Извјештај о извршењу буџета Црне Горе за јануар - јул 2024. године

Објављено: 30.08.2024. 12:35 Аутор: Министарство финансија

Извршење буџета за седам мјесеци 2024. године

Приходи буџета за седам мјесеци 2024. године износили су 1.569,1 мил. € или 22,3% процијењеног БДП-а, што је у односу на исти период претходне године веће за 124,7 мил.€ или 8,6%. У поређењу са планом за период јануар-јул, приходи буџета већи су за 95,5 мил.€ или 6,5%. У посматраном периоду готово све категорије прихода биљеже раст, како у односу на план, тако и у односу на упоредни период 2023. године.

 

Неопходно је напоменути да су, изузимајући приходе једнократног карактера, приходи буџета за седам мјесеци 2024. године у односу на посматрани период 2023. године већи за 237,2 мил.€ или 18,2%.


Приходи буџета по основу пореза на добит правних лица наплаћени су у укупном износу од 197,6 мил. €, што представља значајан раст у односу на посматрани период 2023. године, и то за 61,8 мил.€ или 45,5%. Ова категорија прихода у значајном износу је премашила и план прихода буџета, и то у износу од 51,8 мил. € или 35,6%.

У истом периоду евидентиран је снажан раст и по основу наплате пореза на доходак физичких лица који је остварен у износу од 45,9 мил. €, што је за 7,6 мил. € или 19,9% веће у односу на план и 14,4 мил.€ или 45,8% веће у односу на посматрани период 2023. године.

Доприноси су остварени у износу од 321 мил. € и биљеже раст од 16,2 мил. €, или 5,3% у односу на план и 31,2 мил. € или 10,8% у односу на посматрани период 2023. године.

Закључно са јулом мјесецом, приходи буџета по основу пореза на додату вриједност остварени су у износу од 655,4 мил. €, што је за 13,8 мил. € или 2,1% веће у односу на план и 87,1 мил.€ или 15,3% веће у односу на посматрани период 2023. године. У наведеном периоду, повраћај ПДВ-а износио је 60,9 мил. €, што је у односу на исти период претходне године веће за 5,8 мил.€ или 10,6%.

Приходи од акциза у наведеном периоду износили су 195,1 мил. €, што представља значајан раст у износу од 23,5 мил. € или 13,7% у односу на исти период 2023. године, као и раст од 0,9 мил. € или 0,5% у односу на план за период јануар-јул.

Поред наведеног, у посматраном периоду остали приходи биљеже раст у односу на план за 4,5 мил. € или 8,5% а доминантно као резултат: извршених уплата CBCG за добит из 2022. и 2023. године у износу од укупно 9,1 мил. €, као и по основу Програма економског држављанства, у укупном износу од 17,3 мил. €. Такође, у оквиру наведене категорије прихода буџета наплаћено је и 4,5 мил. € на име повраћаја средстава од Министарства рада и социјалног старања, а у јулу је евидентирана и уплата дивиденде која је извршена од стране CGES-a у износу од 4,7 мил. €.

 

gdds slika 1

Снажан раст прихода буџета забиљежен је и само у јулу мјесецу 2024. године, када су износили 260 мил. €, што је у односу на исти мјесец претходне године веће за 52 мил. € или 25%. У поређењу са планом за мјесец јул, приходи буџета биљеже раст у износу од 20,1 мил. € или 8,4%. Посматрано само у јулу мјесецу, готово све категорије прихода буџета биљеже раст, како у односу на план тако и у односу на исти мјесец претходне године. У том смислу, значајно је премашен план за мјесец јул код прихода буџета од ПДВ-а за 14,4 мил. € или 13,8%, када је наплаћено 119,4 мил. €, што је и за 26,7 мил. € или 28,8% више у односу на мјесец јул 2023. године. Категорија прихода буџета од акциза биљежи у јулу  одступање у односу на план, у износу од 3,1 мил. € Или 8,1%, док је ова категорија прихода буџета остварена на готово истом нивоу као у јулу 2023. године.

Важно је напоменути да се одступања код појединих категорија приход буџета евидентирају усљед чињенице да су подаци временски прилагођени, односно да се наплата од стране Пореске управе данас, књижи у државном трезору као приход наредног дана. Дакле, приход посљедњег дана у мјесецу кроз систем рачуноводства јавног сектора евидентира се као приход наредног мјесеца.

Издаци буџета за период јануар – јул ове године износили су 1.527,1 мил. € или 21,7% процијењеног БДП-а и мањи су за 124,8 мил. € или 7,6% у односу на планиране. Ниже остварење буџетских издатака од плана одраз је прије свега досадашње динамике пристизања обавеза у овом периоду, као и активног управљања потрошњом уз напомену да држава све своје обавезе редовно и правовремено сервисира. Имајући у виду трендове потрошње у претходним годинама, очекивано да ће потрошња бити интезивирана у посљедњем кварталу текуће године, с обзиром да главне категорије потрошње расту усљед усклађивања (права из области социјалне заштите), издаци за бруто зараде усљед реализације кадровских планова, издаци за расходе за материјал и услуге као и Капитални буџет усљед финализације тендерских поступака, као и из других објективних разлога.

У односу на исти период претходне године, издаци су већи 231,9 мил. €, или 17,9% и највеће одступање је код издвајања за исплату права из области пензијског и инвалидског осигурања доминантно због повећања минималне пензије, трансфера институцијама и значајније код институција јавног здравља, као и раста издвајања за бруто зараде (усвајање гранских колективних уговора којима су повећане зараде запослених у јавном сектору у 2023. години).

gdds 2 slika

Посматрајући структуру буџета, Текући буџет за првих седам мјесеци остварен је у износу од 1,448.5 мил. € односно 95% укупне потрошње, док је Капитални буџет реализован у износу од 78.6 мил. €, што представља 5% укупне потрошње.

Текући издаци у текућем буџету у посматраном периоду остварени су у износу од 595,9 мил. €, што представља 92,6% плана, и ниже остварење је забиљежено доминантно код Бруто зарада, расхода за материјал, расхода за текуће одржавање и осталих издатака. Такође, камате биљеже ниже извршење у односу на план за 8.5 мил. €, и усклађено је са динамиком отплате дуга.

gdds 3 slika

Трансфери за социјалну заштиту остарени су у износу од 571.9 мил. € што представља ниже остварење од плана за 11.9 мил. € и односи се на ниже остварење по основу права из области социјалне заштите и права из области пензијског и инвалидског осигурања које се реализују у складу стварним обрачуном који је нижи од иницијално планираног.

Трансфери институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору износили су 219,47 мил. € и мањи су од плана за 27,57 мил. € или 11,2%. Најзначајније одступање забиљежено је код Министарства просвјете, науке и иновација у износу од 7,1 мил. € усљед спорије реализације пројеката који се финансирају из средстава EIB-a, затим нижег остварења програма стручног оспособљавања лица са високим образовањем, као и нижег остварења трансфера за основно образовање, затим код Фонда за здравствено осигурање у износу од 4.6 мил. € и ниже остварење од плана се односи доминантно на ниже остварење код јавних здравствених установа по основу пружања услуга здравствене заштите, код Министарства културе и медија у износу од 3.9 мил. € усљед нижег остварења код јавних установа културе као и коришћења намјенски остварених прихода за потребе Филмског центра и подршке истраживању и заштити културног наслеђа. Ниже остварење је забиљежено такође код Завода за запошљавање у износу од 2.4 мил. € које се односи на ниже остварење расположивих средстава за имплементацију активних мјера запошљавања за које плаћање закључно са јулом није у потпуности отпочело, код Министарства економског развоја у износу од 1.5 мил. € усљед ниже реализације мјера финансијске подршке привреди у циљу унапрјеђења конкурентности које је усклађено са конкурсима и које се очекује да буде у цјелости реализовано у наредном периоду, код Министарства пољопривреде ниже остварење за 1 мил. € на социјалним трансферима сеоском становништву које је усклађено са прописаним процедурама и очекује се реализација у наредном периоду, код Министарства здравља у износу од 1.4 мил. € које се доминантно везано за реализацију пројекта дигитализације здравственог система и тендерских поступака у вези са истом, Фонда за заштиту и остваривање мањинских права у износу од 1.6 мил. € које се односи на трансфере НВО у складу са конкурсима.

Капитални буџет, који укључује буџетске позиције капиталних издатака, као и поједине позиције у оквиру расхода за услуге и друге позиције, реализован је у износу од 78,63 мил. €, што представља 84,3% плана капиталног буџета за овај период. У односу на исти период претходне године, његово остварење је веће за 29,40 мил. € или 59,7%.

Посматрајући јул мјесец, издаци износе 248,4 мил. € и мањи су за 16,3 мил. € или 6,1% од плана и одступање од плана се доминантно односи на ниже остварење за Трансфери институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору у износу од 3.4 мил. € и Резерве 9.3 мил. €. Са друге стране, Трансфери за социјалну заштиту реализовани су у износу од 88,66 мил. € што је за 2,69 мил. € веће од плана, а наведено се доминантно односи на издатке по основу лијечења ван система јавних здравствених установа у Црној Гори код Фонда за здравствено осигурање. Капитални буџет у јулу остварен је на нивоу од 18.7 мил. € што представља 91 % плана.

Узимајући у обзир остварене приходе и расходе, у посматраном периоду остварен је суфицит буџета у износу од 42 мил. €, односно на нивоу од 0,6% процијењеног БДП-а, што је у поређењу са планом, који предвиђа остварење дефицита од 178,3 мил. €, за 220,3 мил. € бољи буџетски биланс од плана. У јулу мјесецу остварен је суфицит буџета у износу од 11,5 мил. €, док је планом био пројектован дефицит у износу од 24,9 мил. €.

Документа

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?