- Влада Црне Горе
Канцеларија Заступника Црне Горе пред Европским судом за људска права Учешће Заступнице на округлом столу на тему "СКY а...
Учешће Заступнице на округлом столу на тему "СКY апликација - појава и изазови у пракси"
Дана 7. и 8. јула 2023. године, у хотелу „Палас“ у Петровцу, у оквиру пројекта Сузбијање тешких облика криминалитета на Западном Балкану ИПА 2019, који је кофинансиран од стране Европске уније, одржава се округли сто на тему „SKY апликација - појава и изазови у пракси“, у организацији Министарства правде Црне Горе, а уз подршку Деутсцхе Геселлсцхафт фüр Интернатионале Зусамменарбеит („GIZ“), Министарства унутрашњих послова Републике Италије и Центра за међународну правосудну сарадњу („CILC“), на којем учествује и г-ђа Валентина Павличић, Заступница Црне Горе пред Европским судом за људска права.
Заступница је у оквиру панел дискусије, представила учесницима релевантне међународне стандарде поступања са доказима, у складу са праксом Европског суда за људска права и истакла да је у досадашњој пракси Суд у Стразбуру развио неколико критеријума односно мјера заштите приликом тајног надзора комуникација, који морају бити предвиђени унутрашњим правом како би се избјегле злоупотребе.
У том смислу, Европски суд испитује да ли домаће законско рјешење на основу кога је одређен тајни надзор јасно дефинише: природу и врсту кривичних дјела у погледу којих је одређен надзор; категорију лица чија комуникација може бити надзирана; трајање надзора; поступак за приступ, испитивање, коришћење и чување прибављених података; мјере предострожности које треба предузети приликом преношења података другим субјектима; околности под којима прибављени подаци могу или морају бити избрисани или уништени. У скоријој пракси, ови критеријуми су додатно проширени захтјевима за: контролом примјене тајног надзора од стране независног тијела; обавјештавањем лица која су била под надзором; постојањем ефикасног правног средства којим би се оспоравала основаност надзора.
Коначно, неспорно је да је откривање и пресријетање комуникационих платформи EncroChat i Sky ECC допринијело откривању и спрјец̌авању многих кривиц̌них дјела, с̌то у складу са ставом 2 ц̌лана 8 Конвенције ц̌ини оправданим задирање јавних власти у право појединаца на неповредивост комуникације. Јасно је и да су мјерама надзора остварени легитимни циљеви зас̌тите националне и јавне безбједности, спрјец̌авања нереда и криминала, права и слобода других. Оно с̌то је спорно јесте да ли је ово „задирање“ обављено у складу са законом и захтјевима које је Европски суд дефинисао у својој досадас̌њој пракси, посебно имајуц́и у виду да примијењеним мјерама није само пресријетана комуникација припадника организованих криминалних група, вец́ и свих корисника EncroChat и Sky ECC апликација.