Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

ФАТФ саопштење- Државе под појачаним надзором – октобар 2022. године

Објављено: 10.02.2023. 12:45

Париз, 21. Октобар 2022. године - Државе које су под појачаним надзором активно раде са ФАТФ-ом на уклањању стратешких недостатака у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Када ФАТФ стави државу под појачани надзор, то значи да се та држава обавезала да ће брзо да уклони утврђене стратешке недостатке у оквиру договореног временског периода и иста подлијеже појачаном надзору. Ова листа се често назива ‘сива листа’.

Стога, ФАТФ подстиче своје чланове и све државе да узму у обзир доље наведене информације у својој анализи ризика.

ФАТФ и регионална тијела која функционишу по узору на ФАТФ (ФАТФ-стyле регионал бодиес - ФСРБс) настављају да раде са доље наведеним државама док државе извјештавају о напретку који је остварен по питању уклањања утврђених стратешких недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно спроводе своје договорене акционе планове и то у договореним временским оквирима. ФАТФ поздравља њихову посвећеност и помно ће пратити њихов напредак. ФАТФ не позива на примјену продубљене провјере и праћења пословања клијента у вези са овим државама. Стандарди ФАТФ-а не предвиђају смањење ризика или одсијецање читавих класа клијената, али позивају на примјену приступа заснованог на ризику. Стога, ФАТФ подстиче своје чланице да приликом својих анализа ризика узму у обзир информације наведене у даљем тексту.

ФАТФ континуирано идентификује додатне државе које имају стратешке недостатке у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Један број држава још увијек није разматран од стране ФАТФ-а и ФСРБ-а, али ће временом и оне бити разматране.

Од почетка пандемије ЦОВИД-19, ФАТФ је пружио одређену флексибилност државама које се не суочавају са непосредним роковима да пријаве напредак на добровољној основи. ФАТФ је од јуна 2022. године размотрио напредак сљедец́их земаља: Албанија, Барбадос, Буркина Фасо, Камбоџа, Кајманска острва, Хаити, Јамајка, Јордан, Мали, Мароко, Мјанмар, Никарагва, Пакистан, Панама, Филипини, Сенегал, Јужни Судан, Турска, УАЕ И Уганда. За ове државе у наставку су дате ажуриране изјаве. Гибралтар је одлучио да одложи извјештавање; стога је саопштење објављено у јуну 2022. године за ову државу наведену ниже у тексту, али оно не мора нужно одражавати најновији статус система СПН/ФТ у овој држави. Након извршеног прегледа, ФАТФ је такође идентификовао Демократску Републику Конго, Мозамбик и Танзанију .

ФАТФ поздравља напредак који су ове земље оствариле у борби против прања новца и финансирања тероризма, упркос изазовима које представља ЦОВИД-19.

АЛБАНИЈА

Од фебруара 2020. године, када се Албанија када се Албанија на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МОНЕYВАЛ-ом на јачању дјелотворности свог режима СПН/ФТ, Албанија је предузела кораке ка побољшању система СПН/ФТ, између осталог, доношењем адекватног правног оквира за кршење обавеза регистрације компанија и НВО и спровођењем сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција према лицима која нису у року пријавила своје стварне власнике у регистру. Албанија треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за отклањање својих стратешких недостатака, укључујуц́и повец́ање броја оптужница за прање новца које подноси суду на кривично гоњење.

ФАТФ изражава забринутост што Албанија није успјела да заврши свој акциони план, који је у потпуности истекао у фебруару 2022. ФАТФ позива Албанију да брзо покаже значајан напредак у завршетку свог акционог плана до фебруара 2023. године или ц́е ФАТФ размотрити следец́е кораке ако не буде довољно напретка .

 Поред тога, ФАТФ изражава забринутост да планови Албаније за могуц́и програм добровољног испуњавања пореских обавеза (ВТЦ) није у складу са принципима ФАТФ-а за управљање импликацијама СПНФТ на ВТЦ или најбољом праксом ФАТФ-а за такве програме. Албанија би требало да ревидира свој нацрт закона о ВТЦ-у и да ради са Манивалом како би осигурала да сваки закон о ВТЦ-у који је усвојен или спроведен има адекватне заштитне мјере за спречавање могуц́ности злоупотребе програма у сврхе прања новца или финансирања тероризма.

БАРБАДОС

Од фебруара 2020. године, када се Барбадос на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Барбадос је преузео кораке на јачању свог система, демонстрирање способности за спровођење кршења обавеза који се односе на стварног власника, јачање односа између ФОС и органа за спровођење закона, побољшање базе података о прању новца и демонстрирање напретка у истрази, заплијени и одузимању готовине и имовине. Барбадос треба да настави да ради на спровођењу свог Акционог плана како би уклонио утврђене недостатке, укључујући: (1)  предузимање одговарајућих мјера у циљу спречавања злоупотребе правних лица и аранжмана у криминалне сврхе, и обезбјеђивање благовременог приступа тачним и ажурираним основним подацима и информацијама о стварном власништву; (2) приказивање да су истраге и гоњење које се односе на прање новца у складу са профилом ризика државе, (3) даље тражење конфискације у случајевима прања новца, укључујуц́и репатријацију или дијељење заплијењене имовине са другим земљама.

ФАТФ апелује на Барбадос да брзо заврши свој акциони план пошто су сви рокови сада истекли и да отклони горе поменуте стратешке недостатке до фебруара 2023.

БУРКИНА ФАСО

Од фебруара 2021. године, када се Буркина Фасо на политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Буркина Фасо је предузела кораке ка унапређењу свог режима СПН/ФТ, укључујуц́и укључујуц́и јачање напора да се конфискација настави као циљ политике. Буркина Фасо треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за отклањање својих стратешких недостатака, укључујуц́и: (1) ажурирање свог разумјевања ризика од ПН/ТФ, укључујуц́и и путем ревизије националне процјене ризика у складу са секторским приоритетима идентификованим у њеној националној стратегији; (2) тражење међународне правне помоћи и других облика међународне сарадње у складу са својим профилом ризика; (3) јачање капацитета свих надзорних органа за СПН/ФТ и спровођење надзора заснованог на процјени ризика над финансијским институцијама (ФИ) и нефинансијским институцијама и професијама које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс); (4) одржавање свеобухватних и ажурираних основних и података о стварном власништву и јачање система санкција за кршење обавеза транспарентности; (5) повец́ање разноврсности извјештаја о СТР; (6) повец́ање ресурса ФОС како би се обезбиједила додатна изградња капацитета и обука за финансијске институције, ДНФБПс и истражне и судске власти; (7) спровођење обука за полицију, тужиоце и друге релевантне органе; (8) јачање капацитета и подршке полицијским и тужилачким органима укљученим у борбу против ФТ, у складу са националном стратегијом ФТ; и (10) примјена дјелотворног режима циљаних финансијских санкција који се односи на финансирање тероризма и финансирање пролиферације, као и прац́ење и надзор непрофитних организација који су засновани на ризику.

КАМБОЏА

У фебруару 2019. године, Камбоџа се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. На Пленарном засиједању у октобру 2022. године, ФАТФ је донИо почетну одлуку да је Камбоџа у великој мјери завршила свој акциони план и да оправдава посјету на лицу мјеста како би се потврдило да је примјена камбоџанских реформи у области СПНФТ почела и да се одржава, и да неопходна политичка посвец́еност остаје на снази за одржавање имплементације и побољшање у будуц́ности. Камбоџа је направила низ кључних реформи, укључујуц́и и побољшање: (1) Закон о међународној правној помоц́и и пружање обуке о МПП за тужиоце и судије; (2) надзор заснован на ризику за финансијске институције и ДНФБПс; (3) правни оквир о превентивним мјерама и остваривању контакта са секторима казина, некретнина и сектором који пружа услуге трансфера новца или вриједности; (4) квалитет и квантитет података прослијеђених од стране ФОС-а, што показује повец́ање истрага ПН у складу са ризиком; (5) његову ефикасност у конфискацији имовине; и (6) успостављање правног оквира за спровођење санкција УН у вези са циљаним финансијским санкцијама за финансирање пролиферацијед и обезбјеђивање обуке за јачање вјештина надлежних органа за спровођење циљаних финансијских санкција  за финансирање пролиферације. ФАТФ ц́е наставити да прати ситуацију са ЦОВИД-19 и извршиће посјету на лицу мјеста у најкрац́ем могуц́ем року.

 

КАЈМАНСКА ОСТРВА

Од фебруара 2021. године, када су се Кајманска острва обавезала на високом политичком нивоу да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању ефикасности свог режима СПН/ФТ, Кајманска острва су предузела кораке ка побољшању свог режима СПНФТ, укључујуц́и увођење адекватних и дјелотворних санкција у случајевима када релевантне стране (укључујуц́и правна лица) не подносе тачне, адекватне и ажурне информације о стварном власништву у складу са тим захтевима. Кајманска острва би требало да наставе да раде на спровођењу свог акционог плана за отклањање својих стратешких недостатака, укључујуц́и и демонстрирање да процесуирају све врсте случајева прања новца у складу са профилом ризика државе и да таква гоњења резултирају примјеном одврац́ајуц́их, дјелотворних и сразмерних санкција.

ФАТФ апелује на Кајманска острва да брзо заврше свој акциони план пошто су сви рокови сада истекли и да отклоне горе поменути стратешки недостатак до фебруара 2023.

ДЕМОКРАТСКА РЕПУБЛИКА КОНГО

У октобру 2022. ДРК се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ГАБАЦ-ом на јачању ефикасности свог режима СПН/ФТ. Од усвајања свог извјештаја о међусобној евалуацији (МЕР) у октобру 2020. године, ДРК је постигао напредак у неким од радњи које је препоручио МЕР, укључујуц́и стављање одузимања имовине стечене криминалом као приоритетом политике.

ДРК ц́е радити на имплементацији свог акционог плана ФАТФ-а тако што ц́е: (1) финализирати НРА о ПН и ФТ и усвојити националну стратегију за СПН/ФТ; (2) одредити надзорне органе за све секторе ДНФБП-а и развијати и спроводити план надзора заснованог на ризику; (3) ФОС имати адекватне ресурсе и изградити њене капацитете за спровођење оперативних и стратешких анализа; (4) јачати способности органа укључених у истрагу и кривично гоњење ПН и ФТ; и (5) демонстрирати ефикасне имплементације циљаних финансијских санкција везаних за финанисрање тероризма и пролиферације.

ГИБРАЛТАР

(Саопштење од јуна 2022. године)

У јуну 2022. године, Гибралтар се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-оми МОНЕYВАЛ-ом на јачању ефикасности свог режима СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја о узајамној евалуацији (МЕР) у децембру 2019. године, Гибралтар је постигао напредак у значајном броју радњи које препоручује МЕР, као што је израђена нова национална процјена ризика, рјешавање техничких недостатака у вези са вођењем евиденције стварних власника, увођење захтјева за транспарентност за именованеакционаре и директоре, јачање финансијско обавјештајне јединице и побољшањеспровођења истрага ПН у складу с ризицима. Гибралтар треба данастави да спроводи акциони план, укључујући: (1) обезбјеђивање да надзорни органи за ДНФБПкористе низ дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција за кршења СПН/ФТ; и (2) приказивање да активније и успјешније спроводи правоснажне пресуде за конфискацију, кроз кривичне или грађанске поступке засноване на финансијским истрагама.

ХАИТИ

 У јуну 2021. године, Хаити су се на високом политичком нивоу обавезали да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Хаити ц́е радити на спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) унапређење процеса процјене ризика од ПН/ФТ и просљеђивање њених резултата; (2) олакшавање размјене информација са релевантним иностраним партнерима; (3) решавање техничких недостатака у свом законодавном и регулаторном оквиру који спречавају спровођење превентивних мјера за спречавање прања новца и финансирања тероризма и спровођење надзора СПН/ФТ заснованог на процјени ризика за све финансијске институције и нефинансијске институције и професије које су законом утврђене као обвезници(ДНФБПс) за које се сматра да представљају вец́и ризик од ПН/ФТ; (4) осигуравање да се чувају основне и корисне информације о стварном власништву и да је омогућен благовремен приступ тим информацијама; (5) обезбеђивање боље употребе финансијско обавјештајних података и других релевантних информација од стране надлежних органа за борбу против ПН и ФТ; (6) отклањање техничких недостатака у односу на дефиницију кривичног дјела ПН и презентовање да органи идентификују, истражују и процесуирају случајеве ПН на начин који је у складу са профилом ризика Хаитија; (7) презентовање повец́ања броја идентификације, праћења и повраћаја имовине стечене криминалном дјелатношћу; (8) отклањање техничких недостатака у дефиницији кривичног дјелг ФТ и режиму циљаних финансијских санкција; (9) спровођење одговарајуц́ег прац́ења НВО подложних злоупотреби у сврхе ФТ без ометања или обесхрабривања легитимних активности НВО.

ЈАМАЈКА

У фебруару 2020. године, Јамајка се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Јамајка би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујуц́и: (1) укључивање свих финансијских институција (ФИ)  и нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) у систем СПН/ФТ и обезбјеђивање адекватног надзора заснованог на процјени ризика у свим секторима; (2) предузимање одговарајућих мјера у циљу спречавања злоупотребе правних лица и аранжмана у криминалне сврхе, и обезбјеђивање благовременог приступа тачним и ажурираним основним подацима и информацијама о стварном власништву; (3) имплементирање приступа заснованог на ризику за надзор НВО сектора како би се спријечила злоупотреба у сврхе ФТ.

Јамајка није успјела да доврши свој акциони план, који је у потпуности истекао у јануару 2022. ФАТФ снажно апелује на Јамајку да брзо покаже значајан напредак у завршетку свог акционог плана до фебруара 2023. године или ц́е ФАТФ размотрити сљедец́е кораке ако не буде довољно напретка.

ЈОРДАН

 Од октобра 2021. године, када се Јордан  на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Јордан је предузео кораке ка побољшању свог режима СПНФТ, укључујуц́и јачање свог правног и оперативног оквира за циљане финансијске санкције у вези са ФТ, повец́ање капацитета за надзор ДНФБП заснованог на ризику, омогуц́авање приступа основним и подацима о стварном власништву надлежним органима, одржавање статистике о истрагама ПН и кривично гоњење и јачање његовог правног оквира у погледу конфискације. Јордан би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујуц́и: (1) комплетирање и просљеђивање процјене ризика од ПН/ТФ за правна лица и виртуелну имовину; ; (2) побољшати надзор заснован на процјени ризика и примјени дјелотворих, сразмјерних и одвраћајућих санкција за неусаглашености; (3) спроводити програм оспособљавања и подизања свијести код нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс) о њиховим обвезама у борби против ПН/ФТ, нарочито у погледу достављања Извјештаја о сумњивим трансакцијама; (4) одржавати свеобухватне и ажуриране основне податке и податаке о стварном власништву о правним лицима и правним аранжманима; (5) спроводити истраге и кривично гоњење за кривично дјело прања новца, укључујући паралелне финансијске истраге, за предикатна кривична дјела у складу са ризиком идентификованим у НПР; (6) прац́ење и дјелотворан надзор усаглашености финансијских институција и ДНФБПС са обавезама циљаних финансијских санкција; (7)развити и импементирати приступ заснован на ризику за надзор сектора невладиних организација у циљу спречавања злоупотребе у сврхе ТФ-а.

МАЛИ

У октобру 2021. године, Мали се на високом политичком нивоу обвезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Мали треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујуц́и: (1) спровођење националног стратешког акционог плана за СПНФТ у складу са НПР; (2) развијати и спроводити приступ заснован на процјени ризика за надзор над финансијским институцијама (ФИ) и и нефинансијским институцијама и професијама које су законом утврђене као обвезници (ДНФБПс)  са процјењеним већим ризиком од ПН/ФТ и примјењивати дјелотворне, сразмјерне и одвраћајуће санкције за неусаглашеност; (3) спроводити свеобухватну процјену ризика ПН/ФТ повезану са свим врстама правних лица; (4) повећати капацитет ФОЈ-а и органа за спровођење закона, те  унаприједити њихову сарадњу у коришћењу финансијских обавјештајних података; (5) обезбиједити укљученост релевантних надлежних органа у истрази и кривичном гоњењу ПН; (6) јачати капацитет релевантних надлежних органа за истрагу и кривично гоњење у случајевима ФТ; (7) успостављати правни оквир и процедуре за спровођење циљаних финансијских санкција за ФТ и финансирање пролиферације; (8) спроводити приступ заснован на процјени ризика за надзор НВО сектора како би се спријечиле злоупотребе у сврхе ФТ.

МАРОКО

У фебруару 2021. године, Мароко се на политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ -ом како би ојачао дјелотворности свог система СПН/ФТ. На свом пленарном засиједању у октобру 2022. године, ФАТФ је донео почетну одлуку да је Мароко у великој мјери завршио свој акциони план и потврђује процјену на лицу мјеста како би се потврдило да је имплементација мароканских реформи СПНФТ почела и да се одржава, и да неопходна политичка посвец́еност остаје на снази да се одржи имплементација у будуц́ности. Мароко је направио следец́е кључне реформе, укључујуц́и: (1) унапређење надзора заснованог на процјени ризика и предузимање корективних радњи и примјену дјелотворних, пропорционалних и одврац́ајуц́их казни за неусклађивање са прописима; (2) јачање оквира циљаних финансијских санкција и прац́ење усаглашености финансијских институција и ДНФБП са обавезама циљаних финансијских санкција; (3) предузимање и размјену резултата процене ризика од злоупотребе свих врста правних лица са приватним сектором и надлежним органима; (4) повец́ање разноликости пријављивања сумњивих трансакција; и (5) успостављање поступака заплијене и конфискације имовине.

ФАТФ ц́е наставити да прати ситуацију са ЦОВИД-19 и извршиће посјету на лицу мјеста у најкрац́ем могуц́ем року.

МОЗАМБИК

 У октобру 2022. Мозамбик се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог режима СПНФТ. Од усвајања свог МЕР-а у априлу 2021. године, Мозамбик је постигао напредак у неким од радњи које је препоручио МЕР за побољшање свог система, укључујуц́и финализацију своје НПР и јачање напора за конфискацију имовине. Мозамбик ц́е радити на имплементацији свог акционог плана ФАТФ-а тако што ц́е: (1) обезбиједити сарадњу и координацију међу релевантним органима у спровођењу стратегија и политика за СПНФТ заснованих на ризику; (2) спровођење обуке за све органе за спровођење закона о узајамној правној помоц́и како би се побољшало прикупљање доказа или заплијена/конфискација имовинске користи стечене кривичним дјелом; (3) обезбјеђивање адекватних финансијских и људских ресурса супервизорима, развој и спровођење плана надзора заснованог на ризику; (4) обезбјеђивање адекватних ресурса органима за почетак прикупљања адекватних, тачних и ажурних података о стварном власништву правних лица; (5) повец́ање људских ресурса ФОС-а као и повец́ање финансијских обавештајних података који се шаљу органима; (6) демонстрирање способности органа за спровођење закона да ефикасно истраже случајеве ПН/ТФ користец́и финансијске обавјештајне податке; (7) спровођење свеобухватне процјене ризика од ТФ и почетак имплементације свеобухватне националне стратегије против финансирања тероризма; (8) повец́ање свијести о ТФ и ПФ везаним за циљане финансијске санкције; и (9) спровођење процјене ризика од ТФ за невладине организације у складу са стандардима ФАТФ-а и коришц́ење исте као основе за развој плана информисања.

ПАНАМА

Од јуна 2019. године, када се Панама на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГАФИЛАТ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Панама је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући обезбјеђивање дјелотворних, пропорционалних и одврац́ајуц́их казни за кршење прописа из области СПН/ФТ. Међутим, Панама би требало да настави да предузима хитне мјере како би у потпуности одговорила на преостале мјере у свом акционом плану пошто су сви рокови вец́ истекли у јануару 2021. године. Панама би требала да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонила стратешке недостатке, укључујући: (1)  обезбјеђивање одговарајуће провјере ажурираних података о стварном власништву од стране обвезника и благовременог приступа овим подацима надлежним органима, успостављање дјелотворних механизама за прац́ење активности офшор субјеката, процјена постојец́их ризика од злоупотребе правних лица и аранжмана у циљу дефинисања и спровођења конкретних мјера за спречавање злоупотребе именованих акционара и директора и (2)  показујуц́и своју способност да истражује и кривично гони ПН у вези са страним пореским кривичним дјелима.

 ФАТФ поново изражава значајну забринутост што Панама није успела да заврши свој акциони план, који је у потпуности истекао у јануару 2021. године. ФАТФ снажно апелује на Панаму да брзо заврши свој акциони план до фебруара 2023. године или ц́е ФАТФ размотрити позивање својих чланица и позивање свих држава да примијене мјере провјере идентитета и праћења пословања клијента (продубљене ЦДД мјере) на пословне односе и трансакције са Панамом.

ФИЛИПИНИ

Од јуна 2021. године, када су се Филипини на високом политичком нивоу обавезали да ц́е радити са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању ефикасности свог режима СПН/ФТ, Филипини су предузели кораке ка побољшању свог СПН/ФТ режима, укључујући демонстрирање да се предузимају одговарајуц́е мјере у погледу сектора НВО и спровођење надзора за циљане финансијске санкције. Филипини би требало да наставе да раде на имплементацији свог акционог плана за отклањање својих стратешких недостатака, укључујуц́и: (1) демонстрирање да постоји ефикасан надзор над ДНФБП заснован на ризику; (2) демонстрирање да супервизори користе контроле СПН/ФТ како би ублажили ризике повезане са казино џанкетима; (3) побољшање и поједностављење приступа информацијама о стварном власнику, органима за спровођење закона и предузимање корака да се осигура да су информације о стварном власнику тачне и ажурне; (4) демонстрирање повец́ања употребе финансијских обавештајних података и повец́ање истрага и кривичног гоњења ПН у складу са ризиком; (5) демонстрирање повец́ања у идентификацији, истрази и кривичном гоњењу случајева ТФ; и (6) побољшање ефективности оквира циљаних финансијских санкција за ТФ и ПФ тако што ц́е показати да ДНФБП разумију своје обавезе.

СЕНЕГАЛ

Од фебруара 2021. године, када се Сенегал на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Сенегал је предузео кораке за унапређење свог режима СПН/ФТ, укључујуц́и обезбјеђивање досљедног разумијевања ризика од ПН/ТФ у релевантним органима кроз обуку и информисање, и тражење међународне правне помоц́и и других облика међународне сарадње. Сенегал треба да настави са спровођењем свог акционог плана како би отклонио стратешке недостатке, укључујући: (1) побољшање усаглашености откривањем кршења закона у вези са СПНФТ и изрицање дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција против лица који се не придржавају прописа; (2) ажурирање и одржавање свеобухватних података о стварном власништву правних лица и аранжмана и јачање система санкција за кршење обавеза транспарентности; (3) јачање разумијевања надлежних органа о ризицима од ТФ-а и јачање капацитета и подршке за органе за спровођење закона и тужилачке органе укључене у борбу против ТФ-а у складу са националном стратегијом ТФ-а за 2019.годину ; и (4) спровођење ефективног режима циљаних финансијских санкција који се односи на ТФ и ПФ, као и прац́ење и надзор НВО заснованих на ризику.

ФАТФ констатује континуирани напредак Сенегала у свом акционом плану, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје. ФАТФ подстиче Сенегал да настави да спроводи свој акциони план како би се што прИЈе отклонили горе наведени стратешки недостаци.

ЈУЖНИ СУДАН

У јуну 2021. године, Јужни Судан се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система за СПНФТ. Јужни Судан је постао члан ЕСААМЛГ у септембру 2022. године и обавезао се да ц́е проц́и узајамну евалуацију. Јужни Судан треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана, укључујуц́и: (1) спровођење свеобухватне ревизије Закона о СПНФТ (2012), уз подршку међународних партнера, укључујуц́и техничку помоц́, како би се ускладио са стандардима ФАТФ-а; (2) постати потписница и у потпуности имплементирати Бечку конвенцију из 1988. године, Палермску конвенцију из 2000. године и Конвенцију о финансирању тероризма из 1999. године; (3) обезбјеђивање да су надлежни органи на одговарајуц́и начин структурирани и оспособљени за спровођење приступа заснованог на ризику када је у питању надзора над СПН/ФТ за финансијске институције; (4) развијање свеобухватног правног оквира за прикупљање и верификацију тачности информација о стварном власништву за правна лица; (5) операционализација потпуно функционалне и независне ФОЈ; (6) успостављање и спровођење правног и институционалног оквира за спровођење циљаних финансијских санкција у складу са резолуцијама Савета безбедности Уједињених нација о тероризму и финансирању ширења оружја за масовно уништење; и (7) отпочињање имплементације циљаног надзора/мониторинга заснованог на ризику невладиних организација које су у ризику од злоупотребе за финансирање теророзма.

ФАТФ примјец́ује ограничен напредак Јужног Судана у његовом акционом плану. ФАТФ поново охрабрује Јужни Судан да настави да показује своју снажну политичку и институционалну посвец́еност јачању ефикасности свог режима за СПНФТ, посебно у подршци водец́ој агенцији за СПНФТ у координацији националних напора за СПНФТ.

СИРИЈА

 Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала да сарађује са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Сирија је остварила напредак у унапређењу свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године, ФАТФ је утврдио да је Сирија у значајној мјери спровела свој акциони план на техничком нивоу, укључујући инкриминсање финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија завршила свој утврђени акциони план, због безбједоносне ситуације, ФАТФ није у могућности да спроведе посјету на лицу мјеста како би се провјерило да ли је процес примјене потребних реформи и активности почео и да ли је одржив. ФАТФ ће наставити да нагледа ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста чим то буде могуће.

ТАНЗАНИЈА

У октобру 2022. Танзанија се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог система за СПНФТ. Од усвајања свог МЕР-а у априлу 2021. године, Танзанија је постигла напредак у неким од препоручених радњи МЕР-а за побољшање свог система, укључујуц́и развој правног оквира за ТФ и циљане финансијске санкције и ширење просљеђивање стратешке анализе ФОС-а. Танзанија ц́е радити на имплементацији свог акционог плана ФАТФ-а: (1) побољшањем надзора финансијских институција и ДНФБП заснованог на ризику, укључујуц́и спровођење инспекција на основу осетљивости на ризик и примјеном дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција за неусклађеност; (2) демонстрирањем способности органаи да ефикасно спроводе низ истрага и кривичног гоњења прања новца у складу са профилом ризика државе; (3) демонстрирањем да органи за спровођење закона предузимају мјере да идентификују, уђу у траг, заплијене и конфискују приходе и средства која потичу од кривичних дјела; (4) спровођењем свеобухватне процјене ризика од ФТ и започињањем примјене свеобухватне националне стратегије за борбу против тероризма, као и демонстрацију способности за спровођење истрага о ФТ и кривично гоњење у складу са профилом ризика државе; (5) повец́ањем свијести приватног сектора и надлежних органа о ТФ и ПФ везаним за циљане финансијске санкције; и (6) спровођењем процјене ризика од ТФ за НВО у складу са стандардима ФАТФ и коришц́ењем исте као основе за развој плана за информисање.

ТУРСКА

Од октобра 2021. године, када се Турска на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Турска је предузела даље кораке ка побољшању свог режима за СПНФТ, укључујуц́и повец́ање људских ресурса у ФОС-у за спровођење анализе и тражење низа домац́их означавања лица према Резолуцији СБУН 1373 за циљање финансирања тероризма у складу са профилом ризика Турске. Турска треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за отклањање својих стратешких недостатака, укључујуц́и: (1) повец́ање инспекција на лицу мјеста од стране надзорних органа у свим секторима, сразмјерно ризику; (2) побољшање употребе финансијских обавјештајних података за подршку истрагама о прању новца и повец́ање проактивног ширења информација од стране ФОС-а; (3) предузимање сложенијих истрага прања новца и кривичног гоњења; (4) утврђивање јасних одговорности и мјерљивих циљева учинка и метрике за органе одговорне за поврац́ај имовине стечене кривичним дјелима и гоњење случајева финансирања тероризма и коришц́ење статистике за ажурирање процјена ризика и политика информисања; (5) спровођење више финансијских истрага у случајевима тероризма, давање приоритета истрагама и кривичном гоњењу ТФ у вези са групама које су одредиле УН, и обезбјеђивање проширења истрага о ТФ како би се идентификовале мреже финансирања и подршке; (6) у вези са циљаним финансијским санкцијама, прац́ењем одлазних захтјева према трец́им земљама у вези са групама које су одредиле УН, у складу са профилом ризика Турске; и (7) да у потпуности имплементира приступ заснован на ризику у надзору непрофитних организација како би се спријечила њихова злоупотреба за финансирање тероризма, предузимајуц́и кораке како би се осигурало да су спроведене ревизије засноване на ризику, да надзор не омета или обесхрабрује легитимну активност НВО-а као што је нпр. прикупљање средстава и да су примењене санкције сразмерне сваком кршењу.

ФАТФ наставља да прати надзор Турске над сектором невладиних организација. Турска се позива да демонстрира примјену приступа заснованог на ризику у надзору невладиних организација у складу са ФАТФ стандардима.

УГАНДА

Од фебруара 2020. године, када се Уганда на високом политичком нивоу обавезала да ц́е радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог система за СПНФТ, Уганда је показала напредак, укључујуц́и завршетак процјене ризика од прања новца и финансирања тероризма правних лица и аранжмана. Уганда треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујуц́и: 1) развијање и спровођење надзора финансијских институција и ДНФБПс заснованог на ризику; (2) обезбеђивање да надлежни органи имају благовремен приступ тачним основним и стварним подацима о власништву за правна лица; (3) показивање да органи за спровођење закона и правосудни орган примјењују кривично дјело ПН у складу са идентификованим ризицима; (4) успостављање и спровођење политика и процедура за идентификацију, прац́ење, заплијену и конфискацију имовинске користи и средстава извршења кривичног дјела; и (5) решавање техничких недостатака у правном оквиру за спровођење циљаних финансијских санкција у вези са ПФ. ФАТФ наставља да прати надзор Уганде над сектором невладиних организација како би подстакао примјену приступа заснованог на ризику у надзору невладиних организација у складу са ФАТФ стандардима и ублажио нежељене посљедице.

ФАТФ снажно апелује на Уганду да брзо примијени свој акциони план за решавање горе наведених стратешких недостатака што је прије могуц́е пошто су сви рокови истекли у мају 2022.

 

УЈЕДИЊЕНИ АРАПСКИ ЕМИРАТИ

Од фебруару 2022. године, када су се Уједињени Арапски Емирати (УАЕ) на високом политичком нивоу обавезали да ће сарађивати са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Уједињени Арапски Емирати су показали позитиван напредак, укључујуц́и обезбјеђивање додатних ресурса ФОС-а за јачање анализе ФОС-а и пружање финансијских обавјештајних података органима за спровођење закона и јавним тужиоцима за борбу против високоризичних пријетњи од ПН. УАЕ би требало да наставе да раде на имплементацији свог акционог плана ФАТФ кроз: (1) показујући кроз студије случаја и статистику одрживо повећање одлазних захтјева за међународну правну помоћ за олакшавање истраге ФТ, ПН и високоризичних предикатних кривичних дјела; (2) утврђивање и одржавање заједничког разумијевања ризика од ПН/ФТ између различитих ДНФБП сектора и институција; (3) повећање броја и квалитета СТР које достављају финансијске институције и ДНФБПс; (4) постизање дубљег разумјевања ризика од злоупотребе правних лица и, гдје је то примјењиво, правних аранжмана, у сврхе ПН/ФТ; (5) демонстрирање вец́е употребе финансијских обавјештајних података за прац́ење високоризичних претњи од ПН; и демонстрирајући одржив пораст дјелотворних истрага и кривичних гоњења различитих врста случајева ПН у складу са профилом ризика УАЕ; и (7) проактивно идентификовање и борбу против избјегавања санкција, укључујући и показивање да приватни сектор има боље разумјевање избјегавања санкција.

ЈЕМЕН

Од фебруара 2010. године, када се Јемен на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у СПН/ФТ, Јемен је постигао напредак у побољшању свог система за СПН/ФТ. У јуну 2014. ФАТФ је утврдио да је Јемен у великој мјери поступио по акционом плану на техничком нивоу, укључујуц́и: (1) адекватну криминализацију прања новца и финансирања тероризма; (2) успостављање процедура за идентификацију и замрзавање средстава терориста; (3) побољшање захтјева за ЦДД и извјештавање о сумњивим трансакцијама; (4) издавање смјерница; (5) развијање капацитета за прац́ење и надзор надзорних органа финансијског сектора и финансијске обавештајне јединице; и (6) успостављање потпуно оперативне и ефективно функционалне финансијске обавештајне јединице. Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен завршио свој договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могуц́ности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и акција почео и да ли се одржава. ФАТФ ц́е наставити да прати ситуацију и обавиц́е посјету на лицу мјеста у најкрац́ем могуц́ем року.

Државе које више не подлијежу појачаном надзору од стране ФАТФ-а

Никарагва

ФАТФ примец́ује напредак Никарагве у побољшању елемената свог режима СПН/ФТ обухвац́ених његовим акционим планом. Никарагва је ријешила техничке недостатке како би испунила обавезе из свог акционог плана у вези са стратешким недостацима у областима које је ФАТФ идентификовао у фебруару 2020. године. Никарагва стога више није предмет појачаног процеса прац́ења ФАТФ-а.

Међутим, ФАТФ је снажно забринут због потенцијалне погрешне примјене ФАТФ стандарда која би резултирала сузбијањем невладиног сектора Никарагве. Никарагва би требало да настави да ради са ГАФИЛАТ-ом на даљем побољшању свог режима СПН/ФТ, укључујуц́и осигуравање да је надзор над невладиним организацијама заснован на ризику и у складу са стандардима ФАТФ-а. Никарагва се снажно охрабрује да настави сарадњу са ГАФИЛАТ-ом по овом питању.

Пакистан

ФАТФ поздравља значајан напредак Пакистана у побољшању режима СПН/ФТ. Пакистан је ојачао дјелотворност свог режима СПН/ФТ и отклонио техничке недостатке како би испунио обавезе својих акционих планова у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у јуну 2018. године и јуну 2021. године, од којих је последњи завршен прије рокова, укључујуц́и укупно 34 акције. Пакистан стога више није подложан повец́аном процесу прац́ења ФАТФ-а.

Пакистан ц́е наставити да ради са АПГ-ом на даљем побољшању свог система СПН/ФТ.

Оригинал саопштење на енглеском језику можете наћи на сљедећем линку:

хттпс://www.фатф-гафи.орг/ен/публицатионс/Хигх-риск-анд-отхер-мониторед-јурисдицтионс/Инцреасед-мониторинг-оцтобер-2022.хтмл

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?