Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива

Државе под појачаним надзором, фебруар 2023

Објављено: 27.02.2023. 23:00

Париз, 24. фебруар 2023. – Државе које су под појачаним надзором активно раде са ФАТФ-ом на уклањању стратешких недостатака у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма (ТФ) и финансирања  пролиферације. Када ФАТФ стави државу под појачани надзор, то значи да се држава обавезала да ће брзо да уклони утврђене стратешке недостатке у оквиру договореног временског периода и иста подлијеже појачаном надзору. Ова листа се често назива „сива листа“.

ФАТФ и регионална тијела која функционишу по узору на ФАТФ (ФАТФ-стyле регионал бодиес - ФСРБс) настављају да раде са доље наведеним државама док државе извјештавају о напретку који је остварен по питању уклањања утврђених стратешких недостатака. ФАТФ позива ове државе да ефикасно спроводе своје договорене акционе планове и то у договореним временским оквирима. ФАТФ поздравља њихову посвећеност и помно ће пратити њихов напредак. ФАТФ не позива на примјену продубљене провјере и праћења пословања клијента у вези са овим државама. Стандарди ФАТФ-а не предвиђају смањење ризика или одсијецање читавих класа клијената, али позивају на примјену приступа заснованог на ризику. Стога, ФАТФ подстиче своје чланице да приликом својих анализа ризика узму у обзир информације наведене у даљем тексту.

ФАТФ континуирано идентификује додатне државе које имају стратешке недостатке у својим системима за борбу против прања новца, финансирања тероризма и финансирања пролиферације. Један број држава још увијек није разматран од стране ФАТФ-а и ФСРБ-а, али ће временом и оне бити разматране.

Од почетка пандемије ЦОВИД-19, ФАТФ је пружио одређену флексибилност државама које се не суочавају са непосредним роковима да пријаве напредак на добровољној основи. ФАТФ је од октобра 2022. прегледао напредак сљедећих земаља: Албанија, Барбадос, Буркина Фасо, Камбоџа, Кајманска острва, Гибралтар, Хаити, Јамајка, Јордан, Мали, Мароко, Мјанмар, Панама, Филипини, Сенегал, Јужни Судан, Турска, УАЕ и Уганда. За ове државе, у наставку су дате ажуриране изјаве. Демократска Република Конго, Мозамбик и Танзанија су одлучиле да одложе извјештавање; према томе, изјаве издате у октобру 2022. год. за те држава су укључене у наставку, али оне не морају нужно да одражавају најновији статус система СПН/ФТ у овим државама. Након извршеног прегледа, ФАТФ је такође идентификовао Нигерију и Јужну Африку.

Албанија

Од фебруара 2020. године, када се Албанија на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и МОНЕИВАЛ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Албанија је предузела кораке ка побољшању свог система, укључујући демонстрирање значајног повећања броја оптужница за случајеве прања новца, посебно оних које потичу из иностранства где је имовинска корист стечена криминалном дјелатношћу опрана у Албанији. ФАТФ је донио почетну одлуку да је Албанија у великој мјери завршила свој акциони план и цијени рад Албаније на превазилажењу својих стратешких недостатака. Међутим, ФАТФ још увијек није одлучио да одобри посјету земљи како би провјерио спровођење реформи Албаније у области СПН/ФТ. То је зато што је ФАТФ и даље забринут да очигледни планови Албаније за успостављање програма добровољног пореског усаглашавања (ВТЦ) нису у складу са принципима ФАТФ-а за управљање примјенама програма ВТЦ у СПН/ФТ или најбољим ФАТФ праксама у овој области. Албанија треба да обезбиједи да све одредбе о амнестији укључене у закон о ВТЦ-у не представљају прилику за физичка или правна лица да легализују или репатријају имовину незаконитог поријекла и да се свака кривична амнестија односи само на претходно нетачно или непријављивање опорезивог прихода. Албанија би требало да ревидира свој нацрт закона о ВТЦ-у и да ради са МОНЕИВАЛ-ом како би осигурала да сваки закон о ВТЦ-у који је усвојен или спроведен има адекватне заштитне мјере за спречавање могућности злоупотребе програма у сврхе прања новца. Алтернативно, могао би размотрити потпуно напуштање планираног програма ВТЦ .

Барбадос

Од фебруара 2020. године, када се Барбадос на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ и ЦФАТФ на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Барбадос је предузео кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући предузимање одговарајућих мјера за спречавање злоупотребе правних лица и аранжмана у криминалне сврхе, и демонстрирањем да су истраге прања новца и кривично гоњење у складу са профилом ризика земље. Барбадос треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) благовремено обезбјеђивање приступа тачним и ажурираним основним подацима и информацијама о стварном власништву; (2) даљи рад на репатријацији или подјели конфисковане имовине са другим земљама.

ФАТФ изражава забринутост што Барбадос није успио да заврши свој акциони план, који је у потпуности истекао у априлу 2022. ФАТФ снажно апелује на Барбадос да брзо покаже значајан напредак у завршетку свог акционог плана до јуна 2023. год. или ће ФАТФ размотрити следеће кораке, ако не буде довољно напретка.

Буркина Фасо

Од фебруара 2021. године, када се Буркина Фасо на високом политичком нивоу обавезала да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Буркина Фасо је предузела кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући повећање истрага за ПН и коришћење међународне сарадње у складу са њеним профилом ризика. Буркина Фасо би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) ажурирање свог разумијевања ризика од ПН/ТФ, укључујући ревизију националне процјене ризика у складу са секторским приоритетима идентификованим у својој националној стратегији; (2) јачање ресурсних капацитета свих надзорних органа за СПН/ФТ и спровођење надзора над финансијским институцијама и нефинансијским институцијама (ДНФБП) заснованих на ризику; (3) одржавање свеобухватних и ажурираних основних и података о стварном власништву правних лица и јачање система санкција за кршење обавеза транспарентности; (4) повећање разноврсности извјештаја о сумњивих трансакција; (5) успостављање процедура за ефективно спровођење уредбе о прекограничној декларацији валута и преносивих инструмената на доносиоца; (6) унапређење сарадње између органа за спровођење закона и тужилачких органа који се боре против финансирања тероризма и вођења истрага и кривичног гоњења против финансирања пролиферације у складу са својим профилом ризика; и (7) спровођење ефикасног система циљаних финансијских санкција у вези са финансирањем тероризма и пролиферације, као и праћење и надзор непрофитних организација (НВО) који су засновани на ризику.

ФАТФ констатује континуирани напредак Буркина Фасо у погледу свог акционог плана, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје. ФАТФ охрабрује Буркина Фасо да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци.

Кајманска острва

Од фебруара 2021. године, када су се Кајманска острва обавезала на високом политичком нивоу да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Кајманска острва су предузела кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, а које се тиче спровођења кривичног гоњење за ПН у осуђујуће пресуде и демонстрирање напретка у сложеним случајевима ПН са предикатним кривичним дјелом извршеним у иностранству. Међутим, Кајманска острва би требало да наставе да раде на спровођењу свог акционог плана за отклањање својих преосталих стратешких недостатака, укључујући и демонстрирање да процесуирају све врсте случајева прања новца у складу са профилом ризика државе и да таква гоњења резултирају примјеном одвраћајућих, дјелотворних и сразмјерних санкција.

ФАТФ изражава забринутост што Кајманска острва нису успјела да заврше свој акциони план, који је у потпуности истекао у мају 2022. ФАТФ снажно апелује на Кајманска острва да брзо покажу значајан напредак у завршетку свог акционог плана до јуна 2023. год. или ће ФАТФ размотрити следеће кораке, уколико нема довољно напретка.

Демократска Република Конго (ДРК)

(Изјава из октобра 2022. год.)

У октобру 2022., ДРК се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГАБАЦ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/БПФТ. Од усвајања свог извјештаја о међусобној евалуацији (МЕР) у октобру 2020., ДРК је постигла напредак у неким од радњи које је препоручио МЕР,  укључујући стављање одузимања имовине стечене криминалом као политика приоритета.  

ДРК ће радити на имплементацији свог акционог плана ФАТФ-а тако што ће: (1) финализирати НПР о ПН и ФТ и усвојити националну стратегију за СПН/ФТ; (2) одредити надзорне органе за све секторе ДНФБП-а и развијати и спроводити план надзора заснованог на ризику; (3) адекватни  ресурси ФОС-а и изградити њене капацитете за спровођење оперативних и стратешких анализа; (4) јачати способности органа укључених у истрагу и кривично гоњење ПН и ФТ; и (5) демонстрирати ефикасне имплементације циљаних финансијских санкција везаних за ФТ и финансирање пролиферације.

Гибралтар

Од јуна 2022. године, када се Гибралтар на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и МОНЕИВАЛ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Гибралтар је предузео кораке да то учини кроз демонстрирање да надзорни органи за трустове и пружаоци услуга компанијама, адвокати, послови клађења, агенти за некретнине и друга небанкарска правна лица сада користе низ дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција за кршења СПН/ФТ, посебно предузимањем више принудних радњи, изрицањем финансијских казни и објављивањем резултатае случајева, гдје је то потребно. Гибралтар би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за рјешавање својих стратешких недостатака тако што ће показати да је у стању да спроводи више коначних пресуда о конфискацији сразмјерно ризику и контексту Гибралтара.

Хаити

У јуну 2021., Хаити се на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. ФАТФ препознаје политичку посвећеност изражену на високом нивоу и напоре које је Хаити показао да унаприједи своје обавезе усред изазовне социјалне, економске и безбједносне ситуације у земљи. Хаити треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) завршетак процеса процјене ризика од ПН/ТФ и ширење налаза; (2) олакшавање размјене информација са релевантним иностраним партнерима; (3) отклањање техничких недостатака у свом законодавном и регулаторном оквиру који спречавају спровођење превентивних мјера СПН/ФТ и спровођење надзора СПН/ФТ заснованог на процјени ризика за све финансијске институције и нефинансијске институције (ДНФБП) за које се сматра да представљају већи ризик од ПН/ФТ; (4) осигуравање да се чувају основне и корисне информације о стварном власништву и да је омогућен благовремен приступ тим информацијама; (5) обезбјеђивање боље употребе финансијских обавјештајних података и других релевантних информација од стране надлежних органа за борбу против ПН и ФТ; (6) отклањање техничких недостатака у односу на дефиницију кривичног дјела ПН и презентовање да органи идентификују, истражују и процесуирају случајеве прања новца на начин у складу са профилом ризика Хаитија; (7) презентовање повећања броја идентификације, праћења и повраћаја имовине стечене криминалном дјелатношћу; (8) отклањање техничких недостатака у дефиницији кривичног дјела финансирања тероризма и режиму циљаних финансијских санкција; и (9) спровођење одговарајућег праћења НВО подложних злоупотреби у сврхе финансирања тероризма, без ометања или обесхрабривања легитимних активности НВО-а.

Јамајка

Од фебруара 2020. године, када се Јамајка на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЦФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Јамајка је предузела кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући увођење прописа о добротворним организацијама и довођење микрокредитног сектора под надзор над СПН/ФТ. Јамајка би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) укључивање свих финансијских институција и нефинансијских институција и професија које су законом утврђене као обвезници (ДНФБП) у систем СПН/ФТ и обезбјеђивање адекватног надзора заснованог на процјени ризика у свим секторима; и (2) обезбјеђивање да је дефиниција БО у складу са ФАТФ стандардима, предузимање одговарајућих мјера за спречавање злоупотребе правних лица и аранжмана у криминалне сврхе и обезбјеђивање благовременог приступа тачним и ажурираним основним подацима и информацијама о стварном власништву;

ФАТФ поново изражава забринутост што Јамајка није успјела да доврши свој акциони план, који је у потпуности истекао у јануару 2022. год. ФАТФ снажно апелује на Јамајку да брзо покаже значајан напредак у завршетку свог акционог плана до јуна 2023. год. или ће ФАТФ размотрити сљедеће кораке, који би могли довести до позивања својих чланова да примијене појачану дужну пажњу у пословним односима и трансакцијама са Јамајком.

Јордан

Од октобра 2021, када се Јордан на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Јордан је предузео позитивне кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ кроз вођење контрола обвезника – финансијских институција и ДНФБП спроводећи истраге о ПН и процесуирање за предикатна кривична дјела у складу са својим профилом ризика, и спровођењем информисања о обавезама циљаних финансијских санкција. Јордан би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујуц́и: (1) комплетирање и просљеђивање процјене ризика од ПН/ТФ за правна лица и виртуелну имовину; (2) примјена дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција за неусаглашености; (3) спровођење механизма санкција за кршење обавеза транспарентности у вези са правним лицима и аранжманима; (4) примјена дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција у случајевима прања новца; и (5) демонстрирање да су недостаци циљаних финансијских санкција отклоњени.

Мали

У октобру 2021. год. Мали се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Мали је предузео кораке ка побољшању свог система СПН/БПФТ, укључујући спровођење обука за СПН/ФТ за финансијске институције и ДНФБП и унапређење механизама сарадње ФОЈ-а и надлежних органа за спровођење закона везано за коришћење финансијских обавештајних података. Мали треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) спровођење националног стратешког акционог плана за СПН/ФТ у складу са НПР; (2) развијање и имплементација приступа заснованог на процјени ризика за надзор над финансијским институцијама и ДНФБП са високим ризиком од ПН/ФТ и примјењивање дјелотворне, сразмјерне и одвраћајуће санкције за неусаглашеност; (3) спровођење свеобухватне процјене ризика ПН/ТФ у вези са свим врстама правних лица; (4) повећање капацитета ФОЈ и органа за спровођење закона и унапређење њихове сарадње у коришћењу финансијских обавјештајних података; (5) спровођење паралелне финансијске истраге; (6) јачање капацитета релевантних надлежних органа за истрагу и кривично гоњење случајева финансирања тероризма; (7) јачање правног оквира и процедуре за спровођење циљаних финансијских санкција за ФТ и финансирање пролиферације; и (8) спровођење приступа заснованог на процјени ризика за надзор сектора невладиних организација како би се спријечиле злоупотребе у сврхе финансирања тероризма.

Мозамбик

(Изјава из октобра 2022.)

У октобру 2022. Мозамбик се на високом политичком нивоу обавезао да ће сарађивати са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/БПФТ. Од усвајања свог МЕР-а у априлу 2021. године, Мозамбик је постигао напредак у неким од радњи које је препоручио МЕР за побољшање свог система, укључујући финализацију своје НПР и јачање напора за конфискацију имовине. Мозамбик ће радити на имплементацији свог акционог плана ФАТФ-а тако што ће: (1) обезбиједити сарадњу и координацију међу релевантним органима у спровођењу стратегија и политика за СПН/ФТ заснованих на ризику; (2) спровођење обуке за све органе за спровођење закона о узајамној правној помоћи како би се побољшало прикупљање доказа или заплијена/конфискација имовинске користи стечене кривичним дјелом; (3) обезбјеђивање адекватних финансијских и људских ресурса супервизорима, развој и спровођење плана надзора заснованог на ризику; (4) обезбјеђивање адекватних ресурса органима за почетак прикупљања адекватних, тачних и ажурних података о стварном власништву правних лица; (5) повећање људских ресурса ФОЈ као и повећање финансијских обавјештајних података који се шаљу органима; (6) демонстрирање способности органа за спровођење закона да ефикасно истраже случајеве ПН/ТФ користећи финансијске обавјештајне податке; (7) спровођење свеобухватне процјене ризика од финансирања тероризма и почетак имплементације свеобухватне националне стратегије против финансирања тероризма; (8) повећање свијести о финансирању тероризма и финансирању прилиферације везаним за циљане финансијске санкције; и (9) спровођење процјене ризика од финансирања тероризма за невладине организације у складу са стандардима ФАТФ-а и коришћење исте као основе за развој плана информисања.

НИГЕРИЈА

У фебруару 2023. Нигерија се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од усвајања свог МЕР-а у августу 2021. године, Нигерија је постигла напредак у неким од препоручених радњи МЕР-а за побољшање свог система, укључујући побољшање законодавног оквира за СПН/ФТ, ажурирање своје процјене инхерентних ризика од ПН/финансирања тероризма (ТФ)/ финансирања пролиферације (ПФ) и јачање његове примјене циљаних финансијских санкција. Нигерија ће радити на спровођењу свог акционог плана ФАТФ-а тако што ће: (1) завршити процјену преосталог ризика од ПН/ТФ и ажурирати своју националну стратегију за СПН/ФТ како би обезбиједила усклађеност са другим националним стратегијама релевантним за високоризична предикатна кривична дјела; (2) унапређење формалне и неформалне међународне сарадње у складу са ризицима ПН/ТФ; (3) побољшање надзора финансијских институција и ДНФБП-а заснованог на ризику за СПН/ФТ и унапређење спровођења превентивних мјера за високоризичне секторе; (4) обезбјеђивање да надлежни органи имају благовремен приступ тачним и ажурним информацијама стварног власништва (БО) правних лица и примјена санкција за кршење обавеза БО; (5) демонстрирање повећања у ширењу финансијских обавештајних података од стране ФОЈ и њиховог коришћења од стране органа за спровођење закона; (6) демонстрирање континуираног повећања истрага и кривичног гоњења ПН у складу са ризицима ПН; (7) проактивно откривање кршења обавеза декларисања валуте и примјењивање одговарајућих санкција и одржавање свеобухватних података о замрзнутој, заплијењеној, конфискованој и одузетој имовини; (8) демонстрирање континуираног повећања истрага и кривичног гоњења различитих врста финансирања тероризма и активности у складу са ризиком и унапређење сарадње међу агенцијама у истрагама финансирања тероризма; и (9) спровођење циљаног приступа НВО-има који су у опасности од злоупотребе финансирања тероризма на основу ризика и спровођење праћења заснованог на ризику за подгрупу НВО-а у ризику од злоупотребе финансирања тероризма без ометања или обесхрабривања легитимних активности НВО-а.

Панама

Од јуна 2019. године, када се Панама на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ГАФИЛАТ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Панама је предузела важне кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући демонстрирање своје способности да истражује и кривично гони ПН у вези са страним пореским кривичним дјелима. Међутим, Панама би требало да настави да предузима хитне мјере како би у потпуности одговорила на преостале мјере у свом акционом плану пошто су сви рокови вец́ истекли у јануару 2021. године. Панама би требала да настави са спровођењем свог акционог плана како би ријешила своје стратешке недостатке, тако што би обезбиједила адекватну провјеру ажуриране информације о стварном власништву од стране обвезника и благовремени приступ надлежним органима.

ФАТФ поново изражава забринутост што Панама није успјела да заврши свој акциони план, који је у потпуности истекао у јануару 2021. ФАТФ снажно апелује на Панаму да брзо заврши свој акциони план до јуна 2023. или ће ФАТФ размотрити позивање својих чланица и позивање свих држава да примијене мјере дужне пажње пословних односа и трансакција са Панамом.

Филипини

У јуну 2021. године, Филипини су се на високом политичком нивоу обавезали да ће радити са ФАТФ-ом и АПГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Филипини би требало да наставе да раде на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) демонстрирање да постоји ефикасан надзор над ДНФБП заснован на ризику; (2) демонстрирање да супервизори користе контроле СПН/ФТ како би ублажили ризике повезане са казино џанкетима; (3) побољшање и поједностављење приступа надлежних органа за спровођење закона информацијама о стварном власнику (БО) и предузимање корака да се осигура да су информације о БО тачне и ажуриране; (4) демонстрирање повећања употребе финансијских обавјештајних података и повећање истрага и кривичног гоњења ПН у складу са ризиком; (5) демонстрирање повећања у идентификацији, истрази и кривичном гоњењу случајева финансирања тероризма и (6) побољшање ефективности оквира циљаних финансијских санкција за финансирање тероризма и финансирања пролиферације тако што ће показати да ДНФБП разумију своје обавезе.

ФАТФ констатује континуирани напредак Филипина у свом акционом плану, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје. ФАТФ подстиче Филипине да наставе са спровођењем свог акционог плана како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци.

Сенегал

Од фебруара 2021. године, када се Сенегал на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и ГИАБА-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Сенегал је успоставио базу података за прикупљање статистичких података и података о истрагама и кривичном гоњењу ПН/ФТ и побољшао оквир за координацију и спровођење истрага о финансирању тероризма. Сенегал би требало да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) побољшање усаглашености откривањем кршења закона у вези са СПНФТ и изрицање дјелотворних, сразмјерних и одврац́ајуц́их санкција против лица који се не придржавају прописа; (2) ажурирање и одржавање свеобухватних података о стварном власништву правних лица и аранжмана и јачање система санкција за кршење обавеза транспарентности; (3) јачање разумијевања надлежних органа о ризицима од ТФ-а и јачање капацитета и подршке за органе за спровођење закона и тужилачке органе укључене у борбу против ТФ-а у складу са националном стратегијом ТФ-а за 2019.годину ; и (4) спровођење ефективног режима циљаних финансијских санкција који се односи на ТФ и ПФ, као и прац́ење и надзор НВО заснованих на ризику.

ФАТФ констатује континуирани напредак Сенегала у свом акционом плану, међутим сви рокови су сада истекли и посао остаје. ФАТФ подстиче Сенегал да настави да спроводи свој акциони план како би се што прије отклонили горе наведени стратешки недостаци.

Јужна Африка

У фебруару 2023. године, Јужна Африка се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од усвајања свог МЕР-а у јуну 2021., Јужна Африка је постигла значајан напредак у многим МЕР-овим препорученим радњама за побољшање свог система, укључујући развој националних политика за спречавање прања новца и финансирања тероризма за решавање већих ризика и нове измјене и допуне правног оквира за циљане финансијске санкције и финансирање пролиферације, међу другима. Јужна Африка ће радити на имплементацији свог акционог плана ФАТФ-а тако што ће: (1) демонстрирати континуирани пораст одлазних захтјева за узајамну правну помоћ који помажу у олакшавању истрага ПН/ТФ и конфискације различитих врста имовине у складу са својим профилом ризика; (2) побољшање надзора ДНФБП заснованог на ризику и показивање да сви супервизори за СПН/ФТ примјењују ефикасне, сразмјерне и дјелотворне санкције за непоштовање; (3) обезбјеђивање да надлежни органи имају благовремен приступ тачним и ажурираним информацијама о стварним власницима (БО) о правним лицима и аранжманима и примјена санкција за кршење обавеза правних лица од стране БО; (4) демонстрирање сталног пораста захтјева агенција за спровођење закона за финансијским обавјештајним подацима од стране Савјета страних инвеститора за његове истраге ПН/ТФ; (5) демонстрирати континуирано повећање истрага и кривичног гоњења озбиљног и сложеног прања новца и читавог спектра ТФ активности у складу са својим профилом ризика; (6) унапређење његове идентификације, заплијене и конфискације имовине стечене и средстава ширег спектра предикатних кривичних дјела, у складу са својим профилом ризика; (7) ажурирање своје Процјене ризика ТФ како би се информисало о спровођењу свеобухватне националне стратегије за борбу против финансирања тероризма; и (8) обезбјеђивање ефективне примјене циљаних финансијских санкција и демонстрирање дјелотворног механизма за идентификацију појединаца и ентитета који испуњавају критеријуме за домаће именовање.

Јужни Судан

У јуну 2021. године, Јужни Судан се на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Јужни Судан треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана, укључујући: (1) спровођење свеобухватне ревизије Закона о СПН/ФТ (2012), уз подршку међународних партнера, укључујући техничку помоћ, како би се ускладили са ФАТФ стандардима; (2) постати потписница и у потпуности имплементирати Бечку конвенцију из 1988., Палермску конвенцију из 2000. и Конвенцију о финансирању тероризма из 1999. године; (3) обезбјеђивање да су надлежни органи на одговарајући начин структурисани и оспособљени за спровођење приступа заснованог на ризику када је у питању надзор над СПН/ФТ за финансијске институције; (4) развијање свеобухватног правног оквира за прикупљање и верификацију тачности информација о стварном власништву за правна лица; (5) операционализација потпуно функционалне и независне ФОЈ; (6) успостављање и спровођење правног и институционалног оквира за спровођење циљаних финансијских санкција у складу са резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација о тероризму и финансирању ширења оружја за масовно уништење; и (7) отпочињање имплементације циљаног надзора/мониторинга заснованог на ризику невладиних организација које су у ризику од злоупотребе за финансирање тероризма (ТФ).

ФАТФ примјећује ограничен напредак Јужног Судана у свом акционом плану. ФАТФ поново подстиче Јужни Судан да настави да демонстрира своју снажну политичку и институционалну посвећеност јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, посебно у подршци водећој агенцији за СПН/ФТ у координацији националних напора за СПН/ФТ.

Сирија

Од фебруара 2010. године, када се Сирија на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на решавању својих стратешких недостатака у СПН/БПФТ, Сирија је постигла напредак у побољшању свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. ФАТФ је утврдио да је Сирија у великој мјери поступила са својим акционим планом на техничком нивоу, укључујући инкриминисање финансирања тероризма и успостављање процедура за замрзавање имовине терориста. Иако је ФАТФ утврдио да је Сирија завршила свој договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могућности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и акција почео и да ли се одржава. ФАТФ ће наставити да прати ситуацију и извршиће посјету на лицу мјеста у најкраћем могућем року.

Танзанија

(Изјава из октобра 2022)

У октобру 2022. Танзанија се на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом и ЕСААМЛГ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ. Од усвајања свог МЕР-а у априлу 2021. године, Танзанија је постигла напредак у неким од препоручених радњи МЕР-а за побољшање свог система, укључујући развој правног оквира за финансирање тероризма и циљане финансијске санкције (ТФС) и ширење стратешке анализе ФОЈ. Танзанија ће радити на имплементацији свог акционог плана ФАТФ-а: (1) побољшањем надзора финансијских институција и ДНФБП заснованог на ризику, укључујући спровођење инспекција на основу осјетљивости на ризик и примјеном дјелотворних, сразмјерних и одвраћајућих санкција за неусклађеност; (2) показивањем способности органа да ефикасно спроводе низ истрага и кривичног гоњења прања новца у складу са профилом ризика државе; (3) доказивањем да органи за спровођење закона предузимају мјере да идентификују, уђу у траг, заплијене и конфискују приходе и средства која потичу од извршења кривичних дјела; (4) спровођење свеобухватне процене ризика од ФТ и почетак примјене свеобухватне националне стратегије за борбу против тероризма, као и демонстрацију способности за спровођење истрага о ФТ и кривично гоњење у складу са профилом ризика земље; (5) повећање свијести приватног сектора и надлежних органа о ТФ и ПФ везаним за циљаних финансијских санкција ; и (6) спровођење процјене ризика од ТФ за НВО у складу са стандардима ФАТФ и коришћење исте као основе за развој плана за информисање.

Турска

Од октобра 2021. године, када се Турска на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Турска је предузела даље кораке ка побољшању свог система СПН/ФТ, укључујући издавање прописа у вези са политички изложеним особама и упутства за приватни сектор о откривању финансирања тероризма, као и повећање проактивног ширења финансијских обавештајних података од стране ФОЈ. Турска треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) повећање инспекција на лицу мјеста од стране надзорних органа у свим секторима, сразмјерно ризику; (2) побољшање употребе финансијских обавјештајних података за подршку истрагама о прању новца; (3) предузимање сложенијих истрага и кривичног гоњења ПН; (4) коришћење статистике о конфискацији и финансирању тероризма за ажурирање процјена ризика и политика информисања; (5) спровођење више финансијских истрага у случајевима тероризма, давање приоритета истрагама и кривичном гоњењу ТФ у вези са групама које су одредиле УН, и обезбјеђивање проширења истрага о ТФ како би се идентификовале мреже финансирања и подршке; (6) у вези са циљаним финансијским санкцијама, праћењем одлазних захтјева према трећим земљама у вези са групама које су одредиле УН, у складу са профилом ризика Турске ; и (7) потпуно спровођење приступа заснованог на ризику за надзор непрофитних организација како би се спријечила њихова злоупотреба за финансирање тероризма, укључујући предузимање корака како би се осигурало да су спроведене ревизије засноване на ризику, да надзор не омета или обесхрабрује легитимне НПО активности као што је прикупљање средстава и да су примијењене санкције сразмјерне сваком кршењу. ФАТФ наставља да прати да ли је турски надзор над сектором невладиних организација у складу са приступом заснованим на ризику како је наведено у ФАТФ стандардима.

Уганда

Од фебруара 2020. године, када се Уганда на високом политичком нивоу обавезала да ће радити са ФАТФ и ЕСААМЛГ на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, Уганда је показала напредак, укључујући демонстрирање органа за спровођење закона и правосудних органа да примјењују кривично дјело прања новца у складу са идентификованим ризицима, и успостављање и спровођење политика и процедура за идентификацију, тражење, заплијену и конфискацију прихода и средстава кривичног дјела. Уганда треба да настави да ради на спровођењу свог акционог плана за решавање својих стратешких недостатака, укључујући: (1) развој и спровођење надзора финансијских институција и ДНФБП заснованог на ризику; (2) обезбјеђивање да надлежни органи имају благовремен приступ тачним основним и стварним подацима о власништву за правна лица; и (3) адресирање техничких недостатака у правном оквиру за спровођење циљаних финансијских санкција у вези са ПФ. ФАТФ наставља да прати надзор Уганде над сектором невладиних организација како би подстакао примјену приступа заснованог на ризику у надзору невладиних организација у складу са ФАТФ стандардима и ублажио нежељене посљедице.

ФАТФ изражава забринутост што Уганда није успјела да заврши свој акциони план, који је у потпуности истекао у мају 2022. ФАТФ снажно апелује на Уганду да брзо покаже значајан напредак у завршетку свог акционог плана до јуна 2023. или ће ФАТФ размотрити следеће кораке ако не буде довољно напретка.

Уједињени Арапски Емирати

Од фебруара 2022. године, када су се Уједињени Арапски Емирати (УАЕ) на високом политичком нивоу обавезали да ће радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на јачању ефикасности свог система СПН/ФТ, УАЕ су показали значајан напредак, укључујући демонстрирање сталног повећања одлазних захтјева за ПН да помогну у истрази ТФ, ПН и предикатних кривичних дјела високог ризика, показујући већу употребу финансијских обавјештајних података за праћење високоризичних пријетњи ПН и борбу против избјегавања санкција УН, укључујући демонстрирање бољег разумијевања међу приватним сектором.

Уједињени Арапски Емирати треба да наставе да раде на имплементацији свог акционог плана ФАТФ-а: (1) јачањем и одржавањем заједничког разумијевања ризика ПН/ТФ између различитих сектора и институција ДНФБП; (2) показује повећање броја и квалитета ПСП које су поднијели ФИ и ДНФБП; (3) обезбјеђивање детаљнијег разумијевања ризика од злоупотребе правних лица и, где је примјенљиво, правних аранжмана за ПН/ТФ; и (4) демонстрирање континуираног повећања ефективних истрага и кривичног гоњења различитих типова случајева прања новца у складу са профилом ризика УАЕ.

Јемен

Од фебруара 2010. године, када се Јемен на високом политичком нивоу обавезао да ће радити са ФАТФ-ом и МЕНАФАТФ-ом на отклањању својих стратешких недостатака у СПН/ФТ, Јемен је постигао напредак у побољшању свог система СПН/ФТ. У јуну 2014. ФАТФ је утврдио да је Јемен у великој мјери поступио на техничком нивоу свог акционог плана, укључујући: (1) адекватну криминализацију прања новца и финансирања тероризма; (2) успостављање процедура за идентификацију и замрзавање средстава терориста; (3) побољшање захтјева за дужну пажњу клијената и извјештавање о сумњивим трансакцијама; (4) издавање упутства; (5) развијање капацитета за праћење и надзор надзорних органа финансијског сектора и финансијске обавјештајне јединице; и (6) успостављање потпуно оперативне и ефективно функционалне финансијске обавјештајне јединице. Иако је ФАТФ утврдио да је Јемен завршио свој договорени акциони план, због безбједносне ситуације, ФАТФ није био у могућности да изврши посјету на лицу мјеста како би потврдио да ли је процес спровођења потребних реформи и акција почео и да ли се одржава. ФАТФ ће наставити да прати ситуацију и обавиће посјету на лицу мјеста у најкраћем могућем року.

Државе више нису предмет појачаног надзора од стране ФАТФ-а

Камбоџа

ФАТФ поздравља значајан напредак Камбоџе у побољшању система СПН/ФТ. Камбоџа је ојачала ефикасност свог система СПН/ФТ како би испунила обавезе из свог акционог плана у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у фебруару 2019. у вези са побољшањима у правном оквиру за међународну сарадњу и превентивним мјерама, надзором финансијских институција заснованим на ризику и ДНФБП, побољшање квалитета и квантитета дисеминација ФОЈ, повећање и побољшање истраге и кривичног гоњења прања новца и конфискације имовине и успостављање и спровођење правног оквира за ПФ циљаних финансијских санкција. Камбоџа стога више није предмет појачаног процеса праћења ФАТФ-а.

Камбоџа би требало да настави да ради са АПГ-ом како би одржала своја побољшања у систему СПН/ФТ.

Мароко

ФАТФ поздравља значајан напредак Марока у побољшању система СПН/ФТ. Мароко је ојачао дјелотворност свог система СПН/ФТ како би испунио обавезе из свог акционог плана у вези са стратешким недостацима које је ФАТФ идентификовао у фебруару 2021. године у вези са унапређењем механизама међународне сарадње, јачањем надзора над СПН/ФТ, јачањем транспарентности правних лица обезбјеђивањем благовременог приступа тачним информацијама о стварном власништву, јачање капацитета ФОЈ, јачање капацитета за спровођење истраге ПН и конфискацију имовинске користи стечене криминалом и побољшање ефикасности система циљаних финансијских санкција. Мароко стога више није предмет појачаног процеса праћења ФАТФ-а.

Мароко би требало да настави да ради са МЕНАФАТФ-ом како би одржао побољшања у свом систему СПН/ФТ.

Оригинал саопштење на енглеском језику можете наћи на сљедећем линку:

хттпс://www.фатф-гафи.орг/ен/публицатионс/Хигх-риск-анд-отхер-мониторед-јурисдицтионс/Инцреасед-мониторинг-фебруарy-2023.хтмл

Да ли вам је садржај ове странице био од користи?