
- Влада Црне Горе
Министарство финансија Извјештај о извршењу буџета Црне Горе - јануар 202...
Извјештај о извршењу буџета Црне Горе - јануар 2025. године
Приходи буџета за мјесец јануар 2025. године
Приходи буџета у јануару мјесецу износили су 156,2 мил. €, што је у односу на исти мјесец претходне године веће за 5,2 мил. € или 3,5%. Тренд раста свих главних категорија прихода буџета настављен је из претходне године, па у том смислу све главне категорије прихода буџета биљеже раст у односу на јануар 2024. године. Приходи буџета су на нивоу плана за мјесец јануар.
Динамичан економски раст и убрзање привредне активности карактеришу и први мјесец у 2025. години па су приходи буџета од пореза на добит правних лица у јануару 2025. године износили 4,8 мил. €, што је за 2,8 мил. € или 143,9% веће у односу на исти мјесец 2024. године.
Порез на доходак физичких лица остварен је у износу од 3,0 мил. €, што је за 1,0 мил. € или 51,7% веће у односу на исти мјесец 2024. године. Уважавајући принципе макроекономске стабилности и одрживости јавних финансија, Влада је имплементирала повећање минималне зараде у економији, на начин да минимална зарада до нивоа V квалификације образовања износи 600 еура, односно 800 еура за ниво VI и виши. Важно је напоменути и да је просјечна нето зарада у децембру 2024. године износила 1012 €, што доминантно доводи до јачања базе по основу пореза на доходак физичких лица.
Доприноси су остварени у износу од 16,6 мил. € што је за 3,1 мил. € или 22,6% веће у односу на исти мјесец 2024. године. Подсјетимо да је Скупштина усвојила измјене закона којима се смањује пореско оптерећење на рад, кроз ниже стопе доприноса за пензијско инвалидско осигурање (ПИО) и то: умањење са 15% на 10% на терет запослених и укидање доприноса за ПИО на терет послодавца (са 5,5% на 0%). На овај начин, уз двије усвојене мјере већ од октобра 2024. године, дошло је до снажног пораста минималне и просјечне зараде у привреди, док приходи буџета по основу доприноса остварују раст у односу на исти мјесец претходне године.
Порез на додату вриједност остварен је у износу од 96,6 мил. €, што је за 5,0 мил. € или 5,5% веће у односу на исти мјесец 2024. године. Значајан раст прихода буџета од ПДВ-а резултат је раста потрошње усљед раста расположивог дохотка. И поред значајне нето наплате ПДВ-а и повраћај ПДВ-а у наведеном мјесецу био је већи у односу на исти мјесец 2024. године за чак 11,8 мил. € и износио је 13,9 мил. €.
Акцизе су остварене у износу од 23,7 мил. €, што је за 1,1 мил. € или 4,9% веће у односу на исти мјесец 2024. године, уз проширење пореског обухвата производа у дијелу негазираних пића са додатком шећера, увођења акцизе на „мирна“ вина, као и „маркирања горива“.
Расходи буџета за мјесец јануар 2025. године
Издаци буџета јануару 2025. године износили су 154,2 мил. € или 1,9% процијењеног БДП-а. У односу на исти мјесец претходне године, издаци су већи 16,3 мил. €, или 11,8% и додатна потрошња исказана је у оквиру потреба већег издвајања трошкова мандаторног карактера. У односу на план ове године, издаци су мањи за 57,3 мил. € или 27,1%, и одраз су динамике пристизања обавеза у овом периоду.
С обзиром на то да Скупштина Црне Горе, закључно са 31. децембром, није усвојила Закон о буџету Црне Горе за 2025. годину, у складу са чланом 37 Закона о буџету и фискалној одговорности у јануару мјесецу су се потрошачким јединицама одобравала средства до износа 1/12 (једне дванаестине) стварних издатака у претходној фискалној години.
Текући издаци у текућем буџету у посматраном мјесецу остварени су у износу од 61,82 мил. €, што представља 77,5% плана. Мање остварење је забиљежено доминантно код расхода за текуће одржавање и ренте.
Трансфери за социјалну заштиту остварени су у износу од 82,17 мил. € што представља остварење 95,1% плана и у односу на исти мјесец претходне године већи су за 14,07 мил. € или 20,7%. Трансфери институцијама, појединцима, невладином и јавном сектору износили су 4,94 мил. € и мањи су од плана за 19,99 мил. € или 80,2%. Извршење на овој позицији очекивано је да ће имати бржу динамику потрошње у наредном периоду, у складу са динамиком измирења обавеза по овом основу.
Капитални буџет, који укључује буџетске позиције капиталних издатака, у јануару мјесецу остварен је на ниову од 0,10 мил. €, у односу на јануар претходне године његово остварење је мање за 2,35 мил. € или 95,8%.
Узимајући у обзир остварене приходе и расходе, у јануару мјесецу остварен је суфицит буџета у износу од 2,0 мил. €, односно на нивоу од 0,03% процијењеног БДП-а, што је за 62,5 мил. € боље остварење од плана који предвиђа остварење дефицита од 60,5 мил. €.
Документа





