Државе које су под појачани надзором ФАТФ-а , јун 2024. године

Објављено: 18.07.2024. 07:11 Аутор: СФОП

Сингапур, 24. јун 2024. године 

ДРЖАВЕ КОЈЕ СУ ПОД ПОЈАЧАНИМ НАДЗОРОМ ФАТФа

Бугарска, Буркина Фасо, Камероон, Хрватска, Демократска Република Конго, , Хаити, Кенија, Мали, Монако, Мозамбик, Намибија, Нигерија, Филипини, Сенегал, Јужна Африка, Јужни Судан, Сирија, Танзанија,Венецуела, Вијетнам, Јемен.

ДРЖАВЕ КОЈЕ ВИШЕ НИСУ ПОД ПОЈАЧАНИМ НАДЗОРОМ ФАТФа

 Државе које су под појачаним надзором ФАТФа активно раде са ФАТФ-ом на уклањању стратешких недостатака у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма (ФТ) и финансирања ширења оружја за масовно уништење (у даљем тексту ОМУ). Када ФАТФ објави да је држава под појачаним надзором, то значи да се држава обавезала да ће брзо да уклони утврђене стратешке недостатке у оквиру договореног временског периода и иста подлијеже појачаном надзору. Ова листа се често назива „сива листа“.

ФАТФ и регионална тијела која функционишу по узору на ФАТФ (ФАТФ-стyле регионал бодиес - ФСРБс) настављају да раде са доље наведеним државама које извјештавају о напретку који је остварен по питању уклањања утврђених стратешких недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно спроводе своје договорене акционе планове и то у договореним временским оквирима. ФАТФ поздравља њихову посвећеност и помно ће пратити њихов напредак. ФАТФ не позива на примјену продубљене провјере и праћења пословања клијента у вези са овим државама. Стандарди ФАТФ-а не предвиђају смањење ризика или престанак пословања са  читавом групом клијената, али позивају на примјену приступа заснованог на процјени ризика. Стога, ФАТФ подстиче своје чланице да приликом својих анализа ризика узму у обзир информације наведене у даљем тексту.

ФАТФ континуирано идентификује додатне државе које имају стратешке недостатке у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Један број држава још увијек није разматран од стране ФАТФ-а и ФСРБ-а, али ће временом и оне бити разматране.

ФАТФ пружа одређену флексибилност државама које , на добровољној основи, у прописаним роковима не извјештавају  о оствареном напретку.

ФАТФ је од фебруара 2024. године преиспитао напредак сљедећих земаља: Бугарска, Буркина Фасо, Камерун, Хрватска, Демократска Република Конго, Хаити, Јамајка, Мали, Мозамбик, Нигерија, Филипини, Сенегал, Јужна Африка, Јужни Судан, Танзанија, Турска, и Вијетнам. За наведене државе, у наставку су дата ажурирана обавјештења.

Државе: Кенија, Намибија, Сирија и Јемен су одлучиле да одложе извјештавање; према томе, претходна обавјештења објављена у вези са овим државама наведена су у наставку, али она не морају нужно да одражавају најновији статус система СПН/ФТ у овим државама. Након извршених провјера, ФАТФ је такође идентификовао Монако и Венецуелу као државе под појачаним надзором.

БУГАРСКА 

Од октобра 2023. године Бугарска се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и Манивалом (МОНЕYВАЛ) на јачању ефикасности свог система спречавања прања новца и финансирања тероризма (у даљем тексту: СПНФТ). Бугарска је предузела кораке како би унаприједила свој систем СПНФТ, које укључује и усвајање акционог плана за имплементацију националне стратегије за СПН/ФТ, успостављање контроле уласка на тржиште за пружаоце услуга у вези са виртуелном имовином (ВАСП) и оператере поштанског новца, информисање у вези са промјенама у односу на УН циљане финансијске санкције и завршетак имплементација система за обезбеђивање приоритета у односу на достављене извјештаје о сумњивим трансакцијама.

Бугарска треба да настави да ради на спровођењу  свог акционог плана како би се отклонили стратешки недостаци, укључујући и сљедеће: (1) приказати почетак примјене свог националног акционог плана за спровођење стратегије СПНФТ ; (2) отклонити преостале недостатаке утврђене у односу на  техничку усклађеност; (3) приказати почетак примјене надзора заснованог на процјени ризика за поштанске оператере који врше услуге преноса новца, услуге замјене валута и агенте за некретнине; (4) осигурати да су информације о стварном власништву које се чувају у Регистру тачне и ажурне; (5) унаприједити  истрагеи кривично гоњење различитих врсте прања новца у складу са ризицима, укључујуц́и корупцију на високом нивоу и организовани криминал; (6) обезбиједити да се конфискација спроводи као циљ националне политике; (7) осигурати оспособљеност надлежних органа да спроводе паралелне финансијске истраге у свим истрагама о тероризму; (8)  отклонити недостаке у примјени  оквира  за примјену циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем пролиферације ОМУ; и (9) идентификовати подскуп невладиних организација које су најрањивије да буду злоупотребљене за финансирање тероризма и приказати почетак примјене надзора заснованог на процјени ризика како би се спријечила злоупотреба у сврхе финансирања тероризма.

БУРКИНА ФАСО

Од фебруара 2021. године, када се Буркина Фасо на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Буркина Фасо је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући имплементацију система управљања предметима (ЦМС) за захтјеве за пружање међународне правне помоц́и, развој софтвера за управљање извјештајима о сумњивим трансакцијама и успостављање процедура за примену система пријава преноса новца преко државне границе.

Буркина Фасо такође треб да наставити да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) јачање ресурса свих надзорних органа за спречавање ПН/ФТ и спровођење надзора заснованог на процјени ризика; (2) одржавање свеобухватних и ажурираних основних и података о стварном власништву правних лица и јачање система санкција за кршење обавеза транспарентности правних лица; и (3) успостављање дјелотворног система циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације, као и праћење и надзор непрофитних организација (НПО) који су засновани на процјени ризика.

ФАТФ констатује континуирани напредак Буркине Фасо у погледу свог акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје недовршен. ФАТФ охрабрује Буркину Фасо да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци пошто су сви рокови истекли у децембру 2022.године.

КАМЕРУН

У јуну 2023.године, Камерун се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ГАБАЦ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ.

Камерун треба да настави да радити на имплементацији свог акционог плана израђеног заједно са  ФАТФ-ом тако што ц́е: (1) ускладити националне стратегије и политике у области СПН/ФТ са резултатима националне процјене ризика (НПР)   и пратити њихову примјену, као и демонстрирати сарадњу и координацију између надлежних органа у области СПНФТ; (2) осигурати примјену приступа заснованог на процјени ризика приликом  одређивања приоритета пристиглих захтјева за међународном сарадњом у складу са процјењеним ризицима и достављати одговоре на дјелотворан начин; (3) унаприједити надзор код банака заснован  на процјени ризика и спроводити дјелотворан назор заснован на процјени ризика за не-банкарске финансијске институције  и нефинансијске институције (ДНФБП), и остварити одговарајуц́и контакт са високоризичним финансијским  и нефинансијским институцијама (ДНФБП); 4) Водити  и обезбиједити благовремен приступ надлежним органима адекватним и ажурним подацима о стварном власништву правних лица и успоставити систем санкција прописаних за кршење обавеза транспарентности који се примјењују на правна лица; (5) унаприједит безбједну размјену информација између ФОСа, обвезника и надлежних органа и приказати повец́ање броја прослијеђених финансијско обавјештајних информација ради подршке оперативним потребама надлежних органа; (6) показати да су надлежни органи  у стању да спроводе опсег истрага о прању новца и кривично гоне ПН у складу са утврђеним ризицима; (7) спроводити политике и поступке за привремено и трајно одузимање прихода и средстава стечених криминалом и управљање замрзнутом, привремено и трајно одузетом имовином, и давање приоритета привременом и трајном одузимању средстава на граници; (8) приказати да се истраге и кривично гоњење за кривично дјело финансирања тероризма спроводе сходно утврђеним ризицима; и (9) приказати дјелотворну имплементацију режима циљаних финансијских санкција у односу на ФТ и забрану финансирања пролиферације оружја за масовно уништење и приступа заснованог на процјени ризика према НПО без ометања њихових легитимних активности.

ХРВАТСКА

Од јуна 2023. године, Хрватска се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и Манивалом (МОНЕYВАЛ) на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Хрватска је предузела кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, укључујући демонстрирање способности систематског откривања и, гдје је релевантно, истраге ФТ у складу са профилом ризика државе, отклањање недостатака у односу на техничку усклађеност у вези са препорукама 6 и 7, пружање упутстава обвезницима који извештавају о примјени циљаних финансијских санкција и идентификацију подскупа НВО које су најрањивије да буду злоупоребљене у сврхе финансирања тероризма.

Хрватска треба да настави да ради на имплементацији свог акционог плана како би се отклонили стратешки недостаци, на начин што ц́е: (1) Повец́ати људске ресурсе ФОСа и унаприједит њене аналитичке могућности; (2) наставити да унапређује рад органа за спровођење закона у односу на откривање, истраге и кривичног гоњења различитих врста кривичног дјела прање новца, укључујуц́и прање новца које обухвата предикатна кривична дјела почињена у иностранству и злоупотребу правних лица; (3) демонстрирати континуираног повец́ање примјене привремених мјера обезбјеђења у односу на директну/индиректну имовинску корист, као и на средства стечена у иностранству која подлијежу поступку трајног одузимања; (4) приказати постојање директне комуникације са обвезницима у односу на промјене у примјени мјера у вези са циљаним финансисјским санкцијама Уједињених нација; и (5) остварити циљану сарадњу са НПО-има и донаторском заједницом ради њиховог  информисања о потенцијалној рањивости НПО-а у односу на злоупотребу у сврхе  финансирања тероризма.

 

ДЕМОКРАТСКА РЕПУБЛИКА КОНГО (ДРК)

Од  октобра 2022. године, ДРК се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГАБАЦ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. ДРК је предузела кораке у циљу унапређења система СПНФТ укључујуц́и објављивање резултата њихове Националне процјене ризика(НПР) и обезбјеђивање финансијских и људских ресурса за супервизоре који врше надзор над финансијским и нефинансијским ( ДНФБП) институцијама.

ДРК  треба да настави са примјеном акционог плана ФАТФа како би отклонила своје стратешке недостатке, укључујући и:  (1) развијање и спровођење плана надзора заснованог на процјени ризика; (2) изградња капацитета ФОСа за спровођење оперативних и стратешких анализа; (3) јачати способности органа укључених у истраге и кривично гоњење ПН и ФТ; и (4) демонстрирање дјелотворне примјене циљаних финансијских санкција везаних за ФТ и финансирање пролиферације ОМУ.

ХАИТИ

Од јуна 2021. године, Хаити се на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Хаити је предузео кораке у циљу унапређења свог система СПНФТ, укључујуц́и омогућавање финансијско обавјештајној служби (ФОС)  побољшањ приступа и коришц́ење широког спектра информација у креирању својих финансијско обавештајних производа, кроз усвајање новог закона.

ФАТФ је препознао политичку посвећеност  која је изражена на високом нивоу  и напоре које је Хаити показао како би унаприједио своје обавезе усред изазовне социјалне, економске и безбједносне ситуације у земљи. Хаити треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) завршетак процеса израде процјене ризика од ПН/ТФ и објављивање-прослијеђивање закључака исте; (2) примјену надзора СПНФТ,  заснованог на процјени ризика, за све финансијске и нефинансијске (ДНФБП) институције за које се сматра да представљају већи ризик за ПН/ФТ; (3) обезбиједити да се основне и информације о стварном власништву чувају на одговарајући начин и да је омогућен благовремен приступ тим информацијама; 4) обезбеђивање да ФОС има адекватне ресурсе и процесе за израду и прослијеђивање оперативних и стратешких анализа надлежним органима за борбу против ПН и ТФ; (5) приказати да належни органи идентификују, истражују и процесуирају случајеве прања новца на начин у складу са профилом ризика Хаитија; (6) приказати повећање броја идентификоване, пронађене и враћене имовине стечене криминалном дјелатношћу; (7) отклањање техничких недостатака у систему примјене циљаних финансијских санкција; и (8) спровођење одговарајућег праћења НПО подложних злоупотреби у сврхе финансирања тероризма, без ометања или обесхрабривања легитимних активности НПО-а.

ФАТФ констатује да је Хаити наставио да остварује напредак у погледу свог акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје недовршен. ФАТФ охрабрује Хаити да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци.

КЕНИЈА

(САОПШТЕЊЕ ОД ФЕБРУАРА 2024)

У фебруару 2024. године, Кенија се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности свог Система СПНФТ. Од усвајања извјештаја о извршеној евалуацији система СПНФТ у септембру 2022. године, Кенија је постигла напредак у неким од активности препоручениху Извјештају , укључујуц́и израду допуне текста  закона који се односе на СПНФТ како би свој правни оквир ближе ускладила са препорукама ФАТФ-а и успоставила систем управљања предметима како би се боље управљало захтјевима за међународну сарадњу.

Кенија ц́е радити на спровођењу акционог плана ФАТФ-а тако што ц́е: (1) завршити процјену ризика од ФТ и представити резултате НПР и других процјена ризика на доследан начин надлежним органима и приватном сектору и ажурирати националне стратегије за СПНФТ; (2) побољшати надзор над финансијским ии нефинансијским (ДНФБП) нституцијама заснован на процјени ризика од прања новца и финансирања тероризма и усојити правни оквир за лиценцирање и надзор пружалаца услуга у вези са виртуелном имовином(ВАСП); (3) побољшати разумијевања превентивних мјера од стране финансијских ии нефинансијских (ДНФБП) институција, укључујуц́и повец́ање броја достављених извјештаја о сумњивим трансакцијама и спроводити имплементацију циљаних финансијских санкција без одлагања; (4) одредити орган за регулисање трустова и прикупљање тачних и ажурираних информација о стварном власништву и спроводити корективне мјере за кршење усаглашености са обавезом транспарентности правних лица и аранжмана; (5) побољшати употребу и квалитет резултата рада  финансијско обавештајне службе; (6) повец́ати број истрага и кривичног гоњења за ПН и ТФ у складу са ризицима; (7) дускладити правни оквир за примјену циљаних финансијских санкција са  Препорукама 6 и 7 и обезбиједити његову дјелотворну примјену; и (8) ревидирати правни оквира за регулисање и надзор НПО како би се осигурало да су мјере за ублажавање засноване на процјени ризика и да не ометају или обесхрабрују легитимне активности НПО.

 

МАЛИ

Од октобра 2021. године,  Мали се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Мали је предузео кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући успостављање оквира за надзор непрофитних организација (НПО) које су изложене ризику од злоупотребе у сврхе финансирања тероризма и примјену мјера сразмерно утврђеном ризику.

Мали треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) приказивање правовременог приступа тачним информацијама о стварном власништву; (2) отклањање недостатака у односу на техничку усклађеност у вези са препорукама 5 и 20, и идентификовање и истраживање активности финансирања тероризма у складу са профилом ризика земље; (3) примјену циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације.

ФАТФ констатује континуирани напредак Малија у примјени акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и преостало је да се ради на испуњењу акционог плана. ФАТФ подстиче Мали да настави да спроводи свој акциони план како би се у најкраћем року отклонили горе наведени стратешки недостаци.

 

МОНАКО

У јуну 2024. године, Монако се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и Манивалом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања свог извештаја о евалуацији система СПНФТ у децембру 2022. године, Монако је постигао значајан напредак у односу на неколико препоручених активности  које су наведене у Извјештају о евалуацији, укључујуц́и успостављање нове комбиноване финансијско обавештавање службе (ФОС) и супервизора за СПНФТ, јачање приступа откривању и истраживање финансирања тероризма, примјену циљаних финансијских санкција и надзор непрофитних организација заснован на процјени ризика. Монако ц́е наставити да ради са ФАТФ-ом на спровођењу свог акционог плана: (1) унапрјеђењем разумјевања ризика у вези са прањем новца и преварама у вези са порезом на доходак почињеним у иностранству; (2) демонстрирање сталног пораста одлазних захтева за идентификацију и захтјева за одузимање имовине  у иностранству која је стечена од криминала (3) унапрјеђење примјене санкција за кршења прописа СПНФТ и кршења основних услова и услова стварног власништва; (4) завршетак свог програма обезбеђивања ресурса за финансијско обавјештајну службу и унапрјеђење квалитета и временских рокова за достављање извјештаја о сумњивим трансакцијама; (5) повец́ање ефикасности правосуђа, укључујуц́и повец́ање ресурса истражних судија и тужилаца и примјену дјелотворних, одврац́ајуц́их и сразмјерних санкција за прање новца; и (6) повец́ање одузимања имовине за коју се сумња да потиче од криминалних активности.

МОЗАМБИК

Од октобра 2022. године, Мозамбик се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Мозамбик је предузео кораке ка побољшању свог система СПНФТ укључујуц́и започињање процеса прикупљања информација о стварном власништву, развијање стратегије борбе против финансирања тероризма и унапређење капацитета истражних и тужилачких органа за борбу против финансирања тероризма, и отклањање недостатака у правном оквиру за циљане финансијске санкције.

Мозамбик треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, тако што ће: (1) обезбиједити адекватне финансијске и људске ресурсе супервизорима, израдом и спровођењем план  надзора заснованог на процјени ризика; (2) повећати људске ресурсе ФОСа као и повећати број  финансијско обавјештајних података који се шаљу надлежним  органима; (3) демонстрирати способности органа за спровођење закона да ефикасно истраже случајеве ПН/ТФ користећи финансијско обавјештајне податке; (4) реализовати обуку за службенике ФОСа, надзорних органа и органа за спровођење закона у односу на нови законодавни и институционални оквир за примјену циљаних финансијских трансакција; и (5) спровести процјену ризика о рањивости НПО на злоупотребу у сврхе финансирања тероризма у складу са стандардима ФАТФ-а и коришћење исте као основе за развој плана информисања НПО.

НАМИБИЈА

(Обавјештење од фебруара 2024. године 2024)

 

У фебруару. 2024 године,  Намибија се на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ -ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од усвајања  Извјештаја о спроведеној евалуацији система ПМЛТФ, у септембру 2022. године, Намибија је постигла напредак у односу на препоручене активности из Извјештаја како би осигурала заједничко разумјевање ризика од ПН/ФТ и финансирања пролиферације међу кључним заинтересованим странама, као и унаприједила међународну сарадњу.

Намибија ће радити на спровођењу свог акционог плана дефинисаног заједно са ФАТФ-ом, тако што ће: (1) ојачати надзор заснован на процјени ризика у погледу СПНФТ кроз унапређење људских ресурса и других ресурса, спровођење инспекција на лицу места и из канцеларије заснованих на алатима за процјену ризика код надзора и примјеном дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција за кршење обавеза СПНФТ; (2) унапређење превентивних мера кроз инспекције и повезивање са обвезницима како би се осигурало да финансијске ии нефинансијске (ДНФБП) институције примјењују продубљене ЦДД мјере као и обавезе у односу на примјену циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације и без одлагања; (3) повец́ање броја достављених података о стварном власништву правних лица и аранжмана, и примјена корективних мјера и/или дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција против кршења усаглашености са обавезама у вези са стварним власништвом; (4) обезбеђивање ФОСу адекватних људских и финансијских ресурса, као и обука, за побољшање оперативне и стратешке анализе; (5) унапређење сарадње између ФОСа и органа за спровођење закона ради побољшања употребе и интеграције финансијских обавештајних података у истрагама; (6) унапређење оперативних способности органа укључених у истраге и кривично гоњење ПН и ФТ  тако што им се обезбјеђују адекватни ресурси и циљане обуке; (7) приказати способности органа за спровођење закона да ефикасно истраже и кривично гоне случајеве ПН/ФТ; и (8) одобравање измјењене Националне стратегије за борбу против тероризма.

НИГЕРИЈА

Од фебруара 2023. године Нигерија се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Нигерија је предузела кораке у односу на унапрјеђење  свог  система СПНФТ, укључујуц́и завршетак израде националне процјене ризика и прослијеђивање резултата исте, и повец́ање размјене финансијско обавештајних података од стране ФОСа и њихово коришц́ење од стране органа за спровођење закона у складу са профилом ризика земље.

Нигерија треба да настави да ради на спровођењу  свог акционог плана како би отклонила стратешке недостатке, укључујући и: (1) унаприеђење и формалну и неформалну међународну сарадњу у складу са ризицима ПН/ТФ; (2) унаприједити надзор  финансијских и нефинансијских (ДНФБП) институција који је заснован на процјени ризика од ПН/ФТ и унаприједити спровођења превентивних мјера за високоризичне секторе; (3) обезбјиједити да надлежни органи имају благовремен приступ тачним и ажурним информацијама о стварном власништву правних лица и примјену санкција за кршење обавеза у вези са стварним власништвом; (4) приказати континуирано повећање истрага ПН и кривичног гоњења у складу са ризицима од ПН; (5) проактивно откривање кршења обавеза пријаве преноса готовине и примјена одговарајућих санкција; (6) приказати континуирано  повећање истрага и кривичног гоњења различитих врста финансирања тероризма и активности у складу са утврђеним ризиком и унаприједити међуагенцијску сарадњу у истрагама финансирања тероризма; и 7) примјена приступа заснованог на процјени ризика и циљани приступи подгрупи НПО који су у опасности од злоупотребе у сврхе  финансирања тероризма и надзор заснован на процјени ризика за подгрупу НПО-а које су у ризику од злоупотребе у сврхе финансирања тероризма без ометања или обесхрабривања легитимних активности НПО-а.

ФИЛИПИНИ

Од јуна 2021. године, Филипини су се на високом политичком нивоу обавезали да ће радити са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Филипини су предузели кораке у циљу унапређења свог система СПНФТ, укључујући приказивање пораста броја истрага и гоњењау односу на и прање новца у складу са ризицима, спровођење обавеза транспарентности стварног власништва и приступ органа за спровођење закона тим подацима о стварном власништву; и да се врши надзор над нефинансијским институцијама заснован на процјени ризика.

Филипини треба да наставе да раде на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) приказивање да супервизори користе контроле СПН/ФТ како би ублажили ризике повезане са коцкарским путним аранжманима (цасино јункетс); (2) примјену мјера на све прекограничне прелазе -све главне морске/ зрачне луке укључујуц́и откривање непријављивања преноса валута и примјену мјера конфискације у складу са процијењенимризиком; (3) приказивање повећања у односу на идентификовање, истраживање и кривично гоњењу случајева финансирања тероризма.

ФАТФ подстиче Филипине да наставе са спровођењем свог акционог плана како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци у најкраћем року пошто су сви рокови истекли у јануару 2023. године.

СЕНЕГАЛ

У фебруару 2021. године, када се Сенегал на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. На пленарном засиједању ФАТФа у јуну 2024. године, донијета је  почетну одлука да је Сенегал у суштини завршио свој акциони план и да је сагласан са процјеном на лицу мјеста како би се потврдило да је примјена  реформи  система СПН/ФТ почела и да се наставља, као и да неопходна политичка посвец́еност остаје на снази како би се наставило са примјеном реформи и у будуц́е.

 Сенегал је предузео  сљедеће кључне  реформе, укључујући: (1) демонстрирање дослиједног разумијевања ризика од ПН/ФТ међу релевантним органима; (2) тражење међународне сарадње како би се олакшале истраге ПН/ФТ и ушло у траг имовинској користи стеченој криминалом која се налази у иностранству, (3) приказати да су  финансијске институције и  нефинанасијски сектор ДНФБП под адекватном и дјелотворним надзором заснованим на процјени ризика и казненим мјерама заснованим и да унапеђују усклађеност са испуњавањем обавеза СПН/ФТ   укључујуц́и повец́ање броја достављених извјештаја о сумњивим трансакцијама и успостављање дјелотворних механизама интерне контроле, (4) одржавање адекватних, тачних и ажурираних основних информација о стварном власништву и обезбеђивање да надлежни органи имају правовремени приступ овим подацима, (5) повец́ање капацитета ФОСа – броја службеника који се баве анализом података и повец́ање броја прослијеђених  финансијско обавештајних података, (6) повец́ање капацитета органа за спровођење закона у откривању и истрази прања новца и предикатних кривичних дела у складу са ризиком и вођење статистике о предметима који су истражени и процесуирани, 7) успостављање политика и процедура за идентификацију и привремено одузимање имовинске користи стечене криминалом и демонстрирање дјелотворне примјене релевантних овлашћења надлежних државних органа у односу на привремено  одузимање и замрзавања имовине; (8) унапрјеђење разумевања органа за спровођење закона и тужилаштва о ризицима од финансирања тероризма  и капацитете борбе против финансирања тероризма и демонстрирање да су истраге ФТ у складу са профилом ризика у држави Сенегал,(9) примјена система циљаних  финансијских санкција, и  (10) спровођење надзора над НПО  застованог на процјени ризика од њихове злоупотребе у сврхе ФТ.

ЈУЖНА АФРИКА

Од фебруара 2023. године, Јужна Африка се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ.   Јужна Африка је предузела кораке у циљу унапрјеђења свог система СПН/ФТ, укључујуц́и примјену и ажурирање својих алата за процјену ризика код нефинансијских институција, и ажурирање своје процјене ризика од ФТ и јачање капацитета релевантних органа за борбу против финансирања тероризма

Јужна Африка треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, тако што ће: (1) приказати континуирани пораст одлазних захтјева за међународном правном помоћи који помажу у олакшавању истрага ПН/ТФ и конфискације различитих врста имовине у складу са својим профилом ризика; (2) приказати  да сви супервизори за СПН/ФТ примјењују дјелотворне, сразмјерне и одвраћајуће санкције за неусаглашености са прописаним  обавезама СПНФТ; (3) омогућити да надлежни органи имају благовремен приступ тачним и ажурираним информацијама о стварним власницима правних лица и аранжманима и да се примјењују санкције за кршење обавеза правних лица у вези са обавезама у односу на стварно власништво; (4) приказати континуирано повећање истрага и кривичног гоњења „озбиљног“ и сложеног прања новца и читавог спектра активности ФТ у складу са својим профилом ризика; (5) унапређење идентификовања, приврементог и трајного дузимања имовине стечене од криминала и средстава(инструмената) којима су стечена из  ширег спектра предикатних кривичних дјела, у складу са својим профилом ризика; и (7) обезбјиједити дјелотворну примјену циљаних финансијских санкција и приказати дјелотворан механизма за идентификацију појединаца и ентитета који испуњавају критеријуме за уврштавање на националну листу терориста.

ЈУЖНИ СУДАН

Од јуна 2021. године, када се Јужни Судан на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, Јужни Судан је предузео кораке у циљу унапређења свог система СПН/ФТ, као што је потписивање релевантних УН Конвенција.  

Јужни Судан ће наставити да ради на спровођењу свог акционог плана, и то: (1) спровођењем свеобухватне ревизије Закона о СПН/ФТ (2012), уз подршку међународних партнера, укључујући техничку помоћ, како би се ускладили са ФАТФ стандардима; (2) пуну имплементацијом Бечке конвенције из 1988. године, Палермо конвенције из 2000. године и Конвенције о финансирању тероризма из 1999. године; (3) осигуравањем да су надлежни органи на одговарајући начин структуирани и оспособљени за спровођење приступа заснованог на процјени ризика када је у питању надзор над спровођењем СПН/ФТ од стране  финансијских институција; (4) израдом свеобухватног правног оквира за прикупљање и верификацију тачности информација о стварном власништву  правних лица; (5) оперативна и потпуно функционалнаи независна ФОС; (6) успостављање и спровођење правног и институционалног оквира за спровођење циљаних финансијских санкција у складу са резолуцијама Савјета безбједности Уједињених Нација о тероризму и финансирању ширења оружја за масовно уништење; и (7) почети са  имплементацијом циљаног надзора заснованог на процјени ризика непрофитних организација које су у ризику од злоупотребе за финансирање тероризма (ФТ).

ФАТФ примјећује ограничен напредак Јужног Судана у свом акционом плану, како су  сви рокови истекли и преостало је да се ради на истом. ФАТФ подстиче Јужни Судан  да настави са спровођењем свог акционог плана како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци у најкраћем могућем року и да покаже снажна политичка и институционална  посвећеност у јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ, посебно у подршци водећој агенцији за СПН/ФТ у координацији националних напора за СПН/ФТ.

СИРИЈА

(саопштење од фебруара 2023. године)

Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Сирија је постигла напредак у побољшању свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године ФАТФ је утврдио да је Сирија у великој мјери испунила акциони план на техничком нивоу, укључујући и криминализацију финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија испунила договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могућности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и активности почео и да ли се примјењује.  ФАТФ ће наставити да прати ситуацију и извршиће посјету на лицу мјеста у најкраћем могућем року.

ТАНЗАНИЈА

Од октобра 2022. године, када се Танзанија се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању дјелотворности  свог система СПН/ФТ, Танзанија је предузела кораке у циљу унапрјеђења свог система СПН/ФТ, финализирање приручника за надзор заснован на процјени  ризика за секторе некретнина и трговце плементитим металима и драгим камењем, демонстрирајуц́и напредак у односу на  капацитете органа за спровођење закона да идентификују, уђу у траг, заплијене и, гдје је то изводљиво, конфискују приходе стечене од криминала  и средстава која су коришћена за извршење кривичних дјела, израђујуц́и писане смјернице и обуке за побољшање разумевања приватног сектора уодносу на њихове  обавезе у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације ОМУ, завршетак ревизије националне процјене ризика од ФТ и категоризација НПО које се сматрају под високим ризиком од злоупотребе ТФ.

Танзанија треба да настави са  примјеном акционог плана како би отклонила своје стратешке недостатке,  тако што ће:  (1)  унаприједити надзор  заснован на процјени ризика у односу на финансијске и нефинансијске  (ДНФБП) институције, укључујући спровођење контрола заснованих на осјетљивости обвезника на ризике и примјеном дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција за неусклађеност у испуњавању обавеза; (2) показати способности органа(укључујући унапређење употребе финансијско обавјештајних  података и доступност статистике) да дјелотворно спроводе низ истрага и кривичних гоњења за прање новца у складу са профилом ризика државе; (3) израдити и почети са примјеном свеобухватне националне стратегије за борбу против тероризма, као и приказати способности за спровођење истрага о ФТ и кривично гоњење у складу са профилом ризика земље; (5) искористити недавно завршену процјену ризика од ФТ у односу на НПО као основу за развој плана за сарадњу и обуке за НПО.

ВЕНЕЦУЕЛА

У јуну 2024. године, Венецуела се на високом политичком нивоу обавезала да ц́е радити са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању дјелотворности свог система СПН/ФТ. Од усвајања Извјештаја о спроведеној евалуацији система СПНФТ у новембру 2022.године, Венецуела је постигла напредак у односу на неке од препоручених активности из Извјештаја, укључујуц́и ажурирање своје националне процене ризика.

Венецуела ц́е радити на спровођењу акционог плана ФАТФ-а, и то: (1) јачањем разумевања ризика од ПН/ТФ, посебно  у вези са финансирањем тероризма и правним лицима и аранжманима; (2) обезбеђивање да је читав низ финансијских институција и нефинансијски сектор-ДНФБПс подлијежу мјерама СПНФТ и надзору заснованом на процјени ризика; (3) обезбеђивањем правовременог приступа адекватним, тачним и ажурним информацијама о стварном власништву; (4) повец́ање ресурса ФОЈ и побољшање употребе финансијских обавештајних података од стране надлежних органа; (5) унапређење истрага и кривичног гоњења за ПН и ФТ; (6) обезбеђивање да су мјере за спречавање злоупотребе НПО у сврхе финансирања тероризма циљане, пропорционалне и засноване на процјени ризика и да не ометају или обесхрабрују легитимне активности НПО сектора; и (7) спровођење циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и финансирањем пролиферације ОМУ без одлагања.

 ВИЈЕТНАМ

 

У јуну 2023. године, Вијетнам се на високом политичком нивоу обавезао да ц́е сарађивати са ФАТФ-ом и АПГ-ом у циљу јачања дјелотворности свог система СПНФТ. Од усвајања МЕРа у новембру 2021. године, Вијетнам је постигао ограничени напредак. ФАТФ снажно  охрабрује Вијетнам да интерно кординира  како би приказали даљи напредак у односу на његов акциони план И размјену релевантних информација са ФАТФ-ом.

 Вијетнам ц́е наставити да ради на имплементацији свог акционог плана како би отклонио стратешке  недостатке, укључујући: (1) повец́ати разумијевање ризика, националну координацију и сарадњу у борби против ПН/ФТ; (2) унаприједити међународну сарадњу; (3) спроводити дјелотворан надзор заснован на процјени ризика у односу на финансијске и нефинансијске институције (ДНФБП); (4) предузети активности регулисања виртуелне имовине и пружалаца услуга у вези са виртуелном имовином; (5) отклонити техничке недостатаке усклађености са ФАТФ препорукама, укључујуц́и оне који се односе на кривично дјело ПН, циљане финансијске санкције, мјере провјере идентитета и трансакција клијената (ЦДД мјере) и извјештавање о сумњивим трансакцијама; (6) спровести активности остваривања сарадње са приватним сектором; (7) успоставити систем који надлежним органима обезбјеђује адекватне, тачне и ажурне информације о стварном власништву; (8) обезбиједити независност ФОСа и побољшати квалитет и квантитет финансијско обавјештајних анализа и прослијеђених података; (9) дати приоритет паралелним финансијским истрагама и демонстрирати повец́ања броја предузетих истрага и кривичног гоњења за ПН; (10) приказати да постоји надзор над финансијским и нефинансијским институцијама (ДНФБП) у односу на њихову усклађеност са примјеном циљаних финансијских санкција и спречавање финансирања пролиферације ОМУ и да постојање сарадње и координација између надлежних органа како би се спријечило избегавање примјене циљаних финансијских санкција и мјера спречавања финансирања пролиферације ОМУ.

  ЈЕМЕН

(саопштење од  фебруара 2023. године)

Од фебруара 2010. године, када се Јемен на високом политичком нивоу обавезао да ц́е радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у систему СПН/ФТ, Јемен је постигао напредак у побољшању свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. године ФАТФ је утврдио да је Јемен у великој мери отклонио техничке недостатке у свом акционом плану, укључујуц́и: (1) адекватну криминализацију прања новца и финансирања тероризма; (2) успостављање процедура за идентификацију и замрзавање средстава терориста; (3) унапређење примјене ЦДД мјера и извештавањао сумњивим трансакцијама; (4) објављивање смјерница; (5) унапређење капацитета надзорних органа и финансијско обавјештајне службе за прац́ење и надзор финансијског сектора; и (6) успостављање потпуно оперативне и дјелотворне и функционалне финансијске обавештајне службе.  

Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен завршио свој договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могућности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и активности почео и да ли се спроводи. ФАТФ ће наставити да прати ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста у најкраћем могућем року.

Државе које више нису под појачаним надзором ФАТФа 

 ЈАМАЈКА 

ФАТФ поздравља значајан напредак Јамајке у побољшању свог система СПН/ФТ. Јамајка је ојачала дјелотворност свог Система СПНФТ  како би испунила обавезе из свог акционог плана у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у фебруару 2020. године тако што је: (1) унаприједила свеобухватно разумевање својих ризика од ПН/ФТ; (2) укључивање свих финансијских И нефинансијских институција (ДНФБП) у систем СПНФТ и спровођење адекватног надзора заснованог на процјени ризика у свим секторима; (3) предузимање одговарајуц́их мјера за спречавање злоупотребе правних лица и аранжмана у криминалне сврхе и обезбјеђивање да тачне и ажурне основне и информације о стварном власништву буду доступне на вријеме; (4) предузимање одговарајуц́их мјера за повец́ање истрага и кривичног гоњења за ПН, у складу са профилом ризика земље, и повец́ање употребе финансијско обавештајних података у истрагама ПН; (5) спровођење циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма без одлагања; и (6) имплементацију надзора НПО сектора  заснованог на процјени ризика како би се спријечиле злоупотребе у сврхе финансирања тероризма.

Стога, Јамајка више није предмет појачаног надзора од стране  ФАТФ-а. Јамајка би требало да настави да сарађује са ЦФАТФ-ом како би одржала спобољшања у свом систему СПНФТ.

 ТУРСКА

ФАТФ поздравља значајан напредак Турске у односу на унапјеђење Система СПН/ФТ. Турска је ојачала дјелотворност свог Система СПНФТ како би испунила обавезе из свог акционог плана у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у октобру 2021. године, укључујуц́и (1) посвец́ивање више ресурса финансијско обавјештајне службе  надзору    усклађености са обавезама СПНФТ од стране сектора високог ризика и свеукупно повец́ање инспекција на лицу мјеста; (2) примјена одврац́ајуц́их санкција за кршење, посебно за нерегистроване услуге трансфера новца и мењачнице И у вези са захтјевима за адекватним, тачним и ажурним информацијама о стварном власништву; (3) унапријеђено коришц́ење финансијско обавештајних података за подршку истрагама  у вези са  прањем новца и повец́ање проактивног ширења информација од стране финансијско обавјештајне службе; (4) предузимање сложенијих истрага и кривичног гоњења прања новца; (5) утврђивање јасних одговорности и остваривање мјерљивих циљева и метрике за органе одговорне за поврац́ај имовине стечене од криминала и гоњење случајева финансирања тероризма и коришц́ење статистике за ажурирање процјена ризика и политике информисањао; (6) спровођење вец́ег броја финансијских истрага у случајевима тероризма, давање приоритета истрагама и кривичном гоњењу ФТ у вези са групама које су одредиле УН и обезбјеђивање проширења истрага о ФТ како би се идентификовале мреже финансирања и подршке; (7) у вези са циљаним финансијским санкцијама у складу са Резолуцијама 1373 и 1267 СБУН, слање одлазних захтјева и означавањ на националном нивоу  у вези са групама које су означиле УН, у складу са профилом ризика Турске; (8) спровођење надзора заснованог на процјени ризика код непрофитних организација како би се спријечила њихова злоупотреба у сврхе финансирање тероризма, остваривање контакта са широким спектром НПОа у сектору и ангажовање на њиховим достављању  повратних  информација, обезбјеђујуц́и да су примјењене санкције пропорционалне сваком кршењу , и предузимање корака како би се осигурало да надзор не омета или обесхрабрује легитимне активности НПО, као што је прикупљање средстава. Турска стога више није предмет појачаног надзора од стране ФАТФ-а

;.

Турска је извршила кључне реформе, укључујуц́и: (1) унапрјеђење свог система надзора СПН/ФТ заснованог на процјени ризика; (2) предузимање корака како би се осигурало да санкције за кршења обавеза спречавања прања новца и финансирања тероризма и да су захтјеви за утврђивањем стварног власништваодврац́ајуц́и; (3) повец́ање ресурса за своју ФОЈ и коришц́ење добијених финансијских обавештајних података; (4) предузимање сложенијих истрага и кривичног гоњења за ПН у складу са утврђеним ризицима; (5) побољшање свог система повраћаја имовине; (6) давање приоритета истрагама, кривичном гоњењу и конфискацијама везаним за групе које су означене на листи УН; (7) унапрјеђење спровођења циљаних финансијских санкција за финансирање тероризма; и (8) повец́ање сарадње са широким спектром НПО-а и предузимање корака како би се осигурало да је надзор над НПО-има заснован на процјени ризика и да не омета или обесхрабрује легитимне активности НПО-а, као што је прикупљање средстава.

Оригинално саопштење на енглеском језику можете наћи на сљедећем линку: https://www.fatf-gafi.org/en/publications/High-risk-and-other-monitored-jurisdictions/increased-monitoring-june-2024.html

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?