- Влада Црне Горе
Управа полиције - Сектор за финансијско-обавјештајне послове ФАТФ саопштење - Државе под појачаним надзором – о...
ФАТФ саопштење - Државе под појачаним надзором – октобар 2021. године
Државе које су под појачаним надзором активно раде са ФАТФ-ом на уклањању
стратешких недостатака у својим системима за борбу против прања новца,
финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Када ФАТФ стави државу под
појачани надзор, то значи да се та држава обавезала да ће брзо да уклони
утврђене стратешке недостатке у оквиру договореног временског периода и иста
подлијеже појачаном надзору. Ова листа се често назива ‘сива листа’.
ФАТФ и регионална тијела која функционишу по узору на ФАТФ (ФАТФ-стyле регионал
бодиес - ФСРБс) настављају да раде са доље наведеним државама док државе
извјештавају о напретку који је остварен по питању уклањања утврђених
стратешких недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно спроводе своје
договорене акционе планове и то у договореним временским оквирима. ФАТФ
поздравља њихову посвећеност и помно ће пратити њихов напредак. ФАТФ не
позива на примјену продубљене провјере и праћења пословања клијента у вези
са овим државама, али подстиче своје чланице да приликом својих анализа ризика
узму у обзир информације наведене у даљем тексту.
ФАТФ ће наставити континуирано да идентификује додатне земље које имају
стратешке недостатке у својим системима за борбу против прања новца,
финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Један број држава још
увијек није разматран од стране ФАТФ-а и ФСРБ-а, али ће временом и оне бити
разматране.
Од почетка пандемије ЦОВИД-19, ФАТФ је пружио одређену флексибилност државама да
се не суочавају са непосредним роковима да пријаве напредак на добровољној
основи. ФАТФ је од јуна 2021. године размотрио напредак сљедец́их земаља: Албанија,
Барбадос, Боцвана, Камбоџа, Кајманска острва, Јамајка, Малта, Маурицијус,
Мароко, Мјанмар, Никарагва, Пакистан, Панама, Филипини, Сенегал, Уганда и
Зимбабве. За сљедеће земље у наставку су дате ажуриране изјаве. Буркина Фасо,
Хаити и Јужни Судан су добиле прилику и одлучиле да одложе извјештавање; стога
су саопштења објављена у фебруару и јуну 2021. године за ове државе наведене
ниже у тексту, али оне не морају нужно одражавати најновији статус система
СПН/ФТ у тим земљама. Након извршеног прегледа, ФАТФ је такође идентификовао Јордан,
Мали и Турску.
ФАТФ поздравља напредак који су ове земље постигле у борби против прања
новца и финансирања тероризма, упркос изазовима које поставља КОВИД-19.
Државе са стратешким недостацима |
Државе које више не подлијежу надзору |
Албанија Барбадос Буркина Фасо Камбоџа Кајманска острва Хаити Јамајка Јордан Мали Малта Мароко Мјанмар Никарагва Пакистан Панама Филипини Сенегал Јужни Судан Сирија Турска Уганда Јемен Зимбабве |
Боцвана Маурицијус |
Албанија
Од фебруара 2020. године, када се Албанија на високом политичком нивоу
обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МОНЕYВАЛ-ом на јачању дјелотворности
свог система СПН/ФТ, Албанија је предузела кораке ка побољшању система
СПН/ФТ, укључујући завршетак дугорочног пројекта за смањење неформалне
економије и употребу готовине кроз успостављање електронског фактурисања за
трансакције између правних лица и Владе,
правних лица и правних лица и између правних лица и пословних клијената. Албанија
треба да настави да ради на спровођењу свог Акционог плана како би отклонила
своје стратешке недостатке, укључујући: (1) завршетак регистрацију власништва
над свим некретнинама; (2) успостављање дјелотворнијих механизама за
откривање и спречавање криминалаца да посједују или контролишу нефинансијске
институције и професије које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс),
укључујуц́и доношење закона о лиценцирању и регулисање послова посредника у
промету некретнимама; (3) обезбјеђивање благовременог приступа тачним и
ажурираним основним подацима и подацима о стварном власништву компанија, као и
одговарајуће казне за непоштовање и давање лажних информација; (4) повећање броја гоњења за ПН, посебно у
случајевима која укључују предикатна кривична дјела почињена у иностранству;
и (5) демонстрирање континуиране примјене заплијене имовине и обезбеђивање правоснажног
одузимања имовине стечене кривичним дјелом, посебно имовине повезане са
независним и професионалним перачима новца, као и индиректне зараде и еквивалентне
вриједности.
Барбадос
Од фебруара 2020. године, када се Барбадос на високом политичком нивоу обавезао
да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система
СПН/ФТ, Барбадос је преузео кораке на јачању свог система, укључујући
примјену надзора заснованог на ризику и санкцијама према финансијским
институцијама и трустовима и пружаоцима услуга компанија. Барбадос треба да
настави да ради на спровођењу свог Акционог плана, укључујући: (1) презентовање
примјене надзора заснованог на процјени ризика за нефинансијске институције и
професије које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс); (2) предузимање
одговарајућих мјера у циљу спречавања злоупотребе правних лица и аранжмана у
криминалне сврхе, и обезбјеђивање благовременог приступа тачним и ажурираним
основним подацима и информацијама о стварном власништву; (3) повећање
капацитета ФОС у циљу побољшања квалитета њених финансијских информација у
циљу пружања помоћи органима за спровођење закона код спровођења истрага ПН
и ФТ; (4) приказивање да су истраге и гоњење које се односе на прање новца
у складу са профилом ризика државе, када је то потребно, и смањење
заостајања у завршавању предмета; (5) даље спровођење одузимања имовине
повезане са ПН, укључујући тражење помоћи од страних партнерских служби.
Буркина Фасо (Саопштење од фебруара 2021.
године)
У фебруару 2021. године Буркина Фасо се на политичком нивоу обавезала да ц́е
сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од
завршетка Извјештаја о напретку након евалуације (МЕР) 2019. године, Буркина
Фасо је постигла напредак у низу активности препоручених у МЕР-у за побољшање
техничке усклађености и ефикасности, укључујуц́и и усвајање националне
стратегије за СПН/ФТ у децембру 2020. године. Буркина Фасо ц́е радити на
спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) усвајање и спровођење
пратец́их механизама за прац́ење активности у националној стратегији; (2) тражење
међународне правне помоћи и других облика међународне сарадње у складу са
својим профилом ризика; (3) јачање капацитета свих надзорних органа за СПН/ФТ
и спровођење надзора заснованог на процјени ризика над финансијским
институцијама (ФИ) и нефинансијским институцијама и професијама које су законом
утврђене као обвезници(ДНФБПс); (4) одржавање свеобухватних и ажурираних
основних и података о стварном власништву и јачање система санкција за кршење
обавеза транспарентности; (5) повец́ање разноврсности извјештаја о СТР; (6)
повец́ање људских ресурса ФОС-а кроз додатно запошљавање, обуке и буџет;
(7) спровођење обука за полицију, тужиоце и друге релевантне органе; (8)
показивање да власти теже конфискацији као политичком циљу; (9) јачање
капацитета и подршке полицијским и тужилачким органима укљученим у борбу
против ФТ, у складу са националном стратегијом ФТ; и (10) примјена дјелотворног
режима циљаних финансијских санкција који се односи на финансирање тероризма
и финансирање пролиферације, као и прац́ење и надзор непрофитних организација
који су засновани на ризику.
Камбоџа
Од фебруара 2019. године, Камбоџа се на високом политичком нивоу обавезала да
ће сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ
и отклонити све техничке недостатке. Камбоџа је преузела одређене кораке ка
побољшању система СПН/ФТ, укључујући санкције које се примјењују на финансијске
институције у односу на СПН/ФТ. Међутим,
Камбоџа би требало да предузме хитне кораке како би у потпуности испунила
преостале мјере у свом акционом плану, јер су сви рокови вец́ истекли. Камбоџа
треба да настави да ради на примјени свог акционог плана како би отклонила
своје стратешке недостатке, укључујући: (1) унапређење просљеђивања
финансијско обавјештајних података органима за спровођење закона у вези са
високо ризичним кривичним дјелима; (2) приказивање повећања броја истрага и
гоњења за ПН у складу са процјењеним ризиком; (3) приказивање повећања
замрзавања и одузимања средстава
стечених криминалном дјелатношћу, средстава и имовине одговарајуће вриједности;
(4) приказивање да се примјена циљаних финансијских санкција повезаних са финансирањем пролиферације
реализује кроз обезбјеђење обуке како
би се унаприједиле вјештине надлежних органа који примјењују циљане
финансијске санкције у вези са финансирањем пролиферације и унапређење
разумијевања у односу на избјегавање примјене ових санкција.
ФАТФ изражава забринутост што Камбоџа није успјела да заврши свој акциони план, који је истекао у јануару 2021. године. ФАТФ снажно подстиче Камбоџу да заврши свој акциони план до фебруара 2022. У супротном, ФАТФ ће одлучити о сљедећем кораку у том тренутку због недовољног напретка .
Кајманска острва
У фебруар 2021. године, Кајманска острва су се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању ефикасности свог режима СПН/ФТ. Кајманска острва треба да наставе да раде на примјени свог акционог плана како би уклонили своје стратешке недостатке, укључујући: (1) изрицање одговарајућих и дјелотворних казни у случајевима када релевантне стране (укључујуц́и правна лица) не достављају тачне, адекватне и ажуриране информације о стварном власништву; и (2) презентовање да они процесуирају све случајеве прања новца у складу са профилом ризика у тој земљи и да такво гоњење резултира примјеном одврац́ајуц́их, дјелотворних и пропорционалних санкција.
Хаити (Саопштење из јуна 2021. године)
У јуну 2021. године, Хаити су се на високом политичком нивоу обавезали да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Хаити ц́е радити на спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) унапређење процеса процјене ризика од ПН/ФТ и просљеђивање њених резултата; (2) олакшавање размјене информација са релевантним иностраним пертнерима; (3) решавање техничких недостатака у свом законодавном и регулаторном оквиру који спречавају спровођење превентивних мјера за спречавање прања новца и финансирања тероризма и спровођење надзора СПН/ФТ заснованог на процјени ризика за све финансијске институције и нефинансијске институције и професије које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс) за које се сматра да представљају вец́и ризик од ПН/ФТ; (4) осигуравање да се чувају основне и корисне информације о стварном власништву и да је омогућен благовремен приступ тим информацијама; (5) обезбеђивање боље употребе финансијско обавјештајних података и других релевантних информација од стране надлежних органа за борбу против ПН и ФТ; (6) отклањање техничких недостатака у односу на дефиницију кривичног дјела ПН и презентовање да органи идентификују, истражују и процесуирају случајеве ПН на начин који је у складу са профилом ризика Хаитија; (7) презентовање повец́ања броја идентификације, праћења и повраћаја имовине стечене криминалном дјелатношћу; (8) отклањање техничких недостатака у дефиницији кривичног дјелг ФТ и режиму циљаних финансијских санкција; (9) спровођење одговарајуц́ег прац́ења НВО подложних злоупотреби у сврхе ФТ без ометања или обесхрабривања легитимних активности НВО.
Јамајка
Од фебруара 2020. године, када се Јамајка на високом политичком нивоу обавезала
да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система
СПН/ФТ, Јамајка је предузела кораке ка јачању свог система СПН/ФТ,
укључујуц́и свеобухватније разумијевање ризика од ПН/ФТ. Јамајка би требало
да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонила своје
стратешке недостатке, укључујући: (1) укључивање свих финансијских
институција (ФИ) и нефинансијских
институција и професија које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) у систем
СПН/ФТ и обезбјеђивање адекватног надзора заснованог на процјени ризика у свим
секторима; (2) предузимање одговарајућих мјера у циљу спречавања злоупотребе
правних лица и аранжмана у криминалне сврхе, и обезбјеђивање благовременог
приступа тачним и ажурираним основним подацима и информацијама о стварном
валсништву; (3) предузимање одговарајућих мјера како би се повећала употреба
финансијских информација и како би се повећао број истрага и гоњења за ПН, у
складу са профилом ризика државе; и (4) имплементирање приступа заснованог на
ризику за надзор НВО сектора како би се спријечила злоупотреба у сврхе ФТ.
Јордан
У октобру 2021. године, Јордан се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја о узајамној евалуацији (МЕР) у новембру 2019. године, Јордан је напредовао у низу активности препоручених у МЕР-у за побољшање свог система, укључујући финализовање њихове националне процјене ризика (НПР). Јордан ће радити на спровођењу свог акционог плана, тако што ће: (1) довршити и прослиједити процјену ризика од ПН/ТФ за НПО, правна лица и виртуелну имовину; (2) побољшати надзор заснован на процјени ризика и примјени дјелотворих, сразмјерних и одвраћајућих санкција за неусаглашености; (3) спроводити програм оспособљавања и подизања свијести код нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) о њиховим обвезама у борби против ПН/ФТ, нарочито у погледу достављања Извјештаја о сумњивим трансакцијама; (4) одржавати свеобухватне и ажуриране основне податке и податаке о стварном власништву о правним лицима и правним аранжманима; (5) спроводити истраге и кривично гоњење за кривично дјело прања новца, укључујући паралелне финансијске истраге, за предикатна кривична дјела у складу са ризиком идентификованим у НПР; (6) стварати законске обавезе за одузимање средстава која су коришћена или која намјеравају да буду коришћена у кривичним дјелима ПН; (7) развити и имплементирати правни и институционални оквир за циљане финансијске санкције; и (8) развити и импементирати приступ заснован на ризику за надзор сектора невладиних организација у циљу спречавања злоупотребе у сврхе ТФ-а.
Мали
У октобру 2021. године, Мали се на високом политичком нивоу обвезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од усвајања свог Извјештаја о узајамној евалуацији (МЕР) у новембру 2019. године, Мали је остварио напредак у једном броју активности препоручених у МЕР-у за побољшање свог сиситема, укључујући усвајање националне процјене ризика -НПР. Мали ће радити на спровођењу свог акционог плана, тако што ће: (1) прослиједити резултате НПР свим релевантним заинтересованим странама, укључујући спровођење активности подизања свијести у секторима са највећим ризиком; (2) развијати и спроводити приступ заснован на процјени ризика за надзор над финансијским институцијама (ФИ) и и нефинансијским институцијама и професијама које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) са процјењеним већим ризиком од ПН/ФТ и примјењивати дјелотворне, сразмјерне и одвраћајуће санкције за неусаглашеност; (3) спроводити свеобухватну процјену ризика ПН/ФТ повезану са свим врстама правних лица; (4) повећати капацитет ФОЈ-а и органа за спровођење закона, те унаприједити њихову сарадњу у коришћењу финансијских обавјештајних података; (5) обезбиједити укљученост релевантних надлежних органа у истрази и кривичном гоњењу ПН; (6) јачати капацитет релевантних надлежних органа за истрагу и кривично гоњење у случајевима ФТ; (7) успостављати правни оквир и процедуре за спровођење циљаних финансијских санкција; (8) спроводити приступ заснован на процјени ризика за надзор НПО сектора како би се спријечиле злоупотребе у сврхе ФТ.
Малта
У јуну 2021. године, Малта се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МАНИВАЛОМ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Малта ће наставити да ради на примјени свог акционог плана, тако што ће: (1) наставити да показује да су информације о стварном власништву тачне и да се, по потреби, на правна лица примјењују ефикасне, пропорционалне и одврац́ајуц́е санкције, сразмјерне ризицима од ПН/ФТ ако се утврди да су достављене информације нетачне; и осигурати да се ефикасне, пропорционалне и одврац́ајуц́е санкције примјењују обвезнике када се не придржавају својих обавеза да добију тачне и ажуриране информације о стварном власништву; (2) унаприједити коришћење финансијско-обавјештајних података ФОС-а за подршку органима у гоњењу кривичних дјела у вези са порезом и повезаних случајева прања новца, укључујуц́и дефинисање улога и одговорности пореског органа и ФОС-а; и (3) повец́ати фокус анализе ФОС-а на ове врсте кривичних дјела, како би се добили обавјештајни подаци који ће помоћи органима за спровођење закона на Малти да открију и истраже случајеве у складу са идентификованим ризицима од прања новца на Малти а који су повезани утајом пореза
Мароко
У фебруару 2021. године, Мароко се на политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ -ом како би ојачао дјелотворности свог система СПН/ФТ. Мароко је предузео кораке на побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући обезбјеђивање финансисјких и људских ресурса ФОСа у циљу унапређење аналитичких способности како би се испоунио његов основни задатак вршења оперативне и стратешке анализе. Мароко треба да настави да ради на примјени свог акционог плана како би отклонио стратешке недостатке, укључујући: (1) унапређење надзора заснованог на процјени ризика и предузимање корективних радњи и примјену дјелотворних, пропорционалних и одврац́ајуц́их казни за неусклађивање са прописима; (2) осигуравање да су подаци о стварном власништву одговарајући, тачни и провјерени, укључујуц́и информације о правним лицима и страним правним аранжманима; (3) повец́ање разноврсности код достављања извјештаја о СТР; (4) давање приоритета идентификацији, истрази и кривичном гоњењу свих врста ПН у складу са профилом ризика државе; и (5) надгледање и ефикасан надзор усклађености финансијских институција (ФИ) и нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс) са обавезама које се односе на циљане финансијске санкције.
Мјанмар
У фебруару 2020. године, Мјанмар се на високом политичком нивоу обавезао да ће
сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и
отклањању свих повезаних техничких недостатака. Мјанмар је предузео кораке на
побољшању свог система СПН/ФТ тако што је приватном сектору благовремено
саопштавао ажуриране листе циљаних финансијских истрага. Мјанмар треба да
настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонио стратешке
недостатке, укључујући: (1) показивање бољег разумијевања ризика од ПН у
кључним областима; (2) презентовање да су посредне/непосредне контроле
засноване на процјени ризика и да су хунди
оператори регистровани и подлијежу надзору; (3) приказати унапријеђену употребу
финансијско обавјештајних података у истрагама надлежних органа за спровођење
закона, и повећање оперативних анализа и просљеђивања података од стране
ФОС-а; (4) обезбјеђивање да се ПН истражује/гони у складу са ризицима; (5) приказивање
истрага о случајевима транснационалног ПН уз међународну сарадњу; (6)
демонстрирање повећања замрзавања/заплијене и одузимања средстава стечених
кривичним дјелом, финансијских инструмената, и/или имовине одговарајуће
вриједности; (7) управљање привремено одузетом имовином ради очувања
вриједности одузете имовине до трајног одузимања; и (8) приказивање примјене циљаних
финансијских санкција које се односе на финансирање пролиферације, укључујући
обуке о избјегавању ових санкција.
ФАТФ констатује ограничен напредак Мјанмара у његовом акционом плану са свим роковима који су истекли, док значајан посао остаје да се уради. ФАТФ снажно подстиче Мјанмар да заврши свој акциони план и отклони наведене недостатке.
Никарагва
У фебруару 2020. године, Никарагва се на високом политичком нивоу обавезала да
ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГАФИЛАТ-ом на јачању дјелотворности свог система
СПН/ФТ. Никарагва је предузела кораке ради побољшања свог система ПН/ФТ,
укључујуц́и ажурирање прослијеђивање резултата националне процјене ризика од
ПН/ФТ, јачање међународне сарадње код ДПН/ФТ и унапређењу надзора заснованог
на процјени ризика, и свог оквира за кажњавање обвезника за кршење обавезе
извјештавања о СТР. Никарагва треба да настави са спровођењем свог акционог
плана, како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући предузимање
одговарајућих мјера у циљу спречавања злоупотребе правних лица и аранжмана у
криминалне сврхе.
Пакистан
Од јуна 2018. године, када се Пакистан на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању свог система СПН/ФТ и отклонити своје стратешке недостатке у борби против финансирања тероризма. Континуирана политичка посвећеност Пакистана довела је до значајног напретка у свеобухватном акционом плану за борбу против ФТ. Пакистан је до сада реализовао 26 од 27 тачака у свом акционом плану за 2018. годину. иако је Пакистан направио одре]ене помаке, ФАТФ охрабрује Пакистан да настави да у најкраћем могућем року реши једну преосталу тачку повезану са спречавањем финансирања тероризма приказујући да су истраге и кривична гоњења за ФТ усмјерени на високо позициониране вође и команданте терористичких група који су означени на листама УН.
Како би отклонио додатне недостатке који су касније идентификовани у пакистанском Извјештају о узајамној евалуацији (МЕР) АПГ-а за 2019. годину, Пакистан је у јуну 2021. године показао даљу посвећеност на високом нивоу у рјешавању ових стратешких недостатака у складу са новим акционим планом који се првенствено фокусира на борбу против прања новца. Од јуна 2021. године, Пакистан је предузео кораке на побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући доношење амандмана за унапређење законодавног оквира за међународну сарадњу; показивање да се врши надзор над сектором нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс) у односу на примјену циљаних финансијских санкција за финансирање пролиферације (ПФ ТФС); и примјене санкција за неусклађивање са обавезама везаним за стварно власништво. Пакистан треба да настави да ради на решавању својих стратешки важних недостатака у погледу СПН/ФТ, тако што ће: (1) показати да активно тражи унапрђење санкција ван своје државе кроз давање предлога да се додатни субјекти и појединци уврсте на УН листу означених лица; (2) показати повец́ање броја истрага и кривичних гоњења ПН, и да се располагање имовином стеченом криминалном дјелатношћу и даље ограничава и одузима у складу са профилом ризика Пакистана, укључујуц́и рад са страним партнерима на праћењу, замрзавању и одузимању имовине.
Панама
У јуну 2019. године, Панама се на високом политичком нивоу
обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГАФИЛАТ-ом на јачању дјелотворности
свог система СПН/ФТ. Панама је предузела кораке у циљу унапређења свог
система СПН/ФТ, укључујући примјену надзора заснованог на процјени ризика код сектора нефинансијских институција и професија
које су законом утврђене као обвезници и повећање паралелних истрага код
предикатних кривичних дјелиа и кривичним дјелима прања новца. Међутим, Панама
би требало да предузме хитне мјере како би у потпуности реализовала преостале
активности у свом акционом плану, јер су сви рокови вец́ истекли. Стога би
Панама требала да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонила
стратешке недостатке, укључујући: (1) унапређење разумијевања ризика од
ПН/ФТ код правних лица, као дијела корпоративног сектора, и достављање
закључака својих националних политика како би се ублажили утврђени ризици; (2)
обезбјеђивање дјелотворних, пропорционалних и одврац́ајуц́их казни за кршење
прописа из области СПН/ФТ; (3) обезбјеђивање одговарајуће провјере ажурираних
података о стварном власништву од стране обвезника и благовременог приступа
овим подацима надлежним органима, успостављање дјелотворних механизама за
прац́ење активности офшор субјеката, процјена постојец́их ризика од
злоупотребе правних лица и аранжмана у циљу дефинисања и спровођења
конкретних мјера за спречавање злоупотребе именованих акционара и директора; и
(4) показивање способности да се врше истраге и гоњења за ПН које обухвата и
пореска кривична дјела у иностранству и да се обезбиједи конструктивна и
правовремена међународна сарадња у оваквим случајевима, и наставак фокусирања
на истраге за ПН у односу на области високог ризика.
ФАТФ изражава забринутост у односу на темпо напретка и немогућности Панаме за испуни тачке из свог акционог плана, чији рок за испуњење је истекао у јануару 2021. године. Стога, ФАТФ снажно подстиче Панаму да заврши свој акциони план до фебруара 2022. године, у супротном, ФАТФ ће одлучити о сљедећем кораку у односу на недовољан напредак Панаме.
Филипини
Од јуна 2021. године, када су се Филипини на политичком нивоу обавезали да ц́е
сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ,
Филипини су предузели кораке на побољшању свог система СПН/ФТ, тако што су
развили и примијенили упутства о уклањању са листе и одмрзавању средстава за
циљане финансијске санкције у вези са ПН. Филипини ц́е радити на спровођењу
свог акционог плана, укључујуц́и: (1) показивање да се спроводи ефикасан
надзор заснован на процјени ризика код нефинансијских институција и професија
које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс); (2) показивање да надзорни
органи користе контроле СПН/ФТ за ублажавање ризика повезаних са коцкарским
путним аранжманима(цасино јункетс); (3) примјену нових обавеза за регистрацију
МВТС-а и примјену санкција за нерегистроване и нелегалне оператере за слање
новца; (4) унапређење и поједностављивање приступа органа за спровођење
закона информацијама о стварном власништву и предузимање корака како би се
осигурало да су информације о стварном власништву тачне и ажуриране; (5)
показивање повец́аног коришц́ења финансијско обавјештајних података и
повец́аног броја истрага и кривичних гоњења за ПН у складу са процјеном
ризика; (6) приказивање пораста броја идентификовања починилаца, истраза и
гоњења у односу на случајеве ФТ; (7) показивање да се предузимају
одговарајуц́е мјере у вези са НПО сектором (укључујуц́и нерегистроване НПО)
без ометања легитимних НПО активности; и (8) јачање дјелотворности оквира
циљаних финансијских санкција како за финансирање тероризма тако и за финансирање
пролиферације.
Сенегал
У фебруару 2021. године, Сенегал се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Сенегал треба да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонио стратешке недостатке, укључујући: (1) обезбјеђивање досљедног разумијевања ризика ПН/ФТ (посебно у вези са сектором нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници- ДНФБПс) међу релеватним органима путем обука и информисања; (2) подношење захтјева за пружањем међународне правне помоћи и других видова међународне сарадње у складу са профилом ризика државе; (3) обезбјеђивање да финансијске институције и ДНФБП подлијежу адекватном и ефикасном надзору; (4) ажурирање и одржавање свеобухватних података о стварном власништву над правним лицима и аранжманима, и јачање ситема кажњавања за кршење обавеза транспарентности; (5) наставак унапређена људских ресурса ФОС-а како би се осигурало да се одржавају дјелотворни капацитети за оперативну анализу; (6) показивање да се напори усмјерени на јачање механизама за откриване и јачање способности за спровођење истрага за ПН/предикатна кривична дјела спроводе континуирано у складу са профилом ризика Сенегала; (7) успостављање свеобухватних и стандардизованих политика и процедура за идентификацију, праћење, запљену и одузимање имовинске користи и средстава кривичног дјела у складу са профилом ризика државе; (8) јачање разумијевања надлежних органа о ризицима ФТ и јачање капацитета и подршке за органе за спровођење закона и тужилачке органе укључене у процесуирање ФТ, у складу са националном стратегијом за сузбијање финансирања тероризма из 2019. године; (9) спровођење дјелотворног система циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације, као и праћење и надзор заснован на ризику у односу на НПО сектор.
Јужни Судан (Саопштење из јуна
2021. године)
У јуну 2021. године, Јужни Судан се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Јужни Судан ће радити на спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) подношење захтјева и ангажовање са ЕСААМЛГ-ом за чланство и обавезивање да ц́е проц́и узајамну евалуацију ЕСААМЛГ-а или другог тијела за процјену; (2) спровођење свеобухватне ревизије Закона о СПН/ФТ (2012), уз подршку међународних партнера, укључујуц́и техничку помоц́, како би се ускладио са стандардима ФАТФ-а; (3) одређивање једног или више задужених за координацију националних процјена ризика од ПН/ФТ; (4) потписивање и примјењуја Бечке конвенције из 1988. године, Палермо конвенције из 2000. године и Конвенције о финансирању тероризма из 1999. године; (5) надлежни органи треба да буду одговарајуц́е структурирани и оспособљени за примјену приступа заснованог на ризику у надзору спречавања прања новца и финансирања тероризма код финансијских институција; (6) израду свеобухватног правног оквира за прикупљање и провјеру тачности података о стварном власништву код правних лица; (7) успостављање оперативне и потпуно функционалне и независне ФОС; (8) успостављање и примјена правног и институционалног оквира за спровођење циљаних финансијских санкција у складу са Резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација о финансирању тероризма и пролиферацији; и (9) започињање примјене циљаног надзора заснованог на процјени ризика/контрола НПО-а у односу на које постоји ризик од злоупотребе у сврхе ФТ.
Сирија
Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала
да сарађује са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких
недостатака у систему СПН/ФТ, Сирија је остварила напредак у унапређењу свог
система СПН/ФТ. У јуну 2014. године, ФАТФ је утврдио да је Сирија у значајној
мјери спровела свој акциони план на техничком нивоу, укључујући инкриминсање
финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине
терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија завршила свој утврђени акциони
план, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе посјету
на лицу мјеста како би се провјерило да ли је процес примјене потребних реформи
и активности почео и да ли је одржив. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију и
обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.
Турска
У октобру 2021. године, Турска се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја о узајамној евалуацији (МЕР), у октобру 2019. године, Турска је постигла напредак у једном броју активности предложених у Извјештају а које се односе на јачање система, укључујући: објављивање свеобухватне националне стратегије за органе задужене за борбу против ПН и ФТ; успостављање регистра стварних власника; развој капацитета за стратешку анализу унутар ФОС-а; повећање нивоа заплијењеног новца прокријумчареног преко границе; ревидирање доступних казни за финансирање тероризма како би се осигурао подстицај за органе за спровођење закона да истражују активности ФТ независно и заједно са кривичним дјелима тероризма; и елиминисање кашњења у примјенициљаних финанцијских санкција сходно Резолуцијама СБ УН-а у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације.
Турска ће радити на спровођењу свог акционог плана, тако што ће: (1) за ФОС издвајати више средстава у односу на надзор за усклађености са обавезама СПН/ФТ од стране високоризичних сектора и свеукупно повећање инспекција на лицу мјеста; (2) примјенити одвраћајуће санкције за кршење СПН/ФТ, посебно за нерегистроване услуге преноса новца и мјењачнице, и у вези са захтјевима за адекватним, тачним и ажурираним информацијама о стварним власницима; (3) унаприједити коришћење финансијско обавјештајних података за подршку истрагама прања новца и повећати проактивно прослијеђивање информација од стране ФОЈ-а; (4) спровођење сложенијих истрага и кривичног гоњења за прање новца; (5) утврђивати јасне одговорности и мјерљиве циљеве учинка и метрике за органе надлежне за повраћај имовине стечене криминалом и гоњење слачајева финансирања тероризма, као и коришћење статистике за ажурирање процјене ризика и информисање политика; (6) спроводити већи броја финансијских истрага у слујачевима тероризма, давајући приоритет истагама и кривичном гоњењу ФТ у вези са групама означеним од стране УН и обезбиједити да су истрагае ФТ проширене како би се идентификовале мреже финансирања и подршке; (7) у вези са циљаним финансијским санкцијама према Резолуцијама УН 1373 и 1267, израда захтјева и означавање на националном нивоу у вези са групама означеним од стране УН, у складу са профилом ризика Турске; (8) у потпуности спроводити приступ заснован на ризику код надзора непрофитних организација, како би се спријечила њихова злоупотреба за финансирање тероризма, упостављати контакте са широким спектром невладиних организација у сектору и ангажовати се на њиховим повратним информацијама, обезбјеђујући да су примијењене санкције пропорционалне свим кршењима, и подузимање корака како би се осигурало да надзор не омета или обесхрабрује легитимне активности НПО-а, као што је прикупљање средстава.
Уганда
У фебруару 2020. године, Уганда се на високом политичком нивоу обавезала да ће
сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом како би унаприједила дјелотворност свог
система СПН/ФТ. Уганда би требало да настави да ради на имплементацији свог
акционог плана како би уклонила стратешке недостатке, укључујући: (1)
спровођење међународне сарадње у складу са профилом ризика државе; (2)
развијање и имплементацију надзора заснованог на процјени ризика над
финансијским институцијама и нефинансијским институцијама и професијама које су
законом утврђене као обвезници(ДНФБПс); (3) омогућавање благовременог приступа
надзорним органима тачним основним подацима и информацијама о стварном
власништву правних лица; (4) показивање да органи за спровођење закона и
правосудни органи примјењују кривично дјело ПН у складу са утврђеним ризицима;
(5) успостављање и примјена политика и процедура за утврђивање, праћење,
заплијену и конфискацију имовине и средстава стечених криминалном дјелатношћу;
(6) показивање да органи за спровођење закона спроводе истраге ФТ и гоњења
пропорционално Угандином профилу ризика од ФТ; (7) уклањање техничких
недостатака у законодавном оквиру како би се примијениле циљане финансијске
санкције у вези са финансирањем пролиферације, и имплементација надзора над
НПО који је заснован на процјени ризика у циљу спречавања злоупотребе у сврхе
финансирања тероризма. ФАТФ надгледа како
Уганда спроводи надзор над НПО сектором. Уганда се позива да примијени приступ
заснован на процјени ризика код надзора непрофитних организација у складу са
стандардима ФАТФ-а.
Јемен
Од фебруара 2010. године, када се Јемен на високом политичком нивоу обавезао да
ће сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких
недостатака у систему СПН/ФТ, Јемен је остварио напредак у односу на унапређење
свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године, ФАТФ је утврдио да је Јемен у
значајној мјери приступио спровођењу акционог плана на техничком нивоу,
укључујући и: (1) адекватно инкриминсање прања новца и финансирања
тероризма; (2) успостављање процедура за откривање и замрзавање имовине
терориста; (3) унапређење обавеза провјере и утврђивања идентитета и праћења
пословања клијента и пријављивања сумњивих транскција; (4) доношење
смјерница; (5) развијање капацитета за праћење и надзор код органа који
надзиру финансијски сектор и финансијско-обавјештајне службе; и (6)
успостављање потпуно оперативне и дјелотворно функционалне финансијско
обавјештајне службе. Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен испунио свој договорени
акциони план, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе
посјету на лицу мјеста како би провјерио да ли је процес примјене захтјеваних
реформи и активности почео и да је одржив. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију
и обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.
Зимбабве
У октобра 2019. године, Зимбабве се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом како би ојачао дјелотворност свог система СПН/ФТ. На пленарном засиједању у октобру 2021. године, ФАТФ је донио одлуку да је Зимбабве у великој мјери завршио свој акциони план и јамчи процјениу на лицу мјеста како би се потврдило да почело спровођење реформи у области СПН/ФТ и да се одржава, те да неопходна политичка посвећеност остаје на снази у циљу одржавања имплементације у будућности. Зимбабве је постигао сљедеће кључне реформе, укључујући: (1) спровођење надзора заснованог на процјени ризика за финансијске институције и нефинансијске институције и професије које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс), укључујући повећање капацитета код надзорног органа; (2) обезбјеђивање развоја одговарајућих мјера за ублажавање ризика међу финансијским институцијама и ДНФБПс, укључујући примјену пропорционалних и одвраћајућих санкција за кршење прописа СПН/ФТ; (3) израда механизама који ц́е осигурати да надлежни органи имају правовремене и ажуриране информације о стварном власништву; и (4) уклањање преосталих недостатака везаних за циљане финансијске санкције који се односе на финансирање пролиферације и приказивање доказа њиховог спровођења. ФАТФ ће наставити да прати ситуацију са ЦОВИД – 19 и обави посјету на лицу мјеста што је прије могуће.
Државе које више
не подлијежу појачаном надзору од стране ФАТФ-а
Боцвана
ФАТФ подржава значајан напредак Боцване у побољшању свог система СПН/ФТ. Боцвана је ојачала ефикасност свог система
СПН/ФТ и ријешила са њим повезане техничке недостаке како би испунила обавезе
у свом акционом плану у вези са стратешким недостацима, које је ФАТФ
идентификовао у октобру 2018. године.
Стога, Боцвана није више предмет појачаног процеса надзора од стране ФАТФ-а.Боцвана ће наставити да сарађује са ЕСААМЛГ-ом како би унаприједила
свој систем СПН/ФТ.
Маурицијус
ФАТФ подржава значајан напредак Маурицијуса у побољшању свог система СПН/ФТ. Маурицијус је ојачао ефикасност свог система СПН/ФТ и ријешио са њхим повезане техничке недостаке како би испунио обавезе у свом акционом плану у вези са стратешким недостацима, које је ФАТФ идентификовао у фебруару 2020. године. Стога, Маурицијус није више предмет појачаног процеса надзора од стране ФАТФ-а. Маурицијус ће наставити да сарађује са ЕСААМЛГ-ом како би унаприједила свој систем СПН/ФТ.