2) развијање и спровођење плана надзора заснованог на процјени ризика; (3) изградња капацитета ФОСа за спровођење оперативних и стратешких анализа; (4) јачати способности органа укључених у истраге и кривично гоњење ПН и ФТ; и (5) демонстрирање ефикасне примјене циљаних финансијских санкција везаних за ФТ и финансирање пролиферације.
ХРВАТСКА
(саопштење од јуна 2023. године)
У јуну 2023. године, Хрватска се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и Манивалом (МОНЕYВАЛ) на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од усвајања извјештаја о евалуацији (МЕР) у децембру 2021.године, Хрватска је постигла напредак у односу на препоручене активности из МЕРа кроз побољшање свог система лиценцирања и надзором регистрације ВАСП-а(пружалаца услуга трговине виртуелном имовином), побољшањем и примјеном дјелотворнијих активности код спровођења надзора и побољшањем примјене превентивних мјера за високо ризичне секторе.
Хрватска ц́е радити на имплементацији свог акционог плана израђеног у сарадњи са ФАТФ-ом на начин што ц́е: (1) завршити националну процјену ризика, укључујуц́и процјену ризика од ПН/ТФ повезаног са злоупотребом правних лица и правних аранжмана и употребом готовине у сектору некретнина; (2) Повец́ати људске ресурсе ФОСа и унаприједит њене аналитичке могућности; (3) наставити да унапређује рад органа за спровођење закона у односу на откривање, истраге и кривичног гоњења различитих врста кривичног дјела прање новца, укључујуц́и прање новца које обухвата предикатна кривична дјела почињена у иностранству и злоупотребу правних лица; (4) Демонстрирати континуираног повец́ања примјене привремених мјера обезбјеђења директне/индиректне имовинске користи, као и средстава стечених у иностранству која подлијежу поступку трајног одузимања; (5) Показати способности систематског откривања и, гдје је релевантно, истраге ФТ у складу са процијењеним профилом ризика државе; (6) Успоставити национални оквир за примјену мјера у вези са циљаним финансисјским санкцијама Уједињених нација и израдит смјернице и остварити сарадњу са обвезницима у циљу њиховог информисања и спровођења обука; и (7) Идентификовати подгрупе НВО које су најрањивије на злоупотребу у сврхе ФТ-а и остварити циљану сарадњу са НВО-има и донаторском заједницом ради њиховог информисања о потенцијалној рањивости НВО-а на злоупотребу у сврхе финансирања тероризма.
ГИБРАЛТАР
У јуну 2022. године, Гибралтар се на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и МОНЕИВАЛ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. На пленарном засиједању ФАТФа, у октобру 2023. године, закључено је да је Гибралтар у великој мјери испунио свој акциони план и потврдио посјету како би се на лицу мјеста извршила процјена и потврдило да је Гибралтар започео са реформом система СПН/ФТ и да се иста спроводи и да неопходна политичка посвећеност остаје на снази како би се реформа наставила и у будућности.
Гибралтар је предузео сљедеће кључне реформе , укључујући: (1)примјену дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција за кршења СПН/ФТ од стране не-банкарских финансијских институција и не-финансијског сектора (ДНФБП); и (2) доношење више коначних пресуда о конфискацији сразмјерно ризику и контексту Гибралтара.
ХАИТИ
Од јуна 2021. године, Хаити се на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Хаити је предузео кораке у циљу унапређења свог система СПНФТ, укључујуц́и омогуц́авањем размјене информација са релевантним страним партнерима и отклањањем техничких недостатака у односу на кривична дјела ПН, ФТ и превентивним мјерама за СПНФТ. ФАТФ је препознао политичку посвећеност која је изражена на високом нивоу и напоре које је Хаити показао како би унаприједио своје обавезе усред изазовне социјалне, економске и безбједносне ситуације у земљи. Хаити треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) завршетак процеса процјене ризика од ПН/ТФ и објављивање-прослијеђивање закључака исте; (2) примјену надзора СПНФТ, заснованог на процјени ризика, за све финансијске институције и нефинансијске институције (ДНФБП) за које се сматра да представљају већи ризик за ПН/ФТ; (3) обезбиједити да се основне и информације о стварном власништву чувају на одговарајући начин и да је омогућен благовремен приступ тим информацијама; (4) осигурати да надлежни органи који се боре против ПН и ФТ боље користе финансијско обавјештајне и друге информације; (5) приказати да належни органи идентификују, истражују и процесуирају случајеве прања новца на начин у складу са профилом ризика Хаитија; (6) приказати повећање броја идентификоване, пронађене и враћене имовине стечене криминалном дјелатношћу; (7) отклањање техничких недостатака у систему примјене циљаних финансијских санкција; и (8) спровођење одговарајућег праћења НВО подложних злоупотреби у сврхе финансирања тероризма, без ометања или обесхрабривања легитимних активности НВО-а.
ЈАМАЈКА
Од фебруара 2020. године, Јамајка се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Јамајка је предузела кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, кроз омогућавање одговарајућег надзора заснованог на процјени ризика, над цијелокупном не-финансијском сектору (ДНФБП), . Јамајка би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за отклањање својих стратешких недостатака приказујући да су тачне и ажурне информације о основном и стварном власништву правовремено доступне надлежним органима и да се примјењују дјелотворне, сразмјерне и одвраћајуће санкције.
ФАТФ поново изражава забринутост што Јамајка није успјела да доврши свој акциони план, који је у потпуности истекао у јануару 2022. год. ФАТФ снажно апелује на Јамајку да брзо покаже значајан напредак у завршетку свог акционог плана до фебруара 2024. године или ће ФАТФ размотрити сљедеће кораке, који би могли довести до позивања својих чланова да примијене појачану дужну пажњу у пословним односима и трансакцијама са Јамајком.
МАЛИ
Од октобра 2021. године, Мали се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Мали је предузео кораке ка побољшању свог система СПН/БПФТ, укључујући израду методологије за процјену ризика за инспекције високо ризичних не-финансијских институција (ДНФБП), демонстрирањем примјене санкција за непоштовање примјене сисстема СПН/ФТ, и јачање капацитета органа за спровођење закона у истрагама и кривичном гоњењу ПН и ФТ.
Мали треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) објављивање утврђених ризика од ПН/ТФ у односу на све врсте правних лица и приказивање правовременог приступа основним и информацијама о стварном власништву; 2) идентификовање и спровођење истрага у односу на активности ФТ у складу са профилом ризика земље, укључујуц́и спровођење паралелних финансијских истрага и примјену других кривичноправних мјера када није могуће донијети пресуду за ФТ; (3) јачање и спровођење правног оквира и процедура за примјену циљаних финансијских санкција у вези са ФТ и финансирањем пролиферације; и (4) ипримјену приступа заснованог на процјени ризика за надзор сектора невладиних организација како би се спријечила њихова злоупотреба у сврхе ФТ.
ФАТФ констатује континуирани напредак Малија у примјени акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и преостало је да се ради. ФАТФ подстиче Мали да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци.
МОЗАМБИК
У октобру 2022. Мозамбик се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Мозамбик би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, тако што ће: (1) обезбиједити сарадњу и координацију међу релевантним органима у спровођењу стратегија и политика за СПН/ФТ заснованих на процјени ризика; (2) спроводити обуке за све органе за спровођење закона о узајамној правној помоћи како би се побољшало прикупљање доказа или заплијена/конфискација имовинске користи стечене кривичним дјелом; (3) обезбиједити адекватне финансијске и људске ресурсе супервизорима, израдити и спроводити план надзора заснованог на процјени ризика; (4) обезбједити адекватне ресурсе органима како би почели са прикупљањем адекватних, тачних и ажурних података о стварном власништву правних лица; (5) повећати људске ресурсе ФОСа као и повећати број финансијско обавјештајних података који се шаљу надлежним органима; (6) демонстрирати способности органа за спровођење закона да ефикасно истраже случајеве ПН/ТФ користећи финансијско обавјештајне податке; (7) спровести свеобухватну процјену ризика од финансирања тероризма и почети саак имплементацијом свеобухватне националне стратегије против финансирања тероризма; (8) повећање свијести о финансирању тероризма и финансирању прилиферације везаним за примјену циљаних финансијских санкција; и (9) спровести процјену ризика о рањивости НВО на злоупотребу у сврхе финансирања тероризма у складу са стандардима ФАТФ-а и коришћење исте као основе за развој плана информисања НВО.
НИГЕРИЈА
У фебруару 2023. Нигерија се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Нигерија је предузела кораке у односу на унапрјеђење свог система СПНФТ, укључујуц́и и завршетак процјене преосталог ризика од ПН/ФТ. Нигерија треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, тако што ће: (1) прослиједити/објавити резултате процјене преосталог ризика од ПН/ТФ и ажурирати своју националну стратегију за СПН/ФТ како би обезбиједила усклађеност са другим националним стратегијама релевантним за високоризична предикатна кривична дјела; (2) унаприједити формалну и неформалну међународну сарадњу у складу са ризицима ПН/ТФ; (3) унаприједити надзор финансијских институција и не-финансијског сектора (ДНФБП) који је заснован на процјени ризика од ПН/ФТ и унаприједити спровођења превентивних мјера за високоризичне секторе; (4) обезбјиједити да надлежни органи имају благовремен приступ тачним и ажурним информацијама о стварном власништву (БО) правних лица и примјена санкција за кршење обавеза у вези са стварним власништвом; (5) приказати повећања броја прослијеђених финансијско обавештајних података од стране ФОСа и њиховог коришћења од стране органа за спровођење закона; (6) приказати континуираног повећање истрага и кривичног гоњења у складу са ризицима ПН; (7) проактивно откривање кршења обавеза пријаве преноса готовине и примјена одговарајућих санкција и вођење свеобухватних података о замрзнутој, заплијењеној, конфискованој и одузетој имовини; (8) приказати континуирано повећањ истрага и кривичног гоњења различитих врста финансирања тероризма и активности у складу са ризиком и унаприједити међуагенцијску сарадњу у истрагама финансирања тероризма; и (9) спровести приступ заснован на процјени ризика и циљани приступи НВО-има који су у опасности од злоупотребе у сврхе финансирања тероризма и надзор заснован на процјени ризика за подгрупу НВО-а које су у ризику од злоупотребе у сврхе финансирања тероризма без ометања или обесхрабривања легитимних активности НВО-а.
ФИЛИПИНИ
У јуну 2021. године, Филипини су се на високом политичком нивоу обавезали да ће радити са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Филипини би требало да наставе да раде на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) демонстрирање да постоји дјелотворан надзор над не-финансијским сектором (ДНФБП) заснован на процјени ризика; (2) демонстрирање да супервизори користе контроле СПН/ФТ како би ублажили ризике повезане са коцкарским путним аранжманима (цасино јункетс); (3) побољшање и поједностављење приступа надлежних органа за спровођење закона информацијама о стварном власнику и предузимање корака да се осигура да су информације о стварним власницима тачне и ажурне; (4) приказивање повећања употребе финансијско обавјештајних података и повећање истрага и кривичног гоњења за ПН у складу са процијењеним ризиком; (5) приказивање повећања у односу на идентификовање, истраживање и кривично гоњењу случајева финансирања тероризма.
ФАТФ констатује континуирани напредак Филипина у примјени акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и преостало је да се ради на истом. ФАТФ подстиче Филипине да наставе са спровођењем свог акционог плана како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци.
СЕНЕГАЛ
Од фебруара 2021. године, када се Сенегал на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Сенегал је спровео анализу како би се разумјели ризици од злоупотребе невладиних организација у сврхе ФТ и остварио контакт и сарадњу са НВО, који је заснован на процјени ризика. Сенегал би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за рјешавање својих стратешких недостатака, укључујуц́и: (1) унапрјеђење усаглашености откривање кршења у систему СПН/ФТ и увођење дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција против не-финансијског сектора (ДНФБПС) у случају утврђивања неусаглашености са примјеном обавеза СПНФТ; (2) ажурирање и чување свеобухватних информација о стварном власништву правних лица и аранжмана; (3) идентификовање и истраживање активности ФТ у складу са профилом ризика земље; и (4) примјену дјелотворног система примјене циљаних финансијских санкција који се односи на ФТ и финансирање пролиферације, као и прац́ење и надзор над НПО заснован на процјени ризика. ФАТФ констатује континуирани напредак Сенегала у свом акционом плану, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје. ФАТФ подстиче Сенегал да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци.
ФАТФ констатује континуирани напредак Сенегала у примјени акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и преостало је да се ради на истом. ФАТФ подстиче Сенегал да настави са спровођењем свог акционог плана како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци у најкраћем могућем року јер сви рокови су истекли у септембру 2022. године.
ЈУЖНА АФРИКА
У фебруару 2023. године, Јужна Африка се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Јужна Африка је предузела кораке у циљу унапрјеђења свог система СПН/ФТ, укључујуц́и и решавање техничких недостатака у свом систему за примјену циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем ширења оружја за масовно уништење. Јужна Африка треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, тако што ће: (1) приказати континуирани пораст одлазних захтјева за међународном правном помоћи који помажу у олакшавању истрага ПН/ТФ и конфискације различитих врста имовине у складу са својим профилом ризика; (2) унаприједити надзор код не-финансијског сектора ( ДНФБП), заснованог на процјени ризика и показати да сви супервизори за СПН/ФТ примјењују дјелотворне, сразмјерне и одвраћајуће санкције за неусаглашеностиса прописаним обавезама СПНФТ; (3) обезбјиједити да надлежни органи имају благовремен приступ тачним и ажурираним информацијама о стварним власницима правних лица и аранжманима и да се примјењују санкција за кршење обавеза правних лица у вези са обавезама у односу на стварно власништво; (4) приказати стални пораст захтјева органа за спровођење закона за финансијским обавјештајним подацима од ФОСа за потребе истрага ПН/ФТ; (5) приказати континуирано повећање истрага и кривичног гоњења „озбиљног“ и сложеног прања новца и читавог спектра активности ФТ у складу са својим профилом ризика; (6) унапређење идентификовања, заплијене и конфискације имовине стечене од криминала и средстава(инструмената) којима су стечена из ширег спектра предикатних кривичних дјела, у складу са својим профилом ризика; (7) ажурирати своје Процјене ризика у вези са ФТ како би се информисало о спровођењу свеобухватне националне стратегије за борбу против финансирања тероризма; и (8) обезбјиједити дјелотворну примјену циљаних финансијских санкција и приказати дјелотворан механизма за идентификацију појединаца и ентитета који испуњавају критеријуме за уврштавање на националну листу терориста.
ЈУЖНИ СУДАН
Од јуна 2021. године, када се Јужни Судан на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ,Јужни Судан је предузео кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујуц́и и то што је осигурао да ФОС буде централни орган за пријем и анализу извјештаја о сумњивим трансакцијама и идентификацију невладиних организација које су обухваћене ФАТФ дефиницијом НПО-а. Јужни Судан треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана, и то: (1) спровођењем свеобухватне ревизије Закона о СПН/ФТ (2012), уз подршку међународних партнера, укључујући техничку помоћ, како би се ускладили са ФАТФ стандардима; (2) потписивањем и пуном имплементацијом Бечке конвенције из 1988. године, Палермо конвенције из 2000. године и Конвенције о финансирању тероризма из 1999. године; (3) осигуравањем да су надлежни органи на одговарајући начин структуирани и оспособљени за спровођење приступа заснованог на процјени ризика када је у питању надзор над спровођењем СПН/ФТ од стране финансијских институција; (4) израдом свеобухватног правног оквира за прикупљање и верификацију тачности информација о стварном власништву правних лица; (5) ооперативна и потпуно функционалнаи независна ФОС; (6) успостављањем и спровођењем правног и институционалног оквира за спровођење циљаних финансијских санкција у складу са резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација о тероризму и финансирању ширења оружја за масовно уништење; и (7) почети са имплементацијом циљаног надзора заснованог на процјени ризика невладиних организација које су у ризику од злоупотребе за финансирање тероризма (ФТ).
ФАТФ примјећује ограничен напредак Јужног Судана у свом акционом плану, како су сви рокови истекли и преостало је да се ради на истом. ФАТФ подстиче Јужни Судан да настави са спровођењем свог акционог плана како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци у најкраћем могућем року ји да покаже снажну политичку и институционалну посвећеност у јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, посебно у подршци водећој агенцији за СПН/ФТ у координацији националних напора за СПН/ФТ.
СИРИЈА
(саопштење од фебруара 2023. године)
Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Сирија је постигла напредак у побољшању свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године ФАТФ је утврдио да је Сирија у великој мјери испунила акциони план на техничком нивоу, укључујући икриминализацију финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија испунила договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могућности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и активности почео и да ли се примјењује. ФАТФ ће наставити да прати ситуацију и извршиће посјету на лицу мјеста у најкраћем могућем року.
ТАНЗАНИЈА
(саопштење од фебруара2023. године)
Од октобра 2022. године, када се Танзанија се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Танзанија је предузела кораке у циљу унапрјеђења свог система СПН/ФТ, укључујући отклањање техничких недостатака у односу на Препоруку 10 и реализацију сарадње са не-финансијским сектороом (ДНФБП). Танзанија треба да настави са примјеном акционог плана како би отклонила своје стратешке недостатке, тако што ће: (1) унаприједити надзора заснованог на процјени ризика у односу на финансијскеи не-финансијске институције (ДНФБП), укључујући спровођење контрола заснованих на осјетљивости обвезника на ризике и примјеном дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција за неусклађеност у испуњавању обавеза; (2) показати способности органа да ефикасно спроводе низ истрага и кривичног гоњења за прање новца у складу са профилом ризика државе; (3) доказати да органи за спровођење закона предузимају мјере да идентификују, уђу у траг, заплијене и конфискују средства и инструменте извршења кривичних дјела; (4) спровести свеобухватну процјене ризика од ФТ и почети са примјеном свеобухватне националне стратегије за борбу против тероризма, као и приказати способности за спровођење истрага о ФТ и кривично гоњење у складу са профилом ризика земље; (5) повећање свијести приватног сектора и надлежних органа у односу на финансирање тероризма и финансирање пролиферације и примјеном и циљаних финансијских санкција; и (6) спровести процјену ризика од ТФ за НВО у складу са стандардима ФАТФ и користити овај документ као основуза развој плана за информисање и сарадњу са НВО.
ТУРСКА
Од октобра 2021. године, када се Турска на високом политичком нивоу обавезала да ц́е радити са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог Система СПНФТ, Турска је предузела позитивне кораке у циљу унапређења свог Система СПНФТ, укључујуц́и предузимање сложенијих истрага у вези са прањем новца и финансирањем тероризма у складу са ризицима и спровођењем паралелних финансијских истрага у случајевима тероризма, укључујуц́и давање приоритета истрагама ФТ и кривичном гоњењу терористичких група које су означиле УН. Турска би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за отклањање једног преосталог стратешког недостатка, посебно конфискацијом имовине у вези са финансирањем тероризма у складу са ризиком финансирања тероризма.
ФАТФ констатује да је Турска наставила напредовати у свом акционом плану; међутим, сви рокови су сада истекли. ФАТФ подстиче Турску да настави да спроводи свој акциони план како биотклонила горе наведене стратешке недостатке у најкраћем могућем року.
УГАНДА
У фебруару 2020. године, Уганда се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ и ЕСААМЛГ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. На пленарном засиједању ФАТФа, у октобру 2023. године, иницијално је закључено да Уганда у великој мјери испунила свој акциони план и потврдила посјету како би се на лицу мјеста извршила процјена и потврдило да је Уганда започео са реформом система СПН/ФТ и да се иста спроводи и да неопходна политичка посвећеност остаје на снази како би се реформа наставила и у будућности.
Уганда је извршила сљедеће кључне реформе, укључујући: (1) усвајање националне стратегије СПН/ФТ; (2) унапређење употребе међународне правне помоц́и и вођење статистике; (3) израду и примјену надзора код финансијског и не- финансијског сектора (ДНФБП), заснованог на процјени ризику; (4) процену ризика од ПН/ТФ у вези са правним лицима и обезбиједила да надлежни органи имају благовремен приступ тачним подацима о основном и стварном власништву; (5) спровођење истрага и кривичног гоњења за ПН, примјена оптужница за прање новца у складу са профилом ризика земље и успостављање процедура за проналажење и одузимање средстава стечених од криминала; (6) приказивање способности за спровођење истрага и кривичног гоњења за ФТ; (7) примјену циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем пролиферације и израду плана за сарадњу и надзор заснованог напроцјени ризика у циљу за заштите невладиних организација од злоупотребе у сврхе ФТ.
ФАТФ наставља да прати Угандино спровођење надзора над сектором невладиних организација како би подстакао примјену приступа заснованог на процјени ризика код надзора невладиних организација у складу са ФАТФ стандардима и ублажио нежељене последице.
УЈЕДИЊЕНИ АРАПСКИ ЕМИРАТИ
У фебруару 2022. године, Уједињени Арапски Емирати (УАЕ) су се на високом политичком нивоу обавезали да ће радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ.
На пленарном засиједању ФАТФа, у октобру 2023. године, иницијално је закључено да су УАЕ у великој мјери испунили свој акциони план и потврдили посјету како би се на лицу мјеста извршила процјена и потврдило да су УАЕ започели са реформом система СПН/ФТ и да се иста спроводи и да неопходна политичка посвећеност остаје на снази како би се реформа наставила и у будућности.
Уједињени Арапски Емирати су извршили следец́е кључне реформе, укључујуц́и: (1) повец́ање броја одлазних захтева за међународном правном помоц́и како би се помогло у истрагама ПН/ТФ; (2) унапређење разумијевања ризика од ПН/ФТ и имплементацију ЦДД мјера заснованих на процјени ризика за не-финансијски сецтор(ДНФБП), примјеном дјелотворних и сразмјерних санкција за неусаглашеност са овбавезама СПН/ФТ у чију примјену су укључене финансијске и не-финансијске институције(ДНФБП), и повец́ање броја извјештаја о сумњивим трансакцијама од стране ових сектора; (3) унапређење детаљнијег разумијевања ризика од злоупотребе правних лица и примјена мјера за ублажавање ризика заснованих на њиховој процјени а у циљу спречавања њихове злоупотребе; (4) обезбеђивање додатних ресурса ФОСа како би се повец́али њени капацитети за достављање финансијско обавештајних података органима за спровођење закона и у већој мјери користили финансијско обавештајни подаци, укључујуц́и и податке од страних партнерских служби, ради гоњења високоризичних претњи ПН; (5) повец́ање броја истрага и кривичног гоњења за прање новца у складу са профилом ризика земље; (6) обезбеђивање ефикасне примјене циљаних финансијских санкција кроз санкционисање непоштивања обавеза од стране обвезника и показивањем бољег разумијевања избегавања санкција УН од стране приватног сектора.
ВИЈЕТНАМ
(саопштење од фебруара 2023. године)
У јуну 2023. године, Вијетнам се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом у циљу јачања ефикасности свог режима СПН/ФТ. Од усвајања МЕРа у новембру 2021. године, Вијетнам је постигао напредак у односу на неке од препоручених активности из извјештаја о евалуацији тако што се придружио Азијско- пацифичкој међуагенцијској мрежи за повраћај имовине (АРИН-АП) и усвојио национални акциони план за спречавање прања новца, борбу против финансирања тероризмна и финансирања пролиферације (СПН/ФТ/ФП). Вијетнам ц́е радити на имплементацији свог акционог плана израђеног у сарадњи са ФАТФ-ом тако што ц́е: (1) повец́ати разумијевање ризика, националну координацију и сарадњу у борби против ПН/ФТ; (2) унаприједити међународну сарадњу; (3) спроводити дјелотворан надзор заснован на процјени ризика у односу на финансијске и нефинансијске институције (ДНФБП); (4) предузети активности регулисања виртуелне имовине и пружалаца услуга у вези са виртуелном имовином; (5) отклонити техничке недостатаке усклађености са ФАТФ препорукама, укључујуц́и оне који се односе на кривично дјело ПН, циљане финансијске санкције, мјере провјере идентитета и трансакција клијената (ЦДД мјере) и извјештавање о сумњивим трансакцијама; (6) спровести активности остваривања сарадње са приватним сектором; (7) успоставити систем који надлежним органима обезбјеђује адекватне, тачне и ажурне информације о стварном власништву; (8) обезбиједити независност ФОСа и побољшати квалитет и квантитет финансијско обавјештајних анализа и прослијеђених података; (9) дати приоритет паралелним финансијским истрагама и демонстрирати повец́ања броја предузетих истрага и кривичног гоњења за ПН; (10) приказати да постоји надзор над финансијским и нефинансијским институцијама (ДНФБП) у односу на њихову усклађеност са примјеном циљаних финансијских санкција и спречавање финансирања пролиферације и да постојање сарадње и координација између надлежних органа како би се спријечило избегавање примјене циљаних финансијских санкција и мјера спречавања финансирања пролиферације.
ЈЕМЕН
(саопштење од фебруара 2023. године)
Од фебруара 2010. године, када се Јемен на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Јемен је постигао напредак у побољшању свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. ФАТФ је утврдио да је Јемен у великој мери поступио на техничком нивоу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) адекватну криминализацију прања новца и финансирања тероризма; (2) успостављање процедура за идентификацију и замрзавање средстава терориста; (3) унапређење примјене ЦДД мјера и извештавањао сумњивим трансакцијама; (4) објављивање смјерница; (5) унапређење капацитета надзорних органа и финансијско обавјештајне службе за прац́ење и надзор финансијског сектора; и (6) успостављање потпуно оперативне и дјелотворне и функционалне финансијске обавештајне службе.
Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен завршио свој договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могућности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и активности почео и да ли се спроводи. ФАТФ ће наставити да прати ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста у најкраћем могућем року.
ДРЖАВЕ КОЈЕ ВИШЕ НИСУ ПОД ПОЈАЧАНИМ НАДЗОРОМ ФАТФ-а
АЛБАНИЈА
ФАТФ поздравља значајан напредак Албаније у побољшању система СПН/ФТ. Албанија је унаприједила делотворност свог Система СПН/ФТ како би испунила обавезе из свог акционог плана у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у фебруару 2020.године у вези са: (1) спровођењем додатне дубинске анализе како би се у довољној мери разумели ризици ПН и други ризици, и унаприједила институционалне координација и сарадња; формализовањем привреде и смањење ризика од ПН/ТФ које представља широка употреба готовине; и регистровање информација о власништву над имовином у цијелој држави земљи (2) побољшање благовременог поступања са захтевима за међународном правном помоћи; (3) успостављањем ефикасних механизама за откривање и спречавање инфилтрације криминала у привреду, укључујуц́и јачање овлашц́ења надлежних органа да предузму неопходне мјере; (4) обезбеђивањем да су тачне и ажурне основне и информације о стварном власништву правовремено доступне; (5) повец́ањем броја и побољшањме софистицираности код кривичног гоњења и одузимања новца за кривично дјело прање новца, посебно у случајевима који укључују предикатна кривична дела почињена у иностранству или прање новца од трец́е стране (професионално прање новца); (6) унапређење примјене циљаних финансијских санкција, посебно кроз појачане активности надзорних органа и циљана, проактивна сарадња са обвезницима. Албанија стога више није предмет појачаног надзора од стране ФАТФ-а.
ФАТФ поздравља посвец́еност Албаније да поштује принципе ФАТФ-а, у случају да Албанија у будуц́ности уведе програм добровољне пријаве пореза (ВТЦ).
Албанија треба да настави да сарађује са Манивалом како би одржала своја побољшања у систему СПНФТ.
КАЈМАНСКА ОСТРВА
ФАТФ поздравља значајан напредак Кајманских острва у побољшању свог Система СПН/ФТ. Кајманска острва су унаприједила дјелотворност свог система СПНФТ како би испунили обавезе из акционог плана у односу на стратешке недостатке које је ФАТФ идентификовао у фебруару 2021. године, у вези са: (1) примјеном санкција које су дјелотворне, сразмјерне и одврац́ајуц́е, и предузимањем административних казни и предузимањем активности како би се осигурало да се неиспуњавање обавеза од стране обвезника отклања ефикасно и благовремено; (2) изрицање одговарајућих и дјелотворних санкција у случајевима када релевантне стране (укључујуц́и правна лица) не достављају тачне, адекватне и ажурне информације о стварном власништву; и (3) показивање да се кривично гоне све врсте кривичног дјела прања новца у складу са профилом ризика државе и да таква гоњења резултирају примјеном одврац́ајуц́их, дјелотворних и сразмерних санкција. Сходно наведеном Кајманска острва више нису предмет појачаног надзора од стране ФАТФ-а.
Кајманска острва би требало да наставе да сарађују са ЦФАТФ-ом како би се остварена унапређења система СПН/ФТ одржала.
ЈОРДАН
ФАТФ поздравља значајан напредак Јордана остварен у односу на унапређење система СПН/ФТ. Јордан је ојачао дјелотворност свог система СПН/ФТ како би испунио обавезе из акционог плана у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у октобру 2021. године у односу на: (1) завршетак И прослијеђивање процјена ризика од ПН/ФТ у односу на правна лица и виртуелну имовину; (2) јачање надзора заснованог на процјени ризика и спровођење обуке за финансијске институције И не-финансијски сецтор (ДНФБПс); (3) вођење свеобухватних и ажурираних основних и информација о стварном власништву правних лица; (4) спровођење истрага и кривичног гоњења за кривично дјело прање новца за предикатна кривична дела у складу са профилом ризика државе и јачање система санкција и конфискације, укључујуц́и и конфискацију преноса новца преко границе; (5) примјена правног и институционалног оквира у односу на циљане финансијске санкције (ТФС); и (6) спровођење прац́ења НПО заснованог на процјени ризика без ометања легитимних активности НПО.
Стога, Јордан више није у поступку појачаног надзора од стране ФАТФ-а.
Јордан би требало да настави да ради са МЕНА-ФАТФ-ом како би се остварена унапређења система СПН/ФТ одржала.
ПАНАМА
ФАТФ поздравља значајан напредак Панаме у побољшању система СПН/ФТ. Панама је унаприједила дјелотворност свог система СПН/ФТ како би испунила обавезе из свог плана у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у јуну 2019. године, у вези са: (1) унапређењем разумијевања националног и секторског ризика од ПН/ФТ и пружањем информација о резултатима процјене за потребе својих националних политика за ублажавање идентификованих ризика; (2) предузимање радњи за идентификацију нелиценцираних пружалаца услуга преноса новца, примјеном приступа заснованог на процјени ризика код надзора не-финансијског сектора (ДНФБП) и примјеном дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција у односу на кршење мјера СПН/ФТ; (3) провјеру ажурираних података о стварном власништву од стране обвезника, успостављање механизама за прац́ење активности офшор субјеката, процјену постојец́их ризика од злоупотребе правних лица и аранжмане како би се дефинисале и спровеле конкретне мјере за спречавање злоупотребе именованих акционара и директора, и омогуц́авање благовременог приступа адекватним и тачним информацијама о стварном власништву; и (4) коришц́ење резултата рада ФОСа за истраге прања новца, демонстрирајуц́и своју способност да се истражи и кривично гони ПН у вези са страним пореским кривичним делима и пружа конструктивна и благовремену међународна сарадњу у односу на таква кривична дјела, и наставља да се фокусира на истраге ПН у вези са областима високог ризика који је идентификован у Националној процјени ризик и МИзвјештају након спроведене евалуације (МЕР).
Узимајући наведено у обзир, Панама више није предмет појачаног надзора од стране ФАТФ-а. Панама би требало да настави да сарађује са ГАФИЛАТ-ом како би се остварена унапређења система СПН/ФТ одржала.
Оригинал саопштење на енглеском језику можете наћи на сљедећем линку: хттпс://www.фатф-гафи.орг/ен/публицатионс/Хигх-риск-анд-отхер-мониторед-јурисдицтионс/Инцреасед-мониторинг-оцтобер-2023.хтмл