Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

ФАТФ саопштење - Државе под појачаним надзором – октобар 2021. године

Објављено: 14.12.2021. 21:03 Аутор: СФОП

Државе које су под појачаним надзором активно раде са ФАТФ-ом на уклањању стратешких недостатака у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Када ФАТФ стави државу под појачани надзор, то значи да се та држава обавезала да ће брзо да уклони утврђене стратешке недостатке у оквиру договореног временског периода и иста подлијеже појачаном надзору. Ова листа се често назива ‘сива листа’.

ФАТФ и регионална тијела која функционишу по узору на ФАТФ (ФАТФ-стyле регионал бодиес - ФСРБс) настављају да раде са доље наведеним државама док државе извјештавају о напретку који је остварен по питању уклањања утврђених стратешких недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно спроводе своје договорене акционе планове и то у договореним временским оквирима. ФАТФ поздравља њихову посвећеност и помно ће пратити њихов напредак. ФАТФ не позива на примјену продубљене провјере и праћења пословања клијента у вези са овим државама, али подстиче своје чланице да приликом својих анализа ризика узму у обзир информације наведене у даљем тексту.

ФАТФ ће наставити континуирано да идентификује додатне земље које имају стратешке недостатке у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Један број држава још увијек није разматран од стране ФАТФ-а и ФСРБ-а, али ће временом и оне бити разматране.

Од почетка пандемије ЦОВИД-19, ФАТФ је пружио одређену флексибилност државама да се не суочавају са непосредним роковима да пријаве напредак на добровољној основи. ФАТФ је од јуна 2021. године размотрио напредак сљедец́их земаља: Албанија, Барбадос, Боцвана, Камбоџа, Кајманска острва, Јамајка, Малта, Маурицијус, Мароко, Мјанмар, Никарагва, Пакистан, Панама, Филипини, Сенегал, Уганда и Зимбабве. За сљедеће земље у наставку су дате ажуриране изјаве. Буркина Фасо, Хаити и Јужни Судан су добиле прилику и одлучиле да одложе извјештавање; стога су саопштења објављена у фебруару и јуну 2021. године за ове државе наведене ниже у тексту, али оне не морају нужно одражавати најновији статус система СПН/ФТ у тим земљама. Након извршеног прегледа, ФАТФ је такође идентификовао Јордан, Мали и Турску.

ФАТФ поздравља напредак који су ове земље постигле у борби против прања новца и финансирања тероризма, упркос изазовима које поставља КОВИД-19.

 

Државе са стратешким недостацима

Државе које више не подлијежу надзору

Албанија                                                                            

Барбадос

Буркина Фасо

Камбоџа

Кајманска острва

Хаити

Јамајка

Јордан

Мали

Малта

Мароко

Мјанмар

Никарагва

Пакистан

Панама

Филипини

Сенегал

Јужни Судан

Сирија

Турска

Уганда

Јемен

Зимбабве

Боцвана

Маурицијус

 
Албанија

Од фебруара 2020. године, када се Албанија на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МОНЕYВАЛ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Албанија је предузела кораке ка побољшању система СПН/ФТ, укључујући завршетак дугорочног пројекта за смањење неформалне економије и употребу готовине кроз успостављање електронског фактурисања за трансакције између правних лица и Владе, правних лица и правних лица и између правних лица и пословних клијената. Албанија треба да настави да ради на спровођењу свог Акционог плана како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући: (1) завршетак регистрацију власништва над свим некретнинама; (2) успостављање дјелотворнијих механизама за откривање и спречавање криминалаца да посједују или контролишу нефинансијске институције и професије које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс), укључујуц́и доношење закона о лиценцирању и регулисање послова посредника у промету некретнимама; (3) обезбјеђивање благовременог приступа тачним и ажурираним основним подацима и подацима о стварном власништву компанија, као и одговарајуће казне за непоштовање и давање лажних информација; (4) повећање броја гоњења за ПН, посебно у случајевима која укључују предикатна кривична дјела почињена у иностранству; и (5) демонстрирање континуиране примјене заплијене имовине и обезбеђивање правоснажног одузимања имовине стечене кривичним дјелом, посебно имовине повезане са независним и професионалним перачима новца, као и индиректне зараде и еквивалентне вриједности.


Барбадос

Од фебруара 2020. године, када се Барбадос на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Барбадос је преузео кораке на јачању свог система, укључујући примјену надзора заснованог на ризику и санкцијама према финансијским институцијама и трустовима и пружаоцима услуга компанија. Барбадос треба да настави да ради на спровођењу свог Акционог плана, укључујући: (1) презентовање примјене надзора заснованог на процјени ризика за нефинансијске институције и професије које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс); (2) предузимање одговарајућих мјера у циљу спречавања злоупотребе правних лица и аранжмана у криминалне сврхе, и обезбјеђивање благовременог приступа тачним и ажурираним основним подацима и информацијама о стварном власништву; (3) повећање капацитета ФОС у циљу побољшања квалитета њених финансијских информација у циљу пружања помоћи органима за спровођење закона код спровођења истрага ПН и ФТ; (4) приказивање да су истраге и гоњење које се односе на прање новца у складу са профилом ризика државе, када је то потребно, и смањење заостајања у завршавању предмета; (5) даље спровођење одузимања имовине повезане са ПН, укључујући тражење помоћи од страних партнерских служби.


Буркина Фасо (Саопштење од фебруара 2021. године)


У фебруару 2021. године Буркина Фасо се на политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од завршетка Извјештаја о напретку након евалуације (МЕР) 2019. године, Буркина Фасо је постигла напредак у низу активности препоручених у МЕР-у за побољшање техничке усклађености и ефикасности, укључујуц́и и усвајање националне стратегије за СПН/ФТ у децембру 2020. године. Буркина Фасо ц́е радити на спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) усвајање и спровођење пратец́их механизама за прац́ење активности у националној стратегији; (2) тражење међународне правне помоћи и других облика међународне сарадње у складу са својим профилом ризика; (3) јачање капацитета свих надзорних органа за СПН/ФТ и спровођење надзора заснованог на процјени ризика над финансијским институцијама (ФИ) и нефинансијским институцијама и професијама које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс); (4) одржавање свеобухватних и ажурираних основних и података о стварном власништву и јачање система санкција за кршење обавеза транспарентности; (5) повец́ање разноврсности извјештаја о СТР; (6) повец́ање људских ресурса ФОС-а кроз додатно запошљавање, обуке и буџет; (7) спровођење обука за полицију, тужиоце и друге релевантне органе; (8) показивање да власти теже конфискацији као политичком циљу; (9) јачање капацитета и подршке полицијским и тужилачким органима укљученим у борбу против ФТ, у складу са националном стратегијом ФТ; и (10) примјена дјелотворног режима циљаних финансијских санкција који се односи на финансирање тероризма и финансирање пролиферације, као и прац́ење и надзор непрофитних организација који су засновани на ризику.


Камбоџа

Од фебруара 2019. године, Камбоџа се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклонити све техничке недостатке. Камбоџа је преузела одређене кораке ка побољшању система СПН/ФТ, укључујући санкције које се примјењују на финансијске институције  у односу на СПН/ФТ. Међутим, Камбоџа би требало да предузме хитне кораке како би у потпуности испунила преостале мјере у свом акционом плану, јер су сви рокови вец́ истекли. Камбоџа треба да настави да ради на примјени свог акционог плана како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући: (1) унапређење просљеђивања финансијско обавјештајних података органима за спровођење закона у вези са високо ризичним кривичним дјелима; (2) приказивање повећања броја истрага и гоњења за ПН у складу са процјењеним ризиком; (3) приказивање повећања замрзавања и одузимања  средстава стечених криминалном дјелатношћу, средстава и имовине одговарајуће вриједности; (4) приказивање да се примјена циљаних финансијских санкција  повезаних са финансирањем пролиферације реализује кроз обезбјеђење обуке  како би се унаприједиле вјештине надлежних органа који примјењују циљане финансијске санкције у вези са финансирањем пролиферације и унапређење разумијевања у односу на избјегавање примјене ових санкција. 

 ФАТФ изражава забринутост што Камбоџа није успјела да заврши свој акциони план, који је истекао у јануару 2021. године. ФАТФ снажно подстиче Камбоџу да заврши свој акциони план до фебруара 2022. У супротном, ФАТФ ће одлучити о сљедећем кораку у том тренутку због недовољног напретка .

  Кајманска острва

У фебруар 2021. године, Кајманска острва су се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању ефикасности свог режима СПН/ФТ. Кајманска острва треба да наставе да раде на примјени свог акционог плана како би уклонили своје стратешке недостатке, укључујући: (1) изрицање одговарајућих и дјелотворних казни у случајевима када релевантне стране (укључујуц́и правна лица) не достављају тачне, адекватне и ажуриране информације о стварном власништву; и (2) презентовање да они процесуирају све случајеве прања новца у складу са профилом ризика у тој земљи и да такво гоњење резултира примјеном одврац́ајуц́их, дјелотворних и пропорционалних санкција.

 Хаити (Саопштење из јуна 2021. године)

У јуну 2021. године, Хаити су се на високом политичком нивоу обавезали да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Хаити ц́е радити на спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) унапређење процеса процјене ризика од ПН/ФТ и просљеђивање њених резултата; (2) олакшавање размјене информација са релевантним иностраним пертнерима; (3) решавање техничких недостатака у свом законодавном и регулаторном оквиру који спречавају спровођење превентивних мјера за спречавање прања новца и финансирања тероризма и спровођење надзора СПН/ФТ заснованог на процјени ризика за све финансијске институције и нефинансијске институције и професије које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс) за које се сматра да представљају вец́и ризик од ПН/ФТ; (4) осигуравање да се чувају основне и корисне информације о стварном власништву и да је омогућен благовремен приступ тим информацијама; (5) обезбеђивање боље употребе финансијско обавјештајних података и других релевантних информација од стране надлежних органа за борбу против ПН и ФТ; (6) отклањање техничких недостатака у односу на дефиницију кривичног дјела ПН и презентовање да органи идентификују, истражују и процесуирају случајеве ПН на начин који је у складу са профилом ризика Хаитија; (7) презентовање повец́ања броја идентификације, праћења и повраћаја имовине стечене криминалном дјелатношћу; (8) отклањање техничких недостатака у дефиницији кривичног дјелг ФТ и режиму циљаних финансијских санкција; (9) спровођење одговарајуц́ег прац́ења НВО подложних злоупотреби у сврхе ФТ без ометања или обесхрабривања легитимних активности НВО.

 Јамајка

Од фебруара 2020. године, када се Јамајка на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Јамајка је предузела кораке ка јачању свог система СПН/ФТ, укључујуц́и свеобухватније разумијевање ризика од ПН/ФТ. Јамајка би требало да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући: (1) укључивање свих финансијских институција (ФИ)  и нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) у систем СПН/ФТ и обезбјеђивање адекватног надзора заснованог на процјени ризика у свим секторима; (2) предузимање одговарајућих мјера у циљу спречавања злоупотребе правних лица и аранжмана у криминалне сврхе, и обезбјеђивање благовременог приступа тачним и ажурираним основним подацима и информацијама о стварном валсништву; (3) предузимање одговарајућих мјера како би се повећала употреба финансијских информација и како би се повећао број истрага и гоњења за ПН, у складу са профилом ризика државе; и (4) имплементирање приступа заснованог на ризику за надзор НВО сектора како би се спријечила злоупотреба у сврхе ФТ.

 Јордан

 У октобру 2021. године, Јордан се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја о узајамној евалуацији (МЕР) у новембру 2019. године, Јордан је напредовао у низу активности препоручених у МЕР-у за побољшање свог система, укључујући финализовање њихове националне процјене ризика (НПР). Јордан ће радити на спровођењу свог акционог плана, тако што ће: (1) довршити и прослиједити процјену ризика од ПН/ТФ за НПО, правна лица и виртуелну имовину; (2) побољшати надзор заснован на процјени ризика и примјени дјелотворих, сразмјерних и одвраћајућих санкција за неусаглашености; (3) спроводити програм оспособљавања и подизања свијести код нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) о њиховим обвезама у борби против ПН/ФТ, нарочито у погледу достављања Извјештаја о сумњивим трансакцијама; (4) одржавати свеобухватне и ажуриране основне податке и податаке о стварном власништву о правним лицима и правним аранжманима; (5) спроводити истраге и кривично гоњење за кривично дјело прања новца, укључујући паралелне финансијске истраге, за предикатна кривична дјела у складу са ризиком идентификованим у НПР; (6) стварати законске обавезе за одузимање средстава која су коришћена или која намјеравају да буду коришћена у кривичним дјелима ПН; (7) развити и имплементирати правни и институционални оквир за циљане финансијске санкције; и (8) развити и импементирати приступ заснован на ризику за надзор сектора невладиних организација у циљу спречавања злоупотребе у сврхе ТФ-а.

 Мали

 У октобру 2021. године, Мали се на високом политичком нивоу обвезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од усвајања свог Извјештаја о узајамној евалуацији (МЕР) у новембру 2019. године, Мали је остварио напредак у једном броју активности препоручених у МЕР-у за побољшање свог сиситема, укључујући усвајање националне процјене ризика -НПР. Мали ће радити на спровођењу свог акционог плана, тако што ће: (1) прослиједити резултате НПР свим релевантним заинтересованим странама, укључујући спровођење активности подизања свијести у секторима са највећим ризиком; (2) развијати и спроводити приступ заснован на процјени ризика за надзор над финансијским институцијама (ФИ) и и нефинансијским институцијама и професијама које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс)  са процјењеним већим ризиком од ПН/ФТ и примјењивати дјелотворне, сразмјерне и одвраћајуће санкције за неусаглашеност; (3) спроводити свеобухватну процјену ризика ПН/ФТ повезану са свим врстама правних лица; (4) повећати капацитет ФОЈ-а и органа за спровођење закона, те  унаприједити њихову сарадњу у коришћењу финансијских обавјештајних података; (5) обезбиједити укљученост релевантних надлежних органа у истрази и кривичном гоњењу ПН; (6) јачати капацитет релевантних надлежних органа за истрагу и кривично гоњење у случајевима ФТ; (7) успостављати правни оквир и процедуре за спровођење циљаних финансијских санкција; (8) спроводити приступ заснован на процјени ризика за надзор НПО сектора како би се спријечиле злоупотребе у сврхе ФТ.

         

Малта

 У јуну 2021. године, Малта се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МАНИВАЛОМ на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Малта ће наставити да ради на примјени свог акционог плана, тако што ће: (1) наставити да показује да су информације о стварном власништву тачне и да се, по потреби, на правна лица примјењују ефикасне, пропорционалне и одврац́ајуц́е санкције, сразмјерне ризицима од ПН/ФТ ако се утврди да су достављене информације нетачне; и осигурати да се ефикасне, пропорционалне и одврац́ајуц́е санкције примјењују обвезнике када се не придржавају својих обавеза да добију тачне и ажуриране информације о стварном власништву; (2) унаприједити коришћење финансијско-обавјештајних података ФОС-а за подршку органима у гоњењу кривичних дјела у вези са порезом и повезаних случајева прања новца, укључујуц́и дефинисање улога и одговорности пореског органа и ФОС-а; и (3) повец́ати фокус анализе ФОС-а на ове врсте кривичних дјела, како би се добили обавјештајни подаци који ће помоћи органима за спровођење закона на Малти да открију и истраже случајеве у складу са идентификованим ризицима од прања новца на Малти а који су повезани  утајом пореза 

 Мароко

 У фебруару 2021. године, Мароко се на политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ -ом како би ојачао дјелотворности свог система СПН/ФТ. Мароко је предузео кораке на побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући обезбјеђивање финансисјких и људских ресурса ФОСа у циљу унапређење аналитичких способности како би се испоунио његов основни задатак вршења оперативне и стратешке анализе. Мароко треба да настави да ради на примјени свог акционог плана како би отклонио стратешке недостатке, укључујући: (1) унапређење надзора заснованог на процјени ризика и предузимање корективних радњи и примјену дјелотворних, пропорционалних и одврац́ајуц́их казни за неусклађивање са прописима; (2) осигуравање да су подаци о стварном власништву одговарајући, тачни и провјерени, укључујуц́и информације о правним лицима и страним правним аранжманима; (3) повец́ање разноврсности код достављања извјештаја  о СТР; (4) давање приоритета идентификацији, истрази и кривичном гоњењу свих врста ПН у складу са профилом ризика државе; и (5) надгледање и ефикасан надзор усклађености финансијских институција (ФИ) и нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс) са обавезама које се односе на циљане финансијске санкције.

 Мјанмар

У фебруару 2020. године, Мјанмар се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ и отклањању свих повезаних техничких недостатака. Мјанмар је предузео кораке на побољшању свог система СПН/ФТ тако што је приватном сектору благовремено саопштавао ажуриране листе циљаних финансијских истрага. Мјанмар треба да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонио стратешке недостатке, укључујући: (1) показивање бољег разумијевања ризика од ПН у кључним областима; (2) презентовање да су посредне/непосредне контроле засноване на процјени ризика и да су хунди оператори регистровани и подлијежу надзору; (3) приказати унапријеђену употребу финансијско обавјештајних података у истрагама надлежних органа за спровођење закона, и повећање оперативних анализа и просљеђивања података од стране ФОС-а; (4) обезбјеђивање да се ПН истражује/гони у складу са ризицима; (5) приказивање истрага о случајевима транснационалног ПН уз међународну сарадњу; (6) демонстрирање повећања замрзавања/заплијене и одузимања средстава стечених кривичним дјелом, финансијских инструмената, и/или имовине одговарајуће вриједности; (7) управљање привремено одузетом имовином ради очувања вриједности одузете имовине до трајног одузимања; и (8) приказивање примјене циљаних финансијских санкција које се односе на финансирање пролиферације, укључујући обуке о избјегавању ових санкција.

 ФАТФ констатује ограничен напредак Мјанмара у његовом акционом плану са свим роковима који су истекли, док значајан посао остаје да се уради. ФАТФ снажно подстиче Мјанмар да заврши свој акциони план и отклони наведене недостатке.

 Никарагва

У фебруару 2020. године, Никарагва се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГАФИЛАТ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Никарагва је предузела кораке ради побољшања свог система ПН/ФТ, укључујуц́и ажурирање прослијеђивање резултата националне процјене ризика од ПН/ФТ, јачање међународне сарадње код ДПН/ФТ и унапређењу надзора заснованог на процјени ризика, и свог оквира за кажњавање обвезника за кршење обавезе извјештавања о СТР. Никарагва треба да настави са спровођењем свог акционог плана, како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући предузимање одговарајућих мјера у циљу спречавања злоупотребе правних лица и аранжмана у криминалне сврхе.

 Пакистан

Од јуна 2018. године, када се Пакистан на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању свог система СПН/ФТ и отклонити своје стратешке недостатке у борби против финансирања тероризма. Континуирана политичка посвећеност Пакистана довела је до значајног напретка у свеобухватном акционом плану за борбу против ФТ. Пакистан је до сада реализовао 26 од 27 тачака у свом акционом плану за 2018. годину. иако је Пакистан направио одре]ене помаке,  ФАТФ охрабрује Пакистан да настави да у најкраћем могућем року реши једну преосталу тачку повезану са спречавањем финансирања тероризма приказујући да су истраге и кривична гоњења за ФТ усмјерени на високо позициониране вође и команданте терористичких група који су означени на листама УН.

Како би отклонио додатне недостатке који су касније идентификовани у пакистанском Извјештају о узајамној евалуацији (МЕР) АПГ-а за 2019. годину, Пакистан је у јуну 2021. године показао даљу посвећеност на високом нивоу у рјешавању ових стратешких недостатака у складу са новим акционим планом који се првенствено фокусира на борбу против прања новца. Од јуна 2021. године, Пакистан је предузео кораке на побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући доношење амандмана за унапређење законодавног оквира за међународну сарадњу; показивање да се врши надзор над сектором нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс) у односу на примјену циљаних финансијских санкција за финансирање пролиферације (ПФ ТФС); и примјене санкција за неусклађивање са обавезама везаним за стварно власништво. Пакистан треба да настави да ради на решавању својих стратешки важних недостатака у погледу СПН/ФТ, тако што ће:  (1) показати да активно тражи унапрђење санкција ван своје државе кроз давање предлога да се додатни субјекти и појединци уврсте на УН  листу означених лица; (2) показати повец́ање броја истрага и кривичних гоњења ПН, и да се располагање  имовином стеченом криминалном дјелатношћу и даље ограничава и одузима у складу са профилом ризика Пакистана, укључујуц́и рад са страним партнерима на праћењу, замрзавању и одузимању имовине.

  Панама

У јуну 2019. године, Панама се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГАФИЛАТ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Панама је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући примјену надзора заснованог на процјени ризика код  сектора нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници и повећање паралелних истрага код предикатних кривичних дјелиа и кривичним дјелима прања новца. Међутим, Панама би требало да предузме хитне мјере како би у потпуности реализовала преостале активности у свом акционом плану, јер су сви рокови вец́ истекли. Стога би Панама требала да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонила стратешке недостатке, укључујући: (1) унапређење разумијевања ризика од ПН/ФТ код правних лица, као дијела корпоративног сектора, и достављање закључака својих националних политика како би се ублажили утврђени ризици; (2) обезбјеђивање дјелотворних, пропорционалних и одврац́ајуц́их казни за кршење прописа из области СПН/ФТ; (3) обезбјеђивање одговарајуће провјере ажурираних података о стварном власништву од стране обвезника и благовременог приступа овим подацима надлежним органима, успостављање дјелотворних механизама за прац́ење активности офшор субјеката, процјена постојец́их ризика од злоупотребе правних лица и аранжмана у циљу дефинисања и спровођења конкретних мјера за спречавање злоупотребе именованих акционара и директора; и (4) показивање способности да се врше истраге и гоњења за ПН које обухвата и пореска кривична дјела у иностранству и да се обезбиједи конструктивна и правовремена међународна сарадња у оваквим случајевима, и наставак фокусирања на истраге за ПН у односу на области високог ризика.

ФАТФ изражава забринутост у односу на темпо напретка и немогућности Панаме за испуни тачке из свог акционог плана, чији рок за испуњење је истекао  у јануару 2021. године. Стога, ФАТФ снажно подстиче Панаму да заврши свој акциони план до фебруара 2022. године, у супротном, ФАТФ ће одлучити о сљедећем кораку у односу на недовољан напредак Панаме.

  Филипини

Од јуна 2021. године, када су се Филипини на политичком нивоу обавезали да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Филипини су предузели кораке на побољшању свог система СПН/ФТ, тако што су развили и примијенили упутства о уклањању са листе и одмрзавању средстава за циљане финансијске санкције у вези са ПН. Филипини ц́е радити на спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) показивање да се спроводи ефикасан надзор заснован на процјени ризика код нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс); (2) показивање да надзорни органи користе контроле СПН/ФТ за ублажавање ризика повезаних са коцкарским путним аранжманима(цасино јункетс); (3) примјену нових обавеза за регистрацију МВТС-а и примјену санкција за нерегистроване и нелегалне оператере за слање новца; (4) унапређење и поједностављивање приступа органа за спровођење закона информацијама о стварном власништву и предузимање корака како би се осигурало да су информације о стварном власништву тачне и ажуриране; (5) показивање повец́аног коришц́ења финансијско обавјештајних података и повец́аног броја истрага и кривичних гоњења за ПН у складу са процјеном ризика; (6) приказивање пораста броја идентификовања починилаца, истраза и гоњења у односу на случајеве ФТ; (7) показивање да се предузимају одговарајуц́е мјере у вези са НПО сектором (укључујуц́и нерегистроване НПО) без ометања легитимних НПО активности; и (8) јачање дјелотворности оквира циљаних финансијских санкција како за финансирање тероризма тако и за финансирање пролиферације.

Сенегал 

 У фебруару 2021. године, Сенегал се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Сенегал треба да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонио стратешке недостатке, укључујући: (1) обезбјеђивање досљедног разумијевања ризика ПН/ФТ (посебно у вези са сектором нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници- ДНФБПс) међу релеватним органима путем обука и информисања; (2) подношење захтјева за пружањем  међународне правне помоћи и других видова међународне сарадње у складу са профилом ризика државе; (3) обезбјеђивање да финансијске институције и ДНФБП подлијежу адекватном и ефикасном надзору; (4) ажурирање и одржавање свеобухватних података о стварном власништву над правним лицима и аранжманима, и јачање ситема кажњавања за кршење обавеза транспарентности; (5) наставак унапређена људских ресурса ФОС-а како би се осигурало да се одржавају дјелотворни капацитети за оперативну анализу; (6) показивање да се напори усмјерени на јачање механизама за откриване и јачање способности за спровођење истрага за ПН/предикатна кривична дјела спроводе континуирано у складу са профилом ризика Сенегала; (7) успостављање свеобухватних и стандардизованих политика и процедура за идентификацију, праћење, запљену и одузимање имовинске користи и средстава кривичног дјела у складу са профилом ризика државе; (8) јачање разумијевања надлежних органа о ризицима ФТ и јачање капацитета и подршке за органе за спровођење закона и тужилачке органе укључене у процесуирање ФТ, у складу са националном стратегијом  за сузбијање финансирања тероризма из 2019. године; (9) спровођење дјелотворног система  циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације, као и праћење и надзор заснован на ризику у односу на НПО сектор.


Јужни Судан (Саопштење из јуна 2021. године)

У јуну 2021. године, Јужни Судан се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Јужни Судан ће радити на спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) подношење захтјева и ангажовање са ЕСААМЛГ-ом за чланство и обавезивање да ц́е проц́и узајамну евалуацију ЕСААМЛГ-а или другог тијела за процјену; (2) спровођење свеобухватне ревизије Закона о СПН/ФТ (2012), уз подршку међународних партнера, укључујуц́и техничку помоц́, како би се ускладио са стандардима ФАТФ-а; (3) одређивање једног или више задужених за координацију националних процјена ризика од ПН/ФТ; (4) потписивање и примјењуја Бечке конвенције из 1988. године, Палермо конвенције из 2000. године и Конвенције о финансирању тероризма из 1999. године; (5) надлежни органи треба да буду одговарајуц́е структурирани и оспособљени за примјену приступа заснованог на ризику у надзору спречавања прања новца и финансирања тероризма код финансијских институција; (6) израду свеобухватног правног оквира за прикупљање и провјеру тачности података о стварном власништву код правних лица; (7) успостављање оперативне и потпуно функционалне и независне ФОС; (8) успостављање и примјена правног и институционалног оквира за спровођење циљаних финансијских санкција у складу са Резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација о финансирању тероризма и пролиферацији; и (9) започињање примјене циљаног надзора заснованог на процјени ризика/контрола НПО-а  у односу на које постоји ризик од злоупотребе у сврхе ФТ.

 Сирија 

Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала да сарађује са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Сирија је остварила напредак у унапређењу свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године, ФАТФ је утврдио да је Сирија у значајној мјери спровела свој акциони план на техничком нивоу, укључујући инкриминсање финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија завршила свој утврђени акциони план, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе посјету на лицу мјеста како би се провјерило да ли је процес примјене потребних реформи и активности почео и да ли је одржив. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.

Турска 

 У октобру 2021. године, Турска се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја о узајамној евалуацији (МЕР), у октобру 2019. године, Турска је постигла напредак у једном броју активности предложених у Извјештају а које се односе на јачање система, укључујући: објављивање свеобухватне националне стратегије за органе задужене за борбу против ПН и ФТ; успостављање регистра стварних власника; развој капацитета за стратешку анализу унутар ФОС-а; повећање нивоа заплијењеног новца прокријумчареног преко границе; ревидирање доступних казни за финансирање тероризма како би се осигурао подстицај за органе за спровођење закона да истражују активности ФТ независно и  заједно са кривичним дјелима тероризма; и елиминисање кашњења у примјенициљаних финанцијских санкција сходно Резолуцијама СБ УН-а у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације.

 Турска ће радити на спровођењу свог акционог плана, тако што ће: (1) за ФОС издвајати више средстава у односу на надзор за усклађености са обавезама СПН/ФТ од стране високоризичних сектора и свеукупно повећање инспекција на лицу мјеста; (2) примјенити одвраћајуће санкције за кршење СПН/ФТ, посебно за нерегистроване услуге преноса новца и мјењачнице, и у вези са захтјевима за адекватним, тачним и ажурираним информацијама о стварним власницима; (3) унаприједити коришћење финансијско обавјештајних података за подршку истрагама прања новца и повећати проактивно прослијеђивање информација од стране ФОЈ-а; (4) спровођење сложенијих истрага и кривичног гоњења за прање новца; (5) утврђивати јасне одговорности и мјерљиве циљеве учинка и метрике за органе надлежне за повраћај имовине стечене криминалом и гоњење слачајева финансирања тероризма, као и коришћење статистике за ажурирање процјене ризика и информисање политика; (6) спроводити већи броја финансијских истрага у слујачевима тероризма, давајући приоритет истагама и кривичном гоњењу ФТ у вези са групама означеним од стране УН и обезбиједити да су истрагае ФТ проширене како би се идентификовале мреже финансирања и подршке; (7) у вези са циљаним финансијским санкцијама према Резолуцијама УН 1373 и 1267, израда захтјева и означавање на националном нивоу у вези са групама означеним од стране УН, у складу са профилом ризика Турске; (8) у потпуности спроводити приступ заснован на ризику код надзора непрофитних организација, како би се спријечила њихова злоупотреба за финансирање тероризма, упостављати контакте са широким спектром невладиних организација у сектору и ангажовати се на њиховим повратним информацијама, обезбјеђујући да су примијењене санкције пропорционалне свим кршењима, и подузимање корака како би се осигурало да надзор не омета или обесхрабрује легитимне активности НПО-а, као што је прикупљање средстава.

 Уганда

У фебруару 2020. године, Уганда се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом како би унаприједила дјелотворност свог система СПН/ФТ. Уганда би требало да настави да ради на имплементацији свог акционог плана како би уклонила стратешке недостатке, укључујући: (1) спровођење међународне сарадње у складу са профилом ризика државе; (2) развијање и имплементацију надзора заснованог на процјени ризика над финансијским институцијама и нефинансијским институцијама и професијама које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс); (3) омогућавање благовременог приступа надзорним органима тачним основним подацима и информацијама о стварном власништву правних лица; (4) показивање да органи за спровођење закона и правосудни органи примјењују кривично дјело ПН у складу са утврђеним ризицима; (5) успостављање и примјена политика и процедура за утврђивање, праћење, заплијену и конфискацију имовине и средстава стечених криминалном дјелатношћу; (6) показивање да органи за спровођење закона спроводе истраге ФТ и гоњења пропорционално Угандином профилу ризика од ФТ; (7) уклањање техничких недостатака у законодавном оквиру како би се примијениле циљане финансијске санкције у вези са финансирањем пролиферације, и имплементација надзора над НПО који је заснован на процјени ризика у циљу спречавања злоупотребе у сврхе финансирања тероризма. ФАТФ надгледа како Уганда спроводи надзор над НПО сектором. Уганда се позива да примијени приступ заснован на процјени ризика код надзора непрофитних организација у складу са стандардима ФАТФ-а.


Јемен

Од фебруара 2010. године, када се Јемен на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Јемен је остварио напредак у односу на унапређење свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године, ФАТФ је утврдио да је Јемен у значајној мјери приступио спровођењу акционог плана на техничком нивоу, укључујући и: (1) адекватно инкриминсање прања новца и финансирања тероризма; (2) успостављање процедура за откривање и замрзавање имовине терориста; (3) унапређење обавеза провјере и утврђивања идентитета и праћења пословања клијента и пријављивања сумњивих транскција; (4) доношење смјерница; (5) развијање капацитета за праћење и надзор код органа који надзиру финансијски сектор и финансијско-обавјештајне службе; и (6) успостављање потпуно оперативне и дјелотворно функционалне финансијско обавјештајне службе. Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен испунио свој договорени акциони план, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе посјету на лицу мјеста како би провјерио да ли је процес примјене захтјеваних реформи и активности почео и да је одржив. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.

Зимбабве

У октобра 2019. године, Зимбабве се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом како би ојачао дјелотворност свог система СПН/ФТ. На пленарном засиједању у  октобру 2021. године, ФАТФ је донио одлуку да је Зимбабве у великој мјери завршио свој акциони план  и јамчи процјениу на лицу мјеста како би се потврдило да почело спровођење реформи у области СПН/ФТ и да се одржава, те да неопходна политичка посвећеност остаје на снази у циљу одржавања имплементације у будућности. Зимбабве је постигао сљедеће кључне реформе, укључујући: (1) спровођење надзора заснованог на процјени ризика за финансијске институције и нефинансијске институције и професије које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс), укључујући повећање капацитета код надзорног органа; (2) обезбјеђивање развоја одговарајућих мјера за ублажавање ризика међу финансијским институцијама и ДНФБПс, укључујући примјену пропорционалних и одвраћајућих санкција за кршење прописа СПН/ФТ; (3) израда механизама који ц́е осигурати да надлежни органи имају правовремене и ажуриране информације о стварном власништву; и (4) уклањање преосталих недостатака везаних за циљане финансијске санкције који се односе на финансирање пролиферације и приказивање доказа њиховог спровођења. ФАТФ ће наставити да прати ситуацију са ЦОВИД – 19 и обави посјету на лицу мјеста што је прије могуће.


Државе које више не подлијежу појачаном надзору од стране ФАТФ-а

 Боцвана


ФАТФ подржава значајан напредак Боцване у побољшању свог система  СПН/ФТ. Боцвана је ојачала ефикасност свог система СПН/ФТ и ријешила са њим повезане техничке недостаке како би испунила обавезе у свом акционом плану у вези са стратешким недостацима, које је ФАТФ идентификовао у октобру 2018. године. Стога, Боцвана није више предмет појачаног процеса надзора од стране ФАТФ-а.Боцвана ће наставити да сарађује са ЕСААМЛГ-ом како би унаприједила свој систем СПН/ФТ.

 

Маурицијус

ФАТФ подржава значајан напредак Маурицијуса у побољшању свог система  СПН/ФТ. Маурицијус је ојачао ефикасност свог система СПН/ФТ и ријешио са њхим повезане техничке недостаке како би испунио обавезе у свом акционом плану у вези са стратешким недостацима, које је ФАТФ идентификовао у фебруару 2020. године. Стога, Маурицијус није више предмет појачаног процеса надзора од стране ФАТФ-а. Маурицијус ће наставити да сарађује са ЕСААМЛГ-ом како би унаприједила свој систем СПН/ФТ.

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?