Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Извјештај о извршењу буџета Црне Горе за период јануар – јун 2023. године

Објављено: 31.07.2023. 14:26 Аутор: Министарство финансија

Приходи буџета у периоду јануар – јун 2023. године износили су 1.236.4 мил. € или 20% процијењеног БДП-а и већи су за 231,1 мил. € или 23% у односу на планиране, док су у односу на упоредни период 2022. године већи за 322 мил. € или 35,2%. У посматраном периоду забиљежен је раст готово свих категорија прихода буџета. Најзначајнија позитивна одступања забиљежена су код Осталих прихода, Прихода по основу пореза на додату вриједност, Прихода по основу пореза на добит правних лица, Доприноса за обавезно социјално осигурање и Донација и трансфера.

Приходи по основу ПДВ-а до краја јуна мјесеца наплаћени су у износу од 475,6 мил. € што је за 40,3 мил. € или 9,3% веће у односу на планиране и 74,5 мил. € или 18,6% веће у односу на исти период претходне године.

Приходи по основу Пореза на добит правних лица наплаћени су у износу од 131,6 мил. € и већи су у односу на планиране за 30,2 мил. € или 29,7%, док су у односу на упоредни период 2022. године већи за 56,4 мил. €  или 75%. Значајан раст ове категорије прихода у односу на претходну годину резултат је превасходно раста економске активности и остварених резулата привредних субјеката у претходној години, побољшања пореске дисциплине, као и имплементације прогресивне стопе опорезивања добити. 

Остали приходи у посматраном периоду износили су 112,8 мил. €, што је за 64,5 мил. € веће у односу на планиране, и у односу на посматрани период претходне године већи су за 100 мил. €. У оквиру ове категорије прихода, најзначајнији прилив остварен је усљед прекида хеџинг аранжмана из 2021. године који је, закључно са јуном мјесецом износио око 60 мил. € и преноса средстава наплаћених у оквиру имплементације  пројекта „Економског држављанства“ у износу од 34 мил €.

Категорија Доприноса наставља континуирани раст за обавезно социјално осигурање и у јуну, а остварени су на нивоу од 241,4 мил. € што је за 43,6 мил. € или 22% веће у односу на планиране, односно 48,8 мил. € или 25,3%  веће у односу на упоредни период 2022. године. Боља наплата категорије доприноса резултат је ефеката имплементације Закона о репрогаму пореског потраживања, али и увећане основе за обрачун доприноса усљед повећања коефицијената за зараде запослених у јавном сектору.

У наведеном периоду значајан раст забиљежен је и код категорије Донације и трансфери који су остварени у износу од 44,2 мил. €, што је у односу на план веће за 21,7 мил. € и 31,1 мил. € у односу на упоредни период 2022. године. Раст наведене категорије превасходно је резултат извршене уплате средстава од стране ЕУ, а по основу директне буџетске подршке за енергетску ефикасност. Наведена средства, сходно Финансијском споразуму, представљају ненамјенска средства која се могу користити за финансирање буџетских потреба.

Приходи од акциза до краја јуна остварени су у износу од 136,7 мил. € и већи су у односу на планиране за 19,0 мил. € или 16,1%, односно 19,0 мил. € или 16,1 % у односу на исти период 2022. године. Ова категорија прихода биљежи раст превасходно усљед престанка имплементације Одлуке о умањењу износа акцизе за промет безоловног бензина и гасних уља, а значајан допринос расту акциза забиљежен је у посматраном периоду и код акцизе на дуван и дуванске производе.

Највећи допринос расту акциза за шест мјесеци 2023. године забиљежен је код:

-           акцизе на дуван и дуванске производе, и то у износу 43,7 мил. €, што је за 5,2 мил. € или 13,4%, веће у односу на исти период претходне године;

-           акцизе на минерална уља и њихове деривате, и то у износу 75,1 мил. €, што је за 10,0 мил. € или 15,4%, веће у односу на исти период претходне године.

Са друге стране, приходи од пореза на доходак физичких лица остварени су у износу од 25,4 мил. €, што је у односу на план мање у износу од 0,8 мил. € или 3,1% и 18,6 мил. € или 42,2% у односу на исти период претходне године. Умањење ове категорије прихода у односу на исти период 2022. године, првенствено је резултат значајног увећања процента уступања прихода по основу пореза на доходак физичких лица општинама, сходно Закону о измјенама и допуни закона о финансирању локалне самоуправе који је ступио на снагу у августу прошле године ('Службени лист Црне Горе', бр. 086/72 од 03.08.2022. године).

Издаци буџета за период јануар-јун 2023. године износили су 1.067,4 мил. € или 17,3% процијењеног БДП-а и у односу на планиране мањи су за 116,4 мил. € или 9,8% док су у односу на исти период 2022. године већи за 92,1 мил. € или 9,4%.

У структури укупне потрошње, Текући буџет извршен је на нивоу од 1030,7 мил €, док је Капитални буџет извршен на нивоу од 36,7 ми €. Посматрајући главне категорије потрошње, текући издаци, у наведеном периоду, реализовани су у износу од 473,7 мил. € и у односу на планиране мањи су за 24,3 мил. € или 4,9% док су у односу на исти период 2022. године већи за 74,4 мил. € или 18,6%. У оквиру ове категорије издатака најзначајнија издвајања су у оквиру издатка Бруто зараде и доприноси на терет послодавца у износу од 314,6 мил. €, што је у односу на план веће за 10,8 мил. € и 49,6  мил. € у односу на упоредни период 2022. године и које су реализоване у складу са важећим законским прописима и стварном обрачуну зарада. Надаље, Трансфери за социјалну заштиту до краја јуна остварени су у износу од 391,9 мил. € и већи су у односу на планиране за 3,9 мил. € или 1%, док су у односу на исти период 2022. године већи за 95,1 мил. € или 32%, што је доминантно резултат већег извршења по основу права из области социјалне заштите. За период јануар-јун 2023. године Капитални буџет остварен је у износу од 36,7 мил. €, што представља извршење 39% плана..

Расходи у јуну мјесецу 2023. године износили су 193,4 мил. € и мањи су у односу на план 1,1 мил. € или 0,6%, и већи су за 5,1 мил. € или 2,7% у односу на јун 2022. године.

Највеће одступање од плана у јуну месецу је у оквиру сљедећих категорија трансфера институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору за износ од 6,5 мил. €, трансфера за социјалну заштиту у укупном износу од 3,9 мил. €, од чега се износ од 1,3 мил. € односи на права из области социјалне заштите, док се износ од 2,8 мил. € односи на права из области пензијског и инвалидског осигурања, као и бруто зарада за износ од 1,8 мил. €, а сходно стварном мјесечном обрачуну зарада .

Одступање извршења за јун мјесец у односу на планирани ниво у оквиру трансфера институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору, као и у оквиру расхода за услуге највећим дијелом односи се на средства за реализацију ванредних парламентарних избора и то код Министарства унутрашњих послова и код Државне изборне комисије.

Одступање у оквиру трансфера институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору највећим дијелом односи се на Министарство науке и то на активност Подршка Фонда за иновације, обзиром да је цјелокупан износ планиран Законом о буџету за 2023. годину реализован у првој половини године.

Расходи у Капиталном Буџету Црне Горе у јуну мјесецу 2023. године остварени су у износу од 10 мил. € односно 63% плана.

Имајући у виду реализацију прихода и расхода, у посматраном периоду остварен је суфицит буџета у износу од 179,3 мил. €, односно на нивоу од 2,7% процјењеног БДП-а. У јуну, буџетски суфицит износио је 59 мил. €.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?