Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

ФАТФ саопштење - Државе под појачаним надзором – јун 2022

Објављено: 20.06.2022. 11:30

Берлин, 17. јун 2022

 Државе које су под појачаним надзором активно раде са ФАТФ-ом на уклањању стратешких недостатака у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Када ФАТФ стави државу под појачани надзор, то значи да се та држава обавезала да ће брзо да уклони утврђене стратешке недостатке у оквиру договореног временског периода и иста подлијеже појачаном надзору. Ова листа се често назива „сива листа“.

ФАТФ и регионална тијела која функционишу по узору на ФАТФ (ФАТФ-стyле регионал бодиес - ФСРБс) настављају да раде са доље наведеним државама док државе извјештавају о напретку који је остварен по питању уклањања утврђених стратешких недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно спроводе своје договорене акционе планове и то у договореним временским оквирима. ФАТФ поздравља њихову посвећеност и помно ће пратити њихов напредак. ФАТФ не позива на примјену продубљене провјере и праћења пословања клијента у вези са овим државама, али подстиче своје чланице да приликом својих анализа ризика узму у обзир информације наведене у даљем тексту.

ФАТФ континуирано идентификује додатне земље које имају стратешке недостатке у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Један број држава још увијек није разматран од стране ФАТФ-а и ФСРБ-а, али ће временом и оне бити разматране.

Од почетка пандемије ЦОВИД-19, ФАТФ је пружио одређењу флексибилност државама које се не суочавају са непосредним роковима да пријаве напредак на добровољној основи. ФАТФ је од марта 2022. године размотрио напредак сљедећих земаља:  Албанија, Барбадос, Буркина Фасо, Камбоџа, Кајманска острва, Хаити, Јамајка, Јордан, Мали, Малта, Мароко, Мјанмар, Никарагва, Пакистан, Панама, Филипини, Сенегал, Јужни Судан, Турска и Уганда. За ове земље у наставку су дате ажуриране изјаве. Уједињени Арапски Емирати одлучили су да одложе извјештавање како би се усресредили на своје напоре; стога је саопштење објављено у марту 2022. године за ту државу наведено ниже у тексту, али оно не мора нужно одражавати најновији статус режима СПН/ФТ у тој земљи. Након извшеног прегледа, ФАТФ је такође идентификовао Гибралтар.

ФАТФ поздравља напредак који су ове земље постигле у борби против прања новца и финансирања тероризма, упркос изазовима које поставља КОВИД-19.

 

Државе са стратешким недостацима 

 

Државе које више не подлијежу појачаном надзору 

Албанија


Барбадос


Буркина Фасо


Камбоџа


Кајманска острва
Гибралтар


Хаити


Јамајца


Јордан


Мали


Мароко


Мјанмар


Никарагва


Пакисатан


Панама


Филипини


Сенегал


Јужни Судан


Сирија


Турска


Уганда


Уједињени Арапски Емирати 


Јемен

Малта

Албанија

Од фебруара 2020. године, када се Албанија на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МОНЕYВАЛ-ом на јачању дјелотворности свог режима СПН/ФТ, Албанија је предузела кораке ка побољшању система СПН/ФТ, укључујући јачање фокуса и напоре органа за спровођење закона и органа гоњења  на примјени читавог спректра мјера заплијене и конфискације, посебно у вези са имовином која је повезана са прањем новца трећих држава од стране обвезника-нефинансијског сектора (као што су: адвокати, нотари, рачуновође, ревизори и сл). Албанија треба да настави да ради на спровођењу свог Акционог плана како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући: (1) обезјеђивање адекватног правног оквира за кршење обавеза регистрације предузећа, НПО и спровођење пропорционалних и одвраћајућих санкција; (2) повећање броја гоњења за ПН, посебно у случајевима која укључују предикатна кривична дјела почињена у иностранству.

ФАТФ подстиче Албанију да настави да спроводи свој акциони план за уклањање горе наведених стратешких недостатака што је прије могуће пошто су сви рокови сада истекли.

Барбадос

Од фебруара 2020. године, када се Барбадос на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Барбадос је преузео кораке на јачању свог система, укључујући успостављање и обезбјеђивање нових јединица за усаглашавање у оквиру  свог тијела за борбу против прања новца одговорног за надзор ДНФБП; приказивање да надлежни органи имају приступ информацијама о стравном власнику у вези са правним аранжманима; и смањење заосталих кривичних предмета, укључујући кривична гоњења за прање новца. Барбадос треба да настави да ради на спровођењу свог Акционог плана како би уклонио утврђене недостатке, укључујући: (1) предузимање одговарајућих мјера у циљу спречавања злоупотребе правних лица и аранжмана у криминалне сврхе, и обезбјеђивање благовременог приступа тачним и ажурираним основним подацима и информацијама о стварном власништву; (2) обезбјеђивање да финансијски производи ФОС пружају помоћ органима за спровођење закона код спровођења истрага ПН и ФТ; (3) приказивање да су истраге и гоњење које се односе на прање новца у складу са профилом ризика државе, када је то потребно, и достављање статистике или студија случаја како би се показало смањење заостајања у завршавању предмета; (4) даље спровођење одузимања имовине повезане са ПН, укључујући тражење помоћи од страних партнерских служби.
ФАТФ подстиче Барбадос да настави да спроводи свој акциони план за уклањање горе наведених стратешких недостатака што је прије могуће пошто су сви рокови сада истекли.

Буркина Фасо

Од фебруара 2021. године, када се Буркина Фасо на политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог сиситема СПН/ФТ, Буркина Фасо је предузела кораке ка унапређењу свог режима СПН/ФТ, укључујући спровођење програма за подизање свијести о циљаним финансијским санкцијама за надлежне органе и обвезнике. Буркина Фасо треба да настави да ради на спровођењу свог Акционог плана како би отколонила утврђене стратешке недостаке, укључујући:  (1) ажурирање свог разумијевања ризика од ПН/ФТ, укључујући и путем ревизије националне процјене ризика у складу са секторским приоритетима идентификованим у њеној националној стратегији; (2) тражење међународне правне помоћи и других облика међународне сарадње у складу са својим профилом ризика; (3) јачање капацитета свих надзорних органа за СПН/ФТ и спровођење надзора заснованог на процјени ризика над финансијским институцијама (ФИ) и нефинансијским институцијама и професијама које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс); (4) одржавање свеобухватних и ажурираних основних и података о стварном власништву и јачање система санкција за кршење обавеза транспарентности; (5) повец́ање разноврсности извјештаја о СТР; (6) повец́ање људских ресурса ФОС-а кроз додатно запошљавање, обуке и буџет; (7) спровођење обука за полицију, тужиоце и друге релевантне органе; (8) показивање да власти теже конфискацији као политичком циљу; (9) јачање капацитета и подршке полицијским и тужилачким органима укљученим у борбу против ФТ, у складу са националном стратегијом ФТ; и (10) примјена дјелотворног режима циљаних финансијских санкција који се односи на финансирање тероризма и финансирање пролиферације, као и прац́ење и надзор непрофитних организација који су засновани на ризику.

Камбоџа

У фебруару 2019. године, када се Камбоџа на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Камбоџа је предузела кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући побољшање квалитета и квантитета података које просљеђује ФОС-овима, приказивање повећања истрага ПН у складу са ризицима и обезбјеђивање обука за јачање вјештина надлежних органа за спровођење циљаних финансијских санкција за финансирање пролиферације. Камбоџа треба да настави да предузима радње како би у потпуности ријешила једну преосталу ставку свом акционом плану пошто су сви рокови већ истекли, посебно: приказивање повећања замрзавања и одузимања средстава стечених криминалном дјелатношћу, средстава и имовине одговарајуће вриједности;

ФАТФ поновно изражава значајну забринутост што Камбоџа није успјела да заврши свој акциони план, који је у потпуности истекао у јануару 2021. ФАТФ поново снажно апелује на Камбоџу да брзо доврши свој акциони план до октобра 2022. године или ц́е ФАТФ одлучити о наредним корацима за савјетовање својих чланица и држава у односу на проблеме у систему СПН/ФТ Камбоџе.

Кајманска острва

У фебруару 2021. године, Кајманска острва су се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању ефикасности свог режима СПН/ФТ. Кајманска острва треба да наставе да раде на примјени свог акционог плана како би уклонили своје стратешке недостатке, укључујући: (1) изрицање одговарајућих и дјелотворних казни у случајевима када релевантне стране (укључујуц́и правна лица) не достављају тачне, адекватне и ажуриране информације о стварном власништву; и (2) презентовање да они процесуирају све случајеве прања новца у складу са профилом ризика у тој земљи и да такво гоњење резултира примјеном одврац́ајуц́их, дјелотворних и пропорционалних санкција.

ФАТФ подстиче Кајманска острва да настави да спроводи свој акциони план за уклањање горе наведених стратешких недостатака што је прије могуће пошто су сви рокови сада истекли.

Гибралтар

У јуну 2022. године, Гибралтар се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и МОНЕYВАЛ-ом на јачању ефикасности свог режима СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја о узајамној евалуацији (МЕР) у децембру 2019. године, Гибралтар је постигао напредак у значајном броју радњи које препоручује МЕР, као што је израђена нова национална процјена ризика, рјешавање техничких недостатака у вези са вођењем евиденције стварних власника, увођење захтјева за транспарентност за именоване акционаре и директоре, јачање финансијско обавјештајне јединице и побољшање спровођења истрага ПН у складу с ризицима. Гибралтар треба да настави да спроводи акциони план, укључујући: (1) обезбјеђивање да надзорни органи за ДНФБП користе низ дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција за кршења СПН/ФТ; и (2) приказивање да активније и успјешније спроводи правоснажне пресуде за конфискацију, кроз кривичне или грађанске поступке засноване на финансијским истрагама.

Хаити

У јуну 2021. године, Хаити су се на високом политичком нивоу обавезали да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Хаити ц́е радити на спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) унапређење процеса процјене ризика од ПН/ФТ и просљеђивање њених резултата; (2) олакшавање размјене информација са релевантним иностраним пертнерима; (3) решавање техничких недостатака у свом законодавном и регулаторном оквиру који спречавају спровођење превентивних мјера за спречавање прања новца и финансирања тероризма и спровођење надзора СПН/ФТ заснованог на процјени ризика за све финансијске институције и нефинансијске институције и професије које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс) за које се сматра да представљају вец́и ризик од ПН/ФТ; (4) осигуравање да се чувају основне и корисне информације о стварном власништву и да је омогућен благовремен приступ тим информацијама; (5) обезбеђивање боље употребе финансијско обавјештајних података и других релевантних информација од стране надлежних органа за борбу против ПН и ФТ; (6) отклањање техничких недостатака у односу на дефиницију кривичног дјела ПН и презентовање да органи идентификују, истражују и процесуирају случајеве ПН на начин који је у складу са профилом ризика Хаитија; (7) презентовање повец́ања броја идентификације, праћења и повраћаја имовине стечене криминалном дјелатношћу; (8) отклањање техничких недостатака у дефиницији кривичног дјела ФТ и режиму циљаних финансијских санкција; (9) спровођење одговарајуц́ег прац́ења НВО подложних злоупотреби у сврхе ФТ без ометања или обесхрабривања легитимних активности НВО.

Јамајка

Од фебруара 2020. године, када се Јамајка на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Јамајка је предузела кораке за јачање свог система СПН/ФТ, укључујуц́и повећање истражних ресурса, тужилачких обука и обука органа за спровођење закона, као и побољшање сарадње између домаћих органа. Јамајка би требала да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући: 1) укључивање свих финансијских институција (ФИ) и нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) у систем СПН/ФТ и обезбјеђивање адекватног надзора заснованог на процјени ризика у свим секторима; (2) предузимање одговарајућих мјера у циљу спречавања злоупотребе правних лица и аранжмана у криминалне сврхе, и обезбјеђивање да тачни и ажурирани основни подаци и информације о стварном власништву буду благовремено доступни надлежним органима; и (3) имплементирање приступа заснованог на ризику за надзор НПО сектора како би се спријечила злоупотреба у сврхе ФТ.

ФАТФ подстиче Јамајку да настави да спроводи свој акциони план за уклањање горе наведених стратешких недостатака што је прије могуц́е пошто су сви рокови сада истекли.

Јордан

У октобру 2021. године, када се Јордан на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Јордан је предузео кораке за јачање свог система СПН/ФТ, укључујући унапређивање свог правног оквира за финансирање тероризма и санкције за финансирање тероризма и приказивање ефикасног процеса од стране националног комитета и надзорних органа за имплементацију санкција за финансирање тероризма без одлагања. Јордан треба да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонио своје стратешке недостатке, укључујући: (1) довршити и прослиједити процјену ризика од ПН/ТФ за НПО, правна лица и виртуелну имовину; (2) побољшати надзор заснован на процјени ризика и примјени дјелотворих, сразмјерних и одвраћајућих санкција за неусаглашености; (3) спроводити програм оспособљавања и подизања свијести код нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) о њиховим обвезама у борби против ПН/ФТ, нарочито у погледу достављања Извјештаја о сумњивим трансакцијама; (4) одржавати свеобухватне и ажуриране основне податке и податаке о стварном власништву о правним лицима и правним аранжманима; (5) спроводити истраге и кривично гоњење за кривично дјело прања новца, укључујући паралелне финансијске истраге, за предикатна кривична дјела у складу са ризиком идентификованим у НПР; (6) стварати законске обавезе за одузимање средстава која су коришћена или која намјеравају да буду коришћена у кривичним дјелима ПН; (7) развити и имплементирати правни и институционални оквир за циљане финансијске санкције; и (8) развити и импементирати приступ заснован на ризику за надзор сектора непрофитних организација у циљу спречавања злоупотребе у сврхе ТФ-а.

Мали             

У октобру 2021. године, Мали се на високом политичком нивоу обвезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од усвајања свог Извјештаја о узајамној евалуацији (МЕР) у новембру 2019. године, Мали је остварио напредак у једном броју активности препоручених у МЕР-у за побољшање свог система, укључујући усвајање националне процјене ризика (НПР). Мали ће радити на спровођењу свог акционог плана договореног са ФАТФ-ом, тако што ће: (1) прослиједити резултате НПР свим релевантним заинтересованим странама, укључујући спровођење активности подизања свијести у секторима са највећим ризиком; (2) развијати и спроводити приступ заснован на процјени ризика за надзор над финансијским институцијама (ФИ) и нефинансијским институцијама и професијама које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) са процјењеним већим ризиком од ПН/ФТ и примјењивати дјелотворне, сразмјерне и одвраћајуће санкције за неусаглашеност; (3) спроводити свеобухватну процјену ризика ПН/ФТ повезану са свим врстама правних лица; (4) повећати капацитет ФОЈ-а и органа за спровођење закона, те  унаприједити њихову сарадњу у коришћењу финансијских обавјештајних података; (5) обезбиједити укљученост релевантних надлежних органа у истрази и кривичном гоњењу ПН; (6) јачати капацитет релевантних надлежних органа за истрагу и кривично гоњење у случајевима ФТ; (7) успостављати правни оквир и процедуре за спровођење циљаних финансијских санкција; (8) спроводити приступ заснован на процјени ризика за надзор НПО сектора како би се спријечиле злоупотребе у сврхе ФТ.

Мароко 

У фебруару 2021. године, када се Мароко на високом политичком нивоу обвезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Мароко је предузео кораке на побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући лиценцирање и надзор над регистрацијом ДНФБПс и отклањање техничких недостатака у вези са циљаним финансијским истрагама. Мароко треба да настави да ради на примјени свог акционог плана како би отклонио стратешке недостатке, укључујући: (1) унапређење надзора заснованог на процјени ризика и предузимање корективних радњи и примјену дјелотворних, пропорционалних и одврац́ајуц́их казни за неусклађивање са прописима; (2) предузимање и дијељење резултата процјене ризика од злоупотребе свих врста правних лица са приватним сектором и надлежним органима; (3) повец́ање разноврсности код достављања извјештаја о СТР; (4) успостављање поступака заплијене и одузимања имовине; (5) надгледање и ефикасан надзор усклађености финансијских институција (ФИ) и нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) са обавезама које се односе на циљане финансијске санкције.

Мјанмар

У фебруару 2020. године, Мјанмар се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклањању свих повезаних техничких недостатака. Мјанмар треба да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонио стратешке недостатке, укључујући: (1) показивање бољег разумијевања ризика од ПН у кључним областима; (2) презентовање да су посредне/непосредне контроле засноване на процјени ризика и да су хунди оператори регистровани и подлијежу надзору; (3) показивање унапријеђене употребе финансијско обавјештајних података у истрагама надлежних органа за спровођење закона, и повећање оперативних анализа и просљеђивања података од стране ФОС-а; (4) обезбјеђивање да се ПН истражује/гони у складу са ризицима; (5) показивање истрага о случајевима транснационалног ПН уз међународну сарадњу; (6) показивање повећања замрзавања/заплијене и одузимања средстава стечених кривичним дјелом, финансијских инструмената, и/или имовине одговарајуће вриједности; (7) управљање привремено одузетом имовином ради очувања вриједности одузете имовине до трајног одузимања; и (8) показивање примјене циљаних финансијских санкција које се односе на финансирање пролиферације.

ФАТФ изражава забринутост због ограниченог напретка Мјанмара пошто су сви рокови истекли, а значајан рад остаје на вец́ем дијелу његовог акционог плана, укључујуц́и фундаменталне недостатке које треба ријешити у погледу истрага и кривичног гоњења ПН и конфискације имовине. ФАТФ поново снажно апелује на Мјанмар да брзо заврши свој акциони план до октобра 2022. године или ц́е ФАТФ одлучити о наредним корацима за савјетовање својих чланица и држава у односу на проблеме у систему СПН/ФТ Мјанмара.

Никарагва

У фебруару 2020. године, Никарагва се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГАФИЛАТ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Никарагва је предузела кораке ради побољшања свог система ПН/ФТ, укључујуц́и ажурирање своје националне процјене ризика од ПН/ФТ и прослијеђивање резултата о разумијевању ризика од ПН/ФТ надлежним органима и релевантним субјектима у приватном сектору и успостављање механизама како би се осигурало да се информације о стварном власништву правних лица и аранжмана одржавају и добијају благовремено.

На пленарној сједници у јуну 2022. године, ФАТФ је донио одлуку да је Никарагва у значајној мјери израдила свој акциони план и да гарантује посјету на лицу мјеста како би потврдили да је имплементација СПН/ФТ реформи почела и да се одржава, и да неопходна политичка посвећеност остаје на снази како би се одржало спровођење и унапређење у будућности. ФАТФ ће наставити да надгледа ситуацију са ЦОВИД-19 и обавиће посјете на лицу мјеста чим то буде могуће.

Пакистан

 Од јуна 2018. године, када се Пакистан на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању свог система СПН/ФТ и отклонити своје стратешке недостатке у борби против финансирања тероризма, континуирана политичка посвећеност Пакистана довела је до значајног напретка у свеобухватном акционом плану за борбу против ФТ. Пакистан је посебно показао да су истраге и кривична гоњења за ФТ усмјерени на високо позициониране вође и команданте терористичких група који су означени на листама УН, те да постоји позитиван тренд раста у броју истрага и кривичног гоњења ПН који се воде у Пакистану, у складу са профилом ризика Пакистана. Поред тога, Пакистан је такође у великој мјери реализовао   свој акциони план за 2021. годину прије предвиђених рокова.

На пленарној сједници у јуну 2022. године, ФАТФ је донио одлуку да је Пакистан у значајној мјери израдио своја два акциона плана, који обухватају 34 ставке, и гарантује посјету на лицу мјеста како би се потврдило да је имплементација СПН/ФТ реформи почела и да се одржава, и да неопходна политичка посвећеност остаје на снази како би се одржало спровођење и унапређење у будућности. ФАТФ ће наставити да надгледа ситуацију са ЦОВИД-19 и обавиће посјете на лицу мјеста чим то буде могуће.

Панама

У јуну 2019. године, Панама се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГАФИЛАТ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Панама је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујуц́и унапређење праћења приватног сектора, и фокусирање на истраге ПН у вези са областима високог ризика, посебно истраге ПН које укључују страна предикатна кривична дјела и заплијену и одузимање имовинске користи стечене криминалном дјелатношћу. Међутим, Панама би требало да предузме хитне мјере како би у потпуности реализовала преостале активности у свом акционом плану, јер су сви рокови вец́ истекли у јануару 2021. године. Стога би Панама требала да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонила стратешке недостатке, укључујући: (1) обезбјеђивање дјелотворних, пропорционалних и одврац́ајуц́их казни за кршење прописа из области СПН/ФТ; (2) обезбјеђивање одговарајуће провјере ажурираних података о стварном власништву од стране обвезника и благовременог приступа овим подацима надлежним органима, успостављање дјелотворних механизама за прац́ење активности офшор субјеката, процјена постојец́их ризика од злоупотребе правних лица и аранжмана у циљу дефинисања и спровођења конкретних мјера за спречавање злоупотребе именованих акционара и директора; и (3) показивање способности да се врше истраге и гоњења за ПН које обухвата и пореска кривична дјела у иностранству.

ФАТФ опет изражава забринутост због немогућности Панаме да спроведе свој акциони план, чији је рок за испуњење истекао у јануару 2021. године. ФАТФ снажно апелује на Панаму да брзо прикаже значајан напредак у завршетку свог акционог плана до октобра 2022. године или ц́е ФАТФ размотрити сљедец́е кораке, који би могли укључити позивање чланица ФАТФ-а и позивање свих држава да примјене појачане мјере на пословне односе и трансакције са Панамом.

Филипини

Од јуна 2021. године, када су се Филипини на политичком нивоу обавезали да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Филипини су предузели кораке на побољшању свог система, укључујући спровођење захтјева за регистрацију и примјену пропорционалних и одвраћајућих санкција на нерегистроване и илегалне пружаоце услуга ПН и повећање капацитета истраге и кривичног гоњења ПН. Филипини треба да наставе да раде на спровођењу свог акционог плана како би отклонили стратешке недостатке, укључујући: (1) показивање да се спроводи ефикасан надзор заснован на процјени ризика код нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс); (2) показивање да надзорни органи користе контроле СПН/ФТ за ублажавање ризика повезаних са коцкарским путним аранжманима (цасино јункетс); (3) унапређење и поједностављивање приступа органа за спровођење закона информацијама о стварном власништву и предузимање корака како би се осигурало да су информације о стварном власништву тачне и ажуриране; (4) показивање повец́аног коришц́ења финансијско обавјештајних података и повец́аног броја истрага и кривичних гоњења за ПН у складу са процјеном ризика; (5) приказивање пораста броја идентификовања, истрага и гоњења у односу на случајеве ФТ; (6) показивање да се предузимају одговарајуц́е мјере у вези са НПО сектором (укључујуц́и нерегистроване НПО) без ометања легитимних НПО активности; и (7) јачање дјелотворности оквира циљаних финансијских санкција како за финансирање тероризма тако и за финансирање пролиферације.

Сенегал

Од фебруара 2021. године, када се Сенегал на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Сенегал је предузео кораке за унапређење свог режима СПН/ФТ, укључујуц́и успостављање и спровођење система праћења СПН/ФТ заснованог на ризику, и наставак унапређења ресурса ФОЈ-а како би се осигурале ефикасне оперативне анализе. Сенегал треба да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонио стратешке недостатке, укључујући: (1) обезбјеђивање досљедног разумијевања ризика од ПН/ФТ (посебно у вези са сектором нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници- ДНФБПс) међу релеватним органима путем обука и информисања; (2) подношење захтјева за пружањем међународне правне помоћи и других видова међународне сарадње у складу са профилом ризика државе; (3) побољшање усклађености откривањем кршења СПН/ФТ и наметање дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција против субјеката који не испуњавају услове; (4) ажурирање и одржавање свеобухватних података о стварном власништву над правним лицима и аранжманима, и јачање система кажњавања за кршење обавеза транспарентности; (5) показивање да се напори усмјерени на јачање механизама за откривање и јачање способности за спровођење истрага за ПН/предикатна кривична дјела спроводе континуирано у складу са профилом ризика Сенегала; (6) успостављање свеобухватних и стандардизованих политика и процедура за идентификацију, праћење, запљену и одузимање имовинске користи и средстава кривичног дјела у складу са профилом ризика државе; (7) јачање разумијевања надлежних органа о ризицима ФТ и јачање капацитета и подршке за органе за спровођење закона и тужилачке органе укључене у процесуирање ФТ, у складу са Националном стратегијом за сузбијање финансирања тероризма из 2019. године; и (8) спровођење дјелотворног система циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације, као и праћење и надзор заснован на ризику у односу на НПО сектор.

Јужни Судан

У јуну 2021. године, Јужни Судан се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Јужни Судан ће радити на спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) подношење захтјева и ангажовање са ЕСААМЛГ-ом за чланство и обавезивање да ц́е проц́и узајамну евалуацију ЕСААМЛГ-а или другог тијела за процјену; (2) спровођење свеобухватне ревизије Закона о СПН/ФТ (2012), уз подршку међународних партнера, укључујуц́и техничку помоц́, како би се ускладио са стандардима ФАТФ-а; (3) потписивање и примјена Бечке конвенције из 1988. године, Палермо конвенције из 2000. године и Конвенције о финансирању тероризма из 1999. године; (4) надлежни органи треба да буду одговарајуц́е структурирани и оспособљени за примјену приступа заснованог на ризику у надзору спречавања прања новца и финансирања тероризма код финансијских институција; (5) израду свеобухватног правног оквира за прикупљање и провјеру тачности података о стварном власништву код правних лица; (6) успостављање оперативне и потпуно функционалне и независне ФОС; (7) успостављање и примјена правног и институционалног оквира за спровођење циљаних финансијских санкција у складу са Резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација о финансирању тероризма и финансирању пролиферације оружја за масовно уништење; и (8) започињање примјене циљаног надзора заснованог на процјени ризика/контрола НПО-а  у односу на које постоји ризик од злоупотребе у сврхе ФТ.

ФАТФ је забиљежио ограничен напредак Јужног Судана у њиховом акционом плану. ФАТФ подстиче Јужни Судан да настави да приказује своју снажну политичку и институционалну посвећеност у јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, посебно у подршци водећој агенцији за СПН/ФТ у координацији националних напора у СПН/ФТ и тражењу пуноправног чланства у ЕСААМЛГ.

Сирија

Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала да сарађује са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Сирија је остварила напредак у унапређењу свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године, ФАТФ је утврдио да је Сирија у значајној мјери спровела свој акциони план на техничком нивоу, укључујући инкриминсање финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија завршила свој утврђени акциони план, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе посјету на лицу мјеста како би провјерио да ли је процес примјене захтјеваних реформи и активности почео и да је одржив. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.

Турска

Од октобра 2021. године, када се Турска на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Турска је предузела кораке на унапређењу свог СПН/ФТ система, укључујући повећање људских ресурса у ФОЈ-у за спровођење анализа и успостављање контакта са НПО сектором о рањивости и ризицима на активности од финансирања тероризма. Турска треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана како би отклонили стратешке недостатке, укључујући: (1) издвајање за ФОС више средстава у односу на надзор за усклађености са обавезама СПН/ФТ од стране високоризичних сектора и свеукупно повећање инспекција на лицу мјеста; (2) примјенити одвраћајуће санкције за кршење СПН/ФТ, посебно за нерегистроване услуге преноса новца и мјењачнице, и у вези са захтјевима за адекватним, тачним и ажурираним информацијама о стварним власницима; (3) унаприједити коришћење финансијско обавјештајних података за подршку истрагама прања новца и повећати проактивно прослијеђивање информација од стране ФОЈ-а; (4) спровођење сложенијих истрага и кривичног гоњења за прање новца; (5) утврђивати јасне одговорности и мјерљиве циљеве учинка и метрике за органе надлежне за повраћај имовине стечене криминалом и гоњење слачајева финансирања тероризма, као и коришћење статистике за ажурирање процјене ризика и информисање политика; (6) спроводити већи броја финансијских истрага у слујачевима тероризма, давајући приоритет истагама и кривичном гоњењу ФТ у вези са групама означеним од стране УН и обезбиједити да су истраге ФТ проширене како би се идентификовале мреже финансирања и подршке; (7) у вези са циљаним финансијским санкцијама према Резолуцијама УН 1373 и 1267, израда захтјева и означавање на националном нивоу у вези са групама означеним од стране УН, у складу са профилом ризика Турске; (8) у потпуности спроводити приступ заснован на ризику код надзора непрофитних организација, како би се спријечила њихова злоупотреба за финансирање тероризма, упостављати контакте са широким спектром невладиних организација у сектору и ангажовати се на њиховим повратним информацијама, обезбјеђујући да су примијењене санкције пропорционалне свим кршењима, и подузимање корака како би се осигурало да надзор не омета или обесхрабрује легитимне активности НПО-а, као што је прикупљање средстава.

ФАТФ наставља да прати надзор Турске над сектором невладиних организација. Турска се позива да у надзору НПО примијени приступ заснован на ризику у складу са стандардима ФАТФ-а.

Уганда

Од фебруара 2020. године, када се Уганда на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом како би унаприједила дјелотворност свог система СПН/ФТ, Уганда је показала прогрес, укључујући спровођење истрага ФТ и кривичног гоњења. Уганда би требало да настави да ради на имплементацији свог акционог плана како би уклонила стратешке недостатке, укључујући: (1) спровођење међународне сарадње у складу са профилом ризика државе; (2) развијање и имплементацију надзора заснованог на процјени ризика над финансијским институцијама и ДНФБПс; (3) омогућавање благовременог приступа надзорним органима тачним основним подацима и информацијама о стварном власништву правних лица; (4) показивање да органи за спровођење закона и правосудни органи примјењују кривично дјело ПН у складу са утврђеним ризицима; (5) успостављање и примјена политика и процедура за утврђивање, праћење, заплијену и конфискацију имовине и средстава стечених криминалном дјелатношћу; (6) уклањање техничких недостатака у законодавном оквиру како би се примијениле циљане финансијске санкције у вези са финансирањем пролиферације, и (7) имплементација надзора над НПО који је заснован на процјени ризика у циљу спречавања злоупотребе у сврхе финансирања тероризма. ФАТФ наставља да прати надзор Уганде над сектором невладиних организација. Уганда се снажно позива да усклади процјену ризика од финансирања тероризма за невладине организације са стандардима ФАТФ. Ово је потребно да би се примијенио приступ заснован на ризику у надзору над невладиним организацијама у складу са стандардима ФАТФ-а да би се ублажиле нежељене последице.

ФАТФ подстиче Уганду да настави да ради на спровођењу свог акционог плана како би се горе наведени стратешки недостаци што прије отклонили, пошто су сви рокови сада истекли.

Уједињени Арапски Емирати 

(Саопштење из марта 2022)

У фебруару 2022. године, Уједињени Арапски Емирати (УАЕ) су се на високом политичком нивоу обавезали да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја о узајамној евалуацији (МЕР) у фебруару 2020. године, УАЕ су постигли значајан напредак у активностима које су препоручене у МЕР-у за унапређивање свог система, укључујући израду Процјене ризика од финансирања тероризма, стварање координационог комитета за СПН/ФТ, успостављање ефикасног система за спровођење циљаних финансијских санкција без одлагања и значајно побољшање своје способности да конфискује средства стечена кривичним дјелом и укључи се у међународну сарадњу. Поред тога, УАЕ су реализовали или у великој мјери реализовали више од половине кључних препорука из МЕР-а.

УАЕ ће радити на имплементацији акционог плана договореног са ФАТФ-ом, кроз: (1) показујући кроз студије случаја и статистику одрживо повећање одлазних захтјева за међународну правну помоћ за олакшавање истраге ФТ, ПН и високоризичних предикатних кривичних дјела; (2) утврђивање и одржавање заједничког разумијевања ризика од ПН/ФТ између различитих ДНФБП сектора и институција; (3) повећање броја и квалитета СТР које достављају финансијске институције и ДНФБПс; (4) постизање дубљег разумјевања ризика од злоупотребе правних лица и, гдје је то примјењиво, правних аранжмана, у сврхе ПН/ФТ; (5) обезбјеђивање додатних ресурса ФОС-а за јачање њене аналитичке функције и унапређење употребе финансијско-обавјештајних података за гоњење високоризичних пријетњи од ПН, као што су приходи од предикатних кривичних дјела извршених у иностранству, ПН засновано на трговини и прање које врши трећа страна; (6) одржив пораст дјелотворних истрага и кривичних гоњења различитих врста случајева ПН у складу са профилом ризика УАЕ; и (7) проактивно идентификовање и борбу против избјегавања санкција, укључујући коришћење детаљних смјерница за циљане финансијске санкције у континуираном подизању свијести приватног сектора и показивање да приватни сектор има боље разумјевање избјегавања санкција.

Јемен

Од фебруара 2010. године, када се Јемен на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Јемен је остварио напредак у односу на унапређење свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године, ФАТФ је утврдио да је Јемен у значајној мјери приступио спровођењу акционог плана на техничком нивоу, укључујући и: (1) адекватно инкриминсање прања новца и финансирања тероризма; (2) успостављање процедура за откривање и замрзавање имовине терориста; (3) унапређење обавеза провјере и утврђивања идентитета и праћења пословања клијента и пријављивања сумњивих транскција; (4) доношење смјерница; (5) развијање капацитета за праћење и надзор код органа који надзиру финансијски сектор и финансијско-обавјештајне службе; и (6) успостављање потпуно оперативне и дјелотворно функционалне финансијско обавјештајне службе. Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен испунио свој договорени акциони план, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе посјету на лицу мјеста како би провјерио да ли је процес примјене захтјеваних реформи и активности почео и да је одржив. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.

Државе које више не подлијежу појачаном надзору од стране ФАТФ-а

Малта

ФАТФ поздравља значајан напредак Малте у унапређењу свог режима СПН/ФТ. Малта је ојачала дјелотворност свог режима СПН/ФТ како би испунила обвезе из свог акцијског плана у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у јуну 2021. године у вези са откривањем нетачних информација о власништву компаније и санкцијама против обвезника-нефинансијског сектора (као што су: адвокати, нотари, рачуновође, ревизори и сл). који не успијевају да добију тачне податке о стварном власништву, као и гоњење случајева прања новца заснованог на порезима уз кориштење финансијско обавјештајних података. Стога, Малта више није предмет појачаног надзора ФАТФ-а.

Малта треба да настави да сарађује са МОНЕYВАЛ-ом у циљу одржања свог напретка у режиму СПН/ФТ.

Оригинал саопштење на енглеском језику можете наћи на сљедећем линку:

хттп://www.фатф-гафи.орг/публицатионс/хигх-риск-анд-отхер-мониторед-јурисдицтионс/доцументс/инцреасед-мониторинг-јуне-2022.хтмл

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?