- Влада Црне Горе
Управа полиције - Сектор за финансијско-обавјештајне послове УНАПРЕЂЕНЕ УСКЛАЂЕНОСТИ СИСТЕМА СПН/ФТ НА ГЛОБАЛНО...
УНАПРЕЂЕНЕ УСКЛАЂЕНОСТИ СИСТЕМА СПН/ФТ НА ГЛОБАЛНОМ НИВОУ
Орландо, САД, 21. јун 2019. године - Као дио континуиране провјере усклађености са стандардима у области СПН/ФТ, ФАТФ је идентификовао сљедеће државе са стратешким недостацима у области СПН/ФТ, у циљу чијег отклањања су израдиле акционе планове у сарадњи са ФАТФ. Иако је у свакој држави ситуација различита, свака држава се у писаној форми обавезала на високом политичком нивоу да ће радити на рјешавању препознатих недостатака. ФАТФ поздравља овакав вид обавезивања.
ФАТФ још увек није извршио процијену стања у великом броју држава. ФАТФ наставља да континуирано идентификује државе које представљају ризик за међународни финансијски систем.
ФАФТ и регионална тијела (ФСРБс) која функционишу по узору на ФАТФ наставити ће да раде са доље наведеним државама и да извјештавају о напретку који је остварен по питању уочених недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно примјењују акционе планове и то у предложеним временским оквирима. ФАТФ ће пажљиво надзирати примјену ових акционих планова и подстицати своје чланице да размотре информације наведене у даљем тексту.
Државе са стратешким недостацима
Бахами
Боцвана
Камбоџа
Етиопија
Гана
Пакистан
Панама
Шри Ланка
Сирија
Тринидад и Тобаго
Тунис
Јемен
Бахами
Државе које висе не подлијежу надзору
Србија
У октобру 2018. године, Бахами су на високом политичком нивоу обавезали да ће сарађивати са ФАТФ и ЦФАТФ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити све техничке недостатке. Бахами су предузели кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући почетак иницијалне примјене недавно усвојеног Закона о стварном власништву и ступање на снагу анти-терористичких прописа. Бахами треба да наставе да раде на напримјени свог акционог плана како би се отклонили стратешки недостаци, укључујући: (1) развој и имплементацију свеобухватног система електронског управљања предметима у односу на међународну сарадњу; (2) приказивање надзора заснованог на ризику у односу на не-банкарске финансијске институције; (3) завршавање поступка осигуравања правовременог приступа одговарајућим, тачним и важећим основним информацијама и информацијама о стварном власништву; (4) унапређење квалитета резултата рада ФОС у циљу пружања помоћи органима за спровођење закона код спровођења истрага у односу на ПН/ФТ, посебно комплексних случајева ПН/ФТ и истрага у односу на кривично дјело самостално прање новца; (5) приказивање да надлежни органи спроводе истраге и гоњење за све врсте кривичног дјела прање новца, укључујући комплексне случајеве ПН/ФТ, као самостално кривично дјело и случајеве који обухватају стредства стечена од кривичног дјела почињеног у иностранству; (6) повећање идентификације, праћења и замрзавабја или ограничавања располагањем средствима и приказивање случајева повезаних са кривичним дјелима у иностранству и случајевима прања новца као самосталног кривичног дјела; и (7) отклањање недостатака у законодавном оквиру који се односе на финансирање тероризма, финансирање пролиферације и циљане финансијске санкције, као и доказ да се ови закони примјењују.
Боцвана
Од октобра 2018. године, Боцвана се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и ЕСААМЛГ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити све техничке недостатке. Боцвана је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући допуне њеног правног оквира који криминализује прање новца и допунила обавезу вођен ја евиденције и достављања извјештаја о сумњивим трансакцијама . Боцвана треба да настави са примјеном свог акционог плана како би испунила ове циљеве, укључујући: (1) процјену ризика у вези са правним лицима, правним аранжманима и непрофитним организацијама (НПО) и израда и примјену свеобухватне националне стратегије СПН/ФТ засноване на процјени ризика; (2) израду и примјену приручника за надзорне органе за СПН/ФТ засноване на процјени ризика; (3) унапређење анализа и просљеђивање финансијско обавјештајних података од стране ФОС-а, и унапређење употребе финансијско обавјештајних података од стране одговарајућих агенција за спровођење закона; (4) израду и примјену стратегије за борбу против финансирања тероризма, и осигуравање капацитета органа за спровођење закона у односу на истраге финансирања тероризма; (5) омогућавање примјене мјера у односу на циљане финансијске акције у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације, без одлагања; и (6) примјену приступа заснованог на процјени ризика код надзора непрофитних организација.
Камбоџа
У фебруару 2019. године, Камбоџа се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и АПГ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити све техничке недостатке. Камбоџа је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ и отклањању техничких недостатака укључујући повећање аналитичких ресурса своје ФОС. Камбоџа треба да настави да ради на примјени свог акционог плана како отклонила своје стратешке недостатке, укључујући: (1) обезбјеђивање широких правних основа за пружање међународне правне помоћи(МПП) и спровођење одговарајућих обука за органе за спровођење закона; (2) примјену надзора заснованог на процјени ризика код сектора некретнина и казина; (3) примјену надзора заснованог на ризику у односу на банке, укључујући и примјену правовремених, пропорционалних и одвраћајућих активности примјене закона, гдје је то потребно; (4) допуњавање Закона о СПН/ФТ како би се отклонили преостали недостаци који се односе на техничку усклађеност; (5) спровођење секторске- специфичне сарадње са казинима, сектором некретнина и пружаоцима услуга преноса новца и вриједности; (6) повећање ресурса код њене ФОС; унапређење њене анализе извјештаја о сумњивим трансакцијама; и повећање броја прослијеђених информација органима за спровођење закона; (7) унапређење националне координације и сарадње ради унапређења истрака ПН; (8) демонстрирање повећања броја истрага и гоњења за ПН инцреасе; и омогућавање обуке за све органе за спровођење закона у односу на циљану конфискацију средстава стечених од криминала; (9) приказивање повећања замрзавања и одузимања одговарајуће вриједности средстава, имовинске користи и имовине стечене од криминала; (10) успостављање законодавног оквира који се односи на примјену санкција УН у вези са пролиферацијом и циљаним финансијским санкцијама, као и доказ да се ови закони примјењују и унапређење разумјевања код избјегавања примјене ових санкција.
Етиопија
Од фебруара 2017. године, када се Етиопија се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и ЕСААМЛГ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити све техничке недостатке. ФАТФ је донијела почетну одлуку да је Етијопија знатно испунила свој акциони план и да гаранције дате током посјете на лицу мјеста потврђују да је примјена реформи у систему СПН/ФТ у Етиопији почела и да је одржива и да је неопходна политичка воља и даље на снази како би се одржала примјена у будућности. Нарочито је Етиопија извршила сљедеће кључне реформе: (1) примјену резултата своје националне процјене ризика; (2) интеграцију не- финансијских институција и професија, које су законом утврђене као обвезници-ДНФБПс (у даљем тексту: нефинансијски сектор) у свој систем СПН/ФТ; (3) одузимање средстава и имовине стечених од криминала; (4) примјену циљаних финансијских санкција и пропорционално регулисање непрофитних организација у складу са приступом заснованим на ризику; и (5) успостављање и примјену циљаних финансијских санкција у односу на оружије за масовно уништење WМД.
Гана
Од октобра 2018. године, Гана се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и ГИАБА на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити све техничке недостатке. Гана је предузела одређене кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући унапређење националне политике СПН/ФТ и акционог плана заснованог на ризицима утврђеним у Националној процјени ризика(у даљем тексту: НПР), и спровођење процјене ризика код сектора непрофитних организација. Гана треба да настави да ради на примјени свог акционог плана како би испунила ове циљеве, укључујући: (1) израду и примјену свеобухватне националне политике СПН/ФТ засноване на ризицима утврђеним у НПР, укључујући мјере да се умање ризици од ПН/ФТ који су повезани са правним лицима; (2) унапређење надзора заснованог на процјени ризика кроз унапређење капацитета регулатора и подизање нивоа свијести приватног сектора; (3) омогућавање правовременог приступа одговарајућим, тачним и важећим основним информацијама и информацијама о стварном власништву; (4) омогућавање циљаних активности ФОС-а у складу са ризицима утврђеним у НПР, и одговарајућу додјелу средстава ФОС-у; (5) омогућавање одговарајуће и дјелотворне истраге и гоњења финансирања тероризма; и (6) примјену приступа заснованог на процјени ризика код надзора непрофитних организација.
Пакистан
Од јуна 2018. године, Пакистан се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ и АПГ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити своје стратешке недостатке у борби против финансирања тероризма. Пакистан је предузео кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући недавно унапређење прилога за процјену ризика од финансирања тероризм, међутин није показао одговарајуће разумијевање пакистанског транснационалног ризика за финансирање тероризма. Пакистан треба да настави да ради на примјени свог акционог плана како отклонио стратешке недостатке, укључујући: (1) одговарајући приказ разумијевања ризика који представљају терористичке групе и спровођење надзора на основу приступа заснованог на осјетљивости на ризик ; (2) приказ да се радње на отклањању недостатака и санкције примјењују у случајевима кршења мјера СПН/ФТ и да су ове радње утицале на усклађеност финансијских институција у односу на прописе СПН/ФТ; (3) доказ да надлежни државни органи сарађују и предузимају примјену законом прописаних активности на идентификацији и спровођењу активности против нелеглног пружања услуга преноса новца или вриједности (МВТС); (4) доказ да надлежни органи идентификују кеш курире и спроводе контроле нелегалног кретања новца и разумију ризике употребе кеш курира у сврхе финансирања тероризма; (5) унапређење међу-агенцијске координације укључујући и сарадњу између органа из покрајина и федералних органа у борби против ризика од финансирања тероризма; (6) приказ да органи за спровођење закона идентификују и спровде истрагу у односу на најшири обим активности финансирања тероризма и да су истраге финансирања тероризма и гоњења за ово дјело усмјерени на означена физичка лица и субјекте, и физичка лица и субјекте који поступају у име или према упутствима означених физичких лица и субјеката; (7) доказ да гоњења за финансирање тероризма као резултат имају дјелотворне, пропорционалне и одвраћајуће санкције и да се унапређују капацитети и подршка тужилаштву и судству; и (8) приказ дјелотворне примјене циљаних финансијских санкција (које се ослањају на свеобухватне законске обавезе) против свих терориста, означених у складу са Резолуцијама Уједињених нација број 1267 и 1373, и оних који у/за њихово име дјелују,укључујући спречавање подизања и преноса средстава- новца, идентификовање и замрзавање имовине ( покретне или непокретне) и забрану приступа средствима и финансијским услугама; (9) доказ да спровођење закона у односу на кршења циљаних финансијских санкција, укључујући администативне и кривичне санкције, и да покрајински и федерални органи сарађују на случајевима спровођења закона; (10) доказ да су објекти и услуге које посједује или контролише означено лице ускраћени за своје ресурсе и коришћење истих. ФАТФ изражава забринутост јер не само да Пакистан не испуњава мјере из акционог плана до јануарских рокова већ није ни испунио мјере из акционог плана до маја 2019. године. ФАТФ позива Пакистан да веома брзо испуни свој акциони план до октобра 2019. године када је рок за испуњење задњег сета мјера из акционог плана. У супротном, ФАТФ ће до тада одлучити о наредним корацима у односу на недовољно остварени напредак.
Панама
У јуну 2019. године, Панама се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и ГАФИЛАТ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од завршетка извјештаја о узајамној евалуацији (у даљем тексту МЕР) 2017. године,Панама је остварила напредак у односу на бројне препоручене активности из МЕРа како би унаприједила техничку усклађеност и дјелотворност, укључујући ступање на снагу Закона број 70 који уводи пореска кривична дјела и означава их као предикатна кривична дјела за прање новца, повећање обавезе за резидентне агенте и отклањање недоататака у односу навременски рок за достављање извјештаја о сумњивим трансакцијама. Панама ће радити на примјени свог акционог план, и то кроз: (1) унапређење разумијевања својих националних и секторских ризика од ПН/ФТ и укључивање информација о утврђеним ризицима у националне политике како би се спријечио идентификовани ризики; (2) проактивно предузимање радњи на идентификовању не-лиценцираних пружалаца преноса новца, примјењујући приступ заснован на ризику код надзора нефинансијског сектора ДНФБП и осигуравање дјелотворних, пропорционалних и одвраћајућих казни за поновно кршење прописа из ибласти СПН/ФТ; (3); осигуравање одговарајуће провјере и ажурирања података о стварном власништву од стране обвезника, успостављање дјелотворног механизма надзора активности оф-шор субјеката, процијењујући постојеће ризике од злоупотребе правних лица и аранжмана како би се дефинисале и примијениле специфичне мјере ради спречавања злоупотребе именованих акционара и директора, и осигурао правовремени приступ одговарајућим и тачним подацима о стварним власницима; и (4) осигуравање дјелотворне употребе резултата рада ФОС за истраге ПН, показивање способности да се истражи и гони за кривично дјело прање новца које обухвата пореска кривична дјела у иностранству и да се обезбиједи конструктивна и правовремена сарадња у оваквим случајевима, и наставак фокусирања на истраге за ПН у односу на високо ризичне области утврђене у НПР и МЕР-у.
Шри Ланка
Од новембра 2017. године, када се Шри Ланка на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ и АПГ како би ојачала дјелотворност њеног система СПН/ФТ и на отклонила све техничке недостатке. У фебруару 2019. године ФАТФ је донио иницијалну одлуку да је Шри Ланка испунила свој акциони план и одобрава посјету на лицу мјеста. Нарочито, Шри Ланка је спровела сљедеће кључне реформе: (1) доношење допуна Закона о пружању правне помоћи у кривичним стварима како би се осигурало да се међународна правна помоћ може пружити на основу реципроцитета; (2) објављивање Правилника за примјену ЦДД мјера за не-финнансијски сектор (ДНФБП), објављивалње неопходних смјерница и обезбјеђивање да се овај Правилник примјењује као дио активности надзорних органа; (3) унапређење надзора заснованог на ризику и приступа-сарадње са финансијским институцијама, високо ризичним дијеловима нефинансијског сектора, укључујући и примјену правовремених одвраћајућих активности прописаних законом и санкција, када је то примјењиво; (4) обезбјеђивање студије случајева и статистике како би се приказало да надлежни државни органи могу правовремено прикупити податке о стварним власницима правних лица; (5) објављивање ревидираног Правилника за трустове и потврда да се почело са његовом примјеном; и (6) успостављање система циљаних финансијских санкција како би се примјењивале одговарајуће Резолуције СБ УН у односу на Иран, потврда да се почело са примјеном Резолуције УН у вези са ДНР Корејом. Међутим, због терористичког напада 21. априла 2019. године, ФАТФ није била у могућности да спроведе посјету на лицу мјеста како би се потврдило да ли је процес примјене тражених реформи почео и да је одржив. ФАТФ ће обавити посјету на лицу мјеста прије пленарног засиједања у октобру 2019. године.
Сирија
Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала да сарађује са ФАТФ и МЕНАФАТФ на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, остварен је значајан напредак у унапређењу свог система СПН/ФТ. У јуну 2014.године, ФАТФ је утврдио да је Сирија у значајној мјери спровела свој акциони план на техничком нивоу, укључујући инкриминсање финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија завршила свој акциони план по договору са ФАТФ, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе посјету на лицу мјеста како би провјерио да ли је процес примјене потребних реформи и активности почео и да је одржив. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.
Тринидад у Тобаго
Од новембра 2017. године, Тринидад и Тобаго се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ и ЦФАТФ како би ојачао дјелотворност свог система СПН/ФТ и отклонио све техничке недостатке. Тринидад и Тобаго је предузео кораке у циљу унапређења свог система, укључујући ступање на снагу усвајање закона о надзору над непрофитним организацијама и грађанском повраћају имовине. Тринидад и Тобаго треба да настави да ради на примјени свог акционог како би се отклонили утврђени недостаци, укључујући примјену: (1) преосталих мјера за унапређење међународне сарадње; (2) рјешавање питања у вези са транспарентности стварног власништва; (3) примјену мјера надзора заснованог на процјени ризика у односу на не-профитне организације.
Тунис
Од новембра 2017. године, Тунис се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ и МЕНАФАТФ како би ојачао дјелотворност свог система СПН/ФТ и отклонио све техничке недостатке. ФАТФ је донио иницијалну одлуку да је Тунис значајно испунио свој акциони план и одобрава посјету на лицу мјеста како би се провјерило да је примјена реформи у систему СПН/ФТ почела и да је одржива, и да неопходна политичка посвећеност остаје на снази како би била одржива примјена у будућности.
Нарочито, Тунис је предузео сљедеће кључне реформе, укључујући: (1) примјену надзора заснованог на процјени ризика код финансијског сектора и пуно укључивање нефинансијског сектора (ДНФБП у свој систем СПН/ФТ; (2) вођење свеобухватних и ажурних привредних регистара и јачање система казни за кршење обавезе транспарентности; (3) унаприједити ефикасност обраде извјештаја о сумњивим трансакцијама кроз додјелу неопходних ресурса финансијско обавјештајној служби,4) успостављање система циљаних финансијских санкција у односу на тероризам посебно надзор сектора удружења ; и (5) успостављање и примјена циљаних финансијских санкција у односу на финансирање пролиферације.
Јемен
Од фебруара 2010. године, Јемен се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ и МЕНАФАТФ на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ. Јемен је остварио напредак у унапређењу свог система СПН/ФТ. У јуну 2014.године, ФАТФ је утврдио да је Јемен суштински приступио спровођењу акционог плана на техничком нивоу, укључујући и: (1)адекватно инкриминсање прања новца и финансирања тероризма; (2)успостављање процедура за откривање и замрзавање имовине терориста; (3)унапређење обавеза провјере и утврђивања идентитета и праћења пословања клијента и пријављивања сумњивих транскција; (4) доношење смјерница; (5) развијање капацитета за праћење и надзор код органа који надзиру финансијски сектор и финансијско-обавјештајне службе; и (6)успостављање потпуно оперативне и дјелотворно функционалне финансијско обавјештајне службе. Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен испунио свој акциони план у договору са ФАТФ-ом, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе посјету на лицу мјеста како би провјерио да ли су тражене реформе и активности почеле и да су одрживе. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.
Државе које висе не подлијежу ФАТФ процесу континуираног унапређењу система усклађености СПН/ФТ система на глобалном нивоу
Србија
ФАТФ поздравља значајан напредак Србије у односу на унапређење њеног система СПН/ФТ и напомиње да је Србија унаприједила дјелотворност свог система СПН/ФТ, и отклонила одговарајуће техничке недостатке како би испунила обавезе из акционог плана које се односе на стратешке недостатке идентификоване од стране ФАТФа у фебруару 2018. године. У складу са тим, Србија висе не подлијеже поступку ФАТФ надзора у оквиру процеса континуираног унапређењу система усклађености СПН/ФТ система на глобалном нивоу. Србија ће наставити да сарађује са МОНЕYВАЛ-ом како би додатно унаприједила свој систем СПН/ФТ.
хттп://www.фатф-гафи.орг/публицатионс/хигх-риск-анд-отхер-мониторед-јурисдицтионс/доцументс/фатф-цомплианце-јуне-2019.хтмл