ГЛОБЕ - ПРОГРАМ

ГЛОБЕ је међународни образовни и научни програм који повезује ученике, наставнике и научнике из цијелог свијета како би заједнички истраживали и пратили стање животне средине. Ученици и јавност прикупљају податке о природним процесима користећи ГЛОБЕ Обсервер апликацију, а подаци доприносе глобалном разумијевању еколошких промјена.

У овај програм је укључено  42.000 школа из 127 земаља.

ГЛОБЕ програм подстиче развијање научне писмености и свијести о важности заштите животне средине, коришћење научних метода за праћење промјена у локалним срединама, глобалну сарадњу кроз размјену података и искустава међу ученицима и научницима, као и рразвој критичког мишљења и практичних истраживачких вјештина код ученика, вјештине рјешавања проблема и способност доношења научно утемељених закључака.

ГЛОБЕпрограм функционише тако што кроз теренски рад и анализе ученици користе научне методе за прикупљање података о атмосфери, биосфери, хидросфери и педосфери (земљишту), док ГЛОБЕ платформа омогућава унос података, анализу резултата и повезивање са научницима широм свијета.

ПОДРУЧЈА ИСТРАЖИВАЊА

Атмосфера: Истраживање различитих аспеката времена и климе на нашој планети.

Ученици свакодневно прате атмосферске услове. Сва мјерења могу се обављати на мјесту близу школе. Многи подаци се прикупљају унутар једног сата од локалног сунчевог поднева, иако се нека мјерења могу обављати и у другим периодима током дана. Инструменти за мјерење дневних максималних, минималних и тренутних температура, као и количина падавина, постављени су на тој локацији. Остали инструменти се доносе на локацију по потреби, док се неки користе у учионици.

Биосфера: Истраживање циклуса живота биљака.

Ученици процјењују покров земљиште на површини од 15 км² (њихова ГЛОБЕ локација за проучавање), смјештеној у близини школе. На крају, прате промјене у покрову земљишта током времена поредећи сателитске снимке из различитих година.

Хидросфера: Истраживање особина воде, укључујући утицај на животињске врсте 

За све протоколе, осим оних за слатководне макробескичмењаке, ученици сваконедељно мјере особине површинске воде у близини (ријека, поток, залив, море, језеро, рибњак итд.) које служи као њихова локација за проучавање хидрологије. Ученици такође могу прикупљати податке о врстама и количинама слатководних макробескичмењака, морских бескицмењака и комараца.

Педосфера (земљиште): Истраживање физичких и хемијских својстава земљиште.

Ученици мјере влажност и температуру земљиште на локацији за проучавање близу школе. Ученици карактеришу горњи метар земљиште на тој и другим локацијама, користе инфилтрометар за мјерење брзине упијања воде у тло и мразну цијев која пружа климатске информације о замрзнутом тлу.

Земља као систем: Разумијевање како атмосфера, биосфера, хидросфера и педосфера заједно формирају међусобно повезан систем са многим интеракцијама. Схватање како свака сфера међусобно дјелује омогућава нам да прецизније предвиђамо унутар сваке појединачне сфере.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?