- Влада Црне Горе
Министарство просвјете, науке и иновација Озбиљни потенцијали стручног образовања: Наредних ...
Озбиљни потенцијали стручног образовања: Наредних дана конкурс за свршене основце који се одлуче за неко од шест дефицитарних занимања, слиједе и подстицаји за послодавце
Наредних дана биће расписан конкурс за додјелу стипендија за свршене основце који се при упису у средње школе одлуче за неко од сљедећих дефицитарних занимања: кувар (30 стипендија), конобар (10 стипендија), пекар (10 стипендија), електроинсталер (10 стипендија), инсталатер у грађевинарству (10 стипендија) и керамичар (10 стипендија). Конкурс представља само дио активности Министарства на промоцији средњег стручног образовања и његових потенцијала, који се актуелизују и текућом кампањом Стручно образовање, мој избор за будућност.
Поред промовисања потенцијала које стручно образовање нуди, Министарство се, измјенама и допунама образовних закона које су у току, одлучило и за јачање интересовања послодаваца за укључивање у дуално образовање. Ријеч је о виду средњег стручног образовања током кога се ученици паралелно обучавају у школама и раде тј. обучавају се код послодаваца.
Тако је измјенама Закона о стручном образовању предвиђено да током дуалног образовања Министарство просвјете обезбјеђује средства за накнаде ученицима првог и другог разреда, док су накнаде у трећем разреду обавеза послодавца. Износи тих накнада су: за први разред најмање 10% просјечне нето зараде, за други разред најмање 15%, а у трећем разреду најмање 20%.
Само уз квалитетно практично образовање и учење у реалном радном окружењу, могуће је да ученици развију позитиван однос према занимању, поузданост и рутину у обављану радних задатака, те да разумију како се теоријска знања примјењују у пракси.
Смањење броја ученика у одјељењима средњих стручних школа са 30 на 28, још једна је новина законских измјена које су у току. Циљ је индивидуализовани приступ и побољшање квалитета наставе. Такође, иста измјена односи се и на гимназије.
На крају, превиђен је нови концепт полагања стручног испита, као и матуре, и то на начин да се се од 2020/2021 неће полагати из четири, већ три дијела тј. три предмета, а надлежности Државне матурске комисије (стручне и гимназијске) биће проширене.
Наведене стипендије, али и законске измјене које су у току, имају за циљ унапређење стручног, али и гимназијског средњег образовања, и рјешавање до сада идентификованих отворених питања.