Извјештај о извршењу буџета Црне Горе за јануар - мај 2024. године

Објављено: 30.06.2024. 17:48 Аутор: Министарство финансија

Приходи буџета за пет мјесеци 2024. године износили су 1.089,4 мил. € или 15,5% процијењеног БДП-а (7.034,0 мил. €), што је у односу на исти период претходне године веће за 105,4 мил. € или 10,7%. У поређењу са планом за период јануар-мај, приходи буџета већи су за 77,6 мил. € или 7,7%. Изузимајући приходе једнократног карактера, приходи буџета за пет мјесеци 2024. године у односу на посматрани период 2023. године већи су за 174,5 мил. € или 19,2%.

У периоду јануар-мај, најзначајнији раст биљеже сљедеће категорије: 

порез на добит правних лица који је остварен у износу од 185,7 мил. €, што је 49,6 мил. € или 36,4% веће у односу на план и 58,8 мил. € или 46,3% веће у односу на посматрани период 2023. године;

порез на доходак физичких лица који је остварен у износу од 32,1 мил. € што је 7,5 мил. € или 30,5% веће у односу на план и 11,9 мил. € или 58,7% веће у односу на посматрани период 2023. године;

доприноси који су остварени у износу од 217,4 мил. € што је 14,2 мил. € или 7% веће у односу на план и 24,0 мил. € или 12,4% веће у односу на посматрани период 2023. године.

Приходи од акциза у наведеном периоду износили су 125,6 мил. €, што је у односу на план за период јануар-мај веће за 3,0 мил. € или 2,5%, док су за 17,3 мил. € или 16% веће у односу на исти период 2023. године. Највећи допринос расту акциза за пет мјесеци 2024. године забиљежен је код:

- акцизе на минерална уља и њихове деривате, и то у износу од 67,7 мил. €, што је за 8,7 мил. € или 14,6% веће у односу на исти период претходне године;

- акцизе на дуван и дуванске производе, и то у износу од 40,5 мил. €, што је за 5,7 мил. € или 16,3% веће у односу на исти период претходне године.

На другој страни, незнатно одступање у односу на план забиљежено је код категорије прихода по основу пореза на додату вриједност који су за пет мјесеци наплаћени у укупном износу од 435,1 мил. € што је за 46,6 мил. € или 12% веће у односу на исти период претходне године, док је у поређењу са планом за период јануар-мај ова категорија прихода мања за 1,9 мил. € или 0,4%. На наплату прихода од Пореза на додату вриједност у нето износу утицала је динамика повраћаја ПДВ-а која је од почетка године убрзана од стране Пореске управе.

Важно је нагласити разлоге одступања прихода буџета од ПДВ-а, јер је неопходно узети у обзир акумулирани број захтјева привреде за повраћај ПДВ-а. Наиме, Пореска управа је од јануара мјесеца интензивирала активности на контроли и обради ових захтјева и убрзала динамику повраћаја од почетка 2024. године и наведено у значајној мјери утиче на стимулисање пословног амбијента и укидање бизнис баријера у привреди. У том контексту, за период јануар-мај повраћај ПДВ-а био је већи за око 45% у односу на посматрани период 2023. године. Само у мају мјесецу повраћај ПДВ-а је био већи за око 79%, у односу на исти мјесец 2023. године. 

Поред наведеног, остали приходи биљеже раст у односу на план за 2,8 мил. € или 10,4% а доминантно као резултат: извршених уплата ЦБЦГ за добит из 2022. и 2023. године у износу од укупно 9,1 мил. €, повраћаја средстава по основу пројекта подршке за COVID 19 у износу од 3,0 мил. €, као и по основу Програма економског држављанства, у износу од 3,1 мил. €. Наведена категорија прихода буџета мања је у односу на исти период претходне године за 19,8 мил. € или 39,6%, првенствено усљед значајног износа једнократних прихода у првих пет мјесеци 2023. године.

Приходи буџета у мају мјесецу 2024. године износили су 193,3 мил. € и већи су за 6,6 мил. € или 3,5% у односу на исти мјесец 2023. године. Мајски приходи су остварени у износу нижем од плана за мај мјесец, у износу од 9,1 мил. € или 4,5%.

Издаци буџета за период јануар - мај ове године износили су 1.056,4 мил. € или 15,0% процијењеног БДП-а и мањи су за 96,9 мил. € или 8,4% у односу на планиране. У односу на исти период претходне године, издаци су већи 183.3 мил €, или 20.7% и највеће одступање је код издвајања за исплату права из области пензијског и инвалидског осигурања доминантно због повећања минималне пензије, трансфера институцијама и значајније код институција јавног здравља, као и раста издвајања за бруто зараде (усвајање гранских колективних уговора којима су повећане зараде запослених у јавном сектору у 2023. години).

Текући издаци у текућем буџету у посматраном периоду остварени су у износу од 425 мил. €, што је за 77.4 мил € или 43% мање од плана и ниже остварење забиљежено је код свих текућих издатака, нарочито код расхода за материјал за 6.4 мил € (доминантно код Министарства одбране, Министарства унутрашњих послова и Министарства просвјете усљед спорије динамике пристизања обавеза од пројектованих), расхода за текуће одржавање 5.5 мил € (од чега доминантно код Управе за саобраћај сходно динамици која је усклађена са динамиком реализације редовног одржавања регионалних и магистралних путева), као и осталих издатака 10.9 мил € (од чега доминантно на позицијама израде и одржавања софтвера које се очекује да ће бити интезивирано у наредном периоду, као и ниже реализације уговора о дјелу у односу на план)

Трансфери институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору износили су 143,5 мил. € и мањи су за 23,7 мил. € или 14,2% у односу на планиране, а ниже остварење је евидентирано на позицији осталих трансфера институцијама код Министарства просвјете доминантно на активности намијењеној финансирању активности Фонда за иновације, сходно динамици активности Фонда за иновације и код Министарства културе, као и на трансферима невладиним организацијама које је усклађено са динамиком реализације и спровођења конкурса и финансирања програма који се реализују у сарадњи са невладиним организацијама, као и на другим позицијама.

Капитални буџет, који укључује буџетске позиције капиталних издатака, као и поједине позиције у оквиру расхода за услуге и друге позиције, реализован је у износу од 50 мил €, што представља 90% плана капиталног буџета за овај период.

Посматрајући мај мјесец, издаци износе 214,8 мил. € и мањи су за 27.1 мил € или 11.2% од плана, а већи за 24.9 мил € или 13.1% у односу на мај прошле године.

У мају мјесецу издаци за бруто зараде и доприносе на терет послодавца износили су 59,8 мил. € што је за 3,2 мил € више од плана, усљед већег извршења пореских обавеза на зараде које су евидентиране у мају а за сличан износ ниже остварено и евидентирано у претходном мјесецу. Такође, издаци за камате нижи су у мају за 6.6 мил € док су у претходном мјесецу ови издаци реализовани у већем износу а за 5.1 мил € усљед нешто брже динамике отплате дуга и припадајућих камата од инијално планиране. Додатно, у мају мјесецу евидентирано је ниже извршење на буџетској позицији Трансфера институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору за 13.1 мил €, и то највећим дијелом код Фонда здравства за око 4.8 мил €  ниже од плана, усљед нижег извршења за потребе снабдијевања љековима и медицинским средствима, и код Министарства просвјете, науке и иновација 4.1 мил € ниже од плана највећим дијелом усљед неизвршавања средства намјењених Фонду за иновације а које су усклађене са динамиком конкурса и активностима Фонда.

Узимајући у обзир остварене приходе и расходе у посматраном периоду, остварен је суфицит буџета у износу од 33,1 мил. €, односно на нивоу од 0,5% процијењеног БДП-а, што је у поређењу са планом, који предвиђа остварење дефицита од 141 мил €, за 174.2 мил € бољи резутат од плана за посматрани период. У мају мјесецу остварен је дефицит буџета у износу од 21.6 мил €, што је ниже остварен дефицит од плана 18 мил €.

Документа

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?