- Влада Црне Горе
Управа полиције - Сектор за финансијско-обавјештајне послове Јавно саопштење ФАТФ од 19.10.2017. године
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Јавно саопштење ФАТФ од 19.10.2017. године
Објављено: 01.11.2018. • 19:38 Аутор: УСПНФТ
Париз, Француска, 19. Октобар 2018. године - Радна група за финансијске мјере у борби против прања новца (Финанциал Ацтион Таск Форце - ФАТФ) је тијело одговорно за успостављање глобалних стандарда у области спречавања прања новца и финансирања тероризма (СПН/ФТ). У циљу заштите медународног финансијског система од ризика које са собом носе прање новца и финансирање тероризма, и подстицања што веће усклађености са стандардима за борбу против прања новца и финансирања тероризма, ФАТФ је идентификовао државе које имају стратешке недостатке и са њима ради на отклањању тих недостатака који представљају ризик по међународни финансијски систем.
Државе које подлијежу позиву који је ФАТФ-упутио својим чланицама и другим државама да примјењују противмјере у циљу заштите међународног финансијског система од континуираног и знатног ризка од прања новца и финансирања тероризма који проитичу из ДНРК
Демократска Народна Република Кореја (ДНРК)
ФАТФ и даље изражава забринутост због тога што ДНРК није отклонила значајне недостатке у свом систему спречавања прања новца и финансирања тероризма и због озбиљне пријетње коју ови недостаци представљају за интегритет међународног финансијског система. ФАТФ позива ДНРК да одмах и у значајној мјери отклони недостатке у свом систему СПН/ФТ. Поред тога, ФАТФ изражава нарочиту забринутост због пријетње коју представљају незаконите активности Демократске Народне Републике Кореје на плану ширења оружја за масовно уништење и његовог финансирања.
ФАТФ понавља свој позив упућен државама чланицама 25. фебруара 2011. године и позива све државе да упозоре своје финансијске институције да посвете посебну пажњу пословним односима и трансакцијама са ДНРК, укључујући привредне субјекте и финансијске институције из ДНРК, као и лица која наступају у њихово име. Поред појачаног опреза, ФАТФ још позива државе чланице и апелује на све државе на примјену дјелотворних противмјера и циљаних финансијских санкција у складу са релевантним резолуцијама Савјета безбиједности Уједињених нација ради заштите свог финансијског сектора од ризика од ПН/ ФТ и финансирања ширења оружја за масовно уништење који проистичу из ДНРК. Државе треба да предузму неопходне мјере за затварање постојећих пословних јединица, подружница и представништава банака из ДНРК на својим територијама и да прекину кореспондентске односе са банкама из ДНРК, тамо гдје се то захтијева на основу релевантних резолуција СБ УН.
Државе које подлијежу позиву који је ФАТФ-упутио својим чланицама и другим државама да примјењују мјере провјере идентитета и праћења пословања клијента (ЦДД мјере) пропорционално ризицима који проистичу из недостатака у вези са доље наведеном државом.
Иран
У јуну 2016. године ФАТФ је поздравио опредјелјеност Ирана на високом политичком нивоу да отклони стратешке недостатаке у свом систему за СПН/ФТ и одлуку Ирана да тражи техничку помоћ у спровођењу Акционог плана. У складу са исказаном политичком опредјелјеношћу и релевантним корацима које је Иран предузео у складу са Акционим планом, ФАТФ је одлучио да настави са обуставом примјене противмјера. ФАТФ ће наставити да прати напредак у примјени Акционог плана и размотриће даље кораке
У децембру 2017. године, Иран је успоставио систем пријаве преноса готовине преко државне границе. Од јуна 2018. године, Иран је усвојио измјене у односу на Закон против финансирања тероризма и Скупштина је усвојила допуне у односу на Закон о спречавању прања новца и нацрте закона како би ратификовала Палермо конвенцију и конвенције у вези са финансирањем тероризма. ФАТФ је примијетио напредак у односу на законодавство. Као и у случају било које друге државе, ФАТФ разматра само законске прописе који су ступили на снагу. Када преостали законодавни акти у потпуности ступе на снагу, ФАТФ ће извршити провјеру тих аката заједно са постојећим прописима како би утврдио да ли се мјере које су у оквиру тих аката односе на мјере из Акционог плана за Иран, у складу са стандардима ФАТФ-а.
Рок за реализацију Акционог плана за Иран је истекао у јануару 2018. године. У октобру 2018. године ФАТФ је запазио да да сљедеће активности и даље нису реализоване и да би Иран требало да у потпуности отклони преостале недостатке, укључујући: (1) криминализовање финансирања тероризма на одговарајући начин,укључујући уклањање изузетака за означене групе “које покушавају да окончају страну окупацију, колонијализам и расизам”; (2) идентификовање и замрзавање средстава терориста у складу са одговарајућим резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација; (3) осигуравање одговарајућег и законом прописаног система спровођења мјера провјере идентитета и праћења пословања клијента (ЦДД мјера); (4) осигуравање пуне независности финансијско обавјештајне службе и прописивање обавезе достављања извјештаја о најваљеним сумњивим трансакцијама; (5) приказати како надлежни органи идентификују и санкционишу нелиценциране пружаоце услуга трансфера новца/вриједности; (6) потписивање и примјену Палермо и конвенција које се односе на финансирање тероризма и појашњење могућности пружања међународне правне помоћи; (7) осигуравање да финансијске институције провјеравају да електронски трансфери садрже потпуне информације о налогодавцу и примаоцу; (8) утврђивање ширег обима казни за кривична дјелау вези са ПН; (9) обезбјеђивање одговарајућих закона и процедура како би се омогућила конфискација имовине одговарајуће вриједности.
ФАТФ је, на одржаним састанцима, одлучио да настави са суспензијом контра –мјера. Међутим ФАТФ изражава своје разочарање јер је већи дио мјера из Акционог плана остао неиспуњен и очекује да ће Иран хитно убрзано настави свој пут реформи како би осигурао да су све преостале тачке у Акционом плану реализоване и да се примјењују неопходне СПН/ФТ реформе. ФАТФ очекује ће до фебруара 2019. године у Ирану ступити на снагу неопходни законски прописи усклађени са ФАТФ стандардима, или ће ФАТФ предузети даље кораке како би се заштитили од ризика који произилазе услед недостатака у иранском систему за СПН/ФТ. Такође ФАТФ очекује од Ирана да ће наставити да напредује кроз усвајање прописа и других измјена.
Иран ће се наводити у оквиру ФАТФ јавног саопштења док Акциони план не буде реализован у потпуности. Све док Иран не примијени мјере неопходне за отклањање недостатака утврђених Акционим планому, ФАТФ ће и даље бити забринут због ризика од финансирања тероризма који проистиче из Ирана и пријетње коју он представља по међународни финансијски систем. ФАТФ обнавља свој позив државама чланицама и апелује на све државе да своје финансијске институције и даље савјетује да примењују појачане мјере провјере идентитета и праћења пословања клијента у вези са пословним односима и трансакцијама са физичким и правним лицима из Ирана, у складу са препоруком ФАТФ број 19.
хттп://www.фатф-гафи.орг/публицатионс/хигх-рисканднон-цооперативејурисдицтионс/доцументс/публиц-статемент-оцтобер-2018.хтмл
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?