Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

УНАПРЕЂЕНЕ УСКЛАЂЕНОСТИ СИСТЕМА СПН/ФТ НА ГЛОБАЛНОМ НИВОУ

Објављено: 02.04.2019. 18:14 Аутор: УСПНФТ
Париз, Француска, 22. фебруар 2019. године - Као дио континуиране провјере усклађености са стандардима у области СПН/ФТ, ФАТФ је идентификовао сљедеће државе са стратешким недостацима у области СПН/ФТ, у циљу чијег отклањања су израдиле акционе планове у сарадњи са ФАТФ. Иако је у свакој држави ситуација различита, свака држава се у писаној форми обавезала на високом политичком нивоу да ће радити на рјешавању препознатих недостатака. ФАТФ поздравља овакав вид обавезивања.
ФАТФ још увек није извршио процијену стања у великом броју држава. ФАТФ наставља да континуирано идентификује државе које представљају ризик за међународни финансијски систем.
ФАФТ и регионална тијела (ФСРБс) која функционишу по узору на ФАТФ наставити ће да раде са доље наведеним државама и да извјештавају о напретку који је остварен по питању уочених недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно примјењују акционе планове и то у предложеним временским оквирима. ФАТФ ће пажљиво надзирати примјену ових акционих планова и подстицати своје чланице да размотре информације наведене у даљем тексту.
Државе са стратешким недостацима
Бахами
Боцвана
Камбоџа
Етиопија
Гана
Пакистан
Србија
Шри Ланка
Сирија
Тринидад и Тобаго
Тунис
Јемен

Бахами
У октобру 2018. године, Бахами су на високом политичком нивоу обавезали да ће сарађивати са ФАТФ и ЦФАТФ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити све техничке недостатке. Бахами су предузели кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући доношење Закона о стварном власништву и објављивање Правилника за поступање за адвокате , нотаре и сектор некретнина. Бахами треба да наставе да раде на напримјени свог акционог плана како би се отклонили стратешки недостаци, укључујући: (1) развој и имплементацију свеобухватног система електронског управљања предметима у односу на међународну сарадњу; (2) приказивање надзор заснован на ризику у односу на не-банкарске финансијске институције; (3) осигуравање правовременог приступа одговарајућим, тачним и важећим основним информацијама и информацијама о стварном власништву; (4) унапређење квалитета резултата рада ФОС у циљу пружања помоћи органима за спровођење закона код спровођења истрага у односу на ПН/ФТ, посебно комплексних случајева ПН/ФТ и истрага у односу на кривично дјело самостално прање новца; (5) приказивање да надлежни органи спроводе истраге и гоњење за све врсте кривичног дјела прање новца, укључујући комплексне случајеве ПН/ФТ, као самостално кривично дјело и случајеве који обухватају стредства стечена од кривичног дјела почињеног у иностранству; (6) приказивање да се поступци одузимања имовине покрећу и завршавају у односу на случајеве гдје су обухваћене све врсте кривичног дјела прање новца ; и (7) отклањање недостатака у законодавном оквиру који се односе на финансирање тероризма, финансирање пролиферације и циљане финансијске санкције, као и доказ да се ови закони примјењују.

Боцвана
Од октобра 2018. године, Боцвана се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и ЕСААМЛГ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити све техничке недостатке. Боцвана је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући започињање поступка онлајн доставе извјештаја о сумњивим трансакцијама од стране једне врсте обвезника. Боцвана треба да настави са примјеном свог акционог плана како би испунила ове циљеве, укључујући: (1) процјену ризика у вези са правним лицима, правним аранжманима и непрофитним организацијама (НПО) и израда и примјену свеобухватне националне стратегије СПН/ФТ засноване на процјени ризика; (2) израду и примјену приручника за надзорне органе за СПН/ФТ засноване на процјени ризика; (3) унапређење анализа и просљеђивање финансијско обавјештајних података од стране ФОС-а, и унапређење употребе финансијско обавјештајних података од стране одговарајућих агенција за спровођење закона; (4) израду и примјену стратегије за борбу против финансирања тероризма, и осигуравање капацитета органа за спровођење закона у односу на истраге финансирања тероризма; (5) омогућавање примјене мјера у односу на циљане финансијске акције у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације, без одлагања; и (6) примјену приступа заснованог на процјени ризика код надзора непрофитних организација.
Камбоџа
У фебруару 2019. Године, камбоџа се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и АПГ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити све техничке недостатке. Камбоџа ће радити на примјени свог акционог плана како би испунила ове циљеве, укључујући: (1) обезбјеђивање широких правних основа за пружање међународне правне помоћи(МПП) и спровођење одговарајућих обука за органе за спровођење закона; (2) примјену надзора заснованог на процјени ризика код сектора некретнина и казина; (3) примјену надзора заснованог на ризику у односу на банке, укључујући и примјену правовремених, пропорционалних и одвраћајућих активности извршавања закона, гдје је то потребно; (4) допуњавање Закона о СПН/ФТ како би се отклонили преостали недостаци који се односе на техничку усклађеност; (5) спровођење секторске- специфичне сарадње са казинима, сектором некретнина и пружаоцима услуга преноса новца и вриједности; (6) повећање ресурса код њене ФОС; унапређење њене анализе извјештаја о сумњивим трансакцијама; и повећање броја прослијеђених информација органима за спровођење закона; (7) унапређење националне координације и сарадње ради унапређења истрака ПН; (8) демонстрирање повећања броја истрага и гоњења за ПН инцреасе; и омогућавање обуке за све органе за спровођење закона у односу на циљану конфискацију средстава стечених од криминала; (9) приказивање повећања замрзавања и одузимања одговарајуће вриједности средстава, имовинске користи и имовине стечене од криминала; (10) успостављање законодавног оквира који се односи на примјену санкција УН у вези са пролиферацијом и циљаним финансијским санкцијама, као и доказ да се ови закони примјењују и унапређење разумјевања код избјегавања примјене ових санкција.
Етиопија
Од фебруара 2017. године, када се Етиопија се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и ЕСААМЛГ на јачању своје дјелотворности и отклонити све техничке недостатке, Етиопија је предузела одрђене кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, уклучујући подизање свијести код финансијских институција и не- финансијских институција и професија, које су законом утврђене као обвезници-ДНФБПс (у даљем тексту: нефинансијски сектор) у односу утврђене обавезе примјене циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем пролиферације.
Гана

Од октобра 2018. године, Гана се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и ГИАБА на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити све техничке недостатке. Гана је предузела одређене кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући подизање свијести у вези са надзором заснованим на процјени ризика код финансијског сектора и израду образаца прикупљања и вођења статистике у вези са истрагама финансирања тероризма. Гана треба да настави да ради на примјени свог акционог плана како би испунила ове циљеве, укључујући: (1) израду и примјену свеобухватне националне политике СПН/ФТ засноване на ризицима утврђеним у Националној процјени ризика(у даљем тексту: НПР), укључујући мјере да се умање ризици од ПН/ФТ који су повезани са правним лицима; (2) унапређење надзора заснованог на процјени ризика кроз унапређење капацитета регулатора и подизање нивоа свијести приватног сектора; (3) омогућавање правовременог приступа одговарајућим, тачним и важећим основним информацијама и информацијама о стварном власништву; (4) омогућавање циљаних активности ФОС-а у складу са ризицима утврђеним у НПР, и одговарајућу додјелу средстава ФОС-у; (5) омогућавање одговарајуће и дјелотворне истраге и гоњења финансирања тероризма; и (6) примјену приступа заснованог на процјени ризика код надзора непрофитних организација.
Пакистан
Од јуна 2018. гоине, Пакистан се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и АПГ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити своје стратешке недостатке у борби против финансирања тероризма. Пакистан је предузео кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући стављање у рад интегрисане базе података која се односи на систем пријаве преноса готовине. Пакистан је ревидирао своју процјену ризика од финансирања тероризма, међутим она не показује одговарајуће разумијевањеризика од терористичких организаација Да’есх (ИСИЛ), Ал каида (АQ), Јамаат-уд Даwа (ЈуД), Фалах-е-Инсаниат Фоундатион (ФиФ), Ласхкар-е-Таиба (ЛеТ), Јаисх-е-Мохаммад (ЈеМ), Хаqqани Нетwорк (ХQН) и лица повезаних са талибанима. Пакистан треба да настави да ради на примјени свог акционог плана како би испунио ове циљеве, укључујући: (1) одговарајући приказ разумијевања ризика који представљају горе наведене терористичке групе и спровођење надзора на основу приступа заснованог на осјетљивости на ризик ; (2) приказ да се радње на отклањању недостатака и санкције примјењују у случајевима кршења мјера СПН/ФТ и да су ове радње утицале на усклађеност финансијских институција у односу на прописе СПН/ФТ; (3) доказ да надлежни државни органи сарађују и предузимају примјену законом прописаних активности на идентификацији и спровођењу активности против нелеглног пружања услуга преноса новца или вриједности (МВТС); (4) доказ да надлежни органи идентификују кеш курире и спроводе контроле нелегалног кретања новца и разумију ризике употребе кеш курира у сврхе финансирања тероризма; (5) унапређење међу-агенцијске координације укључујући и сарадњу између органа из покрајина и федералних органа у борби против ризика од финансирања тероризма; (6) приказ да органи за спровођење закона идентификују и спровде истрагу у односу на најшири обим активности финансирања тероризма и да су истраге финансирања тероризма и гоњења за ово дјело усмјерени на означена физичка лица и субјекте, и физичка лица и субјекте који поступају у име или према упутствима означених физичких лица и субјеката; (7) доказ да гоњења за финансирање тероризма као резултат имају дјелотворне, пропорционалне и одвраћајуће санкције и да се унапређују капацитети и подршка тужилаштву и судству; и (8) приказ дјелотворне примјене циљаних финансијских санкција (које се ослањају на свеобухватне законске обавезе) против свих терориста, означених у складу са Резолуцијама Уједињених нација број 1267 и 1373, и оних који у/за њихово име дјелују,укључујући спречавање подизања и преноса средстава- новца, идентификовање и замрзавање имовине ( покретне или непокретне) и забрану приступа средствима и финансијским услугама; (9) доказ да спровођење закона у односу на кршења циљаних финансијских санкција, укључујући администативне и кривичне санкције, и да покрајински и федерални органи сарађују на случајевима спровођења закона; (10) доказ да су објекти и услуге које посједује или контролише означено лице ускраћени за своје ресурсе и коришћење истих. Узимајући у обзир ограничени напредак у односу на мјере из акционог плана који је остварен у јанурау 2019. године, ФАТФ позива Пакистан да веома брзо испуни свој акциони план а посебно онај дио чији је рок за испуњење мај 2019. године.
Србија
Од фебруара 2018. године, Србија се на високом политичком нивоу обавезала да сарађује са ФАТФ и МОНЕYВАЛ како би ојачала дјелотворност њеног система СПН/ФТ и отклонила све техничке недостатке. ФАТФ је донио иницијалну одлуку да је Србија испунила свој акциони план и одобрава посјету на лицу мјеста како би се провјерило да је почела примјена реформи у систему СПН/ФТ у Србији и да је иста одржива и да је и даље на снази неопходна политичка посвећеност која ће омогућити одрживу примјену реформи у будућности. Прецизно, Србија спровела сљедеће кључне реформе: (1) ажурирање Националне процјене ризика ради унапређења бољег разумијевања кључних ризика; (2) подвргавање надзору адвоката, нотара и казина; примјена надзора СПН/ФТ заснованог на процјени ризика, и повећање људских ресурса надзорних органа у пропорционално са ризиком сектора; (3) примјену ЦДД мјера, мјера у односу на политички експонирана лица и електронске трансфере у складу са ФАТФстандардима; (4) успостављање дјелотворног механизма који омогућава правовремени приступ подацима о стварном власништву у односу на правна лица, и оквира да су овакви подаци одговарајући, тачни и ажурни;(5) омогућавање одговарајуће и дјелотворне истраге и гоњења трећих страна и прања новца као самосталног кривичног дјела;(6) осигуравање примјене мјера циљаних финансијских санкција, без одлагања, у вези са финансирањем тероризма, и предузимање пропорционалних мјера за не-профитне организације у складу са приступом заснованиим на ризику; и (5) приказ иницијалне примјене циљаних финансијских санкција, без одлагања, у односу на финансирање пролиферације.


Шри Ланка
Од новембра 2017. године, када се Шри Ланка на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и АПГ како би ојачала дјелотворност њеног система СПН/ФТ и на отклонила све техничке недостатке. ФАТФ је донио иницијалну одлуку да је Србија испунила свој акциони план и одобрава посјету на лицу мјеста како би се провјерило да је почела примјена реформи у систему СПН/ФТ у Србији и да је иста одржива и да је и даље на снази неопходна политичка посвећеност која ће омогућити одрживу примјену реформи у будућности. Прецизно, Србија спровела сљедеће кључне реформе: (1) доношење допуна Закона о пружању правне помоћи у кривичним стварима како би се осигурало да се међународна правна помоћ може пружити на основу реципроцитета; (2) објављивање Правилника за примјену ЦДД мјера за не-финнансијски сектор (ДНФБП), објављивалње неопходних смјерница и обезбјеђивање да се овај Правилник примјењује као дио активности надзорних органа; (3) унапређење надзора заснованог на ризику и приступа-сарадње са финансијским институцијама, високо ризичним дијеловима нефинансијског сектора, укључујући и примјену правовремених одвраћајућих активности прописаних законом и санкција, када је то примјењиво; (4) обезбјеђивање студије случајева и статистике како би се приказало да надлежни државни органи могу правовремено прикупити податке о стварним власницима правних лица; (5) објављивање ревидираног Правилника за трустове и потврда да се почело са његовом примјеном; и (6) успостављање система циљаних финансијских санкција како би се примјењивале одговарајуће Резолуције СБ УН у односу на Иран, потврда да се почело са примјеном Резолуције УН у вези са ДНР Корејом.
Сирија
Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала да сарађује са ФАТФ и МЕНАФАТФ на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, остварен је значајан напредак у унапређењу свог система СПН/ФТ. У јуну 2014.године, ФАТФ је утврдио да је Сирија у значајној мјери спровела свој акциони план на техничком нивоу, укључујући инкриминсање финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија завршила свој акциони план по договору са ФАТФ, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе посјету на лицу мјеста како би провјерио да ли је процес примјене потребних реформи и активности почео и да је одржив. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.
Тринидад у Тобаго
Од новембра 2017. године, Тринидад и Тобаго се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ и ЦФАТФ како би ојачао дјелотворност свог система СПН/ФТ и отклонио све техничке недостатке. Тринидад и Тобаго је предузео кораке у циљу унапређења свог система, укључујући ступање на снагу додатних реформи система кривичног правосуђа који ће убрзати разматрење случајева прања новца пред судовима. Тринидад и Тобаго треба да настави да ради на примјени свог акционог како би се отклонили утврђени недостаци, укључујући: (1) усвајање и примјену преосталих мјера за унапређење међународне сарадње; (2) рјешавање питања у вези са транспарентности стварног власништва; (3) довршавање законских напора да се унаприједи процесуирање оптужница за прање новца пред судовима; (4) примјену мјера надзора заснованог на процјени ризика у односу на не-профитне организације.
Тунис
Од новембра 2017. године, Тунис се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ и МЕНАФАТФ како би ојачао дјелотворност свог система СПН/ФТ и отклонио све техничке недостатке. Тунис је предузео кораке у циљу унапређења свог система, укључујући почетак примјене директног надзора високо ризилних дијелова нефинансијског сектора – ДНФБП и доношење одлука о успостављању Националоног регистра компанија и одлуке у вези са њеним системом примјене циљаних финансијских санкција у односу на финансирање пролиферације. ФАТФ још увијек није у потпуности преиспитао ово питање јер је исто реализовано недавно. Тунис треба да настави да ради на примјени свог акционог како би се отклонили утврђени недостаци, укључујући: (1) пуно укључивање нефинансијског сектора (ДНФБП), и нарочито адвоката, рачуновођа и нотара у свој сyстем СПН/ФТ ; (2) вођење свеобухватних и ажурних привредних регистара и осигурати да су дјелотворно прикупљени тачни и ажурни подаци доступни органима за спровођење закона; (3) приказати да је система циљаних финансијских санкција у односу на тероризам потпуно функционалан, а посебно од стране нефинансијског сектора и да се на одговарајући врши надзор одговарајућег сектора ; и (5) успостављање и примјена циљаних финансијских санкција у односу на финансирање пролиферације.

Јемен
Од фебруара 2010. године, Јемен се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ и МЕНАФАТФ на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ. Јемен је остварио напредак у унапређењу свог система СПН/ФТ. У јуну 2014.године, ФАТФ је утврдио да је Јемен суштински приступио спровођењу акционог плана на техничком нивоу, укључујући и: (1)адекватно инкриминсање прања новца и финансирања тероризма; (2)успостављање процедура за откривање и замрзавање имовине терориста; (3)унапређење обавеза провјере и утврђивања идентитета и праћења пословања клијента и пријављивања сумњивих транскција; (4) доношење смјерница; (5) развијање капацитета за праћење и надзор код органа који надзиру финансијски сектор и финансијско-обавјештајне службе; и (6)успостављање потпуно оперативне и дјелотворно функционалне финансијско обавјештајне службе. Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен испунио свој акциони план у договору са ФАТФ-ом, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе посјету на лицу мјеста како би провјерио да ли су тражене реформе и активности почеле и да су одрживе. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.
хттп://www.фатф-гафи.орг/публицатионс/хигх-риск-анд-отхер-мониторед-јурисдицтионс/доцументс/фатф-цомплианце-фебруарy-2019.хтмл
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?