- Влада Црне Горе
Управа полиције - Сектор за финансијско-обавјештајне послове Јавно саопштење ФАТФ од 21. јуна 2019. године
Пажња: Садржај ове странице је дио архивског садржаја и односи се на претходне сазиве Владе Црне Горе. Могуће је да су информације застарјеле или нерелевантне.
Архива
Јавно саопштење ФАТФ од 21. јуна 2019. године
Објављено: 09.07.2019. • 20:12 Аутор: ССПНФТ
Орландо, САД, 21. јун 2019. године - Радна група за финансијске мјере у борби против прања новца (Финанциал Ацтион Таск Форце - ФАТФ) је тијело одговорно за успостављање глобалних стандарда у области спречавања прања новца и финансирања тероризма (СПН/ФТ). У циљу заштите медународног финансијског система од ризика које са собом носе прање новца и финансирање тероризма, и подстицања што веће усклађености са стандардима за борбу против прања новца и финансирања тероризма, ФАТФ је идентификовао државе које имају стратешке недостатке и са њима ради на отклањању тих недостатака који представљају ризик по међународни финансијски систем.
Државе које подлијежу позиву који је ФАТФ-упутио својим чланицама и другим државама да примјењују противмјере у циљу заштите међународног финансијског система од континуираног и знатног ризка од прања новца и финансирања тероризма који проитичу из ДНРК
Демократска Народна Република Кореја (ДНРК)
ФАТФ и даље изражава забринутост због тога што ДНРК није отклонила значајне недостатке у свом систему спречавања прања новца и финансирања тероризма (СПН/ФТ), као и због озбиљне пријетње коју ови недостаци представљају за интегритет међународног финансијског система. ФАТФ позива ДНРК да одмах и у значајној мјери отклони недостатке у свом систему СПН/ФТ. Поред тога, ФАТФ изражава нарочиту забринутост због пријетње коју представљају незаконите активности Демократске Народне Републике Кореје на плану ширења оружја за масовно уништење и његовог финансирања.
ФАТФ понавља свој позив упућен државама чланицама 25. фебруара 2011. године и позива све државе да упозоре своје финансијске институције да посвете посебну пажњу пословним односима и трансакцијама са ДНРК, укључујући привредне субјекте и финансијске институције из ДНРК, као и лица која наступају у њихово име. Поред појачаног опреза, ФАТФ још позива државе чланице и апелује на све државе на примјену дјелотворних противмјера и циљаних финансијских санкција у складу са релевантним резолуцијама Савјета безбиједности Уједињених нација ради заштите свог финансијског сектора од ризика од ПН/ ФТ и финансирања ширења оружја за масовно уништење који проистичу из ДНРК. Државе треба да предузму неопходне мјере за затварање постојећих пословних јединица, подружница и представништава банака из ДНРК на својим територијама и да прекину кореспондентске односе са банкама из ДНРК, тамо гдје се то захтијева на основу релевантних резолуција СБ УН.
Државе које подлијежу позиву који је ФАТФ-упутио својим чланицама и другим државама да примјењују продубљене мјере провјере идентитета и праћења пословања клијента (продубљене ЦДД мјере) пропорционално ризицима који проистичу из недостатака у вези са доље наведеном државом.
Иран
У јуну 2016. године ФАТФ је поздравио опредјелјеност Ирана на високом политичком нивоу да отклони стратешке недостатаке у свом систему за СПН/ФТ и одлуку Ирана да тражи техничку помоћ у спровођењу Акционог плана. У складу са исказаном политичком опредјелјеношћу и релевантним корацима које је Иран предузео у складу са Акционим планом, ФАТФ је у октобру 2018. године одлучио да настави са обуставом примјене противмјера.
У новембру 2017. године, Иран је успоставио систем пријаве преноса готовине преко државне границе. У августу 2018. године, Иран је усвојио измјене у односу на Закон против финансирања тероризма и у јануару 2019. године такође су усвојене допуне Закона о спречавању прања новца. ФАТФ је примијетио напредак у односу на напоре учињене у односу на законодавство. Нацрти закона којима се ратификују Палермо и конвенција о финансирању тероризма усвојени су у Скупштини али још увијек нису ступили на снагу. Као и у случају било које друге државе, ФАТФ разматра само законске прописе који су ступили на снагу. Када преостали законодавни акти у потпуности ступе на снагу, ФАТФ ће извршити провјеру тих аката заједно са постојећим прописима како би утврдио да ли се мјере које су у оквиру тих аката односе на мјере из Акционог плана за Иран, у складу са стандардима ФАТФ-а.
Рок за реализацију Акционог плана за Иран је истекао у јануару 2018. године. У јуну 2019. године ФАТФ је запазио да да сљедеће активности и даље нису реализоване и да би Иран требало да у потпуности отклони преостале недостатке, укључујући: (1) криминализовање финансирања тероризма на одговарајући начин,укључујући уклањање изузетака за означене групе “које покушавају да окончају страну окупацију, колонијализам и расизам”; (2) идентификовање и замрзавање средстава терориста у складу са одговарајућим резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација; (3) осигуравање одговарајућег и законом прописаног система спровођења мјера провјере идентитета и праћења пословања клијента (ЦДД мјера); (4) појашњење да је достављање извјештаја о сумњивим трансакцијама за трансакције повезане са покушајем финансирања тероризма обухваћено иранским законодавним оквиром ; (5) приказати како надлежни органи идентификују и санкционишу нелиценциране пружаоце услуга трансфера новца/вриједности; (6) ратификовање и примјену Палермо и конвенција које се односе на финансирање тероризма и појашњење могућности пружања међународне правне помоћи; (7) осигуравање да финансијске институције провјеравају да електронски трансфери садрже потпуне информације о налогодавцу и примаоцу;.
ФАТФ је, на одржаним састанцима, одлучио да настави са суспензијом контра –мјера, са изузетком да ФАТФ позива државе чланице и препоручује свим државама да, у складу са јавним саопштењем од фебруара 2019. године, захтјевају појачано вршење надзора у филијалама и огранцима финансијских институција чије је сједиште у Ирану.
Иако ФАТФ поздравља доношење Закона о спречавању прања новца, ФАТФ изражава своје разочарање јер је већи дио мјера из Акционог плана остао неиспуњен и очекује да ће Иран хитно убрзано настави свој пут реформи како би осигурао да су све преостале тачке реализоване кроз примјену и спровођење неопходних реформи СПН/ФТ.
Уколико до октобра 2019. године, Иран не усвоји Палермо и конвенције које се односе на финансирање тероризма у складу са ФАТФ стандардима, ФАТФ ће тада захтјевати увођење одговарајућег механизма продубљеног извјештавања или систематско извјештавање о финансијским трансакцијама; и унапријеђене обавеза екстерне ревизије за финансијске групе у односу њихове филијале и огранке чије је сједиште у Ирану. ФАТФ очекује од Ирана да ће наставити да напредује кроз усвајање прописа и других измјена.
Иран ће се и даље наводити у оквиру ФАТФ јавног саопштења док Акциони план не буде реализован у потпуности. Све док Иран не примијени мјере неопходне за отклањање недостатака у вези са спречавањем финансирања тероризма утврђених Акционим планом, ФАТФ ће и даље бити забринут због ризика од финансирања тероризма који проистиче из Ирана и пријетње коју он представља по међународни финансијски систем. ФАТФ обнавља свој позив државама чланицама и апелује на све државе да своје финансијске институције и даље савјетује да примењују појачане мјере провјере идентитета и праћења пословања клијента у вези са пословним односима и трансакцијама са физичким и правним лицима из Ирана, у складу са препоруком ФАТФ број 19, укључујући: (1) прикупљање информација о разлозима за реализацију трансакција; и (2) спровођење продубљеног надзора пословних односа, кроз повећање броја и временског периода спровођења контрола, и селектовање образаца трансакција које је потребно подробније испитати.
хттп://www.фатф-гафи.орг/публицатионс/хигх-риск-анд-отхер-мониторед-јурисдицтионс/доцументс/публиц-статемент-јуне-2019.хтмл
Државе које подлијежу позиву који је ФАТФ-упутио својим чланицама и другим државама да примјењују противмјере у циљу заштите међународног финансијског система од континуираног и знатног ризка од прања новца и финансирања тероризма који проитичу из ДНРК
Демократска Народна Република Кореја (ДНРК)
ФАТФ и даље изражава забринутост због тога што ДНРК није отклонила значајне недостатке у свом систему спречавања прања новца и финансирања тероризма (СПН/ФТ), као и због озбиљне пријетње коју ови недостаци представљају за интегритет међународног финансијског система. ФАТФ позива ДНРК да одмах и у значајној мјери отклони недостатке у свом систему СПН/ФТ. Поред тога, ФАТФ изражава нарочиту забринутост због пријетње коју представљају незаконите активности Демократске Народне Републике Кореје на плану ширења оружја за масовно уништење и његовог финансирања.
ФАТФ понавља свој позив упућен државама чланицама 25. фебруара 2011. године и позива све државе да упозоре своје финансијске институције да посвете посебну пажњу пословним односима и трансакцијама са ДНРК, укључујући привредне субјекте и финансијске институције из ДНРК, као и лица која наступају у њихово име. Поред појачаног опреза, ФАТФ још позива државе чланице и апелује на све државе на примјену дјелотворних противмјера и циљаних финансијских санкција у складу са релевантним резолуцијама Савјета безбиједности Уједињених нација ради заштите свог финансијског сектора од ризика од ПН/ ФТ и финансирања ширења оружја за масовно уништење који проистичу из ДНРК. Државе треба да предузму неопходне мјере за затварање постојећих пословних јединица, подружница и представништава банака из ДНРК на својим територијама и да прекину кореспондентске односе са банкама из ДНРК, тамо гдје се то захтијева на основу релевантних резолуција СБ УН.
Државе које подлијежу позиву који је ФАТФ-упутио својим чланицама и другим државама да примјењују продубљене мјере провјере идентитета и праћења пословања клијента (продубљене ЦДД мјере) пропорционално ризицима који проистичу из недостатака у вези са доље наведеном државом.
Иран
У јуну 2016. године ФАТФ је поздравио опредјелјеност Ирана на високом политичком нивоу да отклони стратешке недостатаке у свом систему за СПН/ФТ и одлуку Ирана да тражи техничку помоћ у спровођењу Акционог плана. У складу са исказаном политичком опредјелјеношћу и релевантним корацима које је Иран предузео у складу са Акционим планом, ФАТФ је у октобру 2018. године одлучио да настави са обуставом примјене противмјера.
У новембру 2017. године, Иран је успоставио систем пријаве преноса готовине преко државне границе. У августу 2018. године, Иран је усвојио измјене у односу на Закон против финансирања тероризма и у јануару 2019. године такође су усвојене допуне Закона о спречавању прања новца. ФАТФ је примијетио напредак у односу на напоре учињене у односу на законодавство. Нацрти закона којима се ратификују Палермо и конвенција о финансирању тероризма усвојени су у Скупштини али још увијек нису ступили на снагу. Као и у случају било које друге државе, ФАТФ разматра само законске прописе који су ступили на снагу. Када преостали законодавни акти у потпуности ступе на снагу, ФАТФ ће извршити провјеру тих аката заједно са постојећим прописима како би утврдио да ли се мјере које су у оквиру тих аката односе на мјере из Акционог плана за Иран, у складу са стандардима ФАТФ-а.
Рок за реализацију Акционог плана за Иран је истекао у јануару 2018. године. У јуну 2019. године ФАТФ је запазио да да сљедеће активности и даље нису реализоване и да би Иран требало да у потпуности отклони преостале недостатке, укључујући: (1) криминализовање финансирања тероризма на одговарајући начин,укључујући уклањање изузетака за означене групе “које покушавају да окончају страну окупацију, колонијализам и расизам”; (2) идентификовање и замрзавање средстава терориста у складу са одговарајућим резолуцијама Савјета безбједности Уједињених нација; (3) осигуравање одговарајућег и законом прописаног система спровођења мјера провјере идентитета и праћења пословања клијента (ЦДД мјера); (4) појашњење да је достављање извјештаја о сумњивим трансакцијама за трансакције повезане са покушајем финансирања тероризма обухваћено иранским законодавним оквиром ; (5) приказати како надлежни органи идентификују и санкционишу нелиценциране пружаоце услуга трансфера новца/вриједности; (6) ратификовање и примјену Палермо и конвенција које се односе на финансирање тероризма и појашњење могућности пружања међународне правне помоћи; (7) осигуравање да финансијске институције провјеравају да електронски трансфери садрже потпуне информације о налогодавцу и примаоцу;.
ФАТФ је, на одржаним састанцима, одлучио да настави са суспензијом контра –мјера, са изузетком да ФАТФ позива државе чланице и препоручује свим државама да, у складу са јавним саопштењем од фебруара 2019. године, захтјевају појачано вршење надзора у филијалама и огранцима финансијских институција чије је сједиште у Ирану.
Иако ФАТФ поздравља доношење Закона о спречавању прања новца, ФАТФ изражава своје разочарање јер је већи дио мјера из Акционог плана остао неиспуњен и очекује да ће Иран хитно убрзано настави свој пут реформи како би осигурао да су све преостале тачке реализоване кроз примјену и спровођење неопходних реформи СПН/ФТ.
Уколико до октобра 2019. године, Иран не усвоји Палермо и конвенције које се односе на финансирање тероризма у складу са ФАТФ стандардима, ФАТФ ће тада захтјевати увођење одговарајућег механизма продубљеног извјештавања или систематско извјештавање о финансијским трансакцијама; и унапријеђене обавеза екстерне ревизије за финансијске групе у односу њихове филијале и огранке чије је сједиште у Ирану. ФАТФ очекује од Ирана да ће наставити да напредује кроз усвајање прописа и других измјена.
Иран ће се и даље наводити у оквиру ФАТФ јавног саопштења док Акциони план не буде реализован у потпуности. Све док Иран не примијени мјере неопходне за отклањање недостатака у вези са спречавањем финансирања тероризма утврђених Акционим планом, ФАТФ ће и даље бити забринут због ризика од финансирања тероризма који проистиче из Ирана и пријетње коју он представља по међународни финансијски систем. ФАТФ обнавља свој позив државама чланицама и апелује на све државе да своје финансијске институције и даље савјетује да примењују појачане мјере провјере идентитета и праћења пословања клијента у вези са пословним односима и трансакцијама са физичким и правним лицима из Ирана, у складу са препоруком ФАТФ број 19, укључујући: (1) прикупљање информација о разлозима за реализацију трансакција; и (2) спровођење продубљеног надзора пословних односа, кроз повећање броја и временског периода спровођења контрола, и селектовање образаца трансакција које је потребно подробније испитати.
хттп://www.фатф-гафи.орг/публицатионс/хигх-риск-анд-отхер-мониторед-јурисдицтионс/доцументс/публиц-статемент-јуне-2019.хтмл
Везани чланци:
Да ли вам је садржај ове странице био од користи?