Саопштење са 47. сједнице Владе Црне Горе

Овај чланак садржи листу докумената

Влада Црне Горе је, на данас одржаној 47. сједници којом је предсједавао премијер мр Милојко Спајић, утврдила Предлог фискалне стратегије Црне Горе за период 2024-2027. године, са Извјештајем о спроведеној јавној расправи. На темељу економске политике Црне Горе, стратешких опредељења и критеријума фискалне одговорности, Фискалном стратегијом презентовани су циљеви фискалне политике, мјере и активности за постизање тих циљева и макроекономске и фискалне пројекције у периоду 2024 - 2027. године. Циљ фискалне политике у периоду трајања мандата 44. Владе Црне Горе је: предвидива и подстицајна фискална политика која ће допринијети повећању атрактивности Црне Горе као инвестиционе дестинације и повољнијем пословном амбијенту у циљу стварања нових извора економског раста, отварања нових радних мјеста и убрзавања конвергенције БДП per capita ка просјеку ЕУ. Имајући у виду прокламовани циљ о пуноправном чланству Црне Горе у ЕУ током 2028. године, одговорно управљање јавним финансијама и испуњавање економских критеријума за чланство, као и усаглашавање прописа из домена фискалне политике са релевантном регулативом ЕУ, апсолутни је приоритет приликом доношења нових и измјене постојећих политика. Смањење дефицита јавних финансија на кратак рок, задуживање искључиво за финансирање капиталних пројеката, односно остварење суфицита текуће буџетске потрошње, уз континуирани раст буџетских прихода и оптимизацију текуће буџетске потрошње предуслови су макро-фискалне стабилности.

Сходно основном макроекономском сценарију, црногорска економија ће у средњем року просјечно годишње расти по стопи од 3,7 %, односно по годинама 3,8 % у 2024, 4,8 % у 2025, 3,1 % и 3,2 % у 2026. и 2027. години. Усљед успоравања притисака цијена на европском нивоу, очекује се постепено успоравање инфлације, која ће просјечно износити 3 % у периоду 2025 – 2027. године. У складу са фискалним оквиром за исти период, изворни приходи буџета крећу се у распону од 2.772,6 милиона еура или 38,1 % БДП-а у 2024, до 3.081,2 милиона еура или 35,8 % БДП-а у 2027. години. Стабилност прихода и поред значајног смањења пореског оптерећења на рад обезбјеђује се кроз имплементацију нових мјера пореске и политике унапређења пословног амбијента, јачања конкурентности привреде и унапређења услова за привлачење инвестиција.

На другој страни, буџетски расходи централног нивоа крећу се у распону од 3.009,6 милиона еура или 41.3 % БДП-а у 2024. години до 3.364 милиона еура или 39,1 % БДП-а. Када је у питању управљање јавном потрошњом стратегија политике базира се на: реформи система социјалне заштите у циљу усмјеравања социјалних фондова онима којима је то потребно и развоја система услуга социјалне заштите, реформи предузећа у већинском власништву државе, оптимизацији јавне управе кроз спровођење функционалних анализа које треба да идентификују области у којима је неопходно извршити рационализацију броја запослених и оних области које захтијевају додатно кадровско јачање у контексту захтјева из ЕУ агенде и квалитетнијег пружања јавних услуга, реформи система зарада у јавном сектору, као и задржавање високог нивоа издвајања за финансирање капиталних пројеката.

Тренд снажног раста буџетских прихода, са једне и раст наведених категорија јавне потрошње са друге стране, опредјелјују ниво буџетског дефицита који се креће од 3,54 % БДП-а у 2025. до нивоа од 3,3 % БДП-а у 2027. години. У том смислу, у посматраном периоду није нарушено фискално правило, предвиђено Законом о буџету и фискалној одговорности, и поред тога што се држава одриче једног дијела прихода по основу смањења пореског оптерећења на рад у корист запосленог и послодавца. Имајући у виду наведено, неопходно је напоменути да се у свим годинама појекција остварује суфицит текуће буџетске потрошње, што говори у прилог томе да држава све своје текуће обавезе финансира из текућих прихода, односно да се задуживање врши искључиво за потребе реализације капиталних пројеката којима се даје подршка пројектованом економском расту.

Утврђен је Предлог закона о потрошачким кредитима.

Влада је донијела Одлуку о укидању сагласности за оснивање слободне зоне „Нови дувански комбинат“ Подгорица. Имајући у виду да је усљед обуставе производње дошло до продаје производних линија, као и отпуштања запослених, оцијењено је да су су трајно престали услови по основу којих је добијена сагласност на оснивање Зоне и да више не постоји економска оправданост за наставак њеног пословања.

Усвојен је II прилог Извјештају Европске комисије о Црној Гори 2024. који се односи на период 1. IV – 1. IX 2024. У складу с утврђеном праксом, у оквиру праћења и анализе стања у процесу европске интеграције, Црна Гора најмање два пута годишње формално информише Европску комисију (ЕК) о укупним активностима које се реализује на овом плану. Структура Прилога прати концепт посљедњег Извјештаја Европске комисије за Црну Гору из 2023, на начин да је усклађена с ревидираном методологијом проширења ЕУ и кластерским приступом који групише сродна поглавља у шест тематских цјелина. Остаје заступљен принцип да се на детаљан начин прикаже стање преговора у области политичких и економских критеријума, реформе јавне управе, као и стање у погледу преузимања обавеза из чланства за 33 поглавља правне тековине ЕУ, али су ове информације сада груписане из перспективе кластера. Прилог који доставља Црна Гора, стога, представља значајну полазну основу ЕК приликом израде њеног годишњег Извјештаја за Црну Гору у којем се констатују остварени резултати и дају препоруке за даље унапређење стања. Према устаљеном циклусу извјештавања који је захтијеван од стране Европске комисије, II прилог Извјештају Европске комисије о Црној Гори 2024. обухвата извјештајни период 1. IV – 1. IX 2024. Кад је у питању методологија израде, процес припреме Прилога одвијао се уз централну координацију од стране Министарства европских послова преко преговарачких радних група за преговоре у појединачним поглављима правне тековине ЕУ, у оквиру којих су од надлежних ресора и институција обезбијеђене релевантне информације и статистички подаци.

Влада је усвојила Информацију о пројектним пријавама припремљеним за подношење у оквиру 31. позива техничке подршке за припрему пројектне документације и продуженог 10. позива за суфинансирање инвестиција за спровођење инфраструктурних пројеката кроз Западнобалкански инвестициони оквир (ЗИО). Достављање пројектних предлога кроз наведене позиве односи се на нове или постојеће пројекте у области одрживог саобраћаја, чисте енергије, дигиталне будућности, заштите животне средине и климатских промјена и развоја људских ресурса. Рок за достављање пројектних предлога за оба позива је 6. септембар 2024. године, а на оба позива пристигла је по једна пројектна апликација. У првом року, понуду је доставило Министарство поморства и то: Израда студија, техничке, тендерске и документације за заштиту животне средине за неколико компоненти у Луци Бар укључујући њено повезивање са жељезничком станицом Бар. Главни циљ пројекта је да се кроз прву компоненту унаприједи документација ради продубљивања морског дна у Луци Бар, ширења путничког терминала, реконструкције солраних система и изградње затвореног лучког складишта. Кроз другу компоненту је планирана припрема документације ради побољшања укупног стања жељезничке мреже у оквиру Луке Бар и унапређења жељезничке везе између жељезничке станице Бар и луке Бар у Црној Гори. Укупна вриједност пројекта износи 1,62 милиона еура.

У продуженом року пројектну апликацију је доставило Министарство саобраћаја и то: Дионица Матешево-Андријевица – припрема главног пројекта са пратећом техничком и тендерском документацијом, надзор над припремом техничке документације и извођењем радова, и изградња дионице. Главни циљ пројекта је остварење пуне изграђености и регионалног повезивања уз смањивање регионалних неравномјерности и повезивања са мрежом Транс-европских коридора, достизање стандарда Европске уније и прокламованих циљева који се односе на несметан проток људи, роба, услуга и капитала, у складу са циљевима креирања јединственог економског простора Западног Балкана и приближавања региона тржишту ЕУ. Укупна процијењена вриједност пројекта је 604,6 милиона еура, док је кроз овај позив планирано поднешење пројектне пријаве у износу од 144 милиона еура. Поред тога, предвиђено је да национално издвајање износи 153,1 милион еура, док је кредитно задужење код водеће међународне финансијске институције Европске банке за обнову и развој (EBRD) процијењено на 200 милиона еура.

Дата је сагласност за извођење припремних радова за грађење сложеног инжењерског објекта тј. израдњу пута петља „Веруша" - Лопате дужине cca 3,2 kmПланирана саобраћајница представија дионицу регионалног пута Гусиње/Плав – Веруша, преко које се остварује повезаност регионалног пута R-13 Биоче – Матешево – Колашин са ауто-путем Бар – Бољаре. Инвеститор радова је Управа за саобраћај, а Главни пројекат изградње пута израђен на основу Урбанистичко – техничких услова број: 08-9990/11-2022 од 19.01.2023. године, издатих од Министарства екологије, просторног планирања и урбанизма. Основна траса саобраћајнице је дужине cca 3,2 km и ширине коловоза 6,60 m, са које је пројектовано више приступних путева за прилазе насељима са више стамбених објеката мале густине насељености, као и четворокрака раскрсница која уједно представља мјесто уклапања нове трасе у трасу регионалног пута R-13. Припремни радови обухватају геодетско обиљежавање трасе, одстрањивање грмља и дрвећа, ископ, утовар и одвоз земљаног материјала а потребе израде приступних путева новој траси, са петље ауто-пута Бар – Бољаре и регионалног пута R-13 Биоче – Матешево – Колашин.

На данашњој сједници, Влада је размотрила и више кадровских питања доступних на линку.

47. сједница Владе Црне Горе

I МАТЕРИЈАЛИ КОЈИ СУ ВЛАДИ ДОСТАВЉЕНИ РАДИ РАСПРАВЕ
1.Усмена информација о реализацији активности из процеса приступања Црне Горе Европској унији
2.Предлог фискалне стратегије Црне Горе за период 2024-2027. године са Извјештајем о спроведеној јавној расправи Материјал
3.Предлог одлуке о укидању сагласности за оснивање слободне зоне „Нови дувански комбинат“ Подгорица Материјал
4.Информација о разлозима доношења Одлуке о измјенама Одлуке о измјенама и допунама Просторно урбанистичког плана Главног града Подгорице („Службени лист ЦГ“, број 133/22 од 06.12.2022. године) Материјал
5.Кадровска питања
5.1Предлог за именовање предсједника, замјеника предсједника, чланова и секретарке Савјета за права дјетета Материјал
5.2Предлог за разрјешење пет чланова Управног одбора Универзитета Црне Горе Материјал
5.3Предлог за именовање пет чланова Управног одбора Универзитета Црне Горе Материјал
5.4Предлог за престанак вршења дужности в. д. генералног директора Директората за поморство у ранијем Министарству саобраћаја и поморства Материјал
5.5Предлог за престанак вршења дужности в. д. генералног директора Директората за капиталне пројекте и међународну сарадњу у ранијем Министарству саобраћаја и поморства Материјал
5.6Предлог за престанак вршења дужности в. д. генералне директорице Директората за ваздушни саобраћај у ранијем Министарству саобраћаја и поморства Материјал
5.7Предлог за престанак вршења дужности в. д. генералног директора Директората за жељезнички саобраћај у ранијем Министарству саобраћаја и поморства Материјал
5.8Предлог за престанак вршења дужности в.д. секретара ранијег Министарства саобраћаја и поморства Материјал
5.9Предлог за одређивање вршитељке дужности секретарке Министарства саобраћаја Материјал
5.10Предлог за именовање државног секретара у Министарству економског развоја Материјал
5.11Предлог за именовање директора Института за стандардизацију Црне Горе Материјал
5.12Предлог за именовање државног секретара у Министарству поморства Материјал
5.13Предлог за одређивање вршиоца дужности секретара Министарства поморства Материјал
5.14Предлог за именовање државног секретара у Министарству рударства, нафте и гаса Материјал
5.15Предлог за одређивање вршиоца дужности помоћника директора Управе за државну имовину Материјал
5.16Предлог за разрјешење члана Савјета ЈУ Народни музеј Црне Горе Материјал
5.17Предлог за именовање члана Савјета ЈУ Народни музеј Црне Горе Материјал
5.18Предлог за разрјешење извршног директора Центра за алтернативно рјешавање спорова Материјал
5.19Предлог за разрјешење директора Јавног предузећа за националне паркове Црне Горе
5.20Предлог за именовање директорице Јавног предузећа за националне паркове Црне Горе
II МАТЕРИЈАЛИ КОЈИ СЕ ВЛАДИ ДОСТАВЉАЈУ С ПРЕДЛОГОМ ДА СЕ О ЊИМА НЕ РАСПРАВЉА
6.Предлог одлуке о измјени Одлуке о броју студената за упис у прву годину основних студија Универзитета Црне Горе за студијску 2024/2025. годину који се финансирају из Буџета Црне Горе Материјал
7.Предлог одлуке о измјени Одлуке о образовању Савјета за научноистраживачку дјелатност Материјал
8.Предлог одлуке о образовању Савјета за праћење спровођења Стратегије реформе правосуђа 2024−2027. године Материјал
9.Предлог одлуке о давању претходне сагласности Општини Тузи за отуђење непокретности Материјал
10.Предлог одлуке о изради Измјена и допуна Урбанистичког пројекта „Клинички центар“ у Главном граду Подгорица и Предлог одлуке о одређивању руководиоца израде Измјена и допуна Урбанистичког пројекта „Клинички центар“ у Главном граду Подгорица(без расправе) Материјал
11.Предлог одлуке о изради Детаљног урбанистичког плана „Доњи Радовићи – Исток“, општина Тиват и Предлог одлуке о одређивању руководица израде Детаљног урбанистичког плана „Доњи Радовићи – Исток“, општина Тиват и висини накнаде за руководиоца и стручни тим за израду Детаљног урбанистичког плана Материјал
12.Предлог одлуке о изради Локалне студије локације „Рогами“ у Главном граду - Подгорица и Предлог одлуке о одређивању руководица израде Локалне студије локације „Рогами“ у Главном граду - Подгорица и висини накнаде за руководиоца и стручни тим за израду Локалне студије локације Материјал
13.Предлог одлуке о измјени Одлуке о изради Детаљног урбанистичког плана „Горица Ц“ у Главном граду Подгорица и Предлог одлуке о измјени Одлуке о одређивању руководиоца израде Детаљног урбанистичког плана „Горица Ц“ у Главном граду Подгорица(без расправе) Материјал
14.Извјештај о раду Координационог тијела за праћење реализације Посебног програма улагања од посебног значаја за привредни и економски интерес Црне Горе Материјал
15.Предлог урбанистичко-техничких услова за израду техничке документације за изградњу објекта за производњу електричне енергије из обновљивих ресурса - соларне електране „Броћанац“, а у складу са чланом 218ц Закона о планирању простора (без расправе) Материјал
16.Предлог урбанистичко-техничких услова за израду техничке документације за изградњу објекта за производњу електричне енергије из обновљивих ресурса – соларне електране, по захтјеву Владана Шарановића и Вељка Ускоковића из Даниловграда (без расправе) Материјал
17.Предлог плана реконструкције службених зграда у државној својини за период 2024-2026. година Материјал
18.Предлог за рјешавање сукоба надлежности између Министарства просторног панирања, урбанизма и државне имовине - Директората за инспекцијски надзор и Секретаријата за инспекцијски и комунални надзор Општине Тиват Материјал
19.Информација о извршењу пресуде Европског суда за људска права у Стразбуру Влаховић против Црне Горе (бр. представке 62444/10) Материјал
20.ИНТЕРНО
21.Информација о потреби усклађивања Кадровског плана за органе државне управе и службе Владе Црне Горе за 2024. годину са Уредбом о организацији и начину рада државне управе („Службени лист ЦГ“, бр. 98/23, 102/23, 113/23, 71/24 и 72/24) Материјал
22.Информација о продаји покретних ствари у власништву ЈУ Музеј савремене умјетности Црне Горе с Нацртом уговора Материјал
23.Информација о понуди за право прече куповине непокретности која се налази у подручју Националног парка „Скадарско језеро“ (подносилац захтјева Стефан Шоћ) Материјал
24.Информација о понуди за право прече куповине непокретности које се налазе у подручју Националног парка „Скадарско језеро“ (подносилац захтјева Рајко Вујовић) Материјал
25.Информација о понуди за право прече куповине непокретности које се налазе у подручју Националног парка „Дурмитор“ (подносилац захтјева Десанка Грбовић) Материјал
26.Информација о понуди за право прече куповине непокретности које се налазе у подручју Националног парка „Дурмитор“ (подносилац захтјева Иван Грбовић) Материјал
27.Извјештај о раду Координационог тијела за вршење надзора над спровођењем Одлуке о одобравању привремене заштите лицима из Украјине Материјал
28.Извјештај о реализацији Акционог плана Националног програма развоја културе 2023–2027. за 2023. годину Материјал
29.Трећи извјештај о реализацији националног Програма за контролу популације паса у Црној Гори за 2023. годину Материјал
30.Предлог за измјену Закључка Владе Црне Горе, број: 08-012/24-3206/2, од 20. јуна 2024. године, са сјеенице од 13. јуна 2024. године Материјал
31.Предлог платформе за званичну посјету министра дијаспоре Мирсада Аземовића на традиционалној манифестацији „Дани странаца“ у организацији Завичајног удружења Дијаспора Бошњака Косова и Црне Горе, Гутерслох, Савезна Република Њемачка, 30. август − 1. септембар 2024. године Материјал
32.Предлог платформе за посјету министра људских и мањинских права Fatmira Gjeke Републици Словенији, 10−12. септембар 2024. године Материјал
33.Предлог платформе за учешће Филипа Радуловића, министра поморства, на „Tirana Connectivity Forum 2024“, који ће се одржати 10. и 11. септембра 2024. године под покровитељством Министарства за Европу и спољне послове Републике Албаније Материјал
34.Предлог за преусмјеравање средстава са потрошачке јединице Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде на потрошачку јединицу Министарство вањских послова Материјал
III МАТЕРИЈАЛИ КОЈИ СЕ ВЛАДИ ДОСТАВЉАЈУ РАДИ ДАВАЊА МИШЉЕЊА ИЛИ САГЛАСНОСТИ
35.Предлог правилника о измјенама и допунама Правилника о унутрашњој организацији и систематизацији Основног државног тужилаштва у Улцињу Материјал
36.Предлог правилника о измјени и допуни Правилника о унутрашњој организацији и систематизацији Основног државног тужилаштва у Херцег Новом Материјал
37.Предлог за давање сагласности за установљење права службености ради полагања енергетског кабла 10KV вода од постојеће трафо станице 10/0,4 KV до трафо станице 35/10 KV „Језерине“ у корист АД „Ski resort Kolašin 1450“ (без расправе) Материјал
38.Питања и предлози
38.1Усмена информација о реализацији обавеза из преговарачког поглавља 20 и активностима у вези сузбијања неформалне економије у Црној Гори
38.2ИНТЕРНО
38.3Информација о реализацији Акционог плана за имплементацију препорука Државне ревизорске институције на крају првог квартала 2024. године Материјал
38.4II прилог Извјештају Европске комисије о Црној Гори 2024. који се односи на период од 1. IV до 1. IX 2024. године Материјал
38.5Информација о пројектним пријавама припремљеним за подношење у оквиру 31. позива техничке подршке за припрему пројектне документације и продуженог 10. позива за суфинансирање инвестиција за спровођење инфраструктурних пројеката кроз Западнобалкански инвестициони оквир (ЗИО) Материјал
38.6Усмена информација о активностима у вези с разграничењем Главног града Подгорица и општина Зета и Тузи
38.7Предлог за давање сагласности за извођење припремних радова за грађење сложеног инжењерског објекта тј. израдњу пута петља "Веруша" - Лопате дужине цца 3,2 km Материјал
38.8Предлог закона о потрошачким кредитима с Извјештајем са јавне расправе Материјал
38.9Предлог правилника о унутрашњој организацији и систематизацији Управе за капиталне пројекте Материјал
38.10Предлог платформе о учешћу потпредсједника Владе Црне Горе за образовање, науку и односе са вјерским заједницама др Будимира Алексића, на билатералном састанку са министром културе у Влади Републике Србије, Николом Селаковићем, у организацији Министарства културе Републике Србије, 10. септембра 2024. године, у Београду, Република Србија Материјал
38.11Усмена информација о актуелној ситуацији у општини Шавник
IV НА УВИД:
-Извјештај о посјети министра јавне управе, мр Marasha Dukaja, Будимпешти, Мађарска, 21−23. јул 2024. године Материјал
НАПОМЕНА:Материјал за тачке 5.19 и 5.20 (Кадровска питања) биће објављен након верификације.
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?