Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

ВИШЕЈЕЗИЧНА УЧИОНИЦА – ОД ИЗАЗОВА ДО РЕСУРСА

Објављено: 03.05.2023. 06:47 Аутор: Завод за школство

Радионица „Подршка вишејезичним учионицама“, дио споразума о сарадњи између ECML-a Савјета Европе и Европске комисије, има за циљ да државама чланицама помогне да ученицима мигрантима обезбиједе приступ квалитетном образовању и премосте јаз у постигнућима између ових ученика и ученика немиграната.

Завод за школство је 27. и 28. априла у Подгорици (Упбеат хуб, Кућа Чубрановић 1630), успјешно реализовао радионицу „Подршка вишејезичним учионицама“ (Модул 1 – „Подршка свим наставницима језика у побољшању наставе језика и развоју вишејезичних компетенција за све ученике”).

На почетку рада, 27. априла, учесницима радионице су се обратили: Горан Дробњак, генерални директор Директората за међународну сарадњу, европске интеграције и ЕУ фондове Министарства просвјете, Ирена Павловић, в.д. директорице Завода за школство и Наташа Перић, савјетница за међународну сарадњу у Заводу за школство и национална координаторка за сарадњу са Центром за модерне језике. У својим обраћањима су нагласили важност развијања језичке компетенције као кључне трансверзалне компетенције за подршку учењу, запошљивости и социјалној кохезији и да је ова радионица Центра за модерне језике, фокусирана на инклузивне, вишејезичне и интеркултуралне приступе, модул који смо изабрали да реализујемо, заиста драгоцјена помоћ у унапређивању квалитета наставе, стварању предуслова за развој вишејезичних компетенција свих ученика у Црној Гори. Наташа Перић је представила рад Европског центра за модерне језике, институције Савјета Европе која има конкретне резултате који су од практичне користи наставницима језика, ауторима предметних програма, креаторима језичке политике. Она се осврнула на сарадњу коју са Центром имамо од 2008. године и представила актуелне иницијативе и програме ове институције.

Предавачи на радионици: Тери Лемб (Универзитет Вестминстер, Лондон, Велика Британија) и Шантал Милер (HENALLUKS, Луксембург, Белгија).

Радионици су присуствовали представници управа и наставници 10 школа (8 основних и 2 средње мјешовите школе) из 5 општина (Улцињ: Основна школа “Бошко Стругар”; Бар: основне школе “Анто Ђедовић”, “Мексико” и “Југославија”; Будва: Основна школа “Друга основна школа” и СМШ “Данило Киш”; Тиват: Основна школа “Драго Миловић” и СМШ “Младост” и Подгорица: основне школе “Новка Убовић” и “Штампар Макарије”), представници струковних удружења наставника језика (ELTAM, BIBLIOS), савјетнице из Завода за школство.

Циљ овог модула је био да помогне наставницима језика да:  побољшају квалитет наставе језика и подрже развој вишејезичних компетенција за све ученике у вишејезичним одељењима ослањајући се на језичку и културну разноликост својих ученика и подстичући их да користе своје искуство и вјештине; премосте јаз у постигнућима између ученика миграната и немиграната развијањем бољег разумијевања специфичних потреба и вјештина ученика, стицањем знања и вјештина у настави другог језика (за наставнике језика образовања) и развијањем сарадње између наставника страних језика и наставника језика образовања; промовишу позитиван став према језичкој и културној разноликости развијањем разумијевања принципа и вриједности на којима се заснивају плуралистички и интеркултурални приступи, као и развијањем сопствене способности да користе такве приступе у својим учионицама; вреднују формално, неформално и информално учење, укључујући учење путем дигиталних и онлајн алата/ресурса, као и виртуелну сарадњу; направе боље везе између стварног животног искуства и академског учења вредновањем учења заснованог на пројекту и сценаријима из стварног живота.

Уз то што су имали прилике да чују од тренера, радионица је била сјајна прилика за наше наставнике да и са тренерима и једни с другима размијене стечена искустава у раду са ученицима који долазе из других говорних подручја. Рад у групама је већ на самој радионици допринио умрежавању и раду на заједничким пројектима којима ће учесници научено подијелити и са колегама/колегиницама на нивоу установа из којих долазе, али и са наставницима/цама из других школа, на нивоу општине и шире.

Национални координатор и организатор: Данијела Ђилас, савјетница у Служби за опште послове Завода за школство.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?